You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eric Wiebes (voormalig Shell medewerker en zoon van een kernfysicus) uit twijfels over draagvlak groene stroom:
Wiebes uit twijfels over draagvlak energietransitie
Oud rapport, van Januari vorig jaar meen ik.
Sorry, ja. Had ik overheen gekeken, werd op Facebook gepubliceerd.Oud rapport, van Januari vorig jaar meen ik.
Hebben we toen ook al flink om gelachen inderdaad.
Eric Wiebes (voormalig Shell medewerker en zoon van een kernfysicus) uit twijfels over draagvlak groene stroom:
Wiebes uit twijfels over draagvlak energietransitie
Lees goed wat hij schrijft, hij zegt eigenlijk dat het veel mensen geen bal uit maakt, zolang de rekening maar laag is/blijft. En daar heeft hij gelijk in, mensen groen 'opdringen' werkt niet, de rekening moet laag zijn.Eric Wiebes (voormalig Shell medewerker en zoon van een kernfysicus) uit twijfels over draagvlak groene stroom:
Wiebes uit twijfels over draagvlak energietransitie
Lees goed wat hij schrijft, hij zegt eigenlijk dat het veel mensen geen bal uit maakt, zolang de rekening maar laag is/blijft. En daar heeft hij gelijk in, mensen groen 'opdringen' werkt niet, de rekening moet laag zijn.
Het is helaas wel de realiteit, veel mensen boeit het milieu maar bar weinig omwille van het geld. Dat is wat ik mee maken om mij heen.
Zo worden Tesla rijders nog steeds uit gemaakt dat ze het alleen maar voor de centjes doen. Zeker, die zijn er ook, maar veel mensen zien het gewoon zo. Een dure auto goedkoop rijden. Het zal hen een worst wezen hoe veel deze uit stoot.
Het is inderdaad heel erg slecht gesteld met het milieubesef bij de gemiddelde Nederlander. Ik zeg vaak tegen vrienden en kennissen:'Wil jij over 6 jaar geen rekening meer ontvangen van je energieleverancier?" Daarop zegt iedereen volmondig ja. Ik zeg dan:"Leg zonnepanelen op je dak en je krijgt het daarmee voor elkaar". 'Ja maar, ik heb het geld er niet voor'. 'Dan leen je dat en wordt die 6 jaar 8 jaar'.Lees goed wat hij schrijft, hij zegt eigenlijk dat het veel mensen geen bal uit maakt, zolang de rekening maar laag is/blijft. En daar heeft hij gelijk in, mensen groen 'opdringen' werkt niet, de rekening moet laag zijn.
Het is helaas wel de realiteit, veel mensen boeit het milieu maar bar weinig omwille van het geld. Dat is wat ik mee maken om mij heen.
Lees goed wat hij schrijft, hij zegt eigenlijk dat het veel mensen geen bal uit maakt, zolang de rekening maar laag is/blijft. En daar heeft hij gelijk in, mensen groen 'opdringen' werkt niet, de rekening moet laag zijn.
Het is helaas wel de realiteit, veel mensen boeit het milieu maar bar weinig omwille van het geld. Dat is wat ik mee maken om mij heen.
Zo worden Tesla rijders nog steeds uit gemaakt dat ze het alleen maar voor de centjes doen. Zeker, die zijn er ook, maar veel mensen zien het gewoon zo. Een dure auto goedkoop rijden. Het zal hen een worst wezen hoe veel deze uit stoot.
Voor bedrijven is er de SDE+, voor particulieren is er de SDE, vrijwel dezelfde regeling.Sterker nog....door de regels lees je duidelijk waarom het draagvlak niet groot is voor extra kosten voor de "normale burgers". Er zijn namelijk uitzonderingen voor het bedrijfsleven. Wat inhoudt dat de burgers betalen voor de uitzonderingen van bedrijven. Zelfde geldt ook met de scheve gezichten richting Tesla rijders.
Natuurlijk is er de standaard afgunst wanneer iemand in een hele dure auto rijdt...maar let wel. Per auto heeft de zakelijke rijder best veel voordeel gehad. En hoeveel het voordeel minder is geworden, is het zakelijk voordeel nog steeds behoorlijk. De particulier heeft niet echt een voordeel (afgezien van MBR en BPM). Dus ontstaat snel een "oneerlijk" gevoel.
Zo hebben we ook als particulier een toeslag op de energierekening gekregen waaruit de SDE+ betaald wordt. Maar alleen bedrijven mogelijk gebruik maken van die regeling.
Ik zie een patroon .
Er was ooit eens een moloch dat SDE heette voor particulieren...maar allang niet meer. De huidige SDE is echt alleen voor bedrijven.Voor bedrijven is er de SDE+, voor particulieren is er de SDE, vrijwel dezelfde regeling.
Het is inderdaad zo dat bedrijven veel voordelen krijgen t.o.v. particulieren waar het energie betreft. Maar het is lood om oud ijzer, als de industrie meer voor zijn energie gaat betalen, worden de producten duurder. En wie betaalt die producten?
Neemt niet weg dat er wel wat meer balans in mag komen. Een bedrijf betaalt rond 5 cent per kWh voor zijn stroom, een particulier 4x zoveel.
Veel mensen beseffen ook niet hoe goedkoop zonnepanelen tegenwoordig zijn en hoeveel energie ze wel niet opleveren. Ook beseffen ze niet hoe enorm veel energie een auto wel niet gebruikt.Het is inderdaad heel erg slecht gesteld met het milieubesef bij de gemiddelde Nederlander. Ik zeg vaak tegen vrienden en kennissen:'Wil jij over 6 jaar geen rekening meer ontvangen van je energieleverancier?" Daarop zegt iedereen volmondig ja. Ik zeg dan:"Leg zonnepanelen op je dak en je krijgt het daarmee voor elkaar". 'Ja maar, ik heb het geld er niet voor'. 'Dan leen je dat en wordt die 6 jaar 8 jaar'.
Toch worden die zonnepanelen, terwijl ze meestal een perfect geschikt dak hebben, er niet op gelegd. Ze hebben niks op met het milieu en zijn willens en wetens een dief uit eigen zak.
Dat grote voordeel/subsidie dat wij zakelijke rijders hebben met een dure EV tov een dure fossiel is mij niet helemaal duidelijk. Misschien wil iemand me het nog eens voorrekenen, veel meer dan een setje velgen is het niet volgens mij.Sterker nog....door de regels lees je duidelijk waarom het draagvlak niet groot is voor extra kosten voor de "normale burgers". Er zijn namelijk uitzonderingen voor het bedrijfsleven. Wat inhoudt dat de burgers betalen voor de uitzonderingen van bedrijven. Zelfde geldt ook met de scheve gezichten richting Tesla rijders.
Natuurlijk is er de standaard afgunst wanneer iemand in een hele dure auto rijdt...maar let wel. Per auto heeft de zakelijke rijder best veel voordeel gehad. En hoeveel het voordeel minder is geworden, is het zakelijk voordeel nog steeds behoorlijk. De particulier heeft niet echt een voordeel (afgezien van MBR en BPM). Dus ontstaat snel een "oneerlijk" gevoel.
Zo hebben we ook als particulier een toeslag op de energierekening gekregen waaruit de SDE+ betaald wordt. Maar alleen bedrijven mogelijk gebruik maken van die regeling.
Ik zie een patroon .
Er was ooit eens een moloch dat SDE heette voor particulieren...maar allang niet meer. De huidige SDE is echt alleen voor bedrijven.
Kijk...ik ben geen tegenstander van voordelen voor bedrijven. Echter...de budgettaire problemen van regelingen ontstaan (zoals in Duitsland) zodra in toenemende mate bedrijven worden vrijgesteld mee te betalen aan regelingen.
En draagvlak onder het plebs (waar ik graag bij hoor) voor een stijging in prijzen is moeilijk te verteren wanneer het plebs wordt uitgesloten te kunnen profiteren.
Mede hierdoor (en door overigens het vergiftigen van de bron door wederom Wiebes zelf over gederfde belastinginkomsten door alle voordelen van zakelijke EV rijders) erodeert het draagvlak. Men is al zo jaloers op andermans succes...dan helpt het niet wanneer een bewindspersoon dat gevoel eens lekker populistisch gaat oppoken.