Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Autonomy Day

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla’s new AI chip isn’t a silver bullet for self-driving cars
Tesla’s new AI chip isn’t a silver bullet for self-driving cars

Een kritisch tegengeluid vanuit de concurrentie. Overdrijven is een kunst die Elon c.s. goed beheersen!
Anyhow, ik blijf erop vertrouwen dat Tesla verduveld goed weet waar ze aan zijn begonnen en ze hebben een duidelijke strategie. Nu maar hopen dat ze het ook kunnen waarmaken. Ik zal zo blij zijn als ik niet meer zelf hoef te rijden....
 
Ik heb het geluk om zelf een Model X te rijden en in het weekend met de Model 3 van mijn vrouw onze kilometers te doen. Wat me opvalt is dat de AP van mijn Model X meer capabel is dan die van onze Model 3. De X gaat probleemloos allerlei bochten in en doet auto lane change op elk stuk weg met 2 en meer baanvakken. De Model 3 kent niks van auto lane change buiten de snelweg, en is onzeker bij scherpe bochten. Ook zit er een time-out bij de auto lane change wat betekent dat als je wat traag was met aan het stuur hangen of er een auto in je dooie hoek zat, de Model 3 het na pakweg 10 seconden abrupt opgeeft, terwijl de Model X braaf zijn beurt afwacht.

Dat maakt de Model X de meer relaxe kilometervreter. Jammer, want die verbruikt makkelijk 100Wh meer per km dan de Model 3... :)
 
  • Informative
Reactions: CL600 and shthpnz
Dat is precies waar Tesla voor gaat, zonder HD maps zoals Elon aangaf. Precies zoals een mens zou rijden met enkel ogen. Al het andere is cheaten.

Cheaten vind ik dat niet, het is natuurlijk technologisch gezien wel minder “straf”.
Maar wat mij betreft mogen autonoom rijdende voertuigen gerust lokale kennis gebruiken die de vloot eerder opdeed op een locatie. Zo lang het maar kan wat betreft datagebruik...
Stel: je stelt een bestemming in waar je naartoe wil.
Wat zou er dan fout zijn om na een route (en eventueel een aantal alternatieven/uitwijkmogelijkheden) uit te zetten hiervoor beperkt data uit de cloud te downloaden om die route(s) (vlotter) te kunnen rijden?
Eerlijk toegegeven: Ik rijd op wegen die ik al vaak reed ondertussen ook een pak vlotter dan wanneer ik er de eerste keer kwam. Omdat ik kennis die ik in het verleden opdeed weer gebruik om bijvoorbeeld beter te kunnen inschatten en afwegen welke lijn ik kan rijden en welke snelheid ik daar kan aanhouden.

Ik zie niet goed in waarom we van een autonoom rijdende vloot zouden verlangen om puur op het getrainde neurale netwerk te rijden. Zonder dan ook maar iets van metadata over het traject te mogen kennen...
Okee, het autonome voertuig zou “in staat” moeten zijn om zich op onbekende wegen te begeven, maar dit gaat volgens mij allemaal - net zoals bij mensen - bij een gelijkaardig veiligheidsniveau op zijn minst een beetje ten koste van de snelheid.
Na verloop van tijd zullen bovendien ook deze door de vloot “onbegane paden” tot een een absoluut minimum afnemen.
Het argument dat de voertuigen zich moeten kunnen bewegen op onbekende wegen komt dan voor een groot deel te vervallen.
Pas op, mijn punt is zeker niet dat Tesla een fout zou maken door het verlaten van het idee van HD maps. Maar om van dat idee te gaan naar: voor het voertuig is elke meter die het zal afleggen altijd weer een punt waarvan total niks gekend is, dan weer helemaal het andere uiterste.
Zo zouden ze het zichzelf naar mijns inziens nodeloos moeilijk maken om tot een veilig genoeg werkende FSD te komen.
 
Ik heb helaas meerdere malen een AP1 loaner gereden waarin AP duidelijk meer comfort geeft. Mijn eerste ervaringen waren ook overtuigender dan de huidige ervaring met 2019.12. Mijn trip naar Oostenrijk met 2019.4 was dramatisch. Ook ik heb last van bijrijders in meerdere mate dan het falen van het systeem zelf... maar het moet echt soepeler en comfortabeler. En vanavond in de regen geen dodehoekwaarschuwing omdat de camera’s opzij geen zicht hebben. Zicht hebben we dus toch echt nodig. Ik wil me best bij de optimisten aansluiten en ik wil heel graag FSD maar ik zie toch nog wel wat hindernissen. Ik hoop dat we in de buurt komen van wat er nu beloofd wordt.
 
Cheaten vind ik dat niet, het is natuurlijk technologisch gezien wel minder “straf”.
Maar wat mij betreft mogen autonoom rijdende voertuigen gerust lokale kennis gebruiken die de vloot eerder opdeed op een locatie. Zo lang het maar kan wat betreft datagebruik...
Stel: je stelt een bestemming in waar je naartoe wil.
Wat zou er dan fout zijn om na een route (en eventueel een aantal alternatieven/uitwijkmogelijkheden) uit te zetten hiervoor beperkt data uit de cloud te downloaden om die route(s) (vlotter) te kunnen rijden?

Zeker, nuttige informatie, maar niet om een 'trein rails' digitaal te genereren om op te rijden gegenereerd in de cloud ipv real-time door de auto.
 
Ja, coming within 2 years - vast wel een concept wagen. Op de openbare weg en te koop voor jou en mij? Gaat niet gebeuren binnen 2 jaar. Ik geloof best dat FSD een mooie groeicurve doormaakt - en op de snelweg zal dat best inzetbaar zijn, maar er zijn zoveel ‘edge cases’ die men allemaal afzonderlijk moet trainen. Om er een paar te noemen:
  • Stoplichten werken niet. Er staat een verkeersregelaar. Lijkt me erg lastig om handgebaren te gaan interpreteren.
  • Patstelling bij voorrang: hoe ga je daar mee om?
  • Bij onze snelwegafrit is verkeer van links door vangrail over de viaduct nauwelijks te zien (je ziet vaak alleen de daken van de auto's). Dat verkeer zul je toch voorrang moeten geven.
  • Gisteren op de Autobahn: door laagstaande zon recht voor was de belijning heel lastig zichtbaar - en ook voor de Autopilot die op een gegeven moment in het midden (dus tussen twee rijstroken) wilde gaan rijden.
Begrijp me niet verkeerd: ik heb FSD aangeschaft omdat ik de ontwikkeling van dichtbij wil meemaken - maar heb in het nu 1.5 jaar Tesla volgen ook wel door dat Tesla niet al haar beloften kan waarmaken. Ik wacht nog steeds op NOA...
 
Ik vind dat Tesla (in de presentatie in ieder geval) te makkelijk denkt over autonoom rijden op basis van beelden. Je kunt wel leuk de vergelijking trekken dat een mens ook twee camera’s gebruikt om zich voort te bewegen door het verkeer, maar een mens kijkt vooral met zijn hersens en de kennis daarvan strekt zich uit tot buiten de wereld van het wegverkeer. Al die kennis neem je (onbewust) mee in het maken van beslissingen als je in de auto rijdt. Het wordt nog best een uitdaging om het NN van Tesla voor het einde van dit jaar up to par te brengen met die brede kennis die in (de meeste) menselijke hersens aanwezig is. Het vraagt bijvoorbeeld op z’n minst volledige tekstherkenning en inhoudelijk begrip van alle talen/schriften waar FSD geïmplementeerd moet worden, want helaas zijn er naast verkeersborden vaak aanvullende teksten nodig om bepaalde regels duidelijk te maken.
Ik gebruik NOA nu twee dagen, ingesteld op Mad Max en autopilot afstand op 1, maar het lijkt meer op oma 1.0 modus en ik word bovendien zeeziek van alle optrekken en afremmen. Vind het desalniettemin heel leuk om ermee te experimenteren en ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen. Als de auto voor het einde van het jaar echt goed zelf kan rijden op de snelweg zonder handen aan het stuur dan ben ik al heel tevreden. :)
 
Het wordt nog best een uitdaging om het NN van Tesla voor het einde van dit jaar up to par te brengen met die brede kennis die in (de meeste) menselijke hersens aanwezig is.

Dat is nergens gezegd in de presentatie.

Daarnaast heeft AP2.x te weinig processing power. Ik vind het al erg knap wat ze er nu mee kunnen met een lagere resolutie en framerate.

Het vraagt bijvoorbeeld op z’n minst volledige tekstherkenning en inhoudelijk begrip van alle talen/schriften waar FSD geïmplementeerd moet worden, want helaas zijn er naast verkeersborden vaak aanvullende teksten nodig om bepaalde regels duidelijk te maken.

De meeste teksten bij borden zijn simpel. Met tijden dan wel dagen of weers aanduiding. Dat is eenvoudig te herkennen. Trouwens, hoeveel mensen weten niet te handelen bij bepaalde bord situaties? Ik denk dat een computer dat beter doet. Het probleem momenteel voor Tesla is dat bordherkenning gepatenteerd is door MobilEye en ze waarschijnlijk pas deze techniek willen gaan gebruiken zodra ze een royalty licensen kunnen bekostigen.
 
Dat is nergens gezegd in de presentatie.

Daarnaast heeft AP2.x te weinig processing power. Ik vind het al erg knap wat ze er nu mee kunnen met een lagere resolutie en framerate.
In de presentatie is toch gezegd dat eind 2019 de auto’s zelfrijdend zijn na upgrade hardware 3.0? En dat in het tweede kwartaal van volgend jaar zelfs geen menselijk toezicht meer nodig is?

De meeste teksten bij borden zijn simpel. Met tijden dan wel dagen of weers aanduiding. Dat is eenvoudig te herkennen. Trouwens, hoeveel mensen weten niet te handelen bij bepaalde bord situaties? Ik denk dat een computer dat beter doet. Het probleem momenteel voor Tesla is dat bordherkenning gepatenteerd is door MobilEye en ze waarschijnlijk pas deze techniek willen gaan gebruiken zodra ze een royalty licensen kunnen bekostigen.
Je komt dagelijks wel borden tegen met teksten, meer dan alleen de onderborden met tijden. Dingen als dit bijvoorbeeld:
B39A39CC-D827-44C6-87F9-B05F1CBB23B4.jpeg


Als je wil dat de bestuurder vanaf volgend jaar kan gaan slapen in de auto en je bent als Tesla verantwoordelijk voor wat de auto doet, zul je ook dit soort situaties moeten kunnen begrijpen. In dit voorbeeld gaat het om een vast bord (kan toegevoegd worden aan het NN), maar bij wegwerkzaamheden zie je veel tijdelijke gele borden met teksten die naar eigen inzicht door de wegbeheerder geschreven zijn.

Maar zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. Zoals Flaker hierboven al noemde: gebaren van een agent. En nu is een agent nog redelijk consequent/duidelijk in zijn gebaren; een verkeersregelaar staat soms maar wat te zwaaien en daar moet je dan maar brood van zien te bakken...
 
Ik denk eerder aan overwachte situaties zoals een vrachtwagen die staat te lossen in een smalle straat. Hier kan een mens even zijn kop uit het raam steken of uitstappen en gaan kijken om de situatie te overzien.
Hoe dikwijls maken we geen kleine afspraken met gebaren naar andere weggebruikers
 
Ik denk eerder aan overwachte situaties zoals een vrachtwagen die staat te lossen in een smalle straat. Hier kan een mens even zijn kop uit het raam steken of uitstappen en gaan kijken om de situatie te overzien.
Hoe dikwijls maken we geen kleine afspraken met gebaren naar andere weggebruikers

De onderlinge communicatie is inderdaad ook een moeilijk iets tussen een zelfrijdende auto en andere weggebruikers. Ik moet bijna dagelijks als ik wegrijd vriendelijk lachend naar de andere automobilisten kijken totdat er een teruglacht als teken dat ik ertussen mag. :D
 
Mijn ervaring met AP op Model3 is voorlopig super op snelwegen. Doet wat ik als ITer verwacht dat zo'n systeem kan doen.

Op gewestwegen is het nog een zooitje als je hem aanzet (claimen ze ook niet dat het goed werkt voor alle duidelijkheid). De complexiteit daar is natuurlijk vele malen groter dan op snelwegen maar ik heb het zelfs niet over zaken zoals lanechanges, stoplichten of verkeersborden. Gewoon een bocht houden als die meer dan 25-30 graden is blijkt soms problematisch. Als je dan tegenliggend verkeer hebt was het best wel wat intens bij het testen. Heb uitvoerig getest wat nu juist de mogelijkheden en de limieten zijn op gewestwegen maar nu ik het weet ga ik hem daar nu niet onmiddellijk nog activeren ;) En zou het zeker ook niet aanbevelen. Maar op snelwegen, zalig! Daar heb ik er wel 99,99% vertrouwen in.
Ik rij zowel in AP1, mijn eigen S, als in AP2,5 auto's. De laatste is de X van mijn zoon.
De verschillen zijn echt groot. AP1 is heel betrouwbaar, zelfs op provinciale en lokale wegen. Bij ons zijn veel wegwerkzaamheden aan de gang. Er zijn nu veel smalle sterk bochtige passages met gele lijnen en tijdelijke, met betonnen elementen beperkte wegbreedtes van rond 2.20 meter. Ik verbaas me dat AP1 dit voortreffelijk doet. AP1 slalomt met veel gevoel, eigenlijk zoals ik dat zelf ook probeer, langs verkeersheuvels in 80 km wegen.
AP 2,5 doet dat heel wat bokkiger en heeft meer moeite om netjes tussen de lijnen te blijven.
 
In de presentatie is toch gezegd dat eind 2019 de auto’s zelfrijdend zijn na upgrade hardware 3.0? En dat in het tweede kwartaal van volgend jaar zelfs geen menselijk toezicht meer nodig is?

Nergens in de presentatie is gezegd dat dit level 5 is of zelfs level 4.

Je komt dagelijks wel borden tegen met teksten, meer dan alleen de onderborden met tijden. Dingen als dit bijvoorbeeld:

Ik moest al 10 seconden kijken wat daar gebeurd. Precies een bevestiging van mijn voorbeeld. Dergelijke zaken zijn als meta data opgenomen in route planners dus echt geen probleem voor navigatie software.

Als je wil dat de bestuurder vanaf volgend jaar kan gaan slapen in de auto en je bent als Tesla verantwoordelijk voor wat de auto doet, zul je ook dit soort situaties moeten kunnen begrijpen. In dit voorbeeld gaat het om een vast bord (kan toegevoegd worden aan het NN), maar bij wegwerkzaamheden zie je veel tijdelijke gele borden met teksten die naar eigen inzicht door de wegbeheerder geschreven zijn.

Maar zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. Zoals Flaker hierboven al noemde: gebaren van een agent. En nu is een agent nog redelijk consequent/duidelijk in zijn gebaren; een verkeersregelaar staat soms maar wat te zwaaien en daar moet je dan maar brood van zien te bakken...

Ok, geen probleem voor level 3:

  • Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so.
source: Self-driving car - Wikipedia

Tijdens de presentatie is zelfs bevestigd door Elon dan in het begin een robotaxi passagier controle af en toe zal moeten overnemen.

Met andere woorden je hebt het over level 5 autonomy terwijl dit helemaal niet aan de orde is.

Als ik met FSD in zomer 2020 hier vanaf de N weg naar een klein plaatsje in Zuid-Frankrijk kan rijden waarbij ik maar een paar keer zelf zal moeten handelen is Level 3. De vraag is alleen zal in zomer 2020 mijn auto al een AP3 hardware swap hebben gehad en zal de AP3 software daadwerkelijk al level 3 in Europa ondersteunen. Gezien het feit dat wij niet eens NOA hebben op de S/X zal dat eerder zomer 2021 zijn :)
 
Nergens in de presentatie is gezegd dat dit level 5 is of zelfs level 4.



Ik moest al 10 seconden kijken wat daar gebeurd. Precies een bevestiging van mijn voorbeeld. Dergelijke zaken zijn als meta data opgenomen in route planners dus echt geen probleem voor navigatie software.



Ok, geen probleem voor level 3:

  • Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so.
source: Self-driving car - Wikipedia

Tijdens de presentatie is zelfs bevestigd door Elon dan in het begin een robotaxi passagier controle af en toe zal moeten overnemen.

Met andere woorden je hebt het over level 5 autonomy terwijl dit helemaal niet aan de orde is.

Als ik met FSD in zomer 2020 hier vanaf de N weg naar een klein plaatsje in Zuid-Frankrijk kan rijden waarbij ik maar een paar keer zelf zal moeten handelen is Level 3. De vraag is alleen zal in zomer 2020 mijn auto al een AP3 hardware swap hebben gehad en zal de AP3 software daadwerkelijk al level 3 in Europa ondersteunen. Gezien het feit dat wij niet eens NOA hebben op de S/X zal dat eerder zomer 2021 zijn :)

Voor zo ver ik het begrijp heb je level 5 nodig om je stuurwiel naar buiten te kieperen.

Ik heb mijn eigen autonomy levels die ik in de komende jaren zie komen:
- Op snelwegen zie ik ze eind volgend jaar inderdaad naar lvl4 toe gaan. Wat ik dan als FSD zou omschrijven. Misschien binnen een aantal jaren level 5? Who knows maar hier is alleszins veel mogelijk.
- Buiten de snelwegen zie ik ze zelfs moeite hebben om Level 3 te halen. De complexiteit is gewoon exponentieel. Verkeerslichten, verkeersborden (hallo, elk land heeft zijn eigen borden), specifieke verkeersregels voor elk land, rotondes, verkeersagenten, speciale signalisatie, 1-vaks banen, speciale gemachtigden rond scholen of wielerwedstrijden, etc etc. Misschien binnen een aantal jaren level 4? Zal toch nog meer dan enkele jaren zijn. Level 5? Binnen enkele decennia misschien, maar zou er niet op wedden.


Tegen de tijd dat ze level 5 halen om het stuurwiel er uit te laten in alle omstandigheden en op alle plaatsen spreken we over decennia dus dat is gewoon fake news. Zelfs robo taxi's lijken me weinig waarschijnlijk in de nabije toekomst. Robo wil wel degelijk robo zeggen eh. Dat gaat er eigenlijk van uit dat hij level 5 driving heeft om de robo taxi tot bij jou te krijgen waarop je kan instappen. Eens je in de wagen zit is level 4 goed genoeg zolang er een stuurwiel in zit. Tenzij ze een systeem uitdokteren waar je robo taxi naar een locatie "in de buurt" rijdt op wegen waar hij er met level 4 ook al geraakt en jij dan op één of andere manier tot op die locatie moet geraken. Lijkt me ook niet echt super handig.
 
Voor zo ver ik het begrijp heb je level 5 nodig om je stuurwiel naar buiten te kieperen.

Ik heb mijn eigen autonomy levels die ik in de komende jaren zie komen:
- Op snelwegen zie ik ze eind volgend jaar inderdaad naar lvl4 toe gaan. Wat ik dan als FSD zou omschrijven. Misschien binnen een aantal jaren level 5? Who knows maar hier is alleszins veel mogelijk.
- Buiten de snelwegen zie ik ze zelfs moeite hebben om Level 3 te halen. De complexiteit is gewoon exponentieel. Verkeerslichten, verkeersborden (hallo, elk land heeft zijn eigen borden), specifieke verkeersregels voor elk land, rotondes, verkeersagenten, speciale signalisatie, 1-vaks banen, speciale gemachtigden rond scholen of wielerwedstrijden, etc etc. Misschien binnen een aantal jaren level 4? Zal toch nog meer dan enkele jaren zijn. Level 5? Binnen enkele decennia misschien, maar zou er niet op wedden.


Tegen de tijd dat ze level 5 halen om het stuurwiel er uit te laten in alle omstandigheden en op alle plaatsen spreken we over decennia dus dat is gewoon fake news. Zelfs robo taxi's lijken me weinig waarschijnlijk in de nabije toekomst. Robo wil wel degelijk robo zeggen eh. Dat gaat er eigenlijk van uit dat hij level 5 driving heeft om de robo taxi tot bij jou te krijgen waarop je kan instappen. Eens je in de wagen zit is level 4 goed genoeg zolang er een stuurwiel in zit. Tenzij ze een systeem uitdokteren waar je robo taxi naar een locatie "in de buurt" rijdt op wegen waar hij er met level 4 ook al geraakt en jij dan op één of andere manier tot op die locatie moet geraken. Lijkt me ook niet echt super handig.

Level 5 zal nog heel lang duren. Op ons eiland zie ik al talloze beren op de weg. Om het eiland op en af te komen moeten wij gebruik maken van een kleine pont. Daar kunnen 2 grote of 3 kleine auto's op. Hoe weet de auto dat de pont er wel of niet ligt? Het oprijden van de pont is altijd een interactie met de pontbaas. Speciaal voor mij zorgt ie ervoor dat de klep minder schuin omhoog staat om te voorkomen dat de accu over de stalen scharnieren schuurt.
Hoe ga ik dat straks regelen? Ons oprit wordt afgezet met 2 wit/rode palen en een ketting ertussen. Die palen moeten echt verwijderd worden voor de Tesla kan vertrekken of aankomen.
Neemt allemaal niet weg dat ik nu al zielsblij ben met mijn huidige AP1. Zeker meer dan 95%, op autowegen en 80 km wegen 99,9%, rijdt de auto al zelf. Voor iemand zoals ik die kijkt met één oog, is het rijden tussen de lijntjes, zeker op lange ritten, zeer zeer vermoeiend. Dat mij dit nu uit handen wordt genomen is een zegen voor mij.
 
  • Like
Reactions: ssdshirt
Nergens in de presentatie is gezegd dat dit level 5 is of zelfs level 4.



Ik moest al 10 seconden kijken wat daar gebeurd. Precies een bevestiging van mijn voorbeeld. Dergelijke zaken zijn als meta data opgenomen in route planners dus echt geen probleem voor navigatie software.



Ok, geen probleem voor level 3:

  • Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so.
source: Self-driving car - Wikipedia

Tijdens de presentatie is zelfs bevestigd door Elon dan in het begin een robotaxi passagier controle af en toe zal moeten overnemen.

Met andere woorden je hebt het over level 5 autonomy terwijl dit helemaal niet aan de orde is.

Als ik met FSD in zomer 2020 hier vanaf de N weg naar een klein plaatsje in Zuid-Frankrijk kan rijden waarbij ik maar een paar keer zelf zal moeten handelen is Level 3. De vraag is alleen zal in zomer 2020 mijn auto al een AP3 hardware swap hebben gehad en zal de AP3 software daadwerkelijk al level 3 in Europa ondersteunen. Gezien het feit dat wij niet eens NOA hebben op de S/X zal dat eerder zomer 2021 zijn :)

Waaruit had je begrepen dat het niet om level 5 zou gaan? Robotaxi (die zonder inzittenden rijdt) en daarna stuur eruit klinkt niet echt level 3. En deze dingen zouden in de loop van volgend jaar al mogelijk moeten zijn.
Level 3 zou eind dit jaar zijn, maar zelfs dat betwijfel ik.

En je kunt wel zeggen dat mensen ook niet alles begrijpen in het verkeer, maar een computer wordt er 10 keer zo hard op afgerekend. Bovendien ligt alle verantwoordelijkheid (en bijbehorende kosten) van fouten door zelfrijdende auto’s bij Tesla.
 
Jullie gaan in de bovenstaande discussie voorbij aan de 'first principles' gedachte die Elon Musk hanteert.

Het first principle hier is dat je met sensoren die om en nabij dezelfde bandbreedte licht kunnen registreren als onze ogen, gekoppeld aan een neuraal netwerk, je met voldoende training van dat netwerk een auto met dat neuraal netwerk moet kunnen besturen.
Wij mensen bewijzen al dat het bovenstaande waar is.
Daarbij komt dat wij individuen vergeleken met de gezamelijke Tesla fleet veel minder kennis hebben van wegen en weginfra, gedrag van anderen op de weg enz.

De vragen hier zijn natuurlijk: hoe groot/krachtig moet het neuraal netwerk zijn, en hoeveel training heeft het nodig? En in het verlengde, hoeveel functionaliteit kun je binnen afzienbare tijd met eindig budget realiseren?

Het trainen van dat neuraal netwerk is dus allesbepalend. Borden herkennen? Training. Tekst lezen? Training. Gebruik van allerlei andere kennis die we niet direct in verband brengen met autorijden? Training. Voorspellen van gedrag van anderen? Training.

Nu ligt de nadruk nog op de basis, herkennen van vormen, positie bepaling en nu intussen ook voorspelling van positie in de toekomst.
Naarmate de training vordert, zullen ook de andere zaken aan bod komen (veerponten op en afrijden bijvoorbeeld). Vergelijkbaar met de 'fietsen op auto's' of 'auto's die hun baan verlaten' training die Tesla liet zien.

Dus @Wim S. : gewoon (zodra je een Tesla bezit met de juiste hardware) die veerpont iedere keer met AP aan proberen op te rijden (en ingrijpen), dan komt ie vanzelf wel op de radar bij Tesla en kunnen ze het neuraal netwerk met die activiteit trainen :D

Andersom zullen verkeersregelaars in de toekomst vanzelf ontdekken hoe ze met zelfrijdende Tesla's om moeten gaan (die op hun beurt getrained zijn om die mensen niet omver te rijden, ze uberhaupt te herkennen, te reageren op hun gebaren enz.)

Uiteraard zullen we vast nog wel wat jaartjes met een steeds grotere fleet moeten rondrijden om alle cornercases verwerkt te krijgen.

En als straks het stuur en de pedalen niet meer in de auto's zitten, voor die gevallen waar het echt niet meer gaat en de auto het opgeeft, is het eenvoudig op te lossen met een handmatige stapvoets modus (samen met de near field sensoren) waarmee je met behulp van het scherm de auto ergens omheen of naartoe kunt sturen waarna die het weer verder kan overnemen. Desnoods van op afstand met je telefoon, mocht de auto in summon modus leeg rondrijden...
 
Jullie gaan in de bovenstaande discussie voorbij aan de 'first principles' gedachte die Elon Musk hanteert.

Het first principle hier is dat je met sensoren die om en nabij dezelfde bandbreedte licht kunnen registreren als onze ogen, gekoppeld aan een neuraal netwerk, je met voldoende training van dat netwerk een auto met dat neuraal netwerk moet kunnen besturen.
Wij mensen bewijzen al dat het bovenstaande waar is.
Daarbij komt dat wij individuen vergeleken met de gezamelijke Tesla fleet veel minder kennis hebben van wegen en weginfra, gedrag van anderen op de weg enz.

De vragen hier zijn natuurlijk: hoe groot/krachtig moet het neuraal netwerk zijn, en hoeveel training heeft het nodig? En in het verlengde, hoeveel functionaliteit kun je binnen afzienbare tijd met eindig budget realiseren?

Het trainen van dat neuraal netwerk is dus allesbepalend. Borden herkennen? Training. Tekst lezen? Training. Gebruik van allerlei andere kennis die we niet direct in verband brengen met autorijden? Training. Voorspellen van gedrag van anderen? Training.

Nu ligt de nadruk nog op de basis, herkennen van vormen, positie bepaling en nu intussen ook voorspelling van positie in de toekomst.
Naarmate de training vordert, zullen ook de andere zaken aan bod komen (veerponten op en afrijden bijvoorbeeld). Vergelijkbaar met de 'fietsen op auto's' of 'auto's die hun baan verlaten' training die Tesla liet zien.

Dus @Wim S. : gewoon (zodra je een Tesla bezit met de juiste hardware) die veerpont iedere keer met AP aan proberen op te rijden (en ingrijpen), dan komt ie vanzelf wel op de radar bij Tesla en kunnen ze het neuraal netwerk met die activiteit trainen :D

Andersom zullen verkeersregelaars in de toekomst vanzelf ontdekken hoe ze met zelfrijdende Tesla's om moeten gaan (die op hun beurt getrained zijn om die mensen niet omver te rijden, ze uberhaupt te herkennen, te reageren op hun gebaren enz.)

Uiteraard zullen we vast nog wel wat jaartjes met een steeds grotere fleet moeten rondrijden om alle cornercases verwerkt te krijgen.

En als straks het stuur en de pedalen niet meer in de auto's zitten, voor die gevallen waar het echt niet meer gaat en de auto het opgeeft, is het eenvoudig op te lossen met een handmatige stapvoets modus (samen met de near field sensoren) waarmee je met behulp van het scherm de auto ergens omheen of naartoe kunt sturen waarna die het weer verder kan overnemen. Desnoods van op afstand met je telefoon, mocht de auto in summon modus leeg rondrijden...

Goed verhaal. Er is gekozen voor de koninklijke weg: autonoom rijden in zijn zuiverste vorm om te komen tot een systeem dat onder alle omstandigheden zonder externe informatie kan functioneren.

Musk kreeg volgens mij na de presentatie de vraag of er volledig autonoom gereden kan worden zonder geo-fencing tegen het eind van het jaar. Het antwoord was bevestigend. Kennelijk is het vertrouwen groot.