Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Solar Magazine - SolarCare: gemiddelde opbrengst zonnepanelen in 2017 0,88 kilowattuur per wattpiek

0,88kWh per wattpiek.
Met andere woorden, uitgaande van een zonnepaneel van 270 watt heeft een Nederlander gemiddeld 880*270/365=651 watt per dag per zonnepaneel gekregen dit jaar. Dat is een factor 2,41 op het piekvermogen van je zonnepanelen per dag.

Gelijk even proef op de som. Opbrengst 2017 7332 kWh:365 = 20,08 kWh per dag : 32 panelen = 0,627 watt per dag per paneel. Liggen er al een paar jaartjes dus wellicht zou nu hogere opbrengst gehaald worden maar het klopt verder wel redelijk.
 
Gelijk even proef op de som. Opbrengst 2017 7332 kWh:365 = 20,08 kWh per dag : 32 panelen = 0,627 watt per dag per paneel. Liggen er al een paar jaartjes dus wellicht zou nu hogere opbrengst gehaald worden maar het klopt verder wel redelijk.
Weet je ook het vermogen per zonnepaneel? Kan best zijn dat ze een paar jaar gelden een piekvermogen hadden van 250 watt of iets dergelijks, tegenwoordig hebben de duurdere panelen al 300 watt en zelfs meer.
 
Shell ontwikkelt park met 50.000 zonnepanelen in Moerdijk | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Shell gaat 50.000 zonnepanelen plaatsen, pin me er niet op vast, maar bij mijn weten een Nederlands record.

"Shell wil hiermee een actieve rol spelen in de Nederlandse energietransitie" volgens Marjan van Loon.

BS.
Als energie een kostenpost is wil men wel vergroenen. Gaat het om opbrengsten dan verandert men niet zo snel.
Het zou me niets verbazen als dat zonnepark net als windpark Borssele weer wordt verkocht zodra het er eenmaal staat.
De investeringen in schaliegas moeten immers ook ergens vandaan komen.
 
  • Like
Reactions: FVO
"Shell wil hiermee een actieve rol spelen in de Nederlandse energietransitie" volgens Marjan van Loon.

BS.
Als energie een kostenpost is wil men wel vergroenen. Gaat het om opbrengsten dan verandert men niet zo snel.
Zou me niets verbazen als dat zonnepark weer wordt verkocht zodra het er eenmaal staat.
De investeringen in schaliegas moeten immers ook ergens vandaan komen.
Voor wat ik er van begrijp gebruiken ze de opgeleverde energie inderdaad wel voor hun chemieprocessen, met andere woorden, ze gaan nog gewoon door met benzine e.d. produceren.
 
Hopelijk worden de daders gevonden en wordt de hele schade op ze verhaald.
Hier is geen enkel excuus voor.

Wat mij betreft keert de verzekering uit zonder malus en laat de verzekeraar zich terug betalen door de daders.

Gezien mijn scepsis in de politie en verzekeraars vermoed ik dat beide niet zal gebeuren.