Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Laatste maanden heb ik veel last van langzaam laden bij SuCs in Breukelen en Badhoevedorp. Ik neem nu elke keer fotos van mijn midden screen omdat ik vermoed dat Tesla mijn snelheid heeft afgetopt.

Ik heb een 75S uit 2016, lade meestal rond de 500Km p/u. Nu 215 Km - 275 Km p/u.

Suc Badhoevedorp, elke zondag om 7 uur in de ochtend sta ik daar. 32 plaatsten en maar 2 bezet. En dan die lage snelheden?

Ik maak nu van elke SuC sessie foto's tot mijn service afspraak volgend jaar.

Of mijn batterij is niet goed? Of Tesla heeft mijn snelheden naar beneden geschroeft om mijn SuC usage te demotiveren.

Heeft iemand een mening over?


Vrees dat je gelijk hebt, is ook een ander draadje van inmiddels.

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?
 
AAD0654D-E649-4E14-A084-08037EBF0D9B.png
Laatste maanden heb ik veel last van langzaam laden bij SuCs in Breukelen en Badhoevedorp. Ik neem nu elke keer fotos van mijn midden screen omdat ik vermoed dat Tesla mijn snelheid heeft afgetopt.

Ik heb een 75S uit 2016, lade meestal rond de 500Km p/u. Nu 215 Km - 275 Km p/u.

Suc Badhoevedorp, elke zondag om 7 uur in de ochtend sta ik daar. 32 plaatsten en maar 2 bezet. En dan die lage snelheden?

Ik maak nu van elke SuC sessie foto's tot mijn service afspraak volgend jaar.

Of mijn batterij is niet goed? Of Tesla heeft mijn snelheden naar beneden geschroeft om mijn SuC usage te demotiveren.

Heeft iemand een mening over?
 
Zou Tesla hebben bedacht dat al die Tesla's tot 2017 (en de recente S en X-en) die gratis supercharging hebben, toch gewoon blijven komen en de superchargers langer dan nodig bezet houden en dat Tesla dus uiteindelijk minder gaat verdienen omdat betalende klanten staan te wachten, hun laadvermogen vaker met anderen moeten delen en hun heil dan bij anderen zoals Ionity zullen zoeken?
 
Neen, dat zal Tesla helemaal vergeten zijn.:confused:

Serieus jongens, Tesla excelleert op een aantal vlakken, en de batterij is er daar zeker één van. Zie bvb hier.
Uit de massa data die Tesla intussen verzameld heeft, zullen ze als conclusie getrokken hebben dat voor bepaalde combinatie's (batterijtype, ouderdom, aantal DC-charges, temperatuur, ....) het beter is het laadvermogen te beperken.
Dat lijkt mij nét een goede maatregel, een bewarende maatregel.
Lieve dat dan 'kop-in-het-zand', doen alsof de neus bloedt en verhoogd risico lopen op brand, sterke degradatie etc.

(zie ook mijn post hier)
 
  • Like
Reactions: michelh and HWS
En.... de Superchargers zijn m.i. een service, onderdeel van het concept. Niet een verdienmodel, anders hadden ze wel 40 c per kWh of nog meer gerekend.... Ik denk dat als er al een concern is dan is dat dat ze idd de sucs vrij willen hebben om zoveel mogelijk mensen de service te bieden... niet om te verdienen.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and HWS
Neen, dat zal Tesla helemaal vergeten zijn.:confused:

Serieus jongens, Tesla excelleert op een aantal vlakken, en de batterij is er daar zeker één van. Zie bvb hier.
Uit de massa data die Tesla intussen verzameld heeft, zullen ze als conclusie getrokken hebben dat voor bepaalde combinatie's (batterijtype, ouderdom, aantal DC-charges, temperatuur, ....) het beter is het laadvermogen te beperken.
Dat lijkt mij nét een goede maatregel, een bewarende maatregel.
Lieve dat dan 'kop-in-het-zand', doen alsof de neus bloedt en verhoogd risico lopen op brand, sterke degradatie etc.

(zie ook mijn post hier)
 
Laatste maanden heb ik veel last van langzaam laden bij SuCs in Breukelen en Badhoevedorp. Ik neem nu elke keer fotos van mijn midden screen omdat ik vermoed dat Tesla mijn snelheid heeft afgetopt.

Ik heb een 75S uit 2016, lade meestal rond de 500Km p/u. Nu 215 Km - 275 Km p/u.

Suc Badhoevedorp, elke zondag om 7 uur in de ochtend sta ik daar. 32 plaatsten en maar 2 bezet. En dan die lage snelheden?

Ik maak nu van elke SuC sessie foto's tot mijn service afspraak volgend jaar.

Of mijn batterij is niet goed? Of Tesla heeft mijn snelheden naar beneden geschroeft om mijn SuC usage te demotiveren.

Heeft iemand een mening over?
Ik begin te geloven combinatie suc en auto en aantal laadbeurten, kom je ergens anders ook nog ?
 
  • Helpful
Reactions: pati07
Neen, dat zal Tesla helemaal vergeten zijn.:confused:

Serieus jongens, Tesla excelleert op een aantal vlakken, en de batterij is er daar zeker één van. Zie bvb hier.
Uit de massa data die Tesla intussen verzameld heeft, zullen ze als conclusie getrokken hebben dat voor bepaalde combinatie's (batterijtype, ouderdom, aantal DC-charges, temperatuur, ....) het beter is het laadvermogen te beperken.
Dat lijkt mij nét een goede maatregel, een bewarende maatregel.
Lieve dat dan 'kop-in-het-zand', doen alsof de neus bloedt en verhoogd risico lopen op brand, sterke degradatie etc.

(zie ook mijn post hier)

Tesla is inderdaad geweldig op een aantal vlakken, maar op een aantal andere merk je heel duidelijk, dat ze nog een soort startup zijn die alles zelf moeten uitvinden.

Mooi voorbeeld daarvan is de compleet onderschatte chaos van de aankomst van de Model 3 in Europa. En misschien wel de daaruit voortvloeiende chaos bij de service en misschien ook wel het gevolg daarvan: complete onbereikbaarheid etc. Menige leaserijder die niet zo veel heeft met een auto, keert zich daarom van Tesla af.

Dus ik vraag me af of dat langere laden en daarmee de slechtere bereikbaarheid van de superchargers zo wel van tevoren bedacht is. Want de superchargers zijn ontegenzeglijk drukker geworden en op menige plaats krijg je nu de helft van het vermogen omdat er mensen langer staan dan eerder. Ben benieuwd wanneer de Model 3 geknepen gaat worden in laadvermogen. Of verschilt de batterijtechnologie van de Model 3 zo erg van de Teslas tot 2017, dat het laadvermogen nooit geknepen zal hoeven worden?
 
Laatste maanden heb ik veel last van langzaam laden bij SuCs in Breukelen en Badhoevedorp. Ik neem nu elke keer fotos van mijn midden screen omdat ik vermoed dat Tesla mijn snelheid heeft afgetopt.

Ik heb een 75S uit 2016, lade meestal rond de 500Km p/u. Nu 215 Km - 275 Km p/u.

Suc Badhoevedorp, elke zondag om 7 uur in de ochtend sta ik daar. 32 plaatsten en maar 2 bezet. En dan die lage snelheden?

Ik maak nu van elke SuC sessie foto's tot mijn service afspraak volgend jaar.

Of mijn batterij is niet goed? Of Tesla heeft mijn snelheden naar beneden geschroeft om mijn SuC usage te demotiveren.

Heeft iemand een mening over?

Heb je ook een foto van toen je begon met laden? Want deze foto zegt eigenlijk niks geks. Accu is al aardig vol aan het raken en dan loopt het laadvermogen terug.
 
Laatste maanden heb ik veel last van langzaam laden bij SuCs in Breukelen en Badhoevedorp. Ik neem nu elke keer fotos van mijn midden screen omdat ik vermoed dat Tesla mijn snelheid heeft afgetopt.

Ik heb een 75S uit 2016, lade meestal rond de 500Km p/u. Nu 215 Km - 275 Km p/u.

Suc Badhoevedorp, elke zondag om 7 uur in de ochtend sta ik daar. 32 plaatsten en maar 2 bezet. En dan die lage snelheden?

Ik maak nu van elke SuC sessie foto's tot mijn service afspraak volgend jaar.

Of mijn batterij is niet goed? Of Tesla heeft mijn snelheden naar beneden geschroeft om mijn SuC usage te demotiveren.

Heeft iemand een mening over?
Op 24 november jl. haalde mijn hoogst gemeten SuC snelheid ooit in Badhoevendorp op Stall 10. X100 uit 2018 met 40k km en slechts af en toe SuC-en vooral tijdens vakanties.
2C899520-E223-4C2B-82E8-F4DF5EFD8395.png
 
  • Like
  • Informative
Reactions: S-19910 and slk-A4
Tesla is inderdaad geweldig op een aantal vlakken, maar op een aantal andere merk je heel duidelijk, dat ze nog een soort startup zijn die alles zelf moeten uitvinden.

Mooi voorbeeld daarvan is de compleet onderschatte chaos van de aankomst van de Model 3 in Europa. En misschien wel de daaruit voortvloeiende chaos bij de service en misschien ook wel het gevolg daarvan: complete onbereikbaarheid etc. Menige leaserijder die niet zo veel heeft met een auto, keert zich daarom van Tesla af.

Dus ik vraag me af of dat langere laden en daarmee de slechtere bereikbaarheid van de superchargers zo wel van tevoren bedacht is. Want de superchargers zijn ontegenzeglijk drukker geworden en op menige plaats krijg je nu de helft van het vermogen omdat er mensen langer staan dan eerder. Ben benieuwd wanneer de Model 3 geknepen gaat worden in laadvermogen. Of verschilt de batterijtechnologie van de Model 3 zo erg van de Teslas tot 2017, dat het laadvermogen nooit geknepen zal hoeven worden?


1. Zowat iedereen verklaarde ElonMusk voor gek toen hij zijn MasterPlan ontvouwde.
Toen de 3 gepresenteerd werd, was iedereen omvergeblazen door de massa reservaties. Zelfs Elon.

2. En nu de uitleveringen in Nederland... onvoorstelbaar ! Jullie halen deze maand zowat een derde van de ganse productie naar Nederland !
In November was 1 op 10 nieuwe auto's een Model3, in December wordt dat zelfs 1 op 3 schat ik.
Neen, dat had gewoon niemand zien aankomen. Zelfs Elon Musk zal nooit gedacht hebben dat het in NL plots zo'n hoge vlucht zou nemen.
En dan nog hebben jullie relatief gezien mega veel superchargers.
Maar ja, Tesla-NL is nu ook compleet overrompeld. Maar was wat het alternatief ? Na pakweg 1000 auto's zeggen : sorry jongens, het zal voor volgend jaar zijn want we kunnen de auto's niet afleveren zoals we graag zou willen ? Ik weet zeker dat er dan veel mensen zouden zeggen : "geef mij gewoon die auto mee, ik zal het zelf wel leren."

3. Natuurlijk is het langere laden niet van tevoren bedacht ! Het is Tesla ook maar overvallen - zij hebben de branden én de gevolgen daarvan echt niet gepland.

4. De batterijtechnologie van de 3 is zonder twijfel een grote stap vooruit. Maar ook hier geldt : zeg nooit nooit.
Niemand, ook Tesla niet, had een goed half jaar geleden verwacht dat de S zou beperkt worden zoals nu.
Wees er maar zeker van dat Tesla alle data verzamelt, ook van de 3, en deze grondig analyseert.
Als en indien ooit zou blijken dat het batterijmanagement moet aangepast worden uit veiligheidsoverwegingen, zal Tesla dat zonder twijfel meteen doen.


Laat het ons positief zien : het wordt én mooier op de baan; én properder op de baan in Nederland.
En er is ruimte voor verbetering.;)
 
Tesla is inderdaad geweldig op een aantal vlakken, maar op een aantal andere merk je heel duidelijk, dat ze nog een soort startup zijn die alles zelf moeten uitvinden.

Mooi voorbeeld daarvan is de compleet onderschatte chaos van de aankomst van de Model 3 in Europa. En misschien wel de daaruit voortvloeiende chaos bij de service en misschien ook wel het gevolg daarvan: complete onbereikbaarheid etc. Menige leaserijder die niet zo veel heeft met een auto, keert zich daarom van Tesla af.

Dus ik vraag me af of dat langere laden en daarmee de slechtere bereikbaarheid van de superchargers zo wel van tevoren bedacht is. Want de superchargers zijn ontegenzeglijk drukker geworden en op menige plaats krijg je nu de helft van het vermogen omdat er mensen langer staan dan eerder. Ben benieuwd wanneer de Model 3 geknepen gaat worden in laadvermogen. Of verschilt de batterijtechnologie van de Model 3 zo erg van de Teslas tot 2017, dat het laadvermogen nooit geknepen zal hoeven worden?


Ik ben geen techneut, alleen weet ik wel dat bij de Model 3 alle techniek in de accu bevindt en dat de cellen meer capaciteit hebben doordat er gebruik gemaakt wordt van 21mm diameter tov de oude 18mm ook is de cel in lengte groter geworden van 65mm naar 70mm als ik mij het goed herinner. Betekent dit dat de cell 35% groter is. Hoe groter een cel is hoe hoger de laadsnelheid kan en mag zijn zonder dat dit de cel aantast. De lader is bij de model 3 in het accu pakket ondergebracht waardoor alle verbindingen verkort zijn en hierdoor onnodige weerstand wordt weggenomen.

ook wordt de accu geladen via DC-DC waardoor er minder verliezen en weerstand zijn.

dit maakt dat deze hogere laadsnelheden kan verdragen dan de eerste generatie accu pakketten. Ik den persoonlijk dat de model 3 niet geknepen zal worden ook omdat de garantie korter is dus het risico op vervangen onder garantie minder zal zijn.
De oudere accu pakketten hebben 8 jaar garantie ;).

verder ik vind het ook best wel jammer dat de laadsnelheid niet hoger is waardoor het langer duurt. Maar ik heb liever dat ik lang en veilig van mijn accu kan doen. Hierbij zeg ik niet dat de nieuwe accu pakketten dit niet zijn!!!
 
//..//
Ik den persoonlijk dat de model 3 niet geknepen zal worden ook omdat de garantie korter is dus het risico op vervangen onder garantie minder zal zijn.
De oudere accu pakketten hebben 8 jaar garantie ;).

//..//

De nieuwe hebben ook 8 jaar ..
  • Model S en Model X – 8 jaar (m.u.v. de oorspronkelijke 60 kWh-batterij die vóór 2015 is vervaardigd, waarvoor een garantieperiode van 8 jaar of 200.000 km geldt, wat het eerst van toepassing is).
  • Model 3 - 8 jaar of 160.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
  • Model 3 met Long Range-batterij - 8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
'Onze' oude batterijen hebben géén capaciteitsgarantie.
De Model-3 wél : 70%
 
Ik ben geen techneut, alleen weet ik wel dat bij de Model 3 alle techniek in de accu bevindt en dat de cellen meer capaciteit hebben doordat er gebruik gemaakt wordt van 21mm diameter tov de oude 18mm ook is de cel in lengte groter geworden van 65mm naar 70mm als ik mij het goed herinner. Betekent dit dat de cell 35% groter is. Hoe groter een cel is hoe hoger de laadsnelheid kan en mag zijn zonder dat dit de cel aantast. ...
1C319803-340B-4F93-8808-B616CD1C3710.png
Volume van een 2170 cel is 46% groter dan van een 18650, maar de chemische samenstelling is ook anders. Maximaal Ampèrage is naar verluidt het dubbele.
 
Laatste maanden heb ik veel last van langzaam laden bij SuCs in Breukelen en Badhoevedorp. Ik neem nu elke keer fotos van mijn midden screen omdat ik vermoed dat Tesla mijn snelheid heeft afgetopt.

Ik heb een 75S uit 2016, lade meestal rond de 500Km p/u. Nu 215 Km - 275 Km p/u.

Suc Badhoevedorp, elke zondag om 7 uur in de ochtend sta ik daar. 32 plaatsten en maar 2 bezet. En dan die lage snelheden?

Ik maak nu van elke SuC sessie foto's tot mijn service afspraak volgend jaar.

Of mijn batterij is niet goed? Of Tesla heeft mijn snelheden naar beneden geschroeft om mijn SuC usage te demotiveren.

Heeft iemand een mening over?
Ik heb gisteren met mijn x75D uit 2018 gisteren in Breukelen nog 113 kW aangetikt
 
Hoe groter een cel is hoe hoger de laadsnelheid kan en mag zijn zonder dat dit de cel aantast. De lader is bij de model 3 in het accu pakket ondergebracht waardoor alle verbindingen verkort zijn en hierdoor onnodige weerstand wordt weggenomen.

Dat is op celniveau wellicht het geval, maar op pack niveau (en daarmee dus het laadvermogen bij de SuC) hoeft dat niet zo te zijn. De 'oude' cellen in de S/X zijn kleiner, dus daar zitten er meer van in een accupack. De 150 kW maximale laadvermogen wordt dan verdeeld over meer cellen waardoor het vermogen per cel lager is.

Als ik het goed heb onthouden is capaciteit in Wh per liter voor de Model 3 cellen nagenoeg identiek aan die van de Model S/X.