Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Eric Wiebes (voormalig Shell medewerker en zoon van een kernfysicus) uit twijfels over draagvlak groene stroom:
Wiebes uit twijfels over draagvlak energietransitie

Draagvlak is iets waar je aan moet werken. Dat bereik je met goede voorbeelden, niet door aan het handje te lopen van commerciële partijen. Goede kans zou zijn: Vanaf 2019 alle te vervangen bussen vervangen door BYD bussen. Die weten wat ze doen, weten hoe het laden vorm kan krijgen, zijn ongetwijfeld betrouwbare bussen. Beter dan links en rechts wat subsidies strooien voor initiatieven.
Waarom doet Schiphol al jaren actief aan vergroening en rijdt onze "administratie" nog in vervuilende diesels?

Naar buiten toe roept men dat Nederland toonaangevend is wat groene energie (en zelfs zelfrijdende auto's) betreft maar waar zien we dat?

Zelfoverschatting bevordert draagvlak in ieder geval niet.
 
Ik hield het niet voor mogelijk, maar:
De ‘Tesla onder de binnenvaartschepen’ komt uit Nederland - Logistiek
110 meter lang en 11,4 meter breed met wisselbare containers vol met accu's, voor de binnenvaart.
Enige tijd geleden hield ik het niet voor mogelijk dat containerschepen genoeg accu's konden hebben om van hier naar China te varen, of zelfs met een tussenpauze in Egypte (bij het Suezkanaal, waar Egypte gemakkelijk groene stroom kan verkopen met zonne energie).
Nou is deze boot weliswaar voor de binnenvaart, maar een boot van 110 meter lang lijkt me toch een serieus begin.
 
Eric Wiebes (voormalig Shell medewerker en zoon van een kernfysicus) uit twijfels over draagvlak groene stroom:
Wiebes uit twijfels over draagvlak energietransitie
Lees goed wat hij schrijft, hij zegt eigenlijk dat het veel mensen geen bal uit maakt, zolang de rekening maar laag is/blijft. En daar heeft hij gelijk in, mensen groen 'opdringen' werkt niet, de rekening moet laag zijn.

Het is helaas wel de realiteit, veel mensen boeit het milieu maar bar weinig omwille van het geld. Dat is wat ik mee maken om mij heen.

Zo worden Tesla rijders nog steeds uit gemaakt dat ze het alleen maar voor de centjes doen. Zeker, die zijn er ook, maar veel mensen zien het gewoon zo. Een dure auto goedkoop rijden. Het zal hen een worst wezen hoe veel deze uit stoot.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Lees goed wat hij schrijft, hij zegt eigenlijk dat het veel mensen geen bal uit maakt, zolang de rekening maar laag is/blijft. En daar heeft hij gelijk in, mensen groen 'opdringen' werkt niet, de rekening moet laag zijn.

Het is helaas wel de realiteit, veel mensen boeit het milieu maar bar weinig omwille van het geld. Dat is wat ik mee maken om mij heen.

Zo worden Tesla rijders nog steeds uit gemaakt dat ze het alleen maar voor de centjes doen. Zeker, die zijn er ook, maar veel mensen zien het gewoon zo. Een dure auto goedkoop rijden. Het zal hen een worst wezen hoe veel deze uit stoot.

Gisteravond op National Geografic de film "Before the flood" nog eens helemaal bekeken. Zou, bijv. in de Tweede Kamer verplichte kost moeten zijn.
 
Lees goed wat hij schrijft, hij zegt eigenlijk dat het veel mensen geen bal uit maakt, zolang de rekening maar laag is/blijft. En daar heeft hij gelijk in, mensen groen 'opdringen' werkt niet, de rekening moet laag zijn.

Het is helaas wel de realiteit, veel mensen boeit het milieu maar bar weinig omwille van het geld. Dat is wat ik mee maken om mij heen.
Het is inderdaad heel erg slecht gesteld met het milieubesef bij de gemiddelde Nederlander. Ik zeg vaak tegen vrienden en kennissen:'Wil jij over 6 jaar geen rekening meer ontvangen van je energieleverancier?" Daarop zegt iedereen volmondig ja. Ik zeg dan:"Leg zonnepanelen op je dak en je krijgt het daarmee voor elkaar". 'Ja maar, ik heb het geld er niet voor'. 'Dan leen je dat en wordt die 6 jaar 8 jaar'.

Toch worden die zonnepanelen, terwijl ze meestal een perfect geschikt dak hebben, er niet op gelegd. Ze hebben niks op met het milieu en zijn willens en wetens een dief uit eigen zak.
 
Lees goed wat hij schrijft, hij zegt eigenlijk dat het veel mensen geen bal uit maakt, zolang de rekening maar laag is/blijft. En daar heeft hij gelijk in, mensen groen 'opdringen' werkt niet, de rekening moet laag zijn.

Het is helaas wel de realiteit, veel mensen boeit het milieu maar bar weinig omwille van het geld. Dat is wat ik mee maken om mij heen.

Zo worden Tesla rijders nog steeds uit gemaakt dat ze het alleen maar voor de centjes doen. Zeker, die zijn er ook, maar veel mensen zien het gewoon zo. Een dure auto goedkoop rijden. Het zal hen een worst wezen hoe veel deze uit stoot.

Sterker nog....door de regels lees je duidelijk waarom het draagvlak niet groot is voor extra kosten voor de "normale burgers". Er zijn namelijk uitzonderingen voor het bedrijfsleven. Wat inhoudt dat de burgers betalen voor de uitzonderingen van bedrijven. Zelfde geldt ook met de scheve gezichten richting Tesla rijders.

Natuurlijk is er de standaard afgunst wanneer iemand in een hele dure auto rijdt...maar let wel. Per auto heeft de zakelijke rijder best veel voordeel gehad. En hoeveel het voordeel minder is geworden, is het zakelijk voordeel nog steeds behoorlijk. De particulier heeft niet echt een voordeel (afgezien van MBR en BPM). Dus ontstaat snel een "oneerlijk" gevoel.

Zo hebben we ook als particulier een toeslag op de energierekening gekregen waaruit de SDE+ betaald wordt. Maar alleen bedrijven mogelijk gebruik maken van die regeling.

Ik zie een patroon ;).
 
Sterker nog....door de regels lees je duidelijk waarom het draagvlak niet groot is voor extra kosten voor de "normale burgers". Er zijn namelijk uitzonderingen voor het bedrijfsleven. Wat inhoudt dat de burgers betalen voor de uitzonderingen van bedrijven. Zelfde geldt ook met de scheve gezichten richting Tesla rijders.

Natuurlijk is er de standaard afgunst wanneer iemand in een hele dure auto rijdt...maar let wel. Per auto heeft de zakelijke rijder best veel voordeel gehad. En hoeveel het voordeel minder is geworden, is het zakelijk voordeel nog steeds behoorlijk. De particulier heeft niet echt een voordeel (afgezien van MBR en BPM). Dus ontstaat snel een "oneerlijk" gevoel.

Zo hebben we ook als particulier een toeslag op de energierekening gekregen waaruit de SDE+ betaald wordt. Maar alleen bedrijven mogelijk gebruik maken van die regeling.

Ik zie een patroon ;).
Voor bedrijven is er de SDE+, voor particulieren is er de SDE, vrijwel dezelfde regeling.
Het is inderdaad zo dat bedrijven veel voordelen krijgen t.o.v. particulieren waar het energie betreft. Maar het is lood om oud ijzer, als de industrie meer voor zijn energie gaat betalen, worden de producten duurder. En wie betaalt die producten?
Neemt niet weg dat er wel wat meer balans in mag komen. Een bedrijf betaalt rond 5 cent per kWh voor zijn stroom, een particulier 4x zoveel.
 
Voor bedrijven is er de SDE+, voor particulieren is er de SDE, vrijwel dezelfde regeling.
Het is inderdaad zo dat bedrijven veel voordelen krijgen t.o.v. particulieren waar het energie betreft. Maar het is lood om oud ijzer, als de industrie meer voor zijn energie gaat betalen, worden de producten duurder. En wie betaalt die producten?
Neemt niet weg dat er wel wat meer balans in mag komen. Een bedrijf betaalt rond 5 cent per kWh voor zijn stroom, een particulier 4x zoveel.
Er was ooit eens een moloch dat SDE heette voor particulieren...maar allang niet meer. De huidige SDE is echt alleen voor bedrijven.

Kijk...ik ben geen tegenstander van voordelen voor bedrijven. Echter...de budgettaire problemen van regelingen ontstaan (zoals in Duitsland) zodra in toenemende mate bedrijven worden vrijgesteld mee te betalen aan regelingen.

En draagvlak onder het plebs (waar ik graag bij hoor) voor een stijging in prijzen is moeilijk te verteren wanneer het plebs wordt uitgesloten te kunnen profiteren.

Mede hierdoor (en door overigens het vergiftigen van de bron door wederom Wiebes zelf over gederfde belastinginkomsten door alle voordelen van zakelijke EV rijders) erodeert het draagvlak. Men is al zo jaloers op andermans succes...dan helpt het niet wanneer een bewindspersoon dat gevoel eens lekker populistisch gaat oppoken.
 
Het is inderdaad heel erg slecht gesteld met het milieubesef bij de gemiddelde Nederlander. Ik zeg vaak tegen vrienden en kennissen:'Wil jij over 6 jaar geen rekening meer ontvangen van je energieleverancier?" Daarop zegt iedereen volmondig ja. Ik zeg dan:"Leg zonnepanelen op je dak en je krijgt het daarmee voor elkaar". 'Ja maar, ik heb het geld er niet voor'. 'Dan leen je dat en wordt die 6 jaar 8 jaar'.

Toch worden die zonnepanelen, terwijl ze meestal een perfect geschikt dak hebben, er niet op gelegd. Ze hebben niks op met het milieu en zijn willens en wetens een dief uit eigen zak.
Veel mensen beseffen ook niet hoe goedkoop zonnepanelen tegenwoordig zijn en hoeveel energie ze wel niet opleveren. Ook beseffen ze niet hoe enorm veel energie een auto wel niet gebruikt.
Ik rekende een tijd geleden uit dat je met één zonnepaneel (1,6m²) gemiddeld pak en beet 2,5km per dag auto kunt rijden, zegt hij doodleuk "2,5 kilometer per dag? Dat vind ik niet zoveel!" Ik was er beduusd van, achteraf had ik moeten zeggen dat hij maar eens iedere dat een auto 2,5 kilometer vooruit moest duwen, hoeft hij het nog niet eens op normale verkeerssnelheid te doen, ben wel benieuwd of hij het dan ook niet zoveel gevonden had.
Hoe dan ook, als het goede en financieel betrouwbare vrienden zijn zou ik gewoon aanbieden om het op jouw kosten te laten doen en hun het geld dat ze er mee besparen aan jou te geven keren. Op die manier kunnen hun nooit verlies draaien, leven ze toch een stuk groener en als het besef later vanzelf alsnog komt kunnen ze het zo over kopen. Het excuus dat ik vaak hoor is dat ze het pand huren en het om die reden te veel gezeik vinden. Bedrijfspanden doen het sowieso vrijwel nooit gezien die niet of nauwelijks belasting hoeven te betalen over hun elektriciteitsgebruik, plus dat het daar een meningending is, met meerdere bazen wil de één het geld meteen in zijn zak en de ander voor de lange termijn op het dak, plus dat het pand vaak gehuurd. Een vriend van me, die toch beslist op de hoogte is van de prijzen laat zelfs doelbewust zijn TLbuizen gewoon zitten in plaats van voor LED te kiezen, want ja, op het bedrijf zijn de elektriciteitskosten zo goedkoop, ik wacht wel tot ze kapot zijn, of er een super aanbieding komt over een jaar of 3.
 
Sterker nog....door de regels lees je duidelijk waarom het draagvlak niet groot is voor extra kosten voor de "normale burgers". Er zijn namelijk uitzonderingen voor het bedrijfsleven. Wat inhoudt dat de burgers betalen voor de uitzonderingen van bedrijven. Zelfde geldt ook met de scheve gezichten richting Tesla rijders.

Natuurlijk is er de standaard afgunst wanneer iemand in een hele dure auto rijdt...maar let wel. Per auto heeft de zakelijke rijder best veel voordeel gehad. En hoeveel het voordeel minder is geworden, is het zakelijk voordeel nog steeds behoorlijk. De particulier heeft niet echt een voordeel (afgezien van MBR en BPM). Dus ontstaat snel een "oneerlijk" gevoel.

Zo hebben we ook als particulier een toeslag op de energierekening gekregen waaruit de SDE+ betaald wordt. Maar alleen bedrijven mogelijk gebruik maken van die regeling.

Ik zie een patroon ;).
Dat grote voordeel/subsidie dat wij zakelijke rijders hebben met een dure EV tov een dure fossiel is mij niet helemaal duidelijk. Misschien wil iemand me het nog eens voorrekenen, veel meer dan een setje velgen is het niet volgens mij.
 
Er was ooit eens een moloch dat SDE heette voor particulieren...maar allang niet meer. De huidige SDE is echt alleen voor bedrijven.
Kijk...ik ben geen tegenstander van voordelen voor bedrijven. Echter...de budgettaire problemen van regelingen ontstaan (zoals in Duitsland) zodra in toenemende mate bedrijven worden vrijgesteld mee te betalen aan regelingen.
En draagvlak onder het plebs (waar ik graag bij hoor) voor een stijging in prijzen is moeilijk te verteren wanneer het plebs wordt uitgesloten te kunnen profiteren.
Mede hierdoor (en door overigens het vergiftigen van de bron door wederom Wiebes zelf over gederfde belastinginkomsten door alle voordelen van zakelijke EV rijders) erodeert het draagvlak. Men is al zo jaloers op andermans succes...dan helpt het niet wanneer een bewindspersoon dat gevoel eens lekker populistisch gaat oppoken.

Ik heb met mijn bedrijf een SDE+ subsidie voor totaal 300 MWh elektriciteit, te leveren in totaal 15 jaar. Ik ga eerdaags 800 zonnepanelen van 300 WP op het dak van een veehouder installeren.
Particulieren kunnen, waar het om energie gaat, wel profiteren van regelingen die voor grote bedrijven niet toegankelijk zijn.
Het door particulieren kunnen salderen van hun verbruik levert hen enorm hoge rendementen op. Rendementen waar ik mijn SDE+ subsidie als bedrijf lang niet aan toe kom. Particulieren gebruiken het net dan als een enorme gratis accu.
Bedrijven moeten de aanleg van zwaardere stroomaansluitingen voor 100% zelf betalen. Particulieren en kleine bedrijven krijgen aansluitingen tot 3 x 80A voor enkele honderden euro's in huis. Voor een aansluiting op precies dezelfde locatie, maar dan 2x zo zwaar, krijg ik een rekening van bijna 40.000 euro.

Gelukkig laten steeds meer boeren op hun dak een zonnestroominstallatie toe in het kader van een postcoderoos regeling. Stankklachten uit belendende dorpen verdwijnen als sneeuw voor de zon als diezelfde mensen voordeel krijgen uit zo'n installatie.
Hetzelfde geldt voor windenergie. Hele dorpen lopen te hoop als er windmolens in de buurt dreigen te verrijzen. Worden dorpelingen vroegtijdig geïnformeerd en kunnen ze deelnemen in de financiering van de molen met een navenante opbrengst, dan blijken die windmolens plotseling wel welkom.
 
  • Like
Reactions: HWS