Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ervan uit veruit de meesten die zo'n vakantie boeken na een week zelf een EV willen aanschaffen. Rondrijden met een Ampera-e of Golf als je elke avond op bestemming kan laden (of zelfs tussendoor aan 50kW) is tenslotte toch ook geen straf.

Wel grappig dat ze het voorstellen als een soort avontuur-vakantie :).
 
Als je naar het zuiden rijdt is het grote voordeel van Tesla, open deur, dat de SuC's er zijn en ook werken. Met een Opel Ampera is qua bereik niks mis maar je moet wel steeds zenuwen lijen of er een laadpaal is, of die vrij is en of die het doet.
Overigens schijnt de Opel van binnen een afknapper te zijn...
 
Als je naar het zuiden rijdt is het grote voordeel van Tesla, open deur, dat de SuC's er zijn en ook werken. Met een Opel Ampera is qua bereik niks mis maar je moet wel steeds zenuwen lijen of er een laadpaal is, of die vrij is en of die het doet.
Overigens schijnt de Opel van binnen een afknapper te zijn...

Buiten kant ook en gezien onze ervaring met de aftersales van Opel is ook dat een zeer grote afknapper.
 
Hans, niet zo negatief. Zo ken ik je niet. De doelgroep van de ANWB is nu eenmaal niet de Tesla rijder maar Jan Modaal. Voor die mensen is dit verhaal bedoeld.
Wij zijn inderdaad niet de doelgroep. Ondanks dat ik platinum lid (vanaf 1967) ben en 16 schadevrije jaren op paper heb, ik heb in 52 jaar autorijden nog nooit een autoschade geclaimd, wilden ze me niet verzekeren :(
 
Zonder spot: een leuk initiatief van ANWB. Ik zie het avontuurlijke wel. Niet voor iedereen geschikt trouwens.
Zo'n reis met een low-range EV is een echte ontdekkingstocht: je komt noodgedwongen op plaatsen waar je anders tegen 120 km/u zou voorbij razen. En vol ingebouwde spanning. Ik merk bijvoorbeeld nog altijd bij elke laadpaal die ik voor het eerst gebruik een zekere spanning, adrenaline gevolgd door een gevoel van tevredenheid als de auto zich vol zuigt. Hoe leger de batterij hoe groter de vreugde als het laden start, hoe intenser de spanning als de lader het niet doet en het plan B misschien wat te ver af ligt.
Haast je, want binnen kort kan het niet meer want dan wordt elektrisch rijden opnieuw gewoon en voorspelbaar.
 
Dat die auto's nog duur zijn zal tot gevolg hebben dat ze voornamelijk nog zakelijk worden gereden, wat niet verkeerd is want die maken de meeste kilometers.

Vandaar ook een nòg groter verschil tussen werkelijke range en theoretische range bij die wagens. Als je maar 150km kan doen, koop je deze wagen als je enkel wat ‘rond de kerk’ rijdt. Bijna altijd met koude batterij dus. Ik doe gemiddeld 150km per dag. Meestal maar 2 à 3 opwarmbeurten. In de winter duurt het 30-40 km vooraleer het verbruik enigszins ‘normaal’ is (nog steeds 25% meer dan in de zomer). Dit is al 1/4 van mijn afstand. Wie altijd met koude batterij rijdt, moet zo nog een stuk meer verbruiken.
De publieke opinie denkt nog steeds dat elektrisch rijden enkel kan als je weinig km doet. En eigenlijk, behalve met een Tesla klopt dat wel.
 
Tesla Semi
Basisversie met 475 km range ( 500kWh accu ? ) voor € 130.000.
Als je iets te trekken hebt wordt dit wel een interessant alternatief voor een X.
Ben wel benieuwd wat de range wordt als je niets trekt.
Ik vermoed 600kWh (475*1,25=593,75kWh), ik ben enorm onder de indruk van de prijs en ook zeker het prijsverschil, voor 20k euro extra kun je meer dan 300km verder komen met een vrachtwagen?! Met andere woorden, voor pak en beet 400kWh extra betaal je slechts 20k euro! Dat is 50 euro per kilowatt! Dat is echt heel weinig, dat is een 100kWh accu voor 5000 euro.

Het gewicht kan wel een dingetje worden voor vrachtwagens, hoewel dit voor supermarkten en bloemenveilingen in Nederland waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt, hetgeen ik toch rustig op 30% van al het vrachtverkeer in Nederland inschat. Tevens kunnen diepvriesvrachtwagens waarschijnlijk veel en veel beter werken op elektrische vrachtwagens in verhouding tot dieselvrachtwagens. Busmaatschappijen idem dito, hun maakt gewicht waarschijnlijk ook niet zoveel uit. Wel begreep ik dat de huidige elektrische Schiphol bussen een actieradius hebben van 80 tot 90km, hetgeen mij echt heel erg tegen viel, dat is max 3 uur rijden schat ik zo in en vermoedelijk een accu van 100kWh. Ik bedoel, kom op, een hele autobus, net zo'n "klein" accuutje als een luxe model S?
 
Vandaar ook een nòg groter verschil tussen werkelijke range en theoretische range bij die wagens. Als je maar 150km kan doen, koop je deze wagen als je enkel wat ‘rond de kerk’ rijdt. Bijna altijd met koude batterij dus. Ik doe gemiddeld 150km per dag. Meestal maar 2 à 3 opwarmbeurten. In de winter duurt het 30-40 km vooraleer het verbruik enigszins ‘normaal’ is (nog steeds 25% meer dan in de zomer). Dit is al 1/4 van mijn afstand. Wie altijd met koude batterij rijdt, moet zo nog een stuk meer verbruiken.
De publieke opinie denkt nog steeds dat elektrisch rijden enkel kan als je weinig km doet. En eigenlijk, behalve met een Tesla klopt dat wel.

Volgende uitdaging. Maak duidelijk dat de helft van de EV's een Tesla is en deze rijden samen 80% van de elektrische kilometers. Zoals het er nu naar uitziet komt daar dit jaar nog eens eenzelfde aantal (10k, zijnde 1/3 van het geschatte aantal bestellingen in NL, mijn voorzichtige raming) bij aan Model 3. En die is, in vergelijking met andere EV's, best betaalbaar en ook allround inzetbaar. Zie je hoe snel zoiets als huidige opvattingen over elektrisch rijden achterhaald zijn.
 
"Ik heb niet de fiscale voordelen gehad. Het ging mij om de auto." - vreemde quote - denk dat hij de auto eind augustus 2013 kreeg, dan was het gewoon 0% bijtelling. Tenzij je bewust de auto privé koopt...
Hij claimt de eerste in Nederland te zijn, wiki zegt dat begin augustus 2013 de eersten in Nederland kwamen, ik geloof hem op zich best als hij claimt geen voordelen te hebben gehad.


*Nummerbord geeft:
Datum laatste tenaamstelling
spacer.gif
26 september 2013
Soort eigenaar
spacer.gif
Leasemaatschappij

Misschien toch een beetje prietpraat
 
Last edited:
Omdat het toch zo'n ochtend is net voor kerst..
datum eerste toelating van zijn auto is 26-09-13. De auto die hier naast het huis staat is van 23-09 en als ik mij goed herinner zijn de eerste op 22-08 uitgeleverd. Was dus iig één van de eerste... Wat ik mij afvroeg is waarom je bewust af zou zien van fiscale voordelen.. Als het om belasting betalen gaat heb je die keus immers ook niet. Overigens moet je altijd een slag om de arm houden bij geschreven teksten in de pers - blijft de vraag of het ook echt zo gezegd is.
 
"Ik heb niet de fiscale voordelen gehad. Het ging mij om de auto." - vreemde quote - denk dat hij de auto eind augustus 2013 kreeg, dan was het gewoon 0% bijtelling. Tenzij je bewust de auto privé koopt...
miscchien doelt hij op de MIA/KIA/VAMIL ? Als je niet genoeg winst maakt of vergeten bent/niet wist je auto aan te melden bij het RVO dan heb je er geen gebruik van gemaakt...