Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Autonomy Day

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vond dat Tesla hier toch wel zijn nek uitsteekt, met niet mis te verstane uitspraken ...
de concurrentie gaat daar toch moeten op reageren
Lidar ???? wie is of was daar allemaal op aan het wedden ???
de stok is in het hoenderhok gesmeten, er zouden wel eens een aantal CEO's ernstige vragen beginnen stellen aan hun 'self driving teams'

en bijv. de discussie rond de toekomst van de auto ... autodelen ... nieuwe verdienmodellen

en ik vond het ook sterk dat de duurzaamheid van Tesla belicht werd .... ontwikkeld voor 1mio miles enz ...
 
Je kan je alleen afvragen wat de waarde is van HW 1.0 t/m HW 2.5 voor de consument. Tot nu toe is het m.n. betaald dataminen voor Tesla. Opzich een nobel doel. Ik kan het enthousiasme van velen niet delen. Ik heb meer een haat-liefde met mijn HW2.5. Ik blijf het proberen omdat het idee zo mooi is maar schrik me telkens het apenzuur van alle phantomremacties en dan zet ik het maar weer uit. Helaas heeft ook de cruisecontrol last van irritant inhouden op gekke momenten. EAP in huidige staat voor mij het geld absoluut niet waard en een slechte reclame voor het merk.
Dan denk ik dat je beter af bent zonder alle beta functies. Heb de indruk dat velen met jou EAP beoordelen alsof het al final release is terwijl Tesla toch duidelijk aangeeft in de menu's welke functies nog in beta fase zijn.
 
  • Like
Reactions: resrc
Dan denk ik dat je beter af bent zonder alle beta functies. Heb de indruk dat velen met jou EAP beoordelen alsof het al final release is terwijl Tesla toch duidelijk aangeeft in de menu's welke functies nog in beta fase zijn.

Je hebt daar wellicht een punt. Ik heb alleen op de 2 meest door mij gereden trajecten van zo'n 40 km gemiddeld zo'n 3-4 keer een phathombrake naast alle kleine onverwachte reacties. Eigenlijk ben ik er bij elk viaduct, matrixbord of situatie met veel contrast bang voor dat het gaat gebeuren en dat vind ik persoonlijk erg arelaxed. Meldingen die ik hier lees dat men 2000km op AP naar zuid Frankrijk en terug reed zonder problemen zullen waarschijnlijk wel met HW1.0 zijn geweest. Met mijn sept 2017 HW2.5 MX zou dat +/- 200 phathombrake acties opleveren iets wat ik mezelf en mijn gezin graag bespaar. Kan ook te maken hebben met het commentaar wat ik krijg van mijn wederhelft (en Kids) overigens.
 
  • Informative
Reactions: Eriksc
Je hebt daar wellicht een punt. Ik heb alleen op de 2 meest door mij gereden trajecten van zo'n 40 km gemiddeld zo'n 3-4 keer een phathombrake naast alle kleine onverwachte reacties. Eigenlijk ben ik er bij elk viaduct, matrixbord of situatie met veel contrast bang voor dat het gaat gebeuren en dat vind ik persoonlijk erg arelaxed. Meldingen die ik hier lees dat men 2000km op AP naar zuid Frankrijk en terug reed zonder problemen zullen waarschijnlijk wel met HW1.0 zijn geweest. Met mijn sept 2017 HW2.5 MX zou dat +/- 200 phathombrake acties opleveren iets wat ik mezelf en mijn gezin graag bespaar. Kan ook te maken hebben met het commentaar wat ik krijg van mijn wederhelft (en Kids) overigens.

Mijn model X is ook HW2.5 rond aug/sept 2017. Op mijn dagelijkse route (60km) geen enkele onverwachte remactie, nooit. Vakantie oostenrijk (2500Km) alleen remacties van de auto bij idioten die tegen/over de middellijn rijden. Maar die zie je oplaatst wel aankomen zodat je gas bij kunt geven. Autopilot is wel redelijk ingeburgerd, kan niet wachten tot Elon mijn stuur er uit komt schroeven :)
 
  • Informative
  • Like
Reactions: SofaSogo and Hbrink
Je hebt daar wellicht een punt. Ik heb alleen op de 2 meest door mij gereden trajecten van zo'n 40 km gemiddeld zo'n 3-4 keer een phathombrake naast alle kleine onverwachte reacties. Eigenlijk ben ik er bij elk viaduct, matrixbord of situatie met veel contrast bang voor dat het gaat gebeuren en dat vind ik persoonlijk erg arelaxed. Meldingen die ik hier lees dat men 2000km op AP naar zuid Frankrijk en terug reed zonder problemen zullen waarschijnlijk wel met HW1.0 zijn geweest. Met mijn sept 2017 HW2.5 MX zou dat +/- 200 phathombrake acties opleveren iets wat ik mezelf en mijn gezin graag bespaar. Kan ook te maken hebben met het commentaar wat ik krijg van mijn wederhelft (en Kids) overigens.
Ik vind het commentaar van mijn wederhelft storender dan de phantom brakes zelf...

Maar serieus, overdrijf je niet een beetje? Ja het komt voor, maar dat de wagen echt uit het niets remt niet zo vaak als jij het doet voorkomen? Overigens noem ik het overdreven hard remmen voor een invoeger of een zwabberaar geen phantom brake, want ondanks dat het beter kan snap ik de acties wel. Een phantom brake in mijn ogen is remmen voor helemaal niets, vaak is er zelfs geen andere wagen in de buurt, en die komen bij mij maar zelden voor.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Mooie presentatie, ontdaan van alle opsmuk.
Elon Musk is een softwareman. Tesla is meer een softwarebedrijf dan een autofabrikant.
Hoe zou dit ontvangen zijn op de hoofdkwartieren in Duitsland?
Een auto wordt minder dan 5% van de tijd gebruikt. Als dit naar 50% gaat zijn er 90% minder auto's nodig.
 
Mooie presentatie, ontdaan van alle opsmuk.
Elon Musk is een softwareman. Tesla is meer een softwarebedrijf dan een autofabrikant.
Hoe zou dit ontvangen zijn op de hoofdkwartieren in Duitsland?
Een auto wordt minder dan 5% van de tijd gebruikt. Als dit naar 50% gaat zijn er 90% minder auto's nodig.

Helaas gaat die berekening niet helemaal op. Probleem is dat op weekdagen tussen 7 en 9 ochtend en 16 en 19 veel gereden wordt en 's nachts heel weinig.

Beste antwoord op minder auto's is carpoolen en dat gecombineerd met robotaxi's... Ik zie het wel zitten. Aangeven dat ik om zeg 9:00 op lokatie wil zijn en de app die vraagt of ik een privé car will met om 7:00 vertrekken of shared en om 6:45 vertrekken tegen halve kosten.
 
  • Like
Reactions: beJels and Frankvr
Moet zeggen dat ik enthousiast ben over FSD. Heb de hele stream bekeken en veel bijgeleerd over de werkwijze. Het neural network dat dagelijks getraind wordt door de hele vloot. Hoe Tesla ervoor kan zorgen dat het dieptezicht kan creëreren met de opstelling van de camera's, hoe de computer kan voorspellen hoe de weg na een bocht zal lopen Ed. Ook genoten hoe Musk steeds stuntelig zijn engineers onderbreek/aanvult of terechtwijst. Echt de moeite om heel die uitzending te bekijken en ik ga het pakket FSD er ook gewoon bijnemen na dit gezien te hebben.
 
Ook genoten hoe Musk steeds stuntelig zijn engineers onderbreek/aanvult of terechtwijst

Ik vond in zijn geheel niet dat hij mensen terechtwees. Het onderbreken is wel typisch Elon en wat ik gewoon mooi vind is dat hij duidelijk GEEN presenter is maar het overduidelijk is dat de man briljant is en kennis van zake heeft en een tikkeltje optimistisch is ;-).
 
Dat is precies waar Tesla voor gaat, zonder HD maps zoals Elon aangaf. Precies zoals een mens zou rijden met enkel ogen. Al het andere is cheaten.

Toevallig ben ik wel veel bezig geweest met optical recognition dus herkennen door de computer te laten kijken. Alleen met kijken gaat het echt nog lang niet werken. Je moet alle middelen combineren om stappen te maken. Ik denk dat eind van dit jaar feature ready en ergens in 2020 operationeel nog veel te optimistisch is.
 
Toevallig ben ik wel veel bezig geweest met optical recognition dus herkennen door de computer te laten kijken. Alleen met kijken gaat het echt nog lang niet werken. Je moet alle middelen combineren om stappen te maken. Ik denk dat eind van dit jaar feature ready en ergens in 2020 operationeel nog veel te optimistisch is.

Gelukkig hoeft de computer niet alles te kunnen herkennen en maar een beperkte zet. Zolang het maar objecten weet te herkennen en er omheen rijd dan hoeft het van mij niet de naam te weten :).

Diepte perceptie is iets want met computer vision al wel heel goed werkt. Sterker nog, de computer kan vooral op grotere afstanden dit veel beter inschatten/berekenen dan een mens.

Waarom denk je dat met LIDAR dit eenvoudiger zou zijn? LIDAR is enkel een diepte camera. Als deze zo fantastisch zou zijn zijn men enkel met LIDAR rijden. Het is een toevoeging die niet strikt noodzakelijk is. LIDAR wordt nu toegepast omdat het een deel van de computer power vereenvoudigd maar het is niet noodzakelijk.


s geen cheaten, maar werkt gewoon niet. HD maps zijn onbetrouwbaar omdat er constant situaties wijzigen, wegwerkzaamheden met omleidingen etc.

Mee eens, het werkt beperkt. Echter, HD maps zijn wel hulpmiddelen.

Het feit dat HD maps 'achterlopen' is niet echt een goed punt. Wat dacht je van live HD maps? Bijvoorbeeld de fleet detecteert in een tunnel een object en heeft een live HD map om overige voertuigen te informeren over onveilige situaties als ook bijvoorbeeld Rijkswaterstaat. Het kan vanuit de fleet aan de wegenbeheerder doorgeven dat er gaten ontstaan or dat belijning vervaagd. Stoplichten niet goed functioneren, etc. Het hoeft totaal niet gebruikt te worden voor primaire navigatie maar wel voor extra veiligheid
 
  • Like
Reactions: beJels
Mijn ervaring met AP op Model3 is voorlopig super op snelwegen. Doet wat ik als ITer verwacht dat zo'n systeem kan doen.

Op gewestwegen is het nog een zooitje als je hem aanzet (claimen ze ook niet dat het goed werkt voor alle duidelijkheid). De complexiteit daar is natuurlijk vele malen groter dan op snelwegen maar ik heb het zelfs niet over zaken zoals lanechanges, stoplichten of verkeersborden. Gewoon een bocht houden als die meer dan 25-30 graden is blijkt soms problematisch. Als je dan tegenliggend verkeer hebt was het best wel wat intens bij het testen. Heb uitvoerig getest wat nu juist de mogelijkheden en de limieten zijn op gewestwegen maar nu ik het weet ga ik hem daar nu niet onmiddellijk nog activeren ;) En zou het zeker ook niet aanbevelen. Maar op snelwegen, zalig! Daar heb ik er wel 99,99% vertrouwen in.
 
  • Like
Reactions: Hbrink