Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat er waarschijnlijk niet meer S en X dan nu verkocht zal gaan worden, moet het voorlopig terugkerende kwartaalverlies (ik neem aan dat ze ook in de VS investeringen over meerdere jaren afschrijven) worden gecompenseerd met extra Model 3 verkopen. Als de productie op 5.000/week komt dan zijn dat er 65.000 per kwartaal, tegen 8.800 nu. Om het kwartaalverlies van 745 miljoen dollar goed te maken moeten ze ongeveer 13.000 dollar bruto winstmarge op een model 3 maken. Is dat mogelijk ? Bedenk dat ze dan nog steeds geen winst maken en nog weer aanvullende verkopen nodig hebben die eerst weer om nieuwe investeringen vragen. Enzovoorts.

De kosten per Model 3 gaan in Q3 en 4 omlaag. Dat gaat schelen. Bovendien heeft Elon het over winst voor het bedrijf, en niet alleen de auto tak. Energie gaat hard groeien en zal dan ook bijdragen aan de winst. En het zal niet veel zijn waarschijnlijk...misschien 10 miljoen winst of zo....wie weet. Dat horen we eerste week augustus wel weer ;).
 
Omdat er waarschijnlijk niet meer S en X dan nu verkocht zal gaan worden, moet het voorlopig terugkerende kwartaalverlies (ik neem aan dat ze ook in de VS investeringen over meerdere jaren afschrijven) worden gecompenseerd met extra Model 3 verkopen. Als de productie op 5.000/week komt dan zijn dat er 65.000 per kwartaal, tegen 8.800 nu. Om het kwartaalverlies van 745 miljoen dollar goed te maken moeten ze ongeveer 13.000 dollar bruto winstmarge op een model 3 maken. Is dat mogelijk ? Bedenk dat ze dan nog steeds geen winst maken en nog weer aanvullende verkopen nodig hebben die eerst weer om nieuwe investeringen vragen. Enzovoorts.

Tesla verwacht bij 5000 /week dit jaar rond break-even te zitten en dit langzaam op te hogen aan eind van dit jaar en meer dan 25% gross margin volgend jaar Q1/Q2. Komende kwartaal maken ze dus nog licht verlies per Model 3. Ze hebben voldoende cash, dus geen probleem, zolang de productie maar gestaag toeneemt.
 
Gewoon even alleen het woord Tesla op Google. Heerlijk die om zich heen slaande media.

Schermafbeelding 2018-05-03 om 14.35.24.png


Ook leuk: Musk zei dat het de goede kant opgaat met het bedrijf. De zogenoemde cash burn, de mate waarin investeerders geld moeten toeleggen om het bedrijf tijdens de opbouwfase draaiend te houden, zou bijna ten einde zijn.
 
Last edited:
Omdat er waarschijnlijk niet meer S en X dan nu verkocht zal gaan worden, moet het voorlopig terugkerende kwartaalverlies (ik neem aan dat ze ook in de VS investeringen over meerdere jaren afschrijven) worden gecompenseerd met extra Model 3 verkopen. Als de productie op 5.000/week komt dan zijn dat er 65.000 per kwartaal, tegen 8.800 nu. Om het kwartaalverlies van 745 miljoen dollar goed te maken moeten ze ongeveer 13.000 dollar bruto winstmarge op een model 3 maken. Is dat mogelijk ? Bedenk dat ze dan nog steeds geen winst maken en nog weer aanvullende verkopen nodig hebben die eerst weer om nieuwe investeringen vragen. Enzovoorts.
Ze maken een bruto marge van 25%. Dat komt aardig overeen met 13.000 dollar. De huidige Model 3 met de LR accu zal in de US wel voor rond 52.000 dollar of meer verkocht worden. Op de S en de X wordt ook winst gemaakt. Dat wordt nu alleen niet goed zichtbaar omdat de bulk van de kosten voor Model 3 gemaakt worden.
 
Ik heb ze erop aangesproken via Twitter en (uiteraard) geen reactie gehad. Stelletje zure mannetjes zijn het. Maak gewoon een goed product en ga geen geld uitgeven aan patenten die dusdanig generiek zijn dat je ze niet had mogen krijgen.
Op de vraag hoeveel van die ‘up to’ 800 orders echt firm en aanbetaald zijn krijg ik ook al geen antwoord.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN