Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi Wim, kun je uitleggen hoe je weet dat je 9.900 km via SuC hebt geladen/gereden?
Gewoon bijhouden.
2016-11-22 15.15.12.jpg
 
  • Like
Reactions: S-19910
Denk dat ik totaal over 1.5 jaar misschien 15X een suc heb gebruikt. Voor het werk naar Hamburg en op vakantie naar italie. Binnen nederland heb ik het nooit nodig met mijn rij gedrag. Een keer in Oosterhout geweest toen ik de S net had om te kijken hoe het werkte etc. Maar bij houden hoeveel Km nee daar ben ik niet mee bezig.
 
Helaas heb ik het niet bijgehouden maar ik kom er regelmatig. Twee redenen: Suc gebruik is efficiënter dan langzaam rijden. Dus ik rij altijd de maximum snelheid en combineer dit met een SuC bezoek. Daarnaast geef ik regelmatig een demo. Meestal naar een SuC. Daar zie je pas hoe snel en eenvoudig het gebruik van een Tesla is, ook voor langere afstanden.
 
Niet in een lijstje, maar toch een benadering. 20,2 MWh op de meter thuis en 26,2 MWh op het scherm in de auto, dus 6 MWh heb ik buitenshuis geladen. Ik laad zelden bij een gewoon openbaar oplaadpunt, dus met gemiddeld 50 kWh per SuC laadsessie heb ik 120 x bij een SuC gestaan. Ik ga inderdaad regelmatig op vakantie ...
 
Niet in een lijstje, maar toch een benadering. 20,2 MWh op de meter thuis en 26,2 MWh op het scherm in de auto, dus 6 MWh heb ik buitenshuis geladen. Ik laad zelden bij een gewoon openbaar oplaadpunt, dus met gemiddeld 50 kWh per SuC laadsessie heb ik 120 x bij een SuC gestaan. Ik ga inderdaad regelmatig op vakantie ...
Jouw verhouding is ongeveer zoals Tesla het heeft bedoeld. De reden dat Tesla beperkingen gaat opleggen aan lokaal gebruik van de SuC is glashelder. Er zijn simpelweg teveel mensen die teveel bij de SuC laden. En Tesla weet tot in detail wie dit zijn en hoeveel het 'misbruik' is. De huidige rijders zullen onbeperkt gebruik zullen mogen maken van SuC, gebruikers van na 1-1-17 en in ieder geval de Model 3 gebruikers kunnen dit niet meer.
Toch zal Tesla m.i. ook de huidige rijders die de SuC misbruiken nog wel aan gaan pakken. Iedereen weet dat de SuC alleen voor de lange ritten is bedoeld. Tesla heeft eerder gecommuniceerd dat een gebruik van thuis/Suc ongeveer 70/30 zou moeten zijn.
 
Jouw verhouding is ongeveer zoals Tesla het heeft bedoeld. De reden dat Tesla beperkingen gaat opleggen aan lokaal gebruik van de SuC is glashelder. Er zijn simpelweg teveel mensen die teveel bij de SuC laden. En Tesla weet tot in detail wie dit zijn en hoeveel het 'misbruik' is. De huidige rijders zullen onbeperkt gebruik zullen mogen maken van SuC, gebruikers van na 1-1-17 en in ieder geval de Model 3 gebruikers kunnen dit niet meer.
Toch zal Tesla m.i. ook de huidige rijders die de SuC misbruiken nog wel aan gaan pakken. Iedereen weet dat de SuC alleen voor de lange ritten is bedoeld. Tesla heeft eerder gecommuniceerd dat een gebruik van thuis/Suc ongeveer 70/30 zou moeten zijn.

Tesla rekent met 90% thuis/werk laden en 10% SuC laden volgens de design studio. 30% lijkt mij erg veel.
 
Mij lijkt 30% ook bovengemiddeld.

Maar zit het 'm niet ook in de aantallen auto's? Tesla heeft nu +/- 150.000 stuks gebouwd en het tempo gaat met model 3 flink omhoog. Er komt een moment waarop Tesla moet stoppen met het gratis aanbieden van supercharging. Als het niet al is bij deze aantallen, dan wel bij miljoenen. Dus het komt neer op het kiezen van een logisch moment. En dan is een tijdje voor de introductie van model 3 niet zo slecht. Geen verwachtingen gewekt, geen koppeling aan modellen.
 
Mij lijkt 30% ook bovengemiddeld.

Maar zit het 'm niet ook in de aantallen auto's? Tesla heeft nu +/- 150.000 stuks gebouwd en het tempo gaat met model 3 flink omhoog. Er komt een moment waarop Tesla moet stoppen met het gratis aanbieden van supercharging. Als het niet al is bij deze aantallen, dan wel bij miljoenen. Dus het komt neer op het kiezen van een logisch moment. En dan is een tijdje voor de introductie van model 3 niet zo slecht. Geen verwachtingen gewekt, geen koppeling aan modellen.

De laatste berichten geven aan dat men voor SuC gebruik binnen eigen gebied jaarlijks 400 kWh credit krijgt en Elon heeft gezegd dat echt long distance gratis blijft. Zie het als SuC gebruik buiten aan x aantal km van je vaste verblijfplaats dat gratis blijft. zal dan zeker een paar honderd km zijn.
 
  • Like
Reactions: BartJ
Nu ben je toch wel erg vaag.. waar komen die laatste berichten vandaan ? hoe hard zijn deze ?

Q&A van Elon Musk na de stemming over Tesla/Solar City.

"Model 3, from the beginning we said free charging is not included in the Model 3 – free unlimited charging is not included, so, free long distance is, but not free local. It becomes really unwieldy for people to use the gas station approach for electric cars, like, cars should really be charged where you charge your phone, but then you just need to solve the long distance problem which is what the supercharger stations will do."
 
Maakt ook much more sense, so to speak.
Het gratis Superchargen op lange ritten is echt een uniek verkoopargument.
Er zullen wellicht mensen zijn die die 2000€ er uithalen, maar als ik dat bedrag ruim omsla over 10 jaar, 200€ per jaar, dan is dat 2000kWh, 10.000 Supercharge kilometers. Laat de helft van het bedrag voor bouw en onderhoud van de SuC zijn. Ik denk dat veel mensen bij de toch al grote aanschaf van een nieuwe auto graag die 2k erbij doen om voor de rest altijd het gevoel te hebben dat het gratis is. En het er vervolgens eigenlijk niet uithalen.
Vergelijk het eens met die nieuwe 150kW snelladers die recentelijk in Zwitserland zijn geplaatst.
Die dingen zijn zo duur om te plaatsen dat de tarieven omgerekend hoger zijn dan dat je met een diesel die trips zou doen.
Mijn inziens heeft Tesla niet alleen het technisch beste laadsysteem, ze hebben het ook het meest praktisch en meest bruikbaar uitgevoerd, en ze hebben ook nog eens het enige juiste businessmodel ervoor gevonden: gewoon vooraf afkopen. Ik hoop niet dat ze dat veranderen.