Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ho lieve mensen, dit is een discussieforum, ik wil nou wel eventjes weten of jullie het hier nu mee eens zijn of niet! (of heb ik een draadje of wat posts gemist hier tijdens de storm?)

Ik vind zelf eigenlijk ook dat Tesla roekeloos is geweest om deze feature zonder (letterlijke) hand-holding live te gooien. Nu ben ik er niet zeker van of het ongeluk voorkomen had kunnen worden of minder ernstig was geweest, maar desondanks...

Daar ben ik het hartgrondig mee eens als Tesla fan. De huidige tijd die je handsfree mag zijn is veel beter. Als het goed is, is deze tijd ook afhankelijk van type weg, snelheid en drukte. Zelfs een implementatie zoals MB en Volvo (15 sec) vind ik niet verkeerd. De huidige situatie van niveau 2-3 (op schaal tot 4-5 van autonoom rijden) is nu eenmaal erg moeilijk. De auto kan erg veel, maar je moet wel klaarzitten om in te grijpen. Handen aan het stuur helpen daarin enorm, omdat je meteen merkt als de auto een verkeerde stuurbeweging maakt of juist geen stuurbeweging maakt.
 
Ik meen dat Tesla gelijk heeft: het is niet omdat je niet de 10 kan halen; dat je de 7 moet laten liggen.
Zonder te starten op 7 ( of wat cijfer je ook wil toekennen aan AP) zou er nooit voldoende feedback komen om verder te ontwikkelen en te verbeteren.

Overigens haalt géén enkele menselijke activiteit de 10. Vliegtuigen bvb durven ook wel crashen; en toch zijn ze relatief gezien héél veilig als transportmiddel. En nemen miljoenen mensen per dag het vliegtuig.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima dat ze auto pilot beschikbaar hebben gemaakt, alleen had het 'handjes aan het stuur, let je nog wel op?' mijns inziens veel conservatiever moeten zijn, achteraf gezien.
 
Ik denk dat de aanbeveling van de NHTSA (of hoe heet het) naar fabrikanten toe was: (i) laat AP niet toe op wegen waar ie echt maar matig presteert en (ii) zoek iets beters dan 'aan stuurwiel trekken' als bewijs dat bestuurder oplet.

Begrijp de redenering. Zou het persoonlijk héél jammer vinden als AP niet meer werkte op secundaire wegen, én als Tesla zomaar binnen in de wagen kan kijken (wie weet wat mijn vrouwtje en ik aan 't doen zijn...).

Maar ik neem even het risico om iets gewaagds te zeggen: als je anno 2017 alle S- en X-rijders samenzet, heb je minder idioten per vierkante meter dan op de gemiddelde tribune van een sportwedstrijd, zeg maar. Bovendien zijn velen van ons nog gepassioneerd ook door AP, en dus willen we de grenzen ervan opzoeken, en dus dus kénnen we de grenzen ervan nu reeds.

Overmorgen moet AP echt "idiot-proof" zijn. En dan heeft die aanbeveling van de NHTSA wellicht zin :(.
 
Ik denk dat de aanbeveling van de NHTSA (of hoe heet het) naar fabrikanten toe was: (i) laat AP niet toe op wegen waar ie echt maar matig presteert en (ii) zoek iets beters dan 'aan stuurwiel trekken' als bewijs dat bestuurder oplet.

Begrijp de redenering. Zou het persoonlijk héél jammer vinden als AP niet meer werkte op secundaire wegen, én als Tesla zomaar binnen in de wagen kan kijken (wie weet wat mijn vrouwtje en ik aan 't doen zijn...).

Maar ik neem even het risico om iets gewaagds te zeggen: als je anno 2017 alle S- en X-rijders samenzet, heb je minder idioten per vierkante meter dan op de gemiddelde tribune van een sportwedstrijd, zeg maar. Bovendien zijn velen van ons nog gepassioneerd ook door AP, en dus willen we de grenzen ervan opzoeken, en dus dus kénnen we de grenzen ervan nu reeds.

Overmorgen moet AP echt "idiot-proof" zijn. En dan heeft die aanbeveling van de NHTSA wellicht zin :(.
Het is ook een teken aan de wand dat dat ene ongeluk, waarvan inmiddels duidelijk is dat het meer is dan AP en een klein beetje ligt in de sfeer van cruisecontrol die de snelheid vasthoudt ook als je niet oplet nog steeds wordt uitgemolken en prima kan dienen als munitie voor de anti Tesla beweging. Er is een handvol ongelukken bekend waarin AP een rol speelt maar elke bestuurder met AP weet dat hij moet opletten bij werkzaamheden, stilstaande objecten, rotondes (het idee al), wegen met voetgangers en fietsers en nog wat. Maar dat is bij een flinke rit maar een paar % van de afstand. De rest doet AP het prima als je mee kijkt.

En het is inderdaad zoals ze zeggen, als er tien ongevallen worden voorkomen maar één veroorzaakt dan zegt de logica dat het goed is maar de onderbuik niet.
Ook met airbags en veiligheidsgordels worden slachtoffers gemaakt, mensen die het overleefd zouden hebben zonder airbag of gordel. Maar daar zeggen we niet dat ze daarom verboden moeten worden.

Tenslotte, binnenkort zullen er wel weer verbeteringen komen als software verder is gefinetuned en data is verzameld. Dus alles is tijdgebonden.
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
Ho lieve mensen, dit is een discussieforum, ik wil nou wel eventjes weten of jullie het hier nu mee eens zijn of niet! (of heb ik een draadje of wat posts gemist hier tijdens de storm?)

Ik vind zelf eigenlijk ook dat Tesla roekeloos is geweest om deze feature zonder (letterlijke) hand-holding live te gooien. Nu ben ik er niet zeker van of het ongeluk voorkomen had kunnen worden of minder ernstig was geweest, maar desondanks...
Oneens.

Er is niks mis met de geleverde driver assistance features. Waar het in mijn bescheiden opinie mis is gegaan is de interpretretatie en gebruik van de term Autopilot. Dit heeft mijns inziens bij sommige gebruikers (en het groter publiek) de verkeerde verwachting gewekt.

Bottom line: Als bestuurders het meer behandelen als een driver's assistance feature en niet als zelfrijdende auto, zouden een aantal ongelukken voorkomen kunnen worden, door een oplettende(r) bestuurder.
Een ding is zeker: de vrijgegeven features hebben al tig ongelukken voorkomen en daarmee vind ik het - met de juiste instructies bij aflevering! - zeker niet roekeloos wat ze live hebben gegooid.
 
Ho lieve mensen, dit is een discussieforum, ik wil nou wel eventjes weten of jullie het hier nu mee eens zijn of niet! (of heb ik een draadje of wat posts gemist hier tijdens de storm?)

Ik vind zelf eigenlijk ook dat Tesla roekeloos is geweest om deze feature zonder (letterlijke) hand-holding live te gooien. Nu ben ik er niet zeker van of het ongeluk voorkomen had kunnen worden of minder ernstig was geweest, maar desondanks...

100% mee oneens. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om de correcte werking van zijn auto te doorgronden. Ook om op te letten op de weg en 'verantwoord' aan het verkeer deel te nemen.

Tesla heeft AP goed omschreven in de handleiding en ook nog een extra interactie op het scherm bij inschakeling.

Een overmatig vertrouwen in een systeem is geen fout van het systeem, maar van de gebruiker.

Nu is AP raar begrensd op snelheid en ontstaan er spontane remakties en meer onprettige dingen.

Het ongeluk is nog steeds veroorzaakt door de vrachtwagen chauffeur die de (iets te hoge) snelheid van de S niet goed had ingeschat of gewoon de auto niet heeft gezien. Het ongeluk is niet door ingrijpen van de bestuurder voorkomen (reden onbekend) en ook niet door de AEB (door specifieke omstandigheden).

Een systeem aan proberen te passen zodat 'idioten' het niet kunnen misbruiken is foute betutteling. Heb je te weinig verantwoordelijkheidsgevoel? Roze pasje inleveren of innemen.

De bizarre acceleratie is ook een probleem voor sommige chauffeurs...een roep om het beperken van de acceleratie zoemt al een poos rond op het internet.

Alles om maar persoonlijke verantwoordelijk af te kunnen schuiven. Een van de grootste problemen van deze tijd als je het mij vraagt.
 
Ho lieve mensen, dit is een discussieforum, ik wil nou wel eventjes weten of jullie het hier nu mee eens zijn of niet! (of heb ik een draadje of wat posts gemist hier tijdens de storm?)

Ik vind zelf eigenlijk ook dat Tesla roekeloos is geweest om deze feature zonder (letterlijke) hand-holding live te gooien. Nu ben ik er niet zeker van of het ongeluk voorkomen had kunnen worden of minder ernstig was geweest, maar desondanks...
Volledig mee oneens.

100% foutloos is niet realistisch. Realiseer je ook hoeveel ongelukken er inmiddels al voorkomen zijn. Elke paar minuten dat stuur weer beet moeten pakken doet af aan de techniek die reeds beschikbaar is. En piloot, en die hebben we hier ook op het forum, maak ook wel eens een wandelingetje tijdens de vlucht. En ja die hebben meer redundantie systemen maar toch komt er nog wel eens naar beneden.
En wie herinnerd zich nog de discussies bij de introductie van ABS? Over het algemeen was de mening van de gemiddelde zelfoverschattende autorijder dat ie zelf beter kon remmen, lees eerder stil stond, dan met ABS. Levensgevaarlijk die techniek die voor jou ging bepalen hoe te remmen:confused:
 
  • Like
Reactions: S-19910 and is3
Kijk mooie discussie nu tenminste.

Ik had liever gezien dat Tesla de auto pilot functie in het begin strenger had gemaakt (dus vaak handjes aan het stuur) om het na goede ervaringen langzaamaan minder streng te maken. Nu is het andersom gebeurd, met daardoor soms rare regels en beperkingen.
Wellicht had de strafmaatregel van uitschakelen tot volgende stop er dan helemaal niet in gezeten.

Het eigen verantwoordelijkheid verhaal, tja het is hier meer een vertrouwen in de software verhaal. Het gaat duizenden kilometers goed, je raakt ervan overtuigd dat de auto het helemaal voor je kan doen, je aandacht verslapt, en dan gaat het op een dag toch een keer (goed) mis. Is dat toe te wijten aan eigen verantwoordelijkheid?
Of had je toch (eerder) ingegrepen als de auto die aandacht verslapping minder toeliet?
Ik denk dat Tesla hier het psychologische aspect (gewenning, overgave aan het systeem) onderschat heeft, of misschien bewust genegeerd heeft.
Wellicht ook met het doel om ervoor te zorgen dat meer mensen het systeem zouden gebruiken, wat statistisch gezien minder ongelukken zou opleveren... (want wat heb je aan een auto pilot als je nog steeds zelf moet opletten...)
 
  • Like
Reactions: FVO
Wanneer je alles gaat verbieden wat potentieel gevaarlijk is in het verkeer, dan blijft je enorm micromanagen wat mag en wat niet. Ik kan duizenden kilometers met mijn hand de telefoon aan mijn oor houden zonder problemen...tot het fout gaat. Uiteindelijk door onverantwoorde mensen moest dit specifiek verboden worden. Ik belde al tijden handsfree omdat ik het zelf te gevaarlijk vond...(waarom wilt u dat meneer, het bellen is toch niet verboden? Geen geintje!)

Nu is het weer AP. Waarvan in het prille begin ZEER duidelijk door Tesla is aangegeven hoe en wanneer dit systeem toegepast moest worden. Zelfs nog met een kunstmatige "beta" status en opmerking op het scherm bij het inschakelen. Als je dan nog als een domoor bezig bent, ....tsja...kan je iemand verdedigen tegen stomheid?

De media heeft het hele AP verhaal opgeklopt en ZIJ hebben de misvattingen verzonnen en uitvergroot. Het zorgde voor clicks en ad inkomsten. De domoren gingen Tesla bashen omdat ze niet zelf wilde opdraaien voor hun eigen stomme gedrag.

Nu wordt er luid gezuurd over de acceleratie van Tesla's. Of het verantwoord is het "domme" klootjes volk een auto te laten besturen die in 4-5 seconden (Model 3 en tragere S/X) naar de 100 km/u kan.

Enige oplossing is de "Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer" vaker uitdelen en het aantal surveillanten bruut uitbreiden.

Maar goed...het verschil van mening is wel duidelijk ;)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Net mijn X opgehaald. Belt mijn vrouw mij enigszins geïrriteerd uit de S waarom die autopilot niet harder wil op bepaalde stukken en in file verkeer:confused:. Ik probeerde uit te leggen dat dat de nieuwe beperkingen zijn. Zal haar reactie hier niet herhalen:oops::oops::oops:
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Veel veilige kilometers! Je hebt er de juiste auto voor....:)
 
  • Like
Reactions: HWS
idd Minpuntje voor FD! (meteen even doorgegeven aan iemand die regelmatig pogingen doet om dat netwerk te informeren....)

:DTer verdediging van die goedwillende journalisten.....

Stelregel is dat een auto in het straatbeeld "bekend" overkomt als er in NL ca 1500 rondrijden. Er zijn nu nog niet zo veel X'n dus misschien heeft hij er nog nooit een gezien? :eek:

Wellicht kunnen diegenen die hun Classic per 1/1 een tweede leven gunnen meehelpen om daar wat aan te veranderen :D
 
  • Like
Reactions: ebullio
idd Minpuntje voor FD! (meteen even doorgegeven aan iemand die regelmatig pogingen doet om dat netwerk te informeren....)

:DTer verdediging van die goedwillende journalisten.....

Stelregel is dat een auto in het straatbeeld "bekend" overkomt als er in NL ca 1500 rondrijden. Er zijn nu nog niet zo veel X'n dus misschien heeft hij er nog nooit een gezien? :eek:

Wellicht kunnen diegenen die hun Classic per 1/1 een tweede leven gunnen meehelpen om daar wat aan te veranderen :D
Minpuntje? Als je als Autosalon bezoekend (auto) journalist een Model X (figuurlijk) over het hoofd ziet kom je naar mijn bescheiden mening onder een steen vandaan...........
 
  • Like
Reactions: S-19910 and HWS