Zouden de brakes met het Nederlandse wegennet te maken kunnen hebben? Meetlussen in de weg? Slechte data? Veel files waardoor in de spits de wagens op die plaats wel afremmen en de big data ‘verschiet’ als je 120km/u rijdt op een plaats waar een voorganger nog 20km/u deed? Connectieprobleem, waardoor data niet tijdig doorkomt en de wagen voor zekerheid kiest? GPS storing.
Ik denk dat geen van de dingen die jij noemt invloed kunnen hebben. Meetlussen? Die zijn passief en storen niets. Files? Tesla gebruikt die data niet voor autopilot (voor de navigatie zou dat wel handig zijn à la Waze). Connectieprobleem/GPS storing? Elon Musk heeft meermalen laten weten dat een zelfrijdende auto volledig autonoom moet kunnen werken, dus uitsluitend vertrouwend op de eigen sensoren. Kaarten, en dus GPS, zijn niet te vertrouwen omdat deze per definitie achterlopen op de werkeljikheid.
Er zijn weinig wegennetten die meer geschikt zijn voor AP dan het Nederlandse (uitgezonderd onze historische binnensteden). Goed onderhouden, duidelijke belijning, consistent.
Wat betreft het onnodig (af)remmen. Ik begrijp uit de verschillende ervaringen dat er 2 verschillende problemen zijn:
Onnodig afremmen. Ik heb dit in het begin 1 of 2 keer meegemaakt, toen ik nog op versie 2019.16 zat. Nu rijd ik al een tijdje met 2019.20 en het is gereduceerd tot hooguit een aarzeling.
Gisteren en eergisteren op de parallelbaan van de A4 Amsterdam richting Den Haag bij de oprit Hoofddorp remde de auto heel duidelijk af voor invoegers. Die hebben daar vlak voor de invoegstrook een vrij krappe 180 graden bocht en rijden dus niet zo snel. Dat is netjes, maar ik zou willen dat hij minder afremt en een auto op de invoegstrook nog voorbij zou rijden, en deze de gelegenheid geven áchter mij in te voegen. Dat voelt natuurlijker. Afremmen om een gaatje te maken voor een invoeger is prima, maar de huidige reactie voelt wat overdreven. Ik zie dat als finetuning.
Vanochtend leek ik het ook te zien bij een auto die vanaf links naar mijn baan in wilde komen. Dit gebeurde vlak nadat een andere auto vanuit mijn baan naar rechts was gegaan. Normaal gesproken zou hij gaan accelereren om het onstane gat 'op te vullen', maar nu hield hij keurig in. De van links komende auto had de richtingaanwijzer aan, maar of de AP daar op let weet ik niet. In elk geval voelde het perfect aan, precies het gedrag dat je zou willen.
Het kan zijn dat het onnodig afremmen door dit algoritme veroorzaakt wordt en dat de vorige versie(s) nog te vaak een onterechte 'wens tot wisselen van rijstrook' waarnamen. Mijn 2 centen.
Ook denk ik dat het afremmen straffer aanvoelt dan het is. Als je zelf afremt kun je anticiperen, met AP overkomt het je.
Phantom brakes, de noodstop zonder oorzaak. Dit is zeer gevaarlijk. Dit kan optreden bij alle auto's met AEB. Je kunt er wel vergif op innemen dat het alle kranten en nieuwszenders haalt als het een Tesla betreft, maar doodgezwegen wordt bij alle andere merken (de omerta die we ook zien bij autobranden).
Automated-Emergency-Braking Systems Don't Always Work - Test Results