Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Storingen - Problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Paar dagen terug had ik een zwarte greep los in m’n hand liggen na het dichttrekken van de achterklep. Zitten drie minuscule tandjes aan waarmee ze bevestigd zitten aan het binnenwerk van de klep. Alle drie gebroken. En ik ben echt voorzichtig met het sluiten van deuren en klep. Nog nooit een auto gehad waar dit soort plastic zo makkelijk vanaf brak.

Heb in de app een service afspraak gemaakt. Gevraagd om het onderdeel op te sturen maar hierop geen reactie gekregen. Wel een mobiele ranger over vijf weken. Handig...

Over voorzichtig dichtdoen gesproken. Nu het kouder en vochtiger is, sluit de achterklep beduidend slechter. Heb al meerdere keren met een niet afgesloten achterbak gestaan waar mij dat eerder nooit overkwam. Pas bij weer wegrijden waarschuwt de auto voor een open deur. Beetje jammer
 
Die afgebroken greep heb ik ook gehad, maar dat was dankzij de kids die vinden dat ze de koffer zo hard mogelijk moeten dichtgooien. Kofferdeksel bekleding kwam ook geregeld los.

Toen de service ranger er eens was melding van gemaakt en hij heeft "wat extra clips" gestoken?!
Het greepje was maar één pinnetje kwijt en voorlopig blijft alles heel.

Amerikanen en plastic, het zal nooit wat worden denk ik. ;)

Volgende werkjes worden de hoogteverstellers van de gordels die nogal irritant trillen en ergens aan de achterbank rammelt er ook iets, maar da's moeilijk diagnostiseren als je aan je aan het rijden bent. :D
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Ik heb iets heel bijzonders aan de hand. Geen idee of het aan mijn smartphone ligt maar wanneer ik mijn oneplus3 oplaad en er dokt een iPhone in die ook wel laden is het al geregeld voorgekomen dat mijn telefoon volledig uitvalt. Alleen een harde reset kan hem dan weer tot leven brengen. Al een keer of 6 meegemaakt en nooit als ik alleen aan het laden ben. Best vervelend als je je key Card niet bij de hand hebt. Mijn telefoon opnieuw opgestart krijgen neemt namelijk al gauw enkele minuten in beslag. Vreemd dit.
 
Zit bij jullie ook altijd de laadpoort op het verkeerde moment dicht of vergrendeld? Als ik ergens parkeer om te laden doe ik vanaf het scherm alvast de laadpoort open, dan stap ik uit, deur dicht, ik haal mijn laadkabel uit de frunk, loop naar de laadpoort en vervolgens is die al veel te snel dicht gegaan, en nog vervelender, gaat hij ook niet meer open, ik moet dus of weer in de auto stappen of via de app openen.

Andersom net zo vervelend, ik kom terug bij de auto, ontgrendel de kabel van de laadpaal maar aan de auto blijft hij vergrendeld. Moet ik weer eerst de auto in stappen om vanaf het scherm te ontgrendelen.

In de handleiding staat:
Druk op de onderkant van het klepje van het laadcontact wanneer is de Model 3 ontgrendeld of er zich een geauthentiseerde telefoon in de buurt bevindt.

Maar dit werkt bij mij dus nooit, misschien naar het service center ermee?




Wanneer hij trouwens wel ALTIJD open gaat wanneer ik het juist niet wil is als ik in de wasbox sta en over de laadpoort heen sproei... wat me doet vermoeden dat het iets met de walk away door lock te maken heeft die niet optimaal werkt (bij wasbox zit mijn telefoon nog in de auto).
 
Probleem en oplossing.

USB-stick van 256GB begon "te langzaam" foutmelding geven, toen de disk vol raakt. Ik had deze volgens de handleidingen speciaal als FAT geformatteerd ipv exFAT, maar FAT is blijkbaar te langzaam zodra er ook oude videos verwijderd moet worden. Ik heb het daarom opnieuw geformatterd als EXT4 onder Linux en op mijn Windows-laptop een EXT4-driver geinstalleerd. Totaal geen problemen meer.
 
  • Informative
Reactions: MaSansky and fabian
Zit bij jullie ook altijd de laadpoort op het verkeerde moment dicht of vergrendeld? Als ik ergens parkeer om te laden doe ik vanaf het scherm alvast de laadpoort open, dan stap ik uit, deur dicht, ik haal mijn laadkabel uit de frunk, loop naar de laadpoort en vervolgens is die al veel te snel dicht gegaan, en nog vervelender, gaat hij ook niet meer open, ik moet dus of weer in de auto stappen of via de app openen.

Andersom net zo vervelend, ik kom terug bij de auto, ontgrendel de kabel van de laadpaal maar aan de auto blijft hij vergrendeld. Moet ik weer eerst de auto in stappen om vanaf het scherm te ontgrendelen.

In de handleiding staat:
Druk op de onderkant van het klepje van het laadcontact wanneer is de Model 3 ontgrendeld of er zich een geauthentiseerde telefoon in de buurt bevindt.

Maar dit werkt bij mij dus nooit, misschien naar het service center ermee?




Wanneer hij trouwens wel ALTIJD open gaat wanneer ik het juist niet wil is als ik in de wasbox sta en over de laadpoort heen sproei... wat me doet vermoeden dat het iets met de walk away door lock te maken heeft die niet optimaal werkt (bij wasbox zit mijn telefoon nog in de auto).

Als de spiegels ingeklapt (lees: auto op slot) zijn dan gaat het klepje idd niet open. Als je de telefoon in de auto laat liggen gaat auto niet op slot en werkt het wel in de wasstraat. Ik loop naar de auto en doe altijd eerst de bestuurders deur open. Dan gaat alles naar behoren/soepel. In mijn geval staat de auto echter altijd in de garage of op een speciale (ruime) parkeerplek. Je kunt overigens ook de deur openen en op een kier van een cm laten staan :rolleyes: (of auto ontgrendelen via app maar dat is m.i. een extra handeling en daardoor niet zo handig)
 
Als de spiegels ingeklapt (lees: auto op slot) zijn dan gaat het klepje idd niet open. Als je de telefoon in de auto laat liggen gaat auto niet op slot en werkt het wel in de wasstraat. Ik loop naar de auto en doe altijd eerst de bestuurders deur open. Dan gaat alles naar behoren/soepel. In mijn geval staat de auto echter altijd in de garage of op een speciale (ruime) parkeerplek. Je kunt overigens ook de deur openen en op een kier van een cm laten staan :rolleyes: (of auto ontgrendelen via app maar dat is m.i. een extra handeling en daardoor niet zo handig)

Spiegels klappen inderdaad in, mag best wat minder vlug / soepeler gemaakt worden als je nog niet bent weggelopen, hopelijk in een software update.

De deur op een kier truc gebruik ik nu, maar is wel vervelend vooral in de winter als je de auto voorverwarmd hebt en gelijk al onnodig wat warmte moet verliezen. Dat lost trouwens alleen het probleem op met het openen van de laadpoort, het ontgrendelen om de kabel eruit te halen moet ik nog steeds van binnen of via de app doen.
 
Spiegels klappen inderdaad in, mag best wat minder vlug / soepeler gemaakt worden als je nog niet bent weggelopen, hopelijk in een software update.

De deur op een kier truc gebruik ik nu, maar is wel vervelend vooral in de winter als je de auto voorverwarmd hebt en gelijk al onnodig wat warmte moet verliezen. Dat lost trouwens alleen het probleem op met het openen van de laadpoort, het ontgrendelen om de kabel eruit te halen moet ik nog steeds van binnen of via de app doen.

Ontgrendelen gaat met TWC / Tesla Superchager / lader van de auto zelf gaat prima (via knopje)
Maar bij laders van andere merken heb je geen knopje...... Waarschijnlijk bedoel je deze situatie.
 
Je kunt ook eens proberen het brede deel van de deurgreep van het RA portier met je duim in te drukken. Als mijn klepje niet open wil lost dat het volgens mij altijd wel op.
...ik doe zo af en toe LA, dat is ad bestuurderskant ahw! Auto is dan al wel 'open'. LA is dan in de rijrichting gedacht ( net zoiets als de linkeroever van een rivier.. ). Nog een optie om de laadklep open te krijgen is via de App bij de keuze Opladen! Kan ook handig zijn als je vanuit binnen toch de verwarming aanzet. :rolleyes: Etc etc....
 
Voor wie ook nog steeds problemen heeft met het uitklappen van een van de spiegels (bij sommige is het aan de bestuurderszijde, bij anderen weer aan de passagierszijde) heb ik een oplossing gevonden. Ofja, niet echt een oplossing maar weet wel waar het probleem zit en hoe je het kunt omzeilen. ;)

Ik heb het zelf bij mijn Model 3 bijna dagelijks als ik België ben en om 17:00 in de auto stap om naar huis te rijden, de spiegel aan passagierszijde klapt heel even uit en blijft dan hangen terwijl de andere spiegel wel gewoon tot de maximum stand uitklapt. Moet dan via het menu weer in- en uitklappen en de kans is misschien 30% dat die nu wel helemaal uitklapt. Soms heb ik geluk en hoef ik dit maar 1 keer te doen, soms sta ik echt een hele minuut 15 keer te proberen totdat die eindelijk volledig is uitgeklapt. Je begrijpt als dit bijna dagelijks gebeurt dat dit erg irritant is. Ervaar dit probleem al vanaf dat ik de Model 3 heb, 6 maanden ondertussen.

Nu zag ik dat steeds wanneer ik dit probleem heb de verbinding een E aangeeft of gewoon helemaal niks. Heeft de Model 3 een 3G of LTE verbinding dan is er geen enkel probleem met de spiegels. In Nederland heeft die eigenlijk altijd wel LTE dus nooit last van gehad, alleen zodra ik de grens overga en in België parkeer zie ik meteen de verbinding wijzigen naar een E. Wou dit eerst thuis eens proberen door de spiegels af te dekken met plastic (voor bescherming van de lak) en aluminium folie aangezien de antennes voor WiFi en LTE in de spiegels zitten. Maar dit was niet echt een succes. Had geen LTE meer maar wel nog steeds 3G terwijl de spiegels zich dus eigenlijk in een soort van Faraday kooi bevonden. Dat blijkt nog altijd genoeg te zijn om geen problemen te geven met de spiegels.

Aangezien dat niet lukte heb ik wat anders geprobeerd. Namelijk 4 dagen lang als ik in België ben eerst de Model 3 verbinding laten maken met het LTE netwerk van mijn telefoon via een WiFi hotspot en dan pas instappen. Dit bleek een succes want heb nu al 4 dagen dat beide spiegels perfect open klappen. Dit kan geen geluk zijn want heb dit probleem echt bijna dagelijks, 4 dagen achter elkaar zien dat de spiegels zo mooi uitklappen is toch echt een wonder. ;)

Waarom het netwerkbereik invloed heeft op het openen van de spiegels? Ik heb werkelijk geen idee. Mogelijk gewoon wat storing als er weinig bereik is. De antennes zitten in de spiegels dusja.. het zou kunnen. Het blijft natuurlijk wel vreemd. Ga de komende dagen even kijken of ik het op video kan krijgen zodat ik een service afspraak kan maken bij Tesla. Ze reageren niet op mijn mails of SMS dus dat lijkt me de enige manier om dit te kunnen communiceren naar hun toe. Hoop dat ze dit probleem nu eens eindelijk kunnen aanpakken.

Dus voor anderen met dit probleem, probeer ook eens een WiFi hotspot te maken op je telefoon en je Model 3 daarmee te laten verbinden (wel eerder even instellen op de Model 3 natuurlijk) voordat je hem ontgrendeld en instapt. Je zult waarschijnlijk dan ook zien dat de spiegels dan wel ineens probleemloos werken.
 
De achterklep van mijn model 3 raakt blijkbaar de bumper bij het dichtdoen. Er zitten namelijk bij de linker en de rechterzijde een beschadiging in de lak in de lijn van de klep. Weet iemand of dit makkelijk zelf af te stellen is? Draaien aan de zwarte doppen op de klep geeft volgens mij weinig resultaat.
 
...ik doe zo af en toe LA, dat is ad bestuurderskant ahw! Auto is dan al wel 'open'. LA is dan in de rijrichting gedacht ( net zoiets als de linkeroever van een rivier.. ). Nog een optie om de laadklep open te krijgen is via de App bij de keuze Opladen! Kan ook handig zijn als je vanuit binnen toch de verwarming aanzet. :rolleyes: Etc etc....
ugh ja LA natuurlijk haha. Ik heb best lange armen maar niet zo lang.