Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TCO, investering, ...hoe ik het ook draai of keer?

This site may earn commission on affiliate links.
“Het is stil in Melsele. Koen toont weinig interesse in de antwoorden op de vraag waar hij al enige tijd mee vast zit. 🤷‍♂️


Hij is zijn vrouw aan het overtuigen op basis van de gestuurde argumenten. Dat duurt veel langer dan een TCO. 😉

Tenzij je een proefrit doet, toen was het bij mij na 5 minuten: “Ik wil er ook een!”
 
Last edited:
@KoenV is zaakvoerder van een Belgische vennootschap. Dan spelen er een paar extra dingen in het voordeel van een EV:
  • hoogste aftrekbaarheid van de auto als kosten
  • lage VAA, en dus lagere persoonsbelastingen
Daarnaast heb je natuurlijk dat je thuis kan laden en de onderhoudskosten laag zijn, wat de kilometerprijs ook lager maakt. Maar je hebt ook een adequate investering nodig; een Tesla Model 3 begint niet aan een prijs van een BMW 318d.

Daarom dat ik zei dat Koen moet uitmaken wat ie wil. Een gloednieuwe Model 3 kan ik niet goedkoper maken dan een 8 jaar oude diesel waar Koen de afgelopen 8 jaar aan kosten negeert.
Kosten negeren niet hé, ik bekijk in het nu als keuzemoment. Maar zelfs als ik een nieuwe ICE meeneem in de berekening (die gooi ik morgen hier online) is het moeilijk om de elektrische voordeliger te maken.

De aftrekbaarheid en VAA spelen inderdaad ook mee.
 
“Het is stil in Melsele. Koen toont weinig interesse in de antwoorden op de vraag waar hij al enige tijd mee vast zit. 🤷‍♂️


Hij is zijn vrouw aan het overtuigen op basis van de gestuurde argumenten. Dat duurt veel langer dan een TCO. 😉

Tenzij je een proefrit doet, toen was het bij mij na 5 minuten: “Ik wil er ook een!”
Dat is nog eens een idee :)
 
Ik heb de berekening ook gemaakt en, zelfs conservatief, kon ik me een Model 3 permitteren ipv een veel kleinere gewone diesel. Een paar punten die hielpen als Belgische zelfstandige:
  • Ik heb de oudere diesel gehouden (argument: nodig voor lange afstanden). Dus twee wagens op vennootschap ipv één.
  • Alle elektriciteit wordt betaald door de vennootschap, daardoor VAA (valt mee in mijn geval) en vennootschap betaalt de opbrengst van de zonnepanelen. (Duurdere elektriciteit is in mijn geval voordelig)
  • Ik wou mijn loon laten zakken, dit was een goede gelegenheid.
 
Inderdaad, als je op 8 jaar mikt met een diesel is de kans groot dat je ofwel het ding helemaal tot in de grond rijdt, of er relatief nauwelijks kilometers mee doet. En een EV wordt enkel voordeliger met meer kilometers.

Maar dan nog, als je nieuw vs nieuw gaat vergelijken van een vergelijkbaar model, is een EV, zeker als auto-op-de-zaak, binnen een vennootschap belachelijk voordelig.
Momenteel is dat ding (Audi A5) nog best ok hoor.
Maar goed, een nieuwe moet er ooit eens van komen. Zeker met die LEZ toestanden en de steeds meer afradende fiscale toestanden... Dus ik dacht: laten we eens beginnen met het kostenplaatje te bekijken...

Zo belachelijk groot lijkt het voordeel toch niet?
 
Momenteel is dat ding (Audi A5) nog best ok hoor.
Maar goed, een nieuwe moet er ooit eens van komen. Zeker met die LEZ toestanden en de steeds meer afradende fiscale toestanden... Dus ik dacht: laten we eens beginnen met het kostenplaatje te bekijken...

Zo belachelijk groot lijkt het voordeel toch niet?
Laat je cijfers maar eens zien, van een Model 3 vs een nieuwe Audi A5. Dan kunnen we vergelijken wat je aannames zijn.

Ik heb in 2019 nog een vergelijking gedaan van een BMW 3 vs een Model 3 op 4 jaar/88000km, en daar zat een Model 3 Long Range aan toenmalige prijzen 2K duurder dan een kale 320d. Eens je die 320d ging aankleden, was de BMW 20K duurder, hoewel ie 10K goedkoper was in aanschaf was. Verschil zat 'm inderdaad in 20K aan opties en packs (40K voor een kale, 58K voor een aangeklede). Een Model 3 Standard was daarentegen 15K goedkoper dan een kale 320d.

De fiscaliteit is in tussentijd niet groot veranderd (meer zelfs, de veranderingen zijn er in het nadeel van de diesel) maar de prijzen zijn natuurlijk wat verouderd. En toch denk ik dat de balans niet veel zal schelen.

Mijn berekeningen houden rekening met aanschafprijs, restwaarde/herverkoopwaarde, financieringskost, brandstof/elektriciteit, CO2 en het effect op aftrekbaarheid en VAA, rijtaks, BIV, aftrekbaarheid met verworpen uitgaven en extra vennootschapsbelasting. Ik zie zelfs dat er geen regel voor onderhoud is :eek:.
 
restwaarde
Die was bij mij in 2016 nog zeer onzeker. Vandaar dat ik die niet meenam in mijn berekening en achteraf het verschil in totale kost (10000€) probeerde af te wegen of die door het verschil in restwaarde zou gecompenseerd worden. Voor een auto die nieuw 50K meer kostte leek mij dat wel haalbaar.
Dit blijkt nu inderdaad ruim het geval te zijn.
 
Weten dat je rondrijdt in een schone elektrische wagen, waarmee je geen stadscentra loopt te vervuilen is voor mij onbetaalbaar. Ik wil hier niet de moraalridder uithangen. Het is zeker niet voor iedereen mogelijk om elektrisch te gaan. Maar als je enigszins de financiële ruimte hebt is elektrisch rijden een no brainer. Het extra rijplezier krijg je er nog eens gratis bij. Gewoon doen zou ik zeggen.
 
Die was bij mij in 2016 nog zeer onzeker. Vandaar dat ik die niet meenam in mijn berekening en achteraf het verschil in totale kost (10000€) probeerde af te wegen of die door het verschil in restwaarde zou gecompenseerd worden. Voor een auto die nieuw 50K meer kostte leek mij dat wel haalbaar.
Dit blijkt nu inderdaad ruim het geval te zijn.
Ik maak me nu al zorgen over de restwaarde van de diesel die niet op de oprit staat. Binnen een paar jaar is die sowieso voor export. Ik zou in elk geval nooit nooit een nieuwe diesel kopen, alleen daarvoor al.

Ik heb overigens doelbewust elektrisch gekocht vanuit milieu-perspectief, maar weet dat dat niet bij iedereen de overweging is. Ik kwam op eenzelfde TCO voor een duffe viercilinder of een Tesla en dan was de keuze snel gemaakt.
 
Weten dat je rondrijdt in een schone elektrische wagen, waarmee je geen stadscentra loopt te vervuilen is voor mij onbetaalbaar. Ik wil hier niet de moraalridder uithangen. Het is zeker niet voor iedereen mogelijk om elektrisch te gaan. Maar als je enigszins de financiële ruimte hebt is elektrisch rijden een no brainer. Het extra rijplezier krijg je er nog eens gratis bij. Gewoon doen zou ik zeggen.
Ik zou zelfs durven zeggen dat het schandalig en egoïstisch is als je de middelen hebt, en het niet doet.
 
Ik zou zelfs durven zeggen dat het schandalig en egoïstisch is als je de middelen hebt, en het niet doet.
Je hebt moreel een punt, maar je kan niet verwachten dat iedereen al zo denkt.

In 2016-2017 was ik nog altijd een hevige autogek en keek ik eerder uit naar een 911 dan een Model X. Maar na een testrit met een Model X waarbij dat ding hard genoeg kon accelereren én de autopilot voldoende was om op trajecten met trajectcontrole me aan de snelheid te houden was ik wel verkocht. In aankoop was zo een X even duur als een 911 dus was ik sowieso fiscaal beter af.

Het milieu-aspect kwam later pas.
 
Ik zou zelfs durven zeggen dat het schandalig en egoïstisch is als je de middelen hebt, en het niet doet.

De reden waarom wij vorig jaar, als gepensioneerden (dus privé), gekozen hebben om de Range Rover (68.000km) in te wisselen voor een kleine Tesla.
Alleen al om onze kleinkinderen ook een toekomst te geven...

Om ook nog eens iets te zeggen.
 
Financial lease heeft een mooie samenvatting gemaakt:
1642683826440.png


 
Ik maak me nu al zorgen over de restwaarde van de diesel die niet op de oprit staat. Binnen een paar jaar is die sowieso voor export. Ik zou in elk geval nooit nooit een nieuwe diesel kopen, alleen daarvoor al.
Ik weet het nog niet zo. We hebben nog een paar jaar maar de gemiddelde EV heeft nog steeds niet het gebruiksgemak van een ICE. Ik ken een aantal mensen die van een EV terug gegaan (zo zie ik het wel) zijn naar een ICE of in het beste geval een Hybride.
Ik ga er niet mee gokken, maar ik denk dat er wel voorbeelden gaan komen van leuke ICE auto's van 2028 en 2029 die meer waard gaan worden na 2030.

En als je nu een nieuwe diesel koopt en redelijk wat kilometers per jaar maakt is ie in 2030 toch afgeschreven.


Ik ben nog van het type: Iets wat duurzaam is, gaat lang mee.
 
  • Love
Reactions: BMW740iL
En als je nu een nieuwe diesel koopt en redelijk wat kilometers per jaar maakt is ie in 2030 toch afgeschreven.
Ja, maar vraag me af hoeveel het je gaat kosten om met redelijk wat kilometers 2030 te halen.

Ik ben nog van het type: Iets wat duurzaam is, gaat lang mee.
Mijn Model X heeft 174000km. Mijn vorige benzines en diesels waren bij 120000km rijdende kostenposten.
We hebben nog een paar jaar maar de gemiddelde EV heeft nog steeds niet het gebruiksgemak van een ICE.
Ik vind een EV handiger dan een benzine. Elke ochtend vertrekken met een volle tank, lekker voorverwarmd.
 
Ja, maar vraag me af hoeveel het je gaat kosten om met redelijk wat kilometers 2030 te halen.


Mijn Model X heeft 174000km. Mijn vorige benzines en diesels waren bij 120000km rijdende kostenposten.

Ik vind een EV handiger dan een benzine. Elke ochtend vertrekken met een volle tank, lekker voorverwarmd.
1. Ik denk dat de diesel die je gaat kopen €40.000,- goedkoper is dan je X. Voor dat geld kun je aardig wat diesel kopen. Jij zult zeggen dat het minder is nou voor €20.000,- kun je denk ik wel 200.000 km rijden.

2. Een land Rover staat niet bekend on zijn Duitse kwaliteit. Mijn huidige 90 staat op 105.000 M die is best betrouwbaar ondanks zijn 21 jaar oud en de meeste dingen die kapot gaan is te wijten aan mijn rijstijl in het terrein. Ik zoek de uitdagingen op en ik zal bovenkomen. En dat gaat wel eens mis. :rolleyes:
Mijn Disco 3 en disco 1 daarvoor hadden zware begin jaren bij land Rover. De Disco 3 was een team auto in Bolivia bij de G4Challenge en de disco 1 was bij de Camel Trophy gebruikt in 1997 in Rusland en 1998 in Argentinië. Ook die zijn tot op het eind best betrouwbaar gebleken.
Dus dan is de vraag hoe behandelde jij jouw Duitse kwaliteit stuk.

3. Jij weet het en ik weet het maar de gemiddelde automobilist ziet het nog steeds anders. Die staan liever 5 minuten met een slang in de hand in de kou of regen dan dat ze 20 minuten in de auto moeten wachten op het laden.
En niet iedereen heeft de luxe van thuis laden. En als het aandeel EV's groter wordt, wordt het percentage thuisladers kleiner.

Als je binnen je range van de X elke rit kunt maken is dat perfect. De meeste ritjes die ik maak lukt me dat niet.
Mijn verhouding van waar ik mijn kWh weg haal:
3300kWh thuis
2022 kwh SUC
en 1360 kWh andere laders.

Zoals je ziet laad ik net iets minder dan de helft van mijn kWh onderweg en nee ik heb geen gratis Supercharging dus thuis laden is voor mij goedkoper.