Ik weet niet of je kinderen hebt, maar als vakantie auto lijkt mij de C-Klasse Estate Hybrid met slechts 350 liter bagageruimte niet echt geschikt.
De Tesla heeft 745 + 150 (frunk) = 895 liter.
Het is bekend dat hybrides flink moeten inleveren op bagageruimte. Een vriend van mij heeft een V60 en de bagageruimte daarin is ook bedroevend. Op zich wel te begrijpen want er moeten nu eenmaal twee aandrijvingen worden ingebouwd.
Ik heb ook in de V60 gereden (net als hij in mijn Tesla) en het is op zich natuurlijk best een goede auto.
Net als alle hybrides die nu op de markt zijn is deze ontwikkeld in een tijd dat een auto als de Model S ondenkbaar was.
Zou er geen Tesla zijn dan waren dat "de" auto's.
In theorie kan men volledig elektrisch rijden maar dat ziet er anders uit dan bij de Tesla. De elektromotor (Mercedes) heeft maar 82 pk en dat is niet veel voor een auto van bijna 1.700 kg. Dat betekent dat bij een "beetje" gas geven de diesel aan zal springen. Dat is ook zo bij een oprit naar een viaduct of de snelweg.
De acceleratiecijfers zijn op papier best wel goed, maar in de praktijk betekent het dat de diesel vol aan het werk moet. Terwijl de Tesla geruisloos en in één haal vanaf nul naar >200 km/uur doortrekt moet de hybride zeven versnellingen doorwerken en gaat dat met veel mechanisch geweld gepaard. Kijk maar naar de Dragrace video's om te zien wat de ICE's allemaal moeten doorstaan.
Na volledig gewend geraakt te zijn aan het grote display en het daardoor ontbreken van tientallen knopjes komt op mij een klassiek dashboard chaotisch over.
Dit zijn natuurlijk wat technische beschouwingen maar voor mij is er ook het aspect van de beleving.
Het deel uitmaken van een fundamentele verandering op autogebied. Het meemaken van de ontwikkelingen (die bijna haaks staan op de bewegingen in de klassieke auto-industrie) en de snelheid waarin dat gebeurt.
De ongekende service die je als deelnemer aan die groep van rijders van Tesla krijgt en die je nergens anders ziet.
Het feit dat deelnemers aan een vergadering/meeting o.i.d. bij vertrek op het parkeerterrein zonder uitzondering door de Tesla worden aangetrokken en andere auto's nauwelijks aandacht krijgen, ook al zijn ze gloednieuw.
De inmiddels vele upgrades en updates die mijn auto na aflevering heeft gehad waardoor hij steeds beter werd en de spanning als er weer wat nieuws aan zit te komen waarbij de "sky the limit" is.
De ongekende uitrol van het SuC netwerk met steeds het blije gevoel dat het reizen, vooral naar de vakantiebestemmingen, steeds beter gaat. Met daarbij ons gekke gedrag om bij de opening van een SuC daar gewoon heen te rijden en een feestje te bouwen. Ook het scouten van de mogelijke locaties, vooral zoals dat in Duitsland gebeurt, is iets dat je nergens anders vindt.
En dan natuurlijk de auto zelf. Elke kilometer genieten van het directe oppakken bij "gas"geven en het afremmen bij gas loslaten. De moeiteloze acceleratie bij elke snelheid en de stilte (ik heb schijnbaar een heel stille drivetrain).
Het rijden in de bergen en het "nemen" van een pas.
Het feit dat mijn gezin, inclusief de kinderen, de Tesla als een lid van de familie beschouwt en de kinderen zelfs vragen wanneer we weer op reis gaan (Opa en Oma, 1440 km). Nog nooit eerder meegemaakt.
De lijst kan langer zijn maar ik besluit met de enorme tijdwinst die ik bereik doordat ik geen tijd hoef uit te trekken om te (gaan) tanken. Lekker in bed liggen en weten dat om vijf uur het laden begint en de auto in de ochtend voor mij klaar staat met volle tank. Die tijdwinst is een veelvoud van de (extra) tijd die aan een SuC wordt doorgebracht in vergelijking met een reguliere tankbeurt.
Ok, ik ben ook besmet en voor mij nooit meer een ICE. maar daarin sta ik niet alleen.