Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2024.14.*

This site may earn commission on affiliate links.
Deze versie is nu pas bij de werknemers van Tesla in test. Nog niet naar de 'gewone' gebruikers'. Er zal dus nog wel minstens 1 hogere versie volgen (met fixes voor de bugs die de werknemers hebben gevonden), voordat hij volledig gedeployed wordt naar iedereen.
 
De vraag die ik me stel...:
- Een film kijken terwijl je rijdt mag niet... begrijp ik
- te lang naar het scherm kijken mag niet... begrijp ik deels
- een hoop animatie alsof je in een racespel zit, met richtingaanwijzers, stoplichten, tegenliggers bomen, kegels, voetgangers, fietsers en een hond die op drie poten staat, dat is dan plots niet meer afleidend en kan wel... 🤯

Gelukkig zie ik alle bovenstaande door het grote doorzichtige scherm voor mijn neus, ook wel eens voorruit genoemd.
Dat over een UI zo enthousiast kan gedaan worden gaat mijn petje te boven...
 
De vraag die ik me stel...:
- Een film kijken terwijl je rijdt mag niet... begrijp ik
- te lang naar het scherm kijken mag niet... begrijp ik deels
- een hoop animatie alsof je in een racespel zit, met richtingaanwijzers, stoplichten, tegenliggers bomen, kegels, voetgangers, fietsers en een hond die op drie poten staat, dat is dan plots niet meer afleidend en kan wel... 🤯

Gelukkig zie ik alle bovenstaande door het grote doorzichtige scherm voor mijn neus, ook wel eens voorruit genoemd.
Dat over een UI zo enthousiast kan gedaan worden gaat mijn petje te boven...
Omdat dat een representatie is van wat de auto ziet, en dat die auto dat nodig heeft om "automatisch" te kunnen rijden...

Dat mensen, die niet verder kijken dan hun neus lang is, auto mogen rijden...;)
 
Omdat dat een representatie is van wat de auto ziet, en dat die auto dat nodig heeft om "automatisch" te kunnen rijden...

Dat mensen, die niet verder kijken dan hun neus lang is, auto mogen rijden...;)
Als dat zo is vrees ik het ergste, in m'n nodel 3 'dansen' de auto's bij stilstand voor een verkeerslicht of in de file naar hartelust, ook veranderen vrachtwagens in busjes en andersom. Kortom, als de visualisatie een graadmeter is voor hoe de auto z'n omgeving interpreteert, dan stuur en kijk ik liever zelf.
 
  • Like
Reactions: Krisja and Koifim
Als dat zo is vrees ik het ergste, in m'n nodel 3 'dansen' de auto's bij stilstand voor een verkeerslicht of in de file naar hartelust, ook veranderen vrachtwagens in busjes en andersom. Kortom, als de visualisatie een graadmeter is voor hoe de auto z'n omgeving interpreteert, dan stuur en kijk ik liever zelf.
Ik heb niet de indruk dat de daadwerkelijke besturing van de auto afhankelijk is en gebruik maakt van de data zoals die op het scherm wordt gevisualiseerd. Het visualiseren zal ongetwijfeld een lagere prioriteit hebben in de software en wellicht zelfs geheel onafhankelijk van de besturing werken.
 
Zoals ik het begrepen heb is de visualisatie inderdaad meer als geruststelling aan de bestuurder en 'ziet' de auto veel meer dan wij denken. Dat irritante dansen heeft meer mee te maken dat er voor de niet-FSD auto's geen (erg weinig) aandacht wordt geschonken aan de visualisaties. Kan je ook zien aan het feit dat alle nieuwe dingen alleen voor MCU3 (intel) zijn...
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Het liefst zet ik die hele animatie zooi uit. Klopt 9/10 keer van geen kant en je hebt er geen zak aan.
Yep, ik zou liever in plaats van die animaties een debug console willen waar de auto uitlegt waarom ie net gedaan heeft wat ie heeft gedaan en waarom in hemelsnaam ('nou ik vond die fietser wel erg eng dus ik heb ik geremd.' 'Mijn kaartdata zegt dat het hier 30kmh is en toch laat ik 80 zien op het scherm' etc.
 
Yep, ik zou liever in plaats van die animaties een debug console willen waar de auto uitlegt waarom ie net gedaan heeft wat ie heeft gedaan en waarom in hemelsnaam ('nou ik vond die fietser wel erg eng dus ik heb ik geremd.' 'Mijn kaartdata zegt dat het hier 30kmh is en toch laat ik 80 zien op het scherm' etc.
Beetje lastig zo’n debug console want die heb je juist nodig tijdens het rijden en tijdens het rijden is het niet echt handig om een debug scherm te gaan bekijken…….
Overigens geeft de visualisatie al in rood aan waar het fout (dreigt) te gaan dus dat is al een vorm van debug.
 
Het liefst zet ik die hele animatie zooi uit. Klopt 9/10 keer van geen kant en je hebt er geen zak aan.

Dan moet je een ander merk gaan rijden, die hebben geen animatie ;)
Wellicht handig om je disagree even toe te lichten…….?

Als je het hebt over “zooi”, “klopt geen kant van” en “geen zak aan” dan denk ik dat je niet echt tevreden bent met je keuze voor Tesla, dan is een ander merk de volgende keer misschien een betere keuze. Er zijn tegenwoordig voldoende alternatieven met een meer conventioneel display.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and MaH
Wellicht handig om je disagree even toe te lichten…….?

Als je het hebt over “zooi”, “klopt geen kant van” en “geen zak aan” dan denk ik dat je niet echt tevreden bent met je keuze voor Tesla, dan is een ander merk de volgende keer misschien een betere keuze. Er zijn tegenwoordig voldoende alternatieven met een meer conventioneel display.
Probleem is niet het display. Probleem is de onnodige animatie van de auto’s/weg om je heen.

1. Het klopt 9/10 niet, dus je kunt er niet van op aan.
2. Het leid alleen maar af die bewegende/verspringende dingen op je scherm.
3. Het zou Tesla sieren om in ieder geval een mogelijkheid te geven om het uit te zetten.
4. Geen één auto is 100% perfect.
5. Lekker makkelijk om te zeggen dat ik dan maar een andere auto moet uitkiezen.