Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Also, Duitsland gooit het slot op de grenzen:
Privacy settings

En Zuid-Limburg gooit het Heuvelland ook dicht:
Limburgse heuvels gaan vier dagen op slot
Ik wil hier eigenlijk niet aan mee doen maar de minister van NRW verkondigde demonstratief op het drielandenpunt te Vaals dat de grenzen tussen NL en de BRD openbleven zoals het betaamt tussen vrienden.
Zuid-Limburg gooit de grenzen niet dicht maar bakent een toeristisch zeer attractief gebied af opdat de lokale mensen kunnen blijven functioneren op 1,5 meter afstand.

Hoewel ik qua achtergrond veel beter bij België pas, net zoals het merendeel van mijn provinciegenoten verwacht ik, ben ik in deze tijden blij dat ik een Hollander ben.
 
Hoewel ik qua achtergrond veel beter bij België pas, net zoals het merendeel van mijn provinciegenoten verwacht ik, ben ik in deze tijden blij dat ik een Hollander ben.

Ik zou erg voorzichtig zijn met die opmerking, de Walen verschillen erg van de Vlamingen. Niets mis met 1 van beide groepen overigens, maar het verschil is er. Een 'Belg' bestaat als zodanig eigenlijk niet imho, net als 'de Nederlander'. Verschillende volksaarden. Maar we dwalen nu wel erg af van Tesla en Coronavirus.
 
In DE en BE is het gebruikelijk om tegen iedere vorm van gezondverstand in iemand die ten dode is opgeschreven zo lang mogelijk kunstmatig in leven te houden.

Dit is een misverstand. Net zoals in Nederland maakt men in België ook de afweging over de zin en onzin van een behandeling waarbij de patiënt uiteraard een belangrijke inbreng heeft.

Als ik zelf moet kiezen tussen 19 dagen in coma gehouden op een IC en dan sterven of 2 dagen bij bewustzijn blijven en dan waardig(er) uitstappen dan weet ik wel. Veel mensen zijn echter niet instaat om deze verstandige keuze te maken omdat hun geloof en of maatschappelijke cultuur dit niet toestaat.

Als er iets niet verstandig is, dan is zo gemakkelijk over de eigen wilsbeschikking te stappen als jij hier doet. Iedereen heeft het recht die keuze te maken in eer en geweten en niet onder druk gezet te worden met verwijten dat ie "niet verstandig is". En al helemaal niet als je in zulke algemene termen spreekt want ieder dossier is natuurlijk anders. En wat ook niet verstandig is, is de keuze te framen tussen eerst 19 dagen afzien en dan sterven versus 2 dagen monter de dood tegemoet gaan. Zo werkt het uiteraard niet. Iedere behandeling komt met een spectrum aan kansen die je a priori moet inschatten en afwegen. Gelukkig is mijn vrouw een Nederlandse arts en weet ik dus dat de praktijk in Nederland heel wat voorzichter en met respect voor de wensen van de patiënt is dan hoe jij hier met brede generalisaties door de discussie banjert.

Je ziet dit ook in de cijfers van de sterfte tussen NL en BE terug. In het begin hadden we in NL een hoger sterfte percentage dan in BE omdat men niet tegen beter weten in mensen kunstmatig in leven houdt. Nu zie je dat de mensen die kunstmatig in leven zijn gehouden uiteindelijk toch niet te redden zijn en zie je dat het sterfte cijfer in BE dat van NL hard aan het inhalen is.

Het zou goed zijn je eerst even in te lezen over waarom de cijfers van België evolueren zoals ze evolueren vooraleer je dit soort uitspraken gaat doen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik zou erg voorzichtig zijn met die opmerking, de Walen verschillen erg van de Vlamingen. Niets mis met 1 van beide groepen overigens, maar het verschil is er. Een 'Belg' bestaat als zodanig eigenlijk niet imho, net als 'de Nederlander'. Verschillende volksaarden. Maar we dwalen nu wel erg af van Tesla en Coronavirus.
Ik bedoelde de Vlamingen. Hoewel mijn voorouders langs de mannelijke lijn afstammen uit de omgeving van Luik.
 
Dit is een misverstand. Net zoals in Nederland maakt men in België ook de afweging over de zin en onzin van een behandeling waarbij de patiënt uiteraard een belangrijke inbreng heeft.

Klopt maar er is wel een groot verschil in benadering.


Als er iets niet verstandig is, dan is zo gemakkelijk over de eigen wilsbeschikking te stappen als jij hier doet. Iedereen heeft het recht die keuze te maken in eer en geweten en niet onder druk gezet te worden met verwijten dat ie "niet verstandig is". En al helemaal niet als je in zulke algemene termen spreekt want ieder dossier is natuurlijk anders. En wat ook niet verstandig is, is de keuze te framen tussen eerst 19 dagen afzien en dan sterven versus 2 dagen monter de dood tegemoet gaan. Zo werkt het uiteraard niet. Iedere behandeling komt met een spectrum aan kansen die je a priori moet inschatten en afwegen. Gelukkig is mijn vrouw een Nederlandse arts en weet ik dus dat de praktijk in Nederland heel wat voorzichter en met respect voor de wensen van de patiënt is dan hoe jij hier met brede generalisaties door de discussie banjert.

Mijn reactie een een gegeneraliseerd reactie ergens op. Kennelijk is je dat stuk ontgaan.
Dat het dan wat algemener is zeker in een forum discussie begrijp je hopelijk toch wel.

Het zou goed zijn je eerst even in te lezen over waarom de cijfers van België evolueren zoals ze evolueren vooraleer je dit soort uitspraken gaat doen.

Ik kan alleen lezen wat de verschillende overheden publiceren en zien wat de cijfers doen.
Wanneer jij meer weet dan laat ik mij graag inlichten.
 
(Un)popular opinion:

Lockdown of intelligent lockdown of niks doen: het maakt blijkbaar weinig verschil? Of is de rapportage gewoon niet te betrouwen?

EVJJdtOUMAEfhgf


Datagraver on Twitter
 
  • Informative
Reactions: dutchneon
Even een stukje Nederlandse geschiedenis i.p.v. c-19, de media weet op het ogenblik niets anders te melden.
Dus nu Belgen & Nederlanders.
Weet je de in de 16e eeuw Nederland overspoeld werd door gevluchte protestante Belgen, deze Zuidelijke Nederlanders hebben zich neergelaten van Zeeland, het rivierengebied, Veluwe to tegen het noorden aan.
De tegenwoordige bijbelbelt.
In de 17e eeuw kwamen de Noord Duitse poepen, garnituren handelaren (Brenninkmeijer, Vroom & Dreesman, enz).
Eigenlijk kan je stellen dat de verste/oudste afstammelingen van de Nederlanders eigenlijk Belgen zijn.
Bron: de plaatselijke directeur van het poldermuseum.

Nu verder met de Tesla met corona.
Toch voor de fanboy's het woord Tesla tweemaal in het draadje & het woord corona eenmaal.
 
(Un)popular opinion:

Lockdown of intelligent lockdown of niks doen: het maakt blijkbaar weinig verschil? Of is de rapportage gewoon niet te betrouwen?

EVJJdtOUMAEfhgf


Datagraver on Twitter

Die curve zijn het aantal besmettingen.... dat zijn cijfers van niks in mijn ogen. alleen ziekenhuis gevallen.
Voor nederland slaat het in ieder geval helemaal nergens op.

Als je uit gaat van een fatality rate van 0,7% zit je in nederland rond de 300.000 besmettingen, dat is een heel stuk realistischer.

En dat hebben we te danken aan de FLUT manier van hanteren van de indamfase.... waarin men niet bezig was met indammen, maar slechts met tellen............ voordat ze het wisten liepen we achter de feiten aan.

Ik zeg nog maar eens, als ik in Januari als RIVM mederwerker aandacht had mogen besteden aan de situatie in China, was er in de tweede week februari een signalering gekomen dat we verregaande maatregelen moeten nemen in NL, om NL BV zoveel mogelijk door te laten gaan.
Dat is kappen met vliegen, geen grote groepen bij elkaar, geen grote evenementen, zeker geen carnaval en mensen die toch op wintersport willen, 2 weken verplichte thuisquarantaine...
Dan had je veel ellende kunnen voorkomen en had je contactonderzoek kunnen blijven doen op die paar gevallen.

Nu zijn we veel te lang door gegaan en is de slimme lockdown te laat ingegegaan.

Ik kan zo tientallen mensen in mijn omgeving aanwijzen die hetzelfde hebben geroepen, reeds in februari!
 
Die curve zijn het aantal besmettingen.... dat zijn cijfers van niks in mijn ogen. alleen ziekenhuis gevallen.
Voor nederland slaat het in ieder geval helemaal nergens op.

Als je uit gaat van een fatality rate van 0,7% zit je in nederland rond de 300.000 besmettingen, dat is een heel stuk realistischer.

En dat hebben we te danken aan de FLUT manier van hanteren van de indamfase.... waarin men niet bezig was met indammen, maar slechts met tellen............ voordat ze het wisten liepen we achter de feiten aan.

Ik zeg nog maar eens, als ik in Januari als RIVM mederwerker aandacht had mogen besteden aan de situatie in China, was er in de tweede week februari een signalering gekomen dat we verregaande maatregelen moeten nemen in NL, om NL BV zoveel mogelijk door te laten gaan.
Dat is kappen met vliegen, geen grote groepen bij elkaar, geen grote evenementen, zeker geen carnaval en mensen die toch op wintersport willen, 2 weken verplichte thuisquarantaine...
Dan had je veel ellende kunnen voorkomen en had je contactonderzoek kunnen blijven doen op die paar gevallen.

Nu zijn we veel te lang door gegaan en is de slimme lockdown te laat ingegegaan.

Ik kan zo tientallen mensen in mijn omgeving aanwijzen die hetzelfde hebben geroepen, reeds in februari!
Dat is nu de bekrompenheid van de wetenschap. Zo’n virus hebben we nog nooit gehad en het is wel in China en in Italië maar het komt hier niet naartoe. Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt!
 
Wat hebben die tientallen mensen in februari precies geroepen?

Wat ik daarboven heb geschreven......flink preventief ingrijpen, anders word de pijn over enkele weken alleen maar groter.
Dus verplichte thuisquarantaine bij reizen naar het buitenland, vluchten versneld afbouwen en alle evenementen verbieden zoals nu ook al is gebeurd.

Dan was er helemaal geen ellende geweest in de ziekenhuizen, was brabant nooit een brandhaard geworden en waren er nu 112 mensen gestorven ipv 2200......

Dan was de focus nu geweest op intelligent omgaan met de manier waarop we door gaan met het leven. Was het mogelijk geweest om die 3000 besmettingen in NL volledig te traceren en hadden we met NL op slot zoals het nu is gewoon weer de horeca open kunnen gooien
en de kantoren open kunnen houden.
 
  • Like
Reactions: Dim70
Weet je de in de 16e eeuw Nederland overspoeld werd door gevluchte protestante Belgen, deze Zuidelijke Nederlanders hebben zich neergelaten van Zeeland, het rivierengebied, Veluwe to tegen het noorden aan.
De tegenwoordige bijbelbelt.

Dat van die Biblebelt valt wel mee. Veel gevluchte Belgen (Walen) en ook trouwens ook heel veel Noord-Fransen (Hugenoten) zijn terecht gekomen in mijn geboortestad Leiden. Daar is tot op de dag van vandaag een Franstalige kerk (Waalse kerk (Leiden) - Wikipedia

Veel Leidenaren hebben ook een Franse achternaam, zoals Azier, Labruyere, Blanchard, De Larie, Lacourt, etc.).

Gelukkig was er toen geen lockdown. Historici zijn het er over eens dat de Nederlandse Gouden Eeuw niet mogelijk was geweest zonder de vluchtelingen uit België en Frankrijk. Het blijft ergens toch jammer dat Nederland en België uit elkaar zijn gegaan. Zonder splitsing zouden de Nederlanden een erg economische zwaargewicht zijn in de EU.
 
Het gaat er natuurlijk wel om of we een realistische verwachting hebben wanneer er zo'n virus komt.

Tegenhouden ga je het toch niet, je kunt het alleen uitsmeren in de tijd door vormen van lockdown.
Je ziet ook met andere virussen dat zelfs vaccins maar een beperkt resultaat hebben.
Vaccins duren normaal 10-12 jaar om op de markt te krijgen dus ook daar kan je niet op wachten.

Tijdens de griepgolf van 2017-2018 zijn er ook veel mensen overleden. (Ca. 8.000 in NL)
Het totaal overleden personen in heel 2018 is echter maar zeer beperkt meer geweest dan in 2019.
Puur statistisch gezien zijn er dan ook alleen meer sterfgevallen geweest in het begin van het jaar en juist minder in de rest van het jaar.
Dat is uiteraard logisch omdat de kwetsbare groep anders later het jaar was gegaan dus het verschil is dan ook alleen in de tijd een paar mnd verschoven.

Ik ben het eens dat er wellicht meer gedaan had kunnen worden en een intelligente lockdown eerder afroepen had wellicht ook veel leed kunnen uitstellen of voorkomen. Voor een volledige lockdown had je eerder nooit steun kunnen krijgen van de bevolking en de intelligente lockdown had niemand begrepen zonder de urgentie van nu te kennen en dan was deze ook maar nauwelijks nageleefd.
 
  • Like
Reactions: dutchneon
Mijn buren zitten in het kamp van Wooter en de ouders van RobsEV: Het virus heeft pootjes en bespringt je, zodra je een voet buiten de deur zet. Ook zij hebben zich verschanst in hun huis. Enige weken geleden bood ik aan om de boodschappen voor hen te doen. Burgerplicht enzo. Zo rol ik. Dus vandaag weer met frisse zin, met de Tes (hup, en weer on topic), de boodschapjes bezorgen:)
 
Ho ho ik ben zelf ook al een paar keren naar de supermarkt geweest hoor. Ik werk van thuis uit omdat dat kan, mag en moet, en voor de rest kan ik nergens naar toe want heel wat winkels zijn gesloten. Maakt niet uit, ik bestel gewoon via het internet en dat komt een dag later aan.
 
Misschien een interessant artikel om eens te lezen.
Volgens de Universiteit van Gent zou de verschillen in verspreiding van Corona misschien ook genetisch bepaald kunnen zijn ( D-polymorfisme van ACE1-gen)
Het gevonden verband tussen het voorkomen van dit polymorfisme en covid-19 is niet helemaal onverwacht. Uit eerder onderzoek is geweten dat het D-polymorfisme van het ACE1-gen (via verminderde expressie van het ACE2-gen) samenhangt met een verminderde productie van ACE2 (angiotensine converting enzyme). Dat is een eiwit dat zich in het celmembraan bevindt van cellen in onze luchtwegen, en waarvan we weten dat het coronavirus het gebruikt om de cel aan te vallen.

Waarom wordt het ene land veel zwaarder getroffen door covid-19 dan het andere?
 
  • Informative
Reactions: Fralamjo and horta
Ho ho ik ben zelf ook al een paar keren naar de supermarkt geweest hoor. Ik werk van thuis uit omdat dat kan, mag en moet, en voor de rest kan ik nergens naar toe want heel wat winkels zijn gesloten. Maakt niet uit, ik bestel gewoon via het internet en dat komt een dag later aan.
Hier ook. Eten laten we leveren via foodbag. We winkelen hier nog één keer per week.
Zelfs de offerte voor de laadpaal is via videocall geplaatst
 
Status
Not open for further replies.