Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Toch ook wat cijfers die alles een beetje in een ander daglicht stellen: officiële sterftecijfers & statistieken uit Italië

Coronavirus, l'Iss: età media deceduti è di quasi 80 anni. Uno su quattro non aveva febbre - Open

Dus van de eerste 2003 doden waren er slechts drie mensen zonder medische voorgeschiedenis. Alle anderen hadden al één of andere pathologie (beroerte, diabates, hartaandoeningen, longaandoeningen).
En de gemiddelde leeftijd van de doden in Italië is 79.5 jaar.

De meeste mensen moeten zich dus geen zorgen maken, maar zouden toch het begrip moeten hebben voor de zwakkeren in de samenleving die hier dus wel veel risico lopen (Vandaag 475 doden in Italië). Laat er geen twijfel over bestaan: ik steun alle maatregels die afgekondigd zijn, en ze mogen van mij nog wat strenger worden op bepaalde punten. Ik heb trouwens zelf een lichte vorm van astma, dus ik ben dus misschien wel een risico-patient.
Het probleem zijn niet die eerste doden. Het probleem is de tsunami van patiënten die een ziekenhuisopname hebben om te overleven, terwijl er bedden en beademingsmachines te kort zijn, zodat je globale sterftecijfer gaat stijgen.
 
Dat is als je enkel kijkt naar sterfte misschien het geval, maar je kan ook een paar weken enorm afzien zonder daarom dood te gaan. Dat is ook geen lachertje. Bovendien zou het me niet verbazen als op termijn blijkt dat het virus blijvende longschade aanricht: Spoedarts over corona: "We zien dertigers zonder medische voorgeschiedenis, beelden van longen zijn angstaanjagend"
Een reden te meer om dit virus zo veel mogelijk te beteugelen. De vraag blijft of totaal herstel van deze aantasting überhaupt mogelijk is. 8% van 11mln is 880.000 mensen kunnen nooit allemaal intensive zorg ontvangen in een korte periode. Als nu de mondkapjes al op zijn gaan we snel tegen meer tekorten aanlopen. Niet voor niets dat burgers niet het advies krijgen kapjes te dragen. De zorgverleners hebben al grote tekorten.
 
Als nu de mondkapjes al op zijn gaan we snel tegen meer tekorten aanlopen. Niet voor niets dat burgers niet het advies krijgen kapjes te dragen. De zorgverleners hebben al grote tekorten.
Inderdaad, dit is een probleem van resource management. In een ideale wereld test je iedereen en laat je iedereen maskers dragen. In een ideale wereld hadden we daar ook op voorzien. Maar voor +40 jaar hebben we het hier erg comfortabel gehad dus wie denkt nu aan een pandemie, zeker als je met moeite SARS nog herinnert...
 
Tjsa, brengt weinig bij volgens mij. Hij maakt een model 'ceteris paribus' terwijl de parameters wel degelijk veranderen (we zouden nu nog altijd bijkomende verminderingen moeten boeken door de maatregels van vorige week, en begin volgende week nog eens extra winst boeken door de lockdown en het meer gedisciplineerde gedrag van de mensen (het lijkt nu toch steeds meer bij de mensen door te dringen)
Hij maakt een extrapolatie voor de komende drie dagen , met een foutenmarge van 20%. Waarom niet gewoon 50% foutenmarge nemen
 
Ik mis het draadje 'Elon en het Coronavirus' ;) dan maar hier.
Elon twittert over Corona Elon Musk on Twitter
Doorgaans heb ik van Elon een "rijke knowitall moeit zich met alles" gevoel maar in deze is hij zeker niet de eerste die die inschattingen overdreven vind. Nu, de kritikasters komen op een helft van de inschatting en dat is nog altijd veel doden.
 
Leveringen blijven vooralsnog doorgaan. Vandaag contact opgenomen met Tesla.
Later op de dag wel een mail gekregen met het ontvangstdocument dat ik al moest invullen en tekenen. Zal 10 à 15 minuten voor levering een code krijgen waarmee ik een kluisje kan openmaken dat zich op de parking bevindt, zodat er geen fysiek contact zal zijn met een medewerker. Dit werd ook nog bevestigd via sms.
 
  • Like
Reactions: wooter
Stel dat dit ons in Nederland 60 miljard gaat kosten.
Stel dat we met deze maatregelen 60.000 onnodige sterfgevallen voorkomen. Dat is ruim 2x zo veel als bij een hele zware griepgolf. Griepprik halen in de zorg, anybody? Het percentage zorgmedewerkers die een griepprik haalden is al jaren ontzettend laag. Hoor je nooit iemand over.

Dan is de rekensom dat het ons 1 miljoen euro per gered mensenleven kost.

Er zijn in het verleden discusies geweest over de prijzen van medicijnen, waarbij is betoogd dat een prijs van 250.000 euro eigenlijk al te duur is voor een patient.

Ik weet ook wel dat als het je een naaste overkomt, dat geen prijs te hoog is, maar je zou toch wel willen dat ook rationaliteit en risico taxatie een basis blijven vormen voor zulke ingrijpende besluiten.
 
@DutCH_CourA_64 In de luchtvaart wordt een mensenleven op 2 miljoen dollar gesteld (althans bij een ongeluk).

De door jou genoemde 60.000 doden zijn ten eerste bovenop de doden door de griep en ten tweede in een heel optimistisch scenario, 50.000 is het veronderstelde minimum, 500.000 het nu veronderstelde maximum.
 
Status
Not open for further replies.