Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2024.2.*

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sinds gisteren ook 2024.2.6, en ik heb iets geks bij het selecteren van een lokatie vanuit de agenda. Hij doet dan het linker deel van het scherm even iets groter uitrekken en vervolgens komt het instellingen-scherm tevoorschijn. Schuif ik dat weg, is wel de lokatie geselecteerd.
 
Knopje erbij en wachten tot het donker is buiten!
051A314D-FF58-4439-A17C-880926C54C26.jpeg
 
Alright zojuist de Matrix LED uitgeprobeerd in de provinciale wegen. Setting: 60 weg met bomen aan iedere zijde en ernaast een fietspad (weilanden rondom Utrecht). Het is een goede work-in-progress. De cameras detecteren aankomende autos best goed maar fietsers zonder felle belichting niet (logisch). Dus zo’n kleine lampje om onder een boete uit te komen is niet genoeg voor de camera. Kreeg rare opmerkingen van fietsers.. Zodra het donker genoeg is werkt Matrix LED automatisch. Je hoeft verder geen knop in te drukken. Dimmen doet hij op twee manieren.
1. Hij zet je high beams aan 1 zijde helemaal uit. Dit doet de auto als hij objecten niet goed kan uitmaken.
2. De LED koplampen werken in verticale strepen die afhankelijk van de tegemoetkomende auto sequentieel aan en uit gaan.

Doordat de camera relatief hoog zit vergeleken met de gemiddelde rijpositie, herkent de auto tegemoetkomers best goed in situaties waar tussen jou en de andere auto een heg of een rail is. In bochten kan de auto actief meerdere autos verduisteren en de rest goed belichten.

In 60 wegen die door dorpen lopen gaan de matrix LED’s niet uit. Ze blijven aan. Dat is niet altijd even fijn omdat je dan direct in de woonkamer van iemand je high beams straalt. Bovendien zijn er in een dorp relatief veel borden die teveel licht reflecteren.

Ik denk dat dit een goed begin is maar zeker nog wat werk nodig heeft. Ik had momenten waar de auto af en toe net iets te laat een tegemoetkomer herkende. Heb in ieder geval naast een aantal boze fietsers geen boze automobilisten gezien.
 
Dinsdagavond 2024.2.3 geïnstalleerd en vanochtend op weg naar station stond de 2024.2.6 alweer klaar voor installatie.

Ook vanochtend deden de adaptieve lichten hun werk. In goed verlichte omgevingen worden de grootlichten logischerwijs volledig afgezet.
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Adaptive headlights is vooralsnog enkel met de (andere) hardware van de M3 highland. Die lampen schijnen iets simpeler te zijn dan "echte" matrixlampen, heb ik gelezen.
De Model Y en de classic Model 3's die matrixkoplampen hebben, gebruiken PixCell lampen van Samsung die ook door sommige andere fabrikanten gebruikt worden. Het is aangekondigd dat die ook de Adaptive Headlights update krijgen, maar wel later pas. Als het zover is, zal dat vast breed uitgemeten worden op alle Tesla websites zoals notateslaapp, nog voordat wij zelf iets merken in onze auto's.
Of je die hardware hebt ga je wel weten aan de hand van de LightShow inderdaad. Als je lampen "TESLA" op de muur spellen, heb je matrixlampen.

Op mijn MYP uit 2022 helaas geen adaptieve lichten.
In mijn E-tron was dat systeem geniaal, zou mooi zijn als die mogelijkheid ook op eerdere MY komt…
Ik help het je hopen. Audi is wat matrixkoplampen betreft het voorbeeld voor de auto-industrie, als ik het goed heb waren zij ook de eersten destijds, jaartje of 10 geleden, op de A8. Veel ervaring dus. Bij Tesla blijft het toch weer afwachten hoe goed ze het kunnen implementeren obv. Vision.