Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Juist met 1 oog is het heel moeilijk om het verschil te zien tussen een BMW3 en een BMW5 die 5 meter verder is (random voorbeeld van 2 auto's die er van voren vrijwel hetzelfde uit zien afgezien van grootte). Je Tesla heeft alleen sluitende stereoscopie aan de voorkant, en dan ook nog geholpen door radar daar. Is ook de enige plek waar het echt enorm boeiend is omdat dat de richting is waar ie regelmatig met 100+ km/u heen beweegt zelf.
Vind ik beetje een zwak excuus... Wij mensen moeten ook sneller verkeer herkennen via spiegels, wat het dieptezicht ook wat verknoeid. We moeten het dus hebben van beweging herkennen en in intervallen kijken. En dat kan een computer ook, in se.
 
Sedert software 2019.24.4.73fb1ab werkt mijn "interieur oververhittingsbeveiliging" niet meer. Je kan het ook niet meer aanzetten. Als je echter de 'hellingshoek/interieur detectie' uit zet werkt dit wel terug, je kan dit wel enkel uit zetten als je ook Sentry Mode (bewakingsmodus) uit zet. Dus kan je Sentry Mode dan ook niet meer gebruiken. Vermoedelijk een bug? Werkte voorheen altijd prima, zeker met die warme dagen valt het mij op! Hopelijk vlug een update die dit oplost.
 
Is bij mijn weten altijd zo geweest in mijn Model X: interieur oververhittingsbeveiliging kan niet werken met interieurdetectie van het alarm, en Sentry gebruikt interieurdetectie...
Is niet te geloven dat ze dit nu ook wijzigen voor Model 3: werkte voorheen altijd prima. Nu is het weer kiezen of delen. Hopelijk wijzigen/activeren ze dit terug in de volgende versie. Ik laat die Sentry Mode normaal altijd opstaan tenzij thuis.
 
Vind ik beetje een zwak excuus... Wij mensen moeten ook sneller verkeer herkennen via spiegels, wat het dieptezicht ook wat verknoeid. We moeten het dus hebben van beweging herkennen en in intervallen kijken. En dat kan een computer ook, in se.

Zelf verwacht ik dat het nu niet mogelijk is met een camera of het ooit kan betwijfel ik ook. Dat is ook de reden dat Tesla aan de voorkant een radar heeft. Maar ik heb goede hoop dat in de volgende generatie auto's andere technieken gebruikt zullen worden om het wel mogelijk te maken.
 
Mijn ervaring met 24.4 is van een heel andere orde (mooi verhaaltje voor het slapen gaan): afgelopen weekend een lange rit naar het warme zuiden; houdt na 300 km de airco van de X het voor gezien. Nog wel luchtflow voor bestuurder en achterin, maar passagier geen flow meer en vooral: geen koeling in de auto. En dat bij 30+ graden buiten. Bloedheet en benauwd in de cabine, want bij een koelprobleem gaat de auto de flow naar de passagiers juist reduceren :eek:: de systemen hebben voorrang... Resultaat was een prikkelbaar gezin en een Autobahnrit met veelvuldig open raampjes (met dank aan de vele wegwerkzaamheden op de route). Temperaturen van 38+ in de cabine; eigenlijk onverantwoord. Ik beraadde me al op een voortijdig bezoekje aan het lokale SeC: als ik dat zou boeken via de app was ik over een maand (!) welkom om dit nijpende probleem op te lossen. Plannetje was dus al om me op de bonnefooi bij het SeC te melden met een zielig jongste kind op de arm. Dan zou de huidige company policy om ook serieuze problemen via de app op de lange baan te schuiven toch niet lang stand kunnen houden... Toch? En ja, ik was wel bereid geweest om het wisselen van een A/C compressor op locatie af te wachten... want die compressor, dat moest het dan toch wel zijn...

Zegt mijn vrouw ‘s avonds in het hotel: ‘heb je eigenlijk al een reset geprobeerd?’ Nou, nee, want dat leek me nou niet zinvol bij een aannemelijk hardwareprobleem... Alleen... het blijft natuurlijk een iPad op wielen, dus een bug injection is dan niet ondenkbaar...

Gezocht op het forum, en jawel hoor:
Air Conditioning Stopped Working

3 harde resets achter elkaar gedaan en de airco werkt weer! Kan dus wel degelijk een recent software-issue zijn...
 
Vind ik beetje een zwak excuus... Wij mensen moeten ook sneller verkeer herkennen via spiegels, wat het dieptezicht ook wat verknoeid. We moeten het dus hebben van beweging herkennen en in intervallen kijken. En dat kan een computer ook, in se.
Maar wij maken dan ook zeker dezelfde fout met de 3 of de 5. Het maakt in je spiegels alleen, vanaf een meter of 10, weinig meer uit of je er een keer 20% naast zit. Zowel voor jou als voor je Tesla, zolang je maar herkent wanneer iets te dichtbij is om veilig te kunnen wisselen.
 
Juist met 1 oog is het heel moeilijk om het verschil te zien tussen een BMW3 en een BMW5 die 5 meter verder is (random voorbeeld van 2 auto's die er van voren vrijwel hetzelfde uit zien afgezien van grootte). Je Tesla heeft alleen sluitende stereoscopie aan de voorkant, en dan ook nog geholpen door radar daar. Is ook de enige plek waar het echt enorm boeiend is omdat dat de richting is waar ie regelmatig met 100+ km/u heen beweegt zelf.

Wat uitgebreide blogs hierover gevolgd 6 maanden terug: ieder beeld van iedere camera (van Tesla) bestaat feitelijk uit 2 beelden die 100 MS na elkaar in de tijd vallen. Daardoor ziet de AI niet alleen objecten en hun afmetingen maar ook gelijk de richting waarin ze bewegen.
Dat is niet genoeg om accuraat ook snelheid te zien. Echter als je richting weet en je ziet de grootte van een object in zeg 250 MS X% toenemen, dan kun je uitrekenen met welke relatieve snelheid het nadert. Daar heb je geen dieptezicht nodig.
Het is een misverstand dat je alleen met twee ogen diepte kunt zien ... voor een groot deel zie je diepte met je hersenen. Iemand met één oog kan prima zijn bierglas oppakken.
 
  • Informative
Reactions: timanrebel
Iemand met één oog kan prima zijn bierglas oppakken
Behalve als iemand hem pest door stiekem een half zo groot glas dubbel zo ver weg te zetten en de originele te verwijderen ;) het gaat normaal prima omdat je uit ervaring weet hoe groot een bierglas hoort te zijn.

Ja, je komt best ver op basis van vooraannames over hoe groot auto's zijn, maar echt heel erg precies wordt het niet. Dat was het enige punt waar het om ging - het is mogelijk maar verwacht geen cijfers achter de komma.
 
  • Informative
Reactions: timanrebel
Dit zou volgens andere posts op het forum aan de stoelsensor kunnen liggen. Ik keek net even onder mijn stoel en daar hangt een gele stekker los. Die hoort vast ergens in maar ik zag zo gauw niet waarin. Effe uitdokteren, en hopelijk lost dat het op.
Contra stekkertje gevonden. Boel weer verbonden, en het probleem lijkt zowaar weer opgelost! Het was een kleine gele stekker, zichtbaar als je van achteren onder de stoel kijkt.
 
Juist met 1 oog is het heel moeilijk om het verschil te zien tussen een BMW3 en een BMW5 die 5 meter verder is (random voorbeeld van 2 auto's die er van voren vrijwel hetzelfde uit zien afgezien van grootte). Je Tesla heeft alleen sluitende stereoscopie aan de voorkant, en dan ook nog geholpen door radar daar. Is ook de enige plek waar het echt enorm boeiend is omdat dat de richting is waar ie regelmatig met 100+ km/u heen beweegt zelf.
Een camera met autofocus kan toch ook perfect de afstand bepalen.
Als hij dat 10 keer per seconde kan doen heb je heel nauwkeurig de snelheid (2 keer is theoretisch voldoende)
 
Een camera met autofocus kan toch ook perfect de afstand bepalen.
Als hij dat 10 keer per seconde kan doen heb je heel nauwkeurig de snelheid (2 keer is theoretisch voldoende)

Vanaf welke afstand is het voor de camera al oneindig.....
Veel camera's hebben geen autofocus meer zoals bijv. een GoPro omdat alles verder dan 25cm al volledig in het oneindig gebied valt.

Camera's waar een focus afstand wel zinnig is, zijn camera's met een grote sensor zoals een DSLR.
 
  • Like
Reactions: arsimo
Behalve als iemand hem pest door stiekem een half zo groot glas dubbel zo ver weg te zetten en de originele te verwijderen ;) het gaat normaal prima omdat je uit ervaring weet hoe groot een bierglas hoort te zijn.

Ja, je komt best ver op basis van vooraannames over hoe groot auto's zijn, maar echt heel erg precies wordt het niet. Dat was het enige punt waar het om ging - het is mogelijk maar verwacht geen cijfers achter de komma.
Kennis van me is blind in 1 oog. Mag nog altijd met de auto rijden en zover ik weet rijdt ie al jaren schadeloos.
 
Toch een klein verbeteringetje gevonden...

Op plaatsen waar er een rijstrook bijkomt of afgaat, heb je meestal een stukje zonder belijning. De auto neemt dan tijdelijk een bredere rijstrook waar, en wilde keurig in het midden gaan rijden. Dat merkte ik vooral bij De Hoek (A4 --> A5), waar er op de uitvoegstrook een 2e rijstrook bijkomt. Die extra lijn begint niet onmiddellijk en de auto maakte daar altijd een schijnbeweging naar links om daarna, bij het begin van de nieuwe lijn weer terug naar het midden te gaan. Met 2019.24.4 volgt hij in dat soort situaties veel beter de natuurlijke lijn.

Zelfde ook als er een strook afgaat. Hieronder de plaatjes van de betreffende situaties.
Screenshot from 2019-07-30 18-15-45.png Screenshot from 2019-07-30 18-08-36.png
 

Attachments

  • Screenshot from 2019-07-30 18-15-45.png
    Screenshot from 2019-07-30 18-15-45.png
    1 MB · Views: 34
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik heb Vorige week 2019.24.4 geïnstalleerd. Vanochtend bij vertrek bleek dat alle stoel profielen zijn aangepast: de stoel gaat helemaal naar voren en de rugleuning kantelt maximaal richting de voorruit. (Niet heel prettig als je bijna 2 meter bent) De oplossing was: het wissen van de profielen en alles opnieuw instellen. (Gewoon de stoel goed zetten en het profiel opnieuw opslaan werkte niet: het profiel werd dan niet opgeslagen) Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
 
Kennis van me is blind in 1 oog. Mag nog altijd met de auto rijden en zover ik weet rijdt ie al jaren schadeloos.
Mensen kunnen er prima voor compenseren met hun grote brein en het vermogen dat ze dat geeft om op basis van voorgaande waarnemingen in beweging correcte conclusies te trekken op basis van wat ze zien. Het gemis van stereoscopie is met name een handicap als je in stilstand een stilstaand object observeert en afstand probeert te bepalen, dan ben je te foppen met formaat tegen afstand.

Katten en vogels compenseren voor hun tekortkomingen op dit gebied door met hun hoofd heen en weer te gaan om zo stereoscopie te "faken". Een jagende kat zie je altijd met zijn hoofd een paar keer opzij bewegen voor hij weet hoe ver hij moet springen. Mensen met 1 oog kunnen dat ook als hulpmiddel, sterker nog met 2 ogen doe je het ook intuïtief als je je afstandsmeting niet genoeg vertrouwt.

Je Tesla echter die een achteropkomer observeert kan niet even heen en weer voor dit effect en heeft geen voorkennis over de grootte van de auto om die BMW grille, en heeft dus geen bruikbare indicaties om betrouwbaar te kunnen zeggen of het een 3 op 20 meter is of een 5 op 16 meter.