Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
ik sta nu ook in Oosterhout voor de 2e keer in 2 weken en het valt mij ook op dat Oosterhout langzaam is. Nu komt hij niet boven de 54 kw/268 kmh. Normaal tikt de lader hier toch 400 kmh aan! Meer mensen last hiervan?


Als vergelijkingsmateriaal (zelfde auto/andere SuC), ik sta nu in Zwolle te laden en daar wel fatsoenlijk bijna 100kw/480kmu. Dus misschien dat er iets met Oosterhout is?

Wel heb ik er nu 150 km op zitten aan 1 stuk rijden. Bij Oosterhout rond de 40. Temperatuur van de batterij kan ik me bijna niet voorstellen eigenlijk vanwege de 40 km en de temperatuur van afgelopen weken rond de 10/12 graden. Laad ik het anders zeggen, Oosterhout heeft het sneller gedaan met koudere buiten temperatuur en kortere heenreis.
 
mhh.. mijn UMC lader heeft vannacht niet geladen ivm groep die eruit lag... Nu maar 150 km rated.. Ga mijn dochter ophalen van Schiphol, dus zal over 10 minuten al vertrekken eerst naar de SuC Amsterdam.. Hopelijk plek en een beetje snelheid... Laden op Schiphol is nl ook geen pretje en zekerheid. P6 kan je dacht ik niet laden..

Maak er een relaxed ritje van. SuC Amsterdam moet natuurlijk gemakkelijk te doen zijn. Wat drukte betreft, ik heb afgelopen vrijdag eens gekeken hoe het nu verder gaat wanneer je als tweede in een groep gaat laden en dan tot je schrik ziet dat het erg langzaam gaat. De eerste reactie is begrijpelijkerwijs "Dat wordt niets" maar je ziet dat de snelheid gaat oplopen en uiteindelijk ben je wel wat extra tijd kwijt maar het is niet zo dat je hele laadsessie erg langzaam gaat. Ik heb denk ik van SOC 39 km tot (typical) 381 misschien een twintigtal minuten langer gestaan. Ik vind de regeling tussen de SuC's goed. Maar beter is natuurlijk om als eerste aan te komen dan heb je het begin (razend)snel.
 
Gelukkig weet bijna niemand hoe je van tweede heel snel eerste kunt worden.
Zelf nog nooit gedaan, hoor.

Die gedacht ging door mij heen toen ik in Frankrijk op een stel Luxemburgse malloten stond te wachten, die rustig bleven natafelen in het altijd gezellig Ibis restaurant terwijl hun auto al lang vol was.. Het is dat mijn auto er niet dichtgenoeg bij kon, anders had ik op dat knopje gedrukt....
 
Nou Hans, relaxed..... Niet helemaal. Ze land over 25 minuten... Is 35 minuten eerder dan verwacht. Dus ik moest even doorrijden om bij SuC aan te komen. 3 taxi's en 1 niet taxi en ik uiteraard. Gelukkig op een vrije Stall 4b aan 118kW aan het laden. Viel uiteindelijk mee, met 190 typical van huis vertrokken.
6ff087316608bb2140194735670fee39.jpg


Update 1
zojuist een glimmende rode met even glimmende 21" donkere turbine velgen.. We staan nu met 6 en gelukkig ik nog op een stall waar de andere vrij van is.

Update 2
En hoppa. Taxi nr 4 nu wel naast mij op stall 4a. Mijn laadsnelheid valt niet echt terug, misschien 5kW. Nu op 51% en laad aan 75kW snelheid.

Update 3
T van Tesla en T van ..... Afkomst alle 4 de taxi chauffeurs.. Bedoel er overigens niets negatiefs mee, viel me gewoon op. Een rijdt net weg, niet normaal hoe hard. Slaat echt nergens op. Vanaf de Stall naar de bocht vol wegtrekken, keihard remmen, hard door de bocht. Een zwarte niet taxi erbij.

Update 4, laatste
Ik ga zo vertrekken. 9 taxi's zien komen en gaan in de 40 minuten dat ik er heb gestaan. Ook een taxi zien wisselen van chauffeur. De chauffeur die afgelost werd, stapte zijn/een ICE auto in die op de parkeerplaats bij Tesla stond.
1 Tesla die niet aan het laden is meer, maar wel een stal bezet houd. Stond er al toen ik kwam.
 
Last edited:
Ik heb vrijdag nog even met de portier gesproken over het gebruik van de supercharger Amsterdam (toen was het overigens rustig). De supercharger is er voor alle Tesla's, dus ook taxis. Wel spreekt hij (of spreekt men) taxi's erop aan als het er te veel worden; men wil altijd 3 a 4 plekken vrij houden voor de overige SuC-gebruikers.

Over de vuist weg: iedere dag een halve accu van 40kwh superchargen in plaats van je eigen stroom betalen, en dat 20 werkdagen, scheelt op maandbasis toch alweer zo'n 800 kwh die je anders zelf moet betalen tegen gemiddeld zo'n 20 cent. Toch een besparing van 160 euro per maand; de taxichauffeurs verdienen de supercharge-optie binnen een jaar terug...
 
Ik neem aan dat een taxibedrijf met elektrische auto's wel een eind boven de 10.000 km uitkomt en dan betaal je door de lagere energiebelasting lang geen 20 ct meer. Daarnaast zijn de energiekosten aftrekbaar van de belasting, dus de uiteindelijke besparing is eigenlijk bijzonder weinig.

Maar misschien dat het ze voornamelijk om de tijdsbesparing gaat, want het is een half uurtje SuC'en ten opzichte van 2+ uur aan de 22 kW.
 
Was vanmiddag rond 3 uur bij SuC Amsterdam. 4 taxi's en 3 gewone. Regelmatig MS'en weg en weer nieuwe. Nooit meer dan 7 MS'en in totaal dus altijd was er een plekje vrij. Leuk met de bewaker zitten kletsen die z'n Golf Cabriolet net zo snel wil maken als een Tes. Goeie vent.
 
ik sta nu ook in Oosterhout voor de 2e keer in 2 weken en het valt mij ook op dat Oosterhout langzaam is. Nu komt hij niet boven de 54 kw/268 kmh. Normaal tikt de lader hier toch 400 kmh aan! Meer mensen last hiervan?

Vandaag dezelfde ervaring in Oosterhout. Helemaal alleen aan het laden aan lader 1A ( meest rechtse ) waar ik amper 60 a 70km/u haalde. Dan verplaatst naar de meeste rechtse van de linkse 4 ( 1B ) die wel beter was maar ook niet boven de 400km/u raakte. Met nog slechts 40km lading, is dat eigenlijk bedroefend langzaam. Urmond gaat dan makkelijk boven de 500km/u ! Uiteindelijk na 30min laden dan ook slechts 165km bijgeladen...