Tesla is inderdaad geweldig op een aantal vlakken, maar op een aantal andere merk je heel duidelijk, dat ze nog een soort startup zijn die alles zelf moeten uitvinden.
Mooi voorbeeld daarvan is de compleet onderschatte chaos van de aankomst van de Model 3 in Europa. En misschien wel de daaruit voortvloeiende chaos bij de service en misschien ook wel het gevolg daarvan: complete onbereikbaarheid etc. Menige leaserijder die niet zo veel heeft met een auto, keert zich daarom van Tesla af.
Dus ik vraag me af of dat langere laden en daarmee de slechtere bereikbaarheid van de superchargers zo wel van tevoren bedacht is. Want de superchargers zijn ontegenzeglijk drukker geworden en op menige plaats krijg je nu de helft van het vermogen omdat er mensen langer staan dan eerder. Ben benieuwd wanneer de Model 3 geknepen gaat worden in laadvermogen. Of verschilt de batterijtechnologie van de Model 3 zo erg van de Teslas tot 2017, dat het laadvermogen nooit geknepen zal hoeven worden?
1. Zowat iedereen verklaarde ElonMusk voor gek toen hij zijn MasterPlan ontvouwde.
Toen de 3 gepresenteerd werd, was iedereen omvergeblazen door de massa reservaties. Zelfs Elon.
2. En nu de uitleveringen in Nederland... onvoorstelbaar ! Jullie halen deze maand zowat een derde van de ganse productie naar Nederland !
In November was 1 op 10 nieuwe auto's een Model3, in December wordt dat zelfs 1 op 3 schat ik.
Neen, dat had gewoon niemand zien aankomen. Zelfs Elon Musk zal nooit gedacht hebben dat het in NL plots zo'n hoge vlucht zou nemen.
En dan nog hebben jullie relatief gezien mega veel superchargers.
Maar ja, Tesla-NL is nu ook compleet overrompeld. Maar was wat het alternatief ? Na pakweg 1000 auto's zeggen : sorry jongens, het zal voor volgend jaar zijn want we kunnen de auto's niet afleveren zoals we graag zou willen ? Ik weet zeker dat er dan veel mensen zouden zeggen : "geef mij gewoon die auto mee, ik zal het zelf wel leren."
3. Natuurlijk is het langere laden niet van tevoren bedacht ! Het is Tesla ook maar overvallen - zij hebben de branden én de gevolgen daarvan echt niet gepland.
4. De batterijtechnologie van de 3 is zonder twijfel een grote stap vooruit. Maar ook hier geldt : zeg nooit nooit.
Niemand, ook Tesla niet, had een goed half jaar geleden verwacht dat de S zou beperkt worden zoals nu.
Wees er maar zeker van dat Tesla alle data verzamelt, ook van de 3, en deze grondig analyseert.
Als en indien ooit zou blijken dat het batterijmanagement moet aangepast worden uit veiligheidsoverwegingen, zal Tesla dat zonder twijfel meteen doen.
Laat het ons positief zien : het wordt én mooier op de baan; én properder op de baan in Nederland.
En er is ruimte voor verbetering.