Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Te mooi om waar te zijn?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat we een mooie middenweg hebben gevonden in de Mercedes C350 e Estate. Power, Luxe, genoeg ruimte, bruto een stukkie goedkoper dan de Tesla en netto even gunstig. Helaas niet zo veel electrische range, maar wel lekker flexibel en snel vol (ook bij die stacaravan in Frankrijk).




Ik weet niet of je kinderen hebt, maar als vakantie auto lijkt mij de C-Klasse Estate Hybrid met slechts 350 liter bagageruimte niet echt geschikt.

De Tesla heeft 745 + 150 (frunk) = 895 liter. Dat is voor ons met 2 kinderen op vakantie goed te doen.
Zeker als je op de terugweg nog een paar leuke vakantie aankopen en dozen wijn mee wilt nemen.
 
Ik weet niet of je kinderen hebt, maar als vakantie auto lijkt mij de C-Klasse Estate Hybrid met slechts 350 liter bagageruimte niet echt geschikt.

De Tesla heeft 745 + 150 (frunk) = 895 liter.

Het is bekend dat hybrides flink moeten inleveren op bagageruimte. Een vriend van mij heeft een V60 en de bagageruimte daarin is ook bedroevend. Op zich wel te begrijpen want er moeten nu eenmaal twee aandrijvingen worden ingebouwd.

Ik heb ook in de V60 gereden (net als hij in mijn Tesla) en het is op zich natuurlijk best een goede auto.
Net als alle hybrides die nu op de markt zijn is deze ontwikkeld in een tijd dat een auto als de Model S ondenkbaar was.
Zou er geen Tesla zijn dan waren dat "de" auto's.

In theorie kan men volledig elektrisch rijden maar dat ziet er anders uit dan bij de Tesla. De elektromotor (Mercedes) heeft maar 82 pk en dat is niet veel voor een auto van bijna 1.700 kg. Dat betekent dat bij een "beetje" gas geven de diesel aan zal springen. Dat is ook zo bij een oprit naar een viaduct of de snelweg.
De acceleratiecijfers zijn op papier best wel goed, maar in de praktijk betekent het dat de diesel vol aan het werk moet. Terwijl de Tesla geruisloos en in één haal vanaf nul naar >200 km/uur doortrekt moet de hybride zeven versnellingen doorwerken en gaat dat met veel mechanisch geweld gepaard. Kijk maar naar de Dragrace video's om te zien wat de ICE's allemaal moeten doorstaan.

Na volledig gewend geraakt te zijn aan het grote display en het daardoor ontbreken van tientallen knopjes komt op mij een klassiek dashboard chaotisch over.

Dit zijn natuurlijk wat technische beschouwingen maar voor mij is er ook het aspect van de beleving.

Het deel uitmaken van een fundamentele verandering op autogebied. Het meemaken van de ontwikkelingen (die bijna haaks staan op de bewegingen in de klassieke auto-industrie) en de snelheid waarin dat gebeurt.
De ongekende service die je als deelnemer aan die groep van rijders van Tesla krijgt en die je nergens anders ziet.
Het feit dat deelnemers aan een vergadering/meeting o.i.d. bij vertrek op het parkeerterrein zonder uitzondering door de Tesla worden aangetrokken en andere auto's nauwelijks aandacht krijgen, ook al zijn ze gloednieuw.
De inmiddels vele upgrades en updates die mijn auto na aflevering heeft gehad waardoor hij steeds beter werd en de spanning als er weer wat nieuws aan zit te komen waarbij de "sky the limit" is.
De ongekende uitrol van het SuC netwerk met steeds het blije gevoel dat het reizen, vooral naar de vakantiebestemmingen, steeds beter gaat. Met daarbij ons gekke gedrag om bij de opening van een SuC daar gewoon heen te rijden en een feestje te bouwen. Ook het scouten van de mogelijke locaties, vooral zoals dat in Duitsland gebeurt, is iets dat je nergens anders vindt.

En dan natuurlijk de auto zelf. Elke kilometer genieten van het directe oppakken bij "gas"geven en het afremmen bij gas loslaten. De moeiteloze acceleratie bij elke snelheid en de stilte (ik heb schijnbaar een heel stille drivetrain).

Het rijden in de bergen en het "nemen" van een pas.

Het feit dat mijn gezin, inclusief de kinderen, de Tesla als een lid van de familie beschouwt en de kinderen zelfs vragen wanneer we weer op reis gaan (Opa en Oma, 1440 km). Nog nooit eerder meegemaakt.

De lijst kan langer zijn maar ik besluit met de enorme tijdwinst die ik bereik doordat ik geen tijd hoef uit te trekken om te (gaan) tanken. Lekker in bed liggen en weten dat om vijf uur het laden begint en de auto in de ochtend voor mij klaar staat met volle tank. Die tijdwinst is een veelvoud van de (extra) tijd die aan een SuC wordt doorgebracht in vergelijking met een reguliere tankbeurt.

Ok, ik ben ook besmet en voor mij nooit meer een ICE. maar daarin sta ik niet alleen.
 
Last edited:
Ik heb vandaag een BMW mee; om te huilen... niet dat het een slechte auto is... maar het is simpelweg niet vergelijkbaar.
Tevens hebben wij inmiddels meerdere malen road trips van 2000+ km gedaan, het is gewoon zoveel lekkerder in een Tesla.

Maar je keuze is je zeker gegund, vele veilige km's! En wellicht dat we je in de toekomst alsnog mogen verwelkomen tot de club :)
 
Ik kan alleen maar begrip voor Fox_Nl opbrengen. Hij heeft zijn huiswerk gemaakt en heeft zijn eigen NIET voorgelogen. Als het voor hem geen goede keuze is (te groot brutobedrag) of zijn eisen/wensen niet kan invullen dan moet je natuurlijk geen dingen gaan doe waar je er daarna misschien spijt van hebt. Maar gelukkig draait niet alles op vergelijkingen :)


De opmerking van HWS is 2 the point ; de week dat ik de tesla in leen heb gehad was een moment van openbaring. Hoe dikwijls dat ik in de wagen met verbazing heb gereden is ontelbaar. Ik vertelde laatst nog dat autorijden eindelijk weer leuk is, in mijn geval kijk ik er iedere keer weer naar uit. En ik rij toch een 60.000km / jaar, dus dat wordt kicken eens de MS er is ;)
 
En bedankt... Fijne afsluiter zo...
Sorry fox, is niet persoonlijks. Het gaat er bij mij gewoon niet in. Als je niet dagelijks meer dan 300km moet rijden is het een zo voor de hand liggende keuze voor mij. En door het alsmaar uitbreidende netwerk van gewone laadpalen en SuC's wordt het er alleen maar eenvoudiger op. Veel van ons komen uit premium wagens zoals jij nu op t oog hebt. De afwerking daarvan is stukken beter, ze hebben meer opties, een navigatiesysteem dat werkt enz. Ik mis nog dagelijks mijn Topview systeem, Head Up Display, Comfort Stoelen of gewoon een middenarmsteun op de achterbank. Daarentegen de aandrijftechniek, één versnelling, lineaire versnelling is iets wat geen enkele andere auto je kan bieden. Ik ben een enorme auto freak maar ik ruil m nog niet in voor een Porsche, Aston Martin of Bentley inclusief levenslange gratis tankpas. De Tesla ervaring is eenvoudigweg uniek en wordt alleen maar sterker. Als een korte proefrit je niet overtuigd misschien dat je een wat langere test via snappacar kunt overwegen. Sommigen zijn al overtuigd voordat ze de straat uit zijn (ik zei de gek) anderen hebben langer nodig en voor een enkeling zal het misschien nog te vroeg zijn. Zoals je gemerkt hebt geniet ik er elke dag van. Kom niet aan m'n Tesla:smile:. Als ik je daarmee beledigd heb dan hierbij mijn excuses. Wat je keuze ook wordt zorg dat je ervan gaat genieten.
 
Die proefrit hebben we vorig jaar al een keer gemaakt en ik herken al jullie argumenten. Daarna weer in m'n huidige dieseltje stappen voelde alsof je in een stoomtrein stapte, al wen je daar ook weer aan.

Een Tesla is en blijft een fantastische wagen in een uniek concept, dat weet ik heus wel. Ik zal vast af en toe meewarig naar buiten staren als er een Tesla voorbij zoeft. Maar het is in ons geval nog net een stapje te ver in meerdere opzichten. Wie weet over een paar jaar.

Allen dank voor de feedback. @HWS, no hard feelings.

Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic. Het ging me er in eerste instantie alleen maar om of mijn bruto-netto berekeningen klopten.
 
Die proefrit hebben we vorig jaar al een keer gemaakt en ik herken al jullie argumenten. Daarna weer in m'n huidige dieseltje stappen voelde alsof je in een stoomtrein stapte, al wen je daar ook weer aan.

Een Tesla is en blijft een fantastische wagen in een uniek concept, dat weet ik heus wel. Ik zal vast af en toe meewarig naar buiten staren als er een Tesla voorbij zoeft. Maar het is in ons geval nog net een stapje te ver in meerdere opzichten. Wie weet over een paar jaar.

Allen dank voor de feedback. @HWS, no hard feelings.

Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic. Het ging me er in eerste instantie alleen maar om of mijn bruto-netto berekeningen klopten.

300 euro netto per maand is idd een groot verschil, zeker als je daarmee over je eigen grens heen gaat. In ieder geval heb je hiermee een drijfveer voor zakelijke groei zodat je later een (waarschijnlijk nog veel verder verbeterde) model S kunt aanschaffen :)
Geniet van je Merc in ieder geval want het blijft allemaal veel geld voor een auto, ongeacht of het een Tesla of een andere is.

(ow en slotjes doen ze hier niet aan dus er komen vast nog 100 posts waarvan driekwart off topic gaat :) )
 
Wellicht een goed idee om de e-rally hier ook wat aandacht te geven.:rolleyes:

Want het daarin meerijden is natuurlijk de ultieme bonus voor het rijden van een ..... , EV die meer dan 200 km uit 1 lading zonder hulpmotoren kan halen:wink:

Vanuit een wat serieuzere hoek: mocht je kunnen wachten t/m 30/5 met de beslissing, kom dan ook en geniet van het meerijden en de sfeer onderling. Wellicht dat het dan toch nog een Tesla wordt :biggrin:
 
Wellicht een goed idee om de e-rally hier ook wat aandacht te geven.:rolleyes:

Want het daarin meerijden is natuurlijk de ultieme bonus voor het rijden van een ..... , EV die meer dan 200 km uit 1 lading zonder hulpmotoren kan halen:wink:

Vanuit een wat serieuzere hoek: mocht je kunnen wachten t/m 30/5 met de beslissing, kom dan ook en geniet van het meerijden en de sfeer onderling. Wellicht dat het dan toch nog een Tesla wordt :biggrin:
Met je MB mag je nml gewoon niet mee doen
 
The plot thickens: het lijkt er op dat zelfs de MB (of welke willekeurige auto dan ook) niet gaat lukken. Ik ben actief als ondernemer, voor de belastingdienst als ZZP met VAR/WUO. Ik doe dit echter in een maatschap en heb daarbij dus geen "eigen" kvk. Een financial lease "op de maatschap" kan niet, de andere maten zien me al aankomen met de rekening. Blijft over financiering op mijn persoon, maar dan heb je volgens mij weer geen recht op alle fiscale voordelen.

Operational lease is in mijn geval contractueel wel mogelijk, maar waarschijnlijk weer duurder. Back to the spreadsheet dus, en dan komt de Tesla toch ook weer "in the picture". Jullie zijn dus nog niet helemaal van me af.:rolleyes:
 
The plot thickens: het lijkt er op dat zelfs de MB (of welke willekeurige auto dan ook) niet gaat lukken. Ik ben actief als ondernemer, voor de belastingdienst als ZZP met VAR/WUO. Ik doe dit echter in een maatschap en heb daarbij dus geen "eigen" kvk. Een financial lease "op de maatschap" kan niet, de andere maten zien me al aankomen met de rekening. Blijft over financiering op mijn persoon, maar dan heb je volgens mij weer geen recht op alle fiscale voordelen.

Operational lease is in mijn geval contractueel wel mogelijk, maar waarschijnlijk weer duurder. Back to the spreadsheet dus, en dan komt de Tesla toch ook weer "in the picture". Jullie zijn dus nog niet helemaal van me af.:rolleyes:
Ik moet het eigenlijk niet zeggen, maar je kan ook met een BV aan de maatschap deelnemen.
Dat doen veel medici tegenwoordig ook.
 
Ik moet het eigenlijk niet zeggen, maar je kan ook met een BV aan de maatschap deelnemen.
Dat doen veel medici tegenwoordig ook.
Helaas is die mogelijk uitgesloten in de maatschapsovereenkomst. Ik sta nog wel apart ingeschreven met een eenmanszaak, maar of ik vanuit die eenmanszaak dan facturen mag sturen aan mezelf als maat?