Wow, een game changer! Kosten -70%. Dat zou me heel wat geld gescheeld hebben tijdens mijn vliegopleiding.
Het is nog maar de vraag of de kosten echt 70% lager worden. Een 2-persoons Cessna 150 verbruikt 20 liter Avgas brandstof per uur. Dat kost 30 euro per uur. De accu's in de Pipistrel gaan 1000 uur mee, zijn 20 kWh en kosten vermoedelijk rond 6000 euro per accu.
Accu versus benzineverbruik levert een voordeel op van 20 tot 24 euro per uur voor de Pipistrel.
De gemiddelde huurprijs van een vliegtuigje in deze klasse ligt op 100 euro excl. brandstof. Dat is incl. onderhoud en vervanging van de motor na 1.800 vlieguren.
Als je daarop 24 euro per uur kunt besparen is m.i. het voordeel 24% en geen 70%.
Daarnaast is het gebruik van een elektrisch vliegtuig op dit moment nog heel beperkt. Je kunt maximaal een uur vliegen en daarin leg je 130 km af. Nauwelijks genoeg voor een redelijke overland vlucht en na de landing moet je voldoende stroom over hebben om terug te vliegen naar je eigen vliegveld.
Een Cessna kan vier tot vijf uur vliegen en overal tanken.
Het zal nog even duren, het bereik zal minimaal moeten verdubbelen tot 2 uur voor het brandstof verbruikende vliegtuigen echt concurrentie gaat aandoen. Voor basis vliegtraining is de elektrische Pipistrel wel voortreffelijk geschikt. Voor klimmen heeft de elektromotor ruim voldoende vermogen, terwijl het dalen en landen weinig tot geen energie vraagt.
Heel prettig, ook voor omwonenden, is het mindere geluid van de elektrische Pipistrel. Met meer dan 3.000 vlieguren in allerlei vliegtuigen van Cessna 172 tot Cessna 332 en BO105 helikopters weet ik dat vliegtuiglawaai zeer vermoeiend is.