You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dat is precies waar Tesla voor gaat, zonder HD maps zoals Elon aangaf. Precies zoals een mens zou rijden met enkel ogen. Al het andere is cheaten.
Cheaten vind ik dat niet, het is natuurlijk technologisch gezien wel minder “straf”.
Maar wat mij betreft mogen autonoom rijdende voertuigen gerust lokale kennis gebruiken die de vloot eerder opdeed op een locatie. Zo lang het maar kan wat betreft datagebruik...
Stel: je stelt een bestemming in waar je naartoe wil.
Wat zou er dan fout zijn om na een route (en eventueel een aantal alternatieven/uitwijkmogelijkheden) uit te zetten hiervoor beperkt data uit de cloud te downloaden om die route(s) (vlotter) te kunnen rijden?
Ja, coming within 2 years - vast wel een concept wagen. Op de openbare weg en te koop voor jou en mij? Gaat niet gebeuren binnen 2 jaar. Ik geloof best dat FSD een mooie groeicurve doormaakt - en op de snelweg zal dat best inzetbaar zijn, maar er zijn zoveel ‘edge cases’ die men allemaal afzonderlijk moet trainen. Om er een paar te noemen:
Het wordt nog best een uitdaging om het NN van Tesla voor het einde van dit jaar up to par te brengen met die brede kennis die in (de meeste) menselijke hersens aanwezig is.
Het vraagt bijvoorbeeld op z’n minst volledige tekstherkenning en inhoudelijk begrip van alle talen/schriften waar FSD geïmplementeerd moet worden, want helaas zijn er naast verkeersborden vaak aanvullende teksten nodig om bepaalde regels duidelijk te maken.
In de presentatie is toch gezegd dat eind 2019 de auto’s zelfrijdend zijn na upgrade hardware 3.0? En dat in het tweede kwartaal van volgend jaar zelfs geen menselijk toezicht meer nodig is?Dat is nergens gezegd in de presentatie.
Daarnaast heeft AP2.x te weinig processing power. Ik vind het al erg knap wat ze er nu mee kunnen met een lagere resolutie en framerate.
Je komt dagelijks wel borden tegen met teksten, meer dan alleen de onderborden met tijden. Dingen als dit bijvoorbeeld:De meeste teksten bij borden zijn simpel. Met tijden dan wel dagen of weers aanduiding. Dat is eenvoudig te herkennen. Trouwens, hoeveel mensen weten niet te handelen bij bepaalde bord situaties? Ik denk dat een computer dat beter doet. Het probleem momenteel voor Tesla is dat bordherkenning gepatenteerd is door MobilEye en ze waarschijnlijk pas deze techniek willen gaan gebruiken zodra ze een royalty licensen kunnen bekostigen.
Ik denk eerder aan overwachte situaties zoals een vrachtwagen die staat te lossen in een smalle straat. Hier kan een mens even zijn kop uit het raam steken of uitstappen en gaan kijken om de situatie te overzien.
Hoe dikwijls maken we geen kleine afspraken met gebaren naar andere weggebruikers
Ik rij zowel in AP1, mijn eigen S, als in AP2,5 auto's. De laatste is de X van mijn zoon.Mijn ervaring met AP op Model3 is voorlopig super op snelwegen. Doet wat ik als ITer verwacht dat zo'n systeem kan doen.
Op gewestwegen is het nog een zooitje als je hem aanzet (claimen ze ook niet dat het goed werkt voor alle duidelijkheid). De complexiteit daar is natuurlijk vele malen groter dan op snelwegen maar ik heb het zelfs niet over zaken zoals lanechanges, stoplichten of verkeersborden. Gewoon een bocht houden als die meer dan 25-30 graden is blijkt soms problematisch. Als je dan tegenliggend verkeer hebt was het best wel wat intens bij het testen. Heb uitvoerig getest wat nu juist de mogelijkheden en de limieten zijn op gewestwegen maar nu ik het weet ga ik hem daar nu niet onmiddellijk nog activeren En zou het zeker ook niet aanbevelen. Maar op snelwegen, zalig! Daar heb ik er wel 99,99% vertrouwen in.
In de presentatie is toch gezegd dat eind 2019 de auto’s zelfrijdend zijn na upgrade hardware 3.0? En dat in het tweede kwartaal van volgend jaar zelfs geen menselijk toezicht meer nodig is?
Je komt dagelijks wel borden tegen met teksten, meer dan alleen de onderborden met tijden. Dingen als dit bijvoorbeeld:
Als je wil dat de bestuurder vanaf volgend jaar kan gaan slapen in de auto en je bent als Tesla verantwoordelijk voor wat de auto doet, zul je ook dit soort situaties moeten kunnen begrijpen. In dit voorbeeld gaat het om een vast bord (kan toegevoegd worden aan het NN), maar bij wegwerkzaamheden zie je veel tijdelijke gele borden met teksten die naar eigen inzicht door de wegbeheerder geschreven zijn.
Maar zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. Zoals Flaker hierboven al noemde: gebaren van een agent. En nu is een agent nog redelijk consequent/duidelijk in zijn gebaren; een verkeersregelaar staat soms maar wat te zwaaien en daar moet je dan maar brood van zien te bakken...
Nergens in de presentatie is gezegd dat dit level 5 is of zelfs level 4.
Ik moest al 10 seconden kijken wat daar gebeurd. Precies een bevestiging van mijn voorbeeld. Dergelijke zaken zijn als meta data opgenomen in route planners dus echt geen probleem voor navigatie software.
Ok, geen probleem voor level 3:
source: Self-driving car - Wikipedia
- Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so.
Tijdens de presentatie is zelfs bevestigd door Elon dan in het begin een robotaxi passagier controle af en toe zal moeten overnemen.
Met andere woorden je hebt het over level 5 autonomy terwijl dit helemaal niet aan de orde is.
Als ik met FSD in zomer 2020 hier vanaf de N weg naar een klein plaatsje in Zuid-Frankrijk kan rijden waarbij ik maar een paar keer zelf zal moeten handelen is Level 3. De vraag is alleen zal in zomer 2020 mijn auto al een AP3 hardware swap hebben gehad en zal de AP3 software daadwerkelijk al level 3 in Europa ondersteunen. Gezien het feit dat wij niet eens NOA hebben op de S/X zal dat eerder zomer 2021 zijn
Voor zo ver ik het begrijp heb je level 5 nodig om je stuurwiel naar buiten te kieperen.
Ik heb mijn eigen autonomy levels die ik in de komende jaren zie komen:
- Op snelwegen zie ik ze eind volgend jaar inderdaad naar lvl4 toe gaan. Wat ik dan als FSD zou omschrijven. Misschien binnen een aantal jaren level 5? Who knows maar hier is alleszins veel mogelijk.
- Buiten de snelwegen zie ik ze zelfs moeite hebben om Level 3 te halen. De complexiteit is gewoon exponentieel. Verkeerslichten, verkeersborden (hallo, elk land heeft zijn eigen borden), specifieke verkeersregels voor elk land, rotondes, verkeersagenten, speciale signalisatie, 1-vaks banen, speciale gemachtigden rond scholen of wielerwedstrijden, etc etc. Misschien binnen een aantal jaren level 4? Zal toch nog meer dan enkele jaren zijn. Level 5? Binnen enkele decennia misschien, maar zou er niet op wedden.
Tegen de tijd dat ze level 5 halen om het stuurwiel er uit te laten in alle omstandigheden en op alle plaatsen spreken we over decennia dus dat is gewoon fake news. Zelfs robo taxi's lijken me weinig waarschijnlijk in de nabije toekomst. Robo wil wel degelijk robo zeggen eh. Dat gaat er eigenlijk van uit dat hij level 5 driving heeft om de robo taxi tot bij jou te krijgen waarop je kan instappen. Eens je in de wagen zit is level 4 goed genoeg zolang er een stuurwiel in zit. Tenzij ze een systeem uitdokteren waar je robo taxi naar een locatie "in de buurt" rijdt op wegen waar hij er met level 4 ook al geraakt en jij dan op één of andere manier tot op die locatie moet geraken. Lijkt me ook niet echt super handig.
Nergens in de presentatie is gezegd dat dit level 5 is of zelfs level 4.
Ik moest al 10 seconden kijken wat daar gebeurd. Precies een bevestiging van mijn voorbeeld. Dergelijke zaken zijn als meta data opgenomen in route planners dus echt geen probleem voor navigatie software.
Ok, geen probleem voor level 3:
source: Self-driving car - Wikipedia
- Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so.
Tijdens de presentatie is zelfs bevestigd door Elon dan in het begin een robotaxi passagier controle af en toe zal moeten overnemen.
Met andere woorden je hebt het over level 5 autonomy terwijl dit helemaal niet aan de orde is.
Als ik met FSD in zomer 2020 hier vanaf de N weg naar een klein plaatsje in Zuid-Frankrijk kan rijden waarbij ik maar een paar keer zelf zal moeten handelen is Level 3. De vraag is alleen zal in zomer 2020 mijn auto al een AP3 hardware swap hebben gehad en zal de AP3 software daadwerkelijk al level 3 in Europa ondersteunen. Gezien het feit dat wij niet eens NOA hebben op de S/X zal dat eerder zomer 2021 zijn
Jullie gaan in de bovenstaande discussie voorbij aan de 'first principles' gedachte die Elon Musk hanteert.
Het first principle hier is dat je met sensoren die om en nabij dezelfde bandbreedte licht kunnen registreren als onze ogen, gekoppeld aan een neuraal netwerk, je met voldoende training van dat netwerk een auto met dat neuraal netwerk moet kunnen besturen.
Wij mensen bewijzen al dat het bovenstaande waar is.
Daarbij komt dat wij individuen vergeleken met de gezamelijke Tesla fleet veel minder kennis hebben van wegen en weginfra, gedrag van anderen op de weg enz.
De vragen hier zijn natuurlijk: hoe groot/krachtig moet het neuraal netwerk zijn, en hoeveel training heeft het nodig? En in het verlengde, hoeveel functionaliteit kun je binnen afzienbare tijd met eindig budget realiseren?
Het trainen van dat neuraal netwerk is dus allesbepalend. Borden herkennen? Training. Tekst lezen? Training. Gebruik van allerlei andere kennis die we niet direct in verband brengen met autorijden? Training. Voorspellen van gedrag van anderen? Training.
Nu ligt de nadruk nog op de basis, herkennen van vormen, positie bepaling en nu intussen ook voorspelling van positie in de toekomst.
Naarmate de training vordert, zullen ook de andere zaken aan bod komen (veerponten op en afrijden bijvoorbeeld). Vergelijkbaar met de 'fietsen op auto's' of 'auto's die hun baan verlaten' training die Tesla liet zien.
Dus @Wim S. : gewoon (zodra je een Tesla bezit met de juiste hardware) die veerpont iedere keer met AP aan proberen op te rijden (en ingrijpen), dan komt ie vanzelf wel op de radar bij Tesla en kunnen ze het neuraal netwerk met die activiteit trainen
Andersom zullen verkeersregelaars in de toekomst vanzelf ontdekken hoe ze met zelfrijdende Tesla's om moeten gaan (die op hun beurt getrained zijn om die mensen niet omver te rijden, ze uberhaupt te herkennen, te reageren op hun gebaren enz.)
Uiteraard zullen we vast nog wel wat jaartjes met een steeds grotere fleet moeten rondrijden om alle cornercases verwerkt te krijgen.
En als straks het stuur en de pedalen niet meer in de auto's zitten, voor die gevallen waar het echt niet meer gaat en de auto het opgeeft, is het eenvoudig op te lossen met een handmatige stapvoets modus (samen met de near field sensoren) waarmee je met behulp van het scherm de auto ergens omheen of naartoe kunt sturen waarna die het weer verder kan overnemen. Desnoods van op afstand met je telefoon, mocht de auto in summon modus leeg rondrijden...