Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
In mijn ervaring is het bijna altijd op plekken

In mijn ervaring bijna altijd bij portalen waar de schaduw op weg valt in combinatie met een aflopend wegvlak. Op mijn eerst na, want die was in het donker en die was t.h.v. Schiedam op de A20
Ik denk dat de Tesla-rijder in dit filmpje blij was dat EAB aan was. Van alle suggesties die hier voor bij komen is het uitzetten van EAB in mijn ogen wel de meest 'domme'.


We weten nu nog steeds niet of (E)AP/EAB dit ongeluk heeft voorkomen of de bestuurder. Zover ik weet is het nooit aan de bestuurder gevraagd.

Volgens mij kan het in ieder geval geen (E)AP zijn want de auto stond stil bij een stoplicht en AP kan pas geactiveerd worden vanaf een bepaalde snelheid.

Ik kijk *altijd* op kruispunten naar links/rechts bij het optrekken.

Lane change assist staat gewoon een rijbaanverplaatsing toe als er op die baan een voertuig met met hoge snelheid aan komt en dan zou EAB met de B biller cam een noodrem actie uitvoeren met een voertuig dat echt aan komt vliegen. Ik geloof er weinig van tot de bestuurder gevonden is en deze aan zou geven dat deze totaal niet heeft ingegrepen.
 
Mijn (slechte) NOA ervaring vanochtend 9u vertrokken, ritje A15 -> A16, A15 op bij Rhoon naar SuC Dordrecht

- AP: Snelheid ingesteld op 130 maar toch wil AP maar 100 rijden.
- Lane change assist: Van de parallel naar de hoofdrijbaan een ingreep. NOA kon niet invoeren tussen de geweldige zee aan ruimte tussen 2 trucks ondacht dat de volgafstand op 1 stond.
- Lane change assist: Toen 1 baan op schuiven, ook weer een ingreep want NOA stond het niet toe terwijl de auto nog niet in de buurt was en dezelfde snelheid had als de truck achter mij
- AP: Bocht van A15 -> A16 AP naar 100km, opzich geen ramp maar AP ging ook nog eens piepen
- NOA: Op de A16 wilde NOA diverse malen van rijbaan wisselen zonder reden maar steeds toegestaan
- NOA: Eénmaal bij Dordrecht wilde NOA zeer vroeg met 90 achter een truck hangen terwijl het super rustig was en de ingestelde snelheid van 110 gewoon had kunnen aanhouden.

Terug weg:

- NOA: Na Hendrik Ido Ambacht richtiging Europoort, 2 banen naar rechts en NOA wil op de linker strook rijden terwijl rechts helemaal niks zit.
- NOA: Toen bij de flyover van Ridderkerk Noord inmiddels weer rijdend in het midded wilde NOA naar de linkerbaar om de flyover te nemen terwijl de middelste baan gewoon vrij was.
- Lane change assist: Daarna afslag Rhoon van de hoofdrijbaan naar de parallelrijbaan, NOA gaat niet naar rechts omdat er een auto linksachter zit naar links wil en knipperlicht aan heeft. Deze wacht omdat mijn knipperlicht aan staat maar AP gaat niet opzij. Dus weer een ingreep om van rijbaan te wisselen en te accelleren. De auto achter mij duikt nog net optijd in het gat dat ik achter laat.
- Lane change assist: Op de parallelrijbaar moet AP weer een baan opschuiven maar wederom een ingreep want wederom voorkomt een auto rechtsachter dat AP verplaatst.

Dat was 2x 25 minuten buiten te spits. Enkel Autopilot is enigsinds bruikbaar maar lane change assist en NOA zijn echt nutteloos rond Rotterdam en Den Haag overdag.
 
Zouden de brakes met het Nederlandse wegennet te maken kunnen hebben? Meetlussen in de weg? Slechte data? Veel files waardoor in de spits de wagens op die plaats wel afremmen en de big data ‘verschiet’ als je 120km/u rijdt op een plaats waar een voorganger nog 20km/u deed? Connectieprobleem, waardoor data niet tijdig doorkomt en de wagen voor zekerheid kiest? GPS storing.
Ik denk dat geen van de dingen die jij noemt invloed kunnen hebben. Meetlussen? Die zijn passief en storen niets. Files? Tesla gebruikt die data niet voor autopilot (voor de navigatie zou dat wel handig zijn à la Waze). Connectieprobleem/GPS storing? Elon Musk heeft meermalen laten weten dat een zelfrijdende auto volledig autonoom moet kunnen werken, dus uitsluitend vertrouwend op de eigen sensoren. Kaarten, en dus GPS, zijn niet te vertrouwen omdat deze per definitie achterlopen op de werkeljikheid.

Er zijn weinig wegennetten die meer geschikt zijn voor AP dan het Nederlandse (uitgezonderd onze historische binnensteden). Goed onderhouden, duidelijke belijning, consistent.

Wat betreft het onnodig (af)remmen. Ik begrijp uit de verschillende ervaringen dat er 2 verschillende problemen zijn:

Onnodig afremmen. Ik heb dit in het begin 1 of 2 keer meegemaakt, toen ik nog op versie 2019.16 zat. Nu rijd ik al een tijdje met 2019.20 en het is gereduceerd tot hooguit een aarzeling.

Gisteren en eergisteren op de parallelbaan van de A4 Amsterdam richting Den Haag bij de oprit Hoofddorp remde de auto heel duidelijk af voor invoegers. Die hebben daar vlak voor de invoegstrook een vrij krappe 180 graden bocht en rijden dus niet zo snel. Dat is netjes, maar ik zou willen dat hij minder afremt en een auto op de invoegstrook nog voorbij zou rijden, en deze de gelegenheid geven áchter mij in te voegen. Dat voelt natuurlijker. Afremmen om een gaatje te maken voor een invoeger is prima, maar de huidige reactie voelt wat overdreven. Ik zie dat als finetuning.

Vanochtend leek ik het ook te zien bij een auto die vanaf links naar mijn baan in wilde komen. Dit gebeurde vlak nadat een andere auto vanuit mijn baan naar rechts was gegaan. Normaal gesproken zou hij gaan accelereren om het onstane gat 'op te vullen', maar nu hield hij keurig in. De van links komende auto had de richtingaanwijzer aan, maar of de AP daar op let weet ik niet. In elk geval voelde het perfect aan, precies het gedrag dat je zou willen.

Het kan zijn dat het onnodig afremmen door dit algoritme veroorzaakt wordt en dat de vorige versie(s) nog te vaak een onterechte 'wens tot wisselen van rijstrook' waarnamen. Mijn 2 centen.

Ook denk ik dat het afremmen straffer aanvoelt dan het is. Als je zelf afremt kun je anticiperen, met AP overkomt het je.

Phantom brakes, de noodstop zonder oorzaak. Dit is zeer gevaarlijk. Dit kan optreden bij alle auto's met AEB. Je kunt er wel vergif op innemen dat het alle kranten en nieuwszenders haalt als het een Tesla betreft, maar doodgezwegen wordt bij alle andere merken (de omerta die we ook zien bij autobranden).

Automated-Emergency-Braking Systems Don't Always Work - Test Results
 
  • Informative
Reactions: Kooky675 and pvkeep
De van links komende auto had de richtingaanwijzer aan, maar of de AP daar op let weet ik niet.

Ik heb begrepen en gelezen dat AP rekening daarmee houdt.

Als je op de Amerikaanse fora meeleest, zie je dat trouwens dat de grillen en nadelen van AP niet beperkt blijven tot in Nederland. Ook in USA hebben ze last van onnodig afremmen, gepiep als de auto een lijn overschrijdt, auto's die niet worden gezien, etc. Kortom, het heeft weinig tot niets met ons en ons wegennet te maken, maar is echt een probleem van de technologie.

Phantom brakes, de noodstop zonder oorzaak. Dit is zeer gevaarlijk. Dit kan optreden bij alle auto's met AEB. Je kunt er wel vergif op innemen dat het alle kranten en nieuwszenders haalt als het een Tesla betreft, maar doodgezwegen wordt bij alle andere merken (de omerta die we ook zien bij autobranden).

Vervelend en bij vlagen gevaarlijk inderdaad. Tegelijk heb ik nog nergens iets gelezen dat er daadwerkelijk slachtoffers hierdoor zijn gevallen. Niet bij ons en niet in de USA.
 
Er zijn weinig wegennetten die meer geschikt zijn voor AP dan het Nederlandse (uitgezonderd onze historische binnensteden). Goed onderhouden, duidelijke belijning, consistent.
Dit is helaas onzin. De A en N wegen zijn prima idd, daarbuiten is het 1 grote bende van inconsequente fietsstroken, wegen van anderhalve auto breed, wegen met al dan niet doorgetrokken belijning voor bermbescherming en weet ik het wat allemaal. In het ELDA klachtentopic werd de hoofdprijs verdiend door de gemeente Meerssen waar de belijning zo idioot was dat we zelfs met mensen niet snapten waar de auto nou eigenlijk nog hoorde te rijden.

Vwb de phantom brakes: ik lees hier nogal onzinnige claims als dat Tesla het "al lang had moeten fixen". Bij deze - het verschijnsel zal altijd blijven bestaan, alleen de frequentie zal verlagen. Net als bij mensen.

Probleem is simpelweg dat geen situatie hetzelfde is. De zon staat altijd net anders, het weer is altijd net anders, de verkeerssituatie is altijd net anders, de snelheid en richting van je eigen auto is altijd net anders. Geen 2 situaties zijn ooit letterlijk identiek. Wat je auto doet, met dat neurale netwerk, met al die miljoenen regels code, is continu analyseren wat hij moet doen en of dat veilig is. En bij de minste twijfel of ie keihard moet remmen stampt hij keihard op die rem. Omdat het beter is een keer te vaak een noodstop te maken dan een keer te vaak een paar mensen dood te rijden. Precies dezelfde reden dat mensen bij twijfel een noodstop maken. Alleen zijn die niet zo snel waardoor ze in plaats daarvan een paar mensen doodrijden.

Moet de frequentie omlaag? Natuurlijk, dat gebeurt ook met de verbeteringen aan NN en software. Maar 0 wordt het nooit, omdat bij twijfel de noodstop altijd de betere keuze is. Net als voor mensen.
 
Tesla gebruikt die data niet voor autopilot (voor de navigatie zou dat wel handig zijn à la Waze)
Gebeurt toch voor navigatie

Onnodig afremmen. Ik heb dit in het begin 1 of 2 keer meegemaakt, toen ik nog op versie 2019.16 zat. Nu rijd ik al een tijdje met 2019.20 en het is gereduceerd tot hooguit een aarzeling.

Klinkt alsof er bij de klagers hier dan toch iets fout is aan de afstelling of dat ze te veeleisend zijn. Ik heb dit met AP1 ook heel af en toe, maar steeds is er een verklaring, en ja ik zou het zelf minder doen, maar of dat dat veiliger is???

Phantom brakes, de noodstop zonder oorzaak. Dit is zeer gevaarlijk. Dit kan optreden bij alle auto's met AEB.
Ik heb het met AP1 nooit. Hopelijk doet hij het wel als het echt nodig zou zijn. Misschien is de afstelling bij mij fout. Ik had het ook niet gedurende 1100km met AP2 loaner in de UK, maar 1100km is natuurlijk niet representatief.

Tegelijk heb ik nog nergens iets gelezen dat er daadwerkelijk slachtoffers hierdoor zijn gevallen. Niet bij ons en niet in de USA.
We zouden het wel horen. en inderdaad, er worden miljoenen km gereden ondertussen. Misschien voelt het gevaarlijker aan dan het is.
 
Dit is helaas onzin. De A en N wegen zijn prima idd, daarbuiten is het 1 grote bende van inconsequente fietsstroken, wegen van anderhalve auto breed, wegen met al dan niet doorgetrokken belijning voor bermbescherming en weet ik het wat allemaal. In het ELDA klachtentopic werd de hoofdprijs verdiend door de gemeente Meerssen waar de belijning zo idioot was dat we zelfs met mensen niet snapten waar de auto nou eigenlijk nog hoorde te rijden.

Vwb de phantom brakes: ik lees hier nogal onzinnige claims als dat Tesla het "al lang had moeten fixen". Bij deze - het verschijnsel zal altijd blijven bestaan, alleen de frequentie zal verlagen. Net als bij mensen.

Probleem is simpelweg dat geen situatie hetzelfde is. De zon staat altijd net anders, het weer is altijd net anders, de verkeerssituatie is altijd net anders, de snelheid en richting van je eigen auto is altijd net anders. Geen 2 situaties zijn ooit letterlijk identiek. Wat je auto doet, met dat neurale netwerk, met al die miljoenen regels code, is continu analyseren wat hij moet doen en of dat veilig is. En bij de minste twijfel of ie keihard moet remmen stampt hij keihard op die rem. Omdat het beter is een keer te vaak een noodstop te maken dan een keer te vaak een paar mensen dood te rijden. Precies dezelfde reden dat mensen bij twijfel een noodstop maken. Alleen zijn die niet zo snel waardoor ze in plaats daarvan een paar mensen doodrijden.

Moet de frequentie omlaag? Natuurlijk, dat gebeurt ook met de verbeteringen aan NN en software. Maar 0 wordt het nooit, omdat bij twijfel de noodstop altijd de betere keuze is. Net als voor mensen.
Bij twijfel een noodstop is prima. Maar als je alleen op de weg zit zonder verkeer in de buurt verwacht wel geen enkele noodstop en geen enkele keer even 'zacht' remmen.
 
Bij twijfel een noodstop is prima. Maar als je alleen op de weg zit zonder verkeer in de buurt verwacht wel geen enkele noodstop en geen enkele keer even 'zacht' remmen.
Absoluut, maar daarom is het beta en krijg je iedere 2 weken een software update. Omdat het beter wordt gemaakt. Omdat er code en neurale logica wordt toegevoegd die de twijfelgevallen minder twijfelgevoelig maakt.
 
Maar als je alleen op de weg zit zonder verkeer in de buurt verwacht wel geen enkele noodstop en geen enkele keer even 'zacht' remmen.

Helemaal mee eens, maar zoals curry 684 schrijft, valt het waarschijnlijk niet te voorkomen. De hardware en software 'kijkt' anders dan wij en mede door de eerdere slachtoffers in een Tesla auto vermoed ik dat Tesla redeneert: 'better safe than sorry'.
 
We zouden het wel horen. en inderdaad, er worden miljoenen km gereden ondertussen. Misschien voelt het gevaarlijker aan dan het is.
Vol in de ankers gaan (zonder aanleiding) is natuurlijk gevaarlijk. Daarvoor hoeven er niet eerst doden te vallen. Daarbij zal het vaak bij blikschade blijven, omdat het natuurlijk pas gevaarlijk wordt bij iemand die kort volgt.

De echt onnodige noodstops komen niet zo gek veel voor bij de meeste Tesla rijders. Ik heb het i.i.g. nog niet meegemaakt en is het beperkt gebleven tot vol in de regen (vanwege verkeerde kaartdata) of een hele korte harde remactie (tegenligger die verkeerd wordt gezien). Dit is op te vangen, maar niet fijn voor mensen die (te) kort volgen.

Tesla kiest er voor om beta-software op de weg los te laten, waar de conventionele merken dit niet doen. Daardoor lijkt Tesla verder te zijn dan de concurrentie en ze vergaren meer data. Ik vind het eigenlijk best onverantwoord, vooral omdat er ook geen duidelijke instructie is over hoe het te gebruiken. Het zou eigenlijk beter zijn dat EAP en NoA pas beschikbaar zouden zijn na een training die duidelijk aangeeft hoe en waar het te gebruiken en wat de beperkingen zijn.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Gisteren reed ik op NoA van Gouda naar Den Haag op de A12.
Bij Zoetermeer was de snelheid verlaagd naar 100km/u, i.p.v. de normale 120km/u, en dus stel ik de snelheid in op 100km/u.
Na een paar minuten zie ik ineens de ingestelde snelheid veranderen en accelereert de auto. Uiteraard wel snel ingegrepen.

Best een heel vreemde gewaarwording en nog niet eerder meegemaakt op de snelweg dat de ingestelde snelheid naar boven wordt aangepast door de AP. Ik heb het wel zeer regelmatig dat de snelheid verlaagd wordt naar bijv. 90km/u ipv de ingestelde en Vmax van 100km/u.

Verder valt op dat NoA geregeld voorstelt om bijv. op de doelgroepstroken te gaan rijden zoals bijv. de vrachtwagenstrook op de van Brienenoordbrug.

Zoals de juiste Vmax en beschikbare stroken niet herkend worden zal FSD nog ver weg zijn.
 
Volgens Mel van de Talking Tesla podcast (aflevering van gisteren) zou het iets te maken kunnen hebben met Sentry Mode die bugs creëert in AP. Hij kreeg van de SeC de raad om Sentry Mode af te zetten en een reboot te doen. Het proberen waard.
 
Volgens Mel van de Talking Tesla podcast (aflevering van gisteren) zou het iets te maken kunnen hebben met Sentry Mode die bugs creëert in AP. Hij kreeg van de SeC de raad om Sentry Mode af te zetten en een reboot te doen. Het proberen waard.

Ik heb hetzelfde advies gekregen maar ook om geen USB-drive in de auto te hebben ingeplugd voor een goed werkende EAP.
Hiermee draai je effectief dus ook de TeslaCam de nek om.

Verder niet alleen een reboot maar een volledige power-off en dan 5min wachten voordat je de auto start of de deur opent.

Ik heb dat eerder al een paar dagen gedaan maar zonder veel effect.
 
Volgens Mel van de Talking Tesla podcast (aflevering van gisteren) zou het iets te maken kunnen hebben met Sentry Mode die bugs creëert in AP. Hij kreeg van de SeC de raad om Sentry Mode af te zetten en een reboot te doen. Het proberen waard.
Ik denk niet dat het zozeer sentry zal zijn, maar eerder de teslacam functie. Sentry is alleen actief als de auto stil staat en is buiten werking als de auto rijdt. Als dat toch impact heeft, dan zou Tesla de software architectuur wel eens goed onder de loep mogen nemen.

Ik verwacht eerder dat het performance issues zijn, waardoor er zaken misgaan. Dat zou ook verklaren waarom je zo vaak lege of corrupte bestanden ziet van de zijcamera's in je teslacam folder.

Ik had alleen verwacht dat teslacam zou worden afgehandeld door de MCU en dat deze hardware volledig onafhankelijk is van de computer die EAP voor zijn rekening neemt. Volgens mij moet dat wel te testen zijn. Als de teslacam recording blijft werken tijdens een reset tijdens het rijden, dan zal dit door de EAP computer worden verwerkt. Niet de beste keuze volgens mij, want volgens mij wil je de rijsystemen volledig onafhankelijk hebben van de "entertainment".
 
Ik denk niet dat het zozeer sentry zal zijn, maar eerder de teslacam functie. Sentry is alleen actief als de auto stil staat en is buiten werking als de auto rijdt. Als dat toch impact heeft, dan zou Tesla de software architectuur wel eens goed onder de loep mogen nemen.

Ik verwacht eerder dat het performance issues zijn, waardoor er zaken misgaan. Dat zou ook verklaren waarom je zo vaak lege of corrupte bestanden ziet van de zijcamera's in je teslacam folder.

Ik had alleen verwacht dat teslacam zou worden afgehandeld door de MCU en dat deze hardware volledig onafhankelijk is van de computer die EAP voor zijn rekening neemt. Volgens mij moet dat wel te testen zijn. Als de teslacam recording blijft werken tijdens een reset tijdens het rijden, dan zal dit door de EAP computer worden verwerkt. Niet de beste keuze volgens mij, want volgens mij wil je de rijsystemen volledig onafhankelijk hebben van de "entertainment".

Wanneer je Sentry gebruikt heb je zelfs gevallen waarbij je in de auto stapt en de TACC en Autosteer niet meer kunt activeren totdat je een volledig powerdown hebt uitgevoerd. Dit komt volgens Tesla omdat het systeem dan niet meer zo nu en dan kan rebooten omdat het dan altijd actief moet zijn voor Sentry.

Dit zou eigenlijk betekenen dat de software zo crappy is dat het alleen door dagelijks te rebooten enigszins werkt.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Dit zou eigenlijk betekenen dat de software zo crappy is dat het alleen door dagelijks te rebooten enigszins werkt.
Niet om je te bang te maken of zo, maar Apache, PHP FPM en Nginx, de software achter 90+% van het web, restart zichzelf default dagelijks preventief tegen memory en resource leaks. Meer praktische overweging dan crappy software.

Ik heb overigens Sentry thuis op de oprit uit staan via de instellingen, dan heeft ie altijd tijd voor updates en reboots.
 
Dat hard AP-remmen vanaf 130 km/u vang je dan op aan +/- 121 km/u als je een beetje oplet, zelfs met je rechtervoet niét boven het acceleratiepedaal (bij mij ligt die rechtervoet ook wel doorgaans elders te rusten, en dat belet me niet minstens binnen de seconde te reageren).
Een M3P accelereert van 121 naar 130 km/u in ca 0.6 seconde dus bij een noodstop (< 0.6s) vang je dat echt niet op bij 121 km/u. Het is ook absoluut menselijk dat je tijdens een rit niet constant en optimaal presteert. Zelfs een F1 coureur heeft toegegeven dat hij wel eens op het rechte stuk denkt aan iets dat hij niet moet vergeten in de supermarkt. Niet ideaal, wel normaal…
 
Dit is helaas onzin. De A en N wegen zijn prima idd, daarbuiten is het 1 grote bende...

De situaties die jij noemt zijn er in de meeste buitenlanden ook, plus nog een heleboel andere. Alles is relatief.

Niet om je te bang te maken of zo, maar Apache, PHP FPM en Nginx, de software achter 90+% van het web, restart zichzelf default dagelijks preventief tegen memory en resource leaks. Meer praktische overweging dan crappy software.

Ik weet niet waar je dat gehoord hebt, want het is niet waar. Dan heeft iemand dat via cron oid specifiek zo ingeregeld.
 
Last edited: