Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.20.*

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag vanuit Frankrijk naar NL gereden, maar de calculatie met percentage is echt helemaal van slag. Geladen tot 90%, vervolgens moest ik 260KM rijden en kwam aan met 59% bij de volgende Supercharger...

Toen ik thuis was, 2023.20.9 geïnstalleerd ben benieuwd of dat beter gaat.
 
Ik merk het de laatste tijd ook. Laatst viel het me op dat toen ik verkeerd reed en daardoor paar honderd meter om moest rijden ineens 8% range van de voorspelling af ging. Toen dacht ik nog; kan zijn dat hij hele route herberekend en daardoor een andere route hebben.

Maar ook afgelopen rit van vakantie gaf hij op de ene plek 21% en andere plek 31% aan als soc bij de supercharger. Dat zou toch hetzelfde moeten zijn? Het is slecht te zien door de foto maar het laatst stukje van de grafiek zakt het groene lijntje ineens naar beneden naar de grijze lijn.
 

Attachments

  • 20230721_135200.jpg
    20230721_135200.jpg
    530.1 KB · Views: 58
  • 20230721_135309.jpg
    20230721_135309.jpg
    741.1 KB · Views: 48
  • 20230721_135302.jpg
    20230721_135302.jpg
    153 KB · Views: 43
In Oostenrijk 20.9 geïnstalleerd net voor de trip huiswaarts. Is al een verbetering, in de zin dat het geschatte % dat je krijgt te zien om de volgende Suc te bereiken tijdens het laden ongeveer klopt. Echter na afkoppelen en enkele honderden meters rijden gaat ie nog steeds ineens herrekenen en een veel hogere aankomst % weergeven die tijdens rijden dan wederom stelselmatig wordt bijgesteld om uiteindelijk te stranden op de initiële prognose. Toch nog een bugje weg te werken dus.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
In Oostenrijk 20.9 geïnstalleerd net voor de trip huiswaarts. Is al een verbetering, in de zin dat het geschatte % dat je krijgt te zien om de volgende Suc te bereiken tijdens het laden ongeveer klopt. Echter na afkoppelen en enkele honderden meters rijden gaat ie nog steeds ineens herrekenen en een veel hogere aankomst % weergeven die tijdens rijden dan wederom stelselmatig wordt bijgesteld om uiteindelijk te stranden op de initiële prognose. Toch nog een bugje weg te werken dus.
Kan me niet voorstellen dat deze bug in .9 hersteld is. .7, .8 en .9 binnen 9 dagen in Italië binnengehaald. Dat kan wel efficiënter lijkt me.
 
Ik weet niet of het nieuw is, maar ik heb vandaag gemerkt:
- bij het reden met TACC wordt géén waarschuwing op het scherm gegeven dat er gestopt gaat worden voor een verkeerslicht. Dat gebeurt bij FSD wel. Hij stopt echter wel!
- als ik dan stop staat er in blauw bovenin het scherm 'gestopt'(of iets dergelijks). Ook nog nooit eerder gezien.
 
Mijn excuses als dit al meermaals is gepasseerd maar wat is het verschil tussen de 2023.20.x en 2023.26.x updates?
Ik heb (zoals iedereen hier precies) de 2023.20.9 versie. Zijn die .26's voor de US misschien?
Op deze site:
kun je per release de verschillen vinden. Je kunt ook je eigen Tesla versie en land/geo selecteren want niet alle nwe functies zijn beschikbaar voor alle Tesla versies/ landen
 
Ik heb knipperlichten-uit-beta aangezet. Dit zijn mijn ervaringen in vooral de Ardennen, de reis ernaartoe, en een beetje Amsterdam:
  • Op de snelweg, bij inhalen, heerlijk. Knippert niet 3 keer, maar net zolang tot de auto voor 70% in de baan zit.
  • Het maakt niet uit of je licht of diep de balk aandrukt
  • Op rotondes, voor de kleine, werkt het niet goed. Dan moet er nog begeleid en gecorrigeerd worden.
  • Bij 2 banen inhalen, gaat het nog wel eens mis. Het blijft dan knipperen.
  • Uitzetten is soms knipperen in de omgekeerde richting, soms in dezelfde richting. Is verwarrend.
  • Bij banen wisselen voor stoplichten, moet je soms meerdere keren de richtingaanwijzer aanklikken, want gaat steeds uit.
  • Ik heb het nog niet goed getest bij uitritten. Vroegah mocht ik pas het knipperlicht uit doen bij het bordje uit, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Ik weet nog niet, welke stijl Tesla heeft.
De voordelen zijn momenteel groter dan de nadelen, voor mij. Als ik begrijp hoe ik op rotondes en dubbele banen de controle goed over kan nemen, dan zijn de kleine frustraties ook weg.

Ik vind het erg goed dat ze eerst concentreren op uitdoen, voordat ze op aan doen richten. De situaties waar ik nu kleine frustraties heb, zouden met automatisch aan absoluut een grote frustratie zijn.

N.B. Mijn rijstijl is dat ik rustig van banen wijzig en niet binair een baan in ram, en dan past dit wel erg goed bij.

Anderen ook deze nieuwe functie uitgetest?
 
  • Op rotondes, voor de kleine, werkt het niet goed. Dan moet er nog begeleid en gecorrigeerd worden.
Jij houdt ook nog vast aan de ‘oude’ gewoonte om voor de rotonde aan te geven waar je heen wil en dan bij het verlaten naar rechts te knipperen.
Die verplichting om voor de rotonde richting aan te geven is er niet meer. Tesla houdt er dus ook geen rekening mee dus.
Of dit een goeie regelwijziging is van de wetgever, kan in vraag gesteld worden. Maar de wet is de wet.
 
  • Uitzetten is soms knipperen in de omgekeerde richting, soms in dezelfde richting. Is verwarrend.
Ik was ook gewend om knipperlicht uit te zetten door in tegenovergestelde richting te knipperen, maar dat werkt niet goed met automatisch knipperlicht uit. Als je namelijk net een fractie van een seconde te laat bent *of* te hard drukt, gaat hij in tegenovergestelde richting knipperen.

Beter is om knipperlicht uit te zetten door *in dezelfde richting* te knipperen. Dat gaat altijd goed, en krijg je geen knipperlicht-disco. Het kost even tijd om te wennen, maar ik doe nu niet anders meer.
 
Jij houdt ook nog vast aan de ‘oude’ gewoonte om voor de rotonde aan te geven waar je heen wil en dan bij het verlaten naar rechts te knipperen.
Die verplichting om voor de rotonde richting aan te geven is er niet meer. Tesla houdt er dus ook geen rekening mee dus.
Of dit een goeie regelwijziging is van de wetgever, kan in vraag gesteld worden. Maar de wet is de wet.
oude gewoonte? dat is juist de nieuwe gewoonte. Ik heb 40 jaar geleden geleerd: niet knipperen *totdat* je er af wilt, dan rechts knipperen als je er af gaat. Mijn kinderen hebben geleerd: voor de rotonde al aangeven of je naar links of rechts wilt, aanlaten en dan bij verlaten naar rechts knipperen
 
oude gewoonte? dat is juist de nieuwe gewoonte. Ik heb 40 jaar geleden geleerd: niet knipperen *totdat* je er af wilt, dan rechts knipperen als je er af gaat. Mijn kinderen hebben geleerd: voor de rotonde al aangeven of je naar links of rechts wilt, aanlaten en dan bij verlaten naar rechts knipperen
Klopt, zo heb ik het ook ooit geleerd en mijn kinderen leren om wat actiever links en rechts aan te geven.
 
  • Like
Reactions: OttoR