Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
German offshore wind farm closer to powering mainland

Ik schrik wel van de kosten ""Compared to conventionally generated electricity, Arkona saves up to 1.2 million tons of CO2 per year," the company added. "The investment amounts to $1.4 billion.""

Ik heb sinds kort een app genaamd "Windcentrale", waarbij ik windmolen "De Jonge Held" volg, deze heeft een vermogen van 2300kW en levert volgens de voorspellingen 5066mW per jaar op. Ik ga er vanuit dat de Duitsers 3000kW windmolens installeren en verhoudingsgewijs vergelijkbaar veel opleveren per jaar.

5066/2300*3000 geeft 6607mW, maal 60 (want 60 windmolens), geeft 396469mW

Een zonnepaneel van 270 watt leverde vorig jaar per dag gemiddeld 651 watt op, de windenergie omgerekend naar zonnepanelen van 270 watt geeft dit:

396469000000/651/365=1668535 zonnepanelen van 270 watt nodig om een vergelijkbaar resultaat te bereiken.
1.668.535

1668535*143,85=€240.018.759,75

Canadian Solar Standard 270 Wp poly [CS6K-270P]
^270watt zonnepaneel voor €143,85 (zonder de 3% korting mee te rekenen).

Laat ik hier 500.000.000,- van maken in verband met omvormers e.d. dan komt er nog 250 mil bij ivm met installatiekosten e.d. en dan komt er nog eens 250 mil bij ivm mensen die hun dak moeten opofferen, dan nog komt ik niet bij de 1.4 miljard dollar.

Het kan aan mij liggen, maar als windenergie daadwerkelijk goedkoper claimt te zijn dan zonne energie vind ik het een ronduit erg hoog bedrag.

*Overigens kom ik met de 1,4 miljard inderdaad wel uit op net iets meer dan 3,5 (dollar)cent per kilowatt, het is weliswaar onvoorspelbare energie, voor op het grid, maar zelfs met batterijkosten erbij het misschien toch waard.

Wellicht wat te somber gerekend / geschat? :confused: Probeer even uit te zoeken hoe groot die molens van dat duitse park echt zijn en wat de verwachte opbrengst is. Wind op zee levert namelijk bewezen veel meer op dan op land zoals bij De Jonge Held en naastgelegen Grote Geert. De 'wind op land opbrengsten' daar vielen iig bij de GG afgelopen 5 jr sowieso ook nog eens 11% tegen... Momenteel loopt zelfs de aanbesteding van het eerste NL subsidieloze zeewindpark...:D en in algemene zin windmolens in NL leveren natuurlijk qua opp.gebruik ontzagelijk veel meer op dan zonnecellen. Al helemaal op zee.
 
Zoals anderen ook al opmerken is dat in de praktijk geen argument. Iedere auto heeft een max. range, welk type aandrijving/brandstof dan ook!
In het voorbeeld over het aardgasbevingsgebied: dan laadt hij op de heenreis gewoon in Drachten, dus met de minister achterin. Met een 100kWh-accu kan hij bij vertrek uit Loppersum dan nog een - voor Nederlandse begrippen - enorme afstand afleggen zonder laden!
Ik vind ook dat het belangrijk is dat de overheid meewerkt / voorop loopt als het gaat om de transitie.
Ik vind ook dat de overheid nog niet altijd de indruk wekt dat te doen.
Ik vind ook dat een Tesla op op best veel punten goed zou voldoen als dienstauto.
Ik vind ook dat Tesla -zeker met het supercharger netwerk- van alle elektrische auto’s daar de beste kaarten voor heeft.

En...zou het ook kunnen zijn dat wij als Tesla rijders een bovengemiddelde tolerantie hebben voor de beperkingen die er soms echt zijn?
Dat de meeste mensen een auto toch vooral als middel zien wat beschikbaar moet zijn?
En dat dat juist bij Ministers nog wel eens niet aan zou kunnen sluiten?
Ik heb in elk geval best eens momenten waarop ik tegen de beperkingen aanloop. Vandeweek nog toen ik na een goed geplande trip thuis kwam met nog 8% soc en ineens mijn dochter 80km verderop moest ophalen omdat er geen treinen reden. Blij dat we nog een tweede auto hebben en dat ik mijn reis thuis eindigde.

Dus: soms is een EV -los van de achterliggende intenties- toch gewoon nog geen praktisch vervoermiddel?
 
German offshore wind farm closer to powering mainland

Ik schrik wel van de kosten ""Compared to conventionally generated electricity, Arkona saves up to 1.2 million tons of CO2 per year," the company added. "The investment amounts to $1.4 billion.""

Ik heb sinds kort een app genaamd "Windcentrale", waarbij ik windmolen "De Jonge Held" volg, deze heeft een vermogen van 2300kW en levert volgens de voorspellingen 5066mW per jaar op. Ik ga er vanuit dat de Duitsers 3000kW windmolens installeren en verhoudingsgewijs vergelijkbaar veel opleveren per jaar.

5066/2300*3000 geeft 6607mW, maal 60 (want 60 windmolens), geeft 396469mW

Een zonnepaneel van 270 watt leverde vorig jaar per dag gemiddeld 651 watt op, de windenergie omgerekend naar zonnepanelen van 270 watt geeft dit:

396469000000/651/365=1668535 zonnepanelen van 270 watt nodig om een vergelijkbaar resultaat te bereiken.
1.668.535

1668535*143,85=€240.018.759,75

Canadian Solar Standard 270 Wp poly [CS6K-270P]
^270watt zonnepaneel voor €143,85 (zonder de 3% korting mee te rekenen).

Laat ik hier 500.000.000,- van maken in verband met omvormers e.d. dan komt er nog 250 mil bij ivm met installatiekosten e.d. en dan komt er nog eens 250 mil bij ivm mensen die hun dak moeten opofferen, dan nog komt ik niet bij de 1.4 miljard dollar.

Het kan aan mij liggen, maar als windenergie daadwerkelijk goedkoper claimt te zijn dan zonne energie vind ik het een ronduit erg hoog bedrag.

*Overigens kom ik met de 1,4 miljard inderdaad wel uit op net iets meer dan 3,5 (dollar)cent per kilowatt, het is weliswaar onvoorspelbare energie, voor op het grid, maar zelfs met batterijkosten erbij het misschien toch waard.

Oké, oké, ik heb duidelijk wat foutjes gemaakt die ik bij deze probeer te verbeteren:

German offshore wind farm closer to powering mainland

Ik schrik wel van de kosten ""Compared to conventionally generated electricity, Arkona saves up to 1.2 million tons of CO2 per year," the company added. "The investment amounts to $1.4 billion.""

Ik heb sinds kort een app genaamd "Windcentrale", waarbij ik windmolen "De Jonge Held" volg, deze heeft een vermogen van 2300kW en levert volgens de voorspellingen 5066mW per jaar op. Ik ga er vanuit dat de Duitsers 3000kW *schijnbaar dus 6000kW* windmolens installeren en verhoudingsgewijs vergelijkbaar veel opleveren per jaar.

5066/2300*6000 geeft 13215MW, maal 60 (want 60 windmolens), geeft 792900MW per jaar.
*Cijfers over het verschil in windenergie in de zee en op het land heb ik helaas niet, mochten jullie deze hebben, hoor ik het graag!

Een zonnepaneel van 270 watt leverde vorig jaar per dag gemiddeld 651 watt op ( Tesla in de pers (NL/BE) ), de windenergie omgerekend naar zonnepanelen van 270 watt geeft dit:

792900000000/651/365=3336910 zonnepanelen van 270 watt nodig om een vergelijkbaar resultaat te bereiken.
3.336.910

3336910*143,85=€480.014.503,50

Canadian Solar Standard 270 Wp poly [CS6K-270P]
^270watt zonnepaneel voor €143,85 (zonder de 3% korting mee te rekenen).

Laat ik hier 750.000.000,- van maken in verband met omvormers e.d. dan komt er nog 250 mil bij ivm met installatiekosten e.d. en dan komt er nog eens 250 mil bij ivm mensen die hun dak moeten aanbieden, dan nog komt ik inderdaad in de buurt van de 1.4 miljard dollar.

Schijnbaar is het prijsverschil nu al erg laag.


Ook mijn kostenberekening per kW klopte niet helemaal.
792900MW per jaar
792900000kW per jaar
€1400000000/792900000kW= 1,77 euro per kW na 1 jaar. Uitgaande van een leven van 25 (?) jaar kom ik uit op.
1,77/25=0,07 euro per kW.
Hierbij houd ik geen rekening met onderhoudskosten en het feit dat het onvoorspelbare energie is en dus ook accu's nodig zou moeten hebben om het grid te balanceren.
 
Last edited:
Ministers in Nl beslissen uiteindelijk niet over aanschaf van hun dienstauto - uitzonderingen daar gelaten. Maar dan slechts beïnvloedend . Ik denk dat de dienst die het uitvoer en dan zeker ook de chauffeurs meer invloed hebben. En die vallen niet in de categorie early adapters - zullen dus altijd reden vinden om vast te houden aan wat ze gewend zin. Maw- er zijn altijd reden om dingen niet te doen.. je hebt dus ministers etc nodig die hier bewust op aan gaan sturen en het afdwingen.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Ik vind ook dat het belangrijk is dat de overheid meewerkt / voorop loopt als het gaat om de transitie.
Ik vind ook dat de overheid nog niet altijd de indruk wekt dat te doen.
Ik vind ook dat een Tesla op op best veel punten goed zou voldoen als dienstauto.
Ik vind ook dat Tesla -zeker met het supercharger netwerk- van alle elektrische auto’s daar de beste kaarten voor heeft.

En...zou het ook kunnen zijn dat wij als Tesla rijders een bovengemiddelde tolerantie hebben voor de beperkingen die er soms echt zijn?
Dat de meeste mensen een auto toch vooral als middel zien wat beschikbaar moet zijn?
En dat dat juist bij Ministers nog wel eens niet aan zou kunnen sluiten?
Ik heb in elk geval best eens momenten waarop ik tegen de beperkingen aanloop. Vandeweek nog toen ik na een goed geplande trip thuis kwam met nog 8% soc en ineens mijn dochter 80km verderop moest ophalen omdat er geen treinen reden. Blij dat we nog een tweede auto hebben en dat ik mijn reis thuis eindigde.

Dus: soms is een EV -los van de achterliggende intenties- toch gewoon nog geen praktisch vervoermiddel?
Eens. Als ik een baan had waarbij ik regelmatig dagen had waarop ik het hele land door moest voor korte besprekingen, waarbij de hele dag strak vol gepland is vanwege efficiency, dan zou ik ook geen Tesla rijden. Nu is het zou dat ik misschien eens of twee keer per maand een supercharger nodig heb onderweg. Dat vind ik prima. Maar om nou meerdere keren per week 20-30 minuten stil te staan onderweg zou ik echt niet fijn vinden. Nog afgezien van de keren dat je moet omrijden om op het juiste moment langs een supercharger te komen. Ik begrijp het wel.
 
De landen die door de maatregelen geviseerd worden, zijn toch ook afzetmarkten voor de US-bedrijven.
Ruimer gezien: men is al jaren heel positief gestemd, de beurs stijgt onafgebroken sinds 2009, het kan niet stuk...
en toch blijven centrale banken massaal geld in het systeem injecteren. Weten de centrale banken meer dan wij? Waarom heeft een economie die zo goed draait toch massaal steun nodig? Zo lang dat geinjecteerde geld geen inflatie veroorzaakt, is er niets aan de hand en kan de interestvoet laag blijven.
In vergelijking met de vorige crisis is de overheidsschuld in de VS verdubbeld. Het schuldplafond wordt telkens weer en telkens meer verhoogd om een shutdown te vermijden. Wat als we terugkeren naar normale interestvoeten, met verminderde overheidsinkomsten door de recente belastinghervorming die niet gefinancierd is en dus een voorafname op de toekomst is? Ik vind dit alles een artificiële en erg kwetsbare toestand.
 
...Ik vind dit alles een artificiële en erg kwetsbare toestand.
De valutahandel is het in ieder geval met je eens.
BBEFC2A8-E15E-48F1-8B92-D7D43FF0CDAF.jpeg