Ik vind de cijfers ook niet geweldig. Tesla gaat "all-in" en neemt financieel best veel risico. Ook de onrealistische doelen en dromen hebben veel gekost. Aan de andere kant...ze verkopen (leveren af) daadwerkelijk veel auto's. Misschien wel 300.000 dit jaar als het een beetje meezit.
De Model 3 productie haperde inderdaad. Net als de productie van de Bolt in de VS. Echter worden er nu al 5x meer Model 3 auto's per week gemaakt dan Chevy Bolts. En de productie moet de komende twee a drie maanden verdubbelen. Ook zijn er geen grote bottlenecks afgegeven om de 5000 per week te halen. Het productiedoel voor afgelopen kwartaal (de herziene planning afgegeven eind vorige jaar) lijkt redelijk gehaald en men zit nu tegen de 2500 per week aan....een groei dat voor onmogelijk werd gehouden.
Iedereen roept al ruim 6 jaar dat Tesla bankroet zal gaan en dat is in 2008 bijna gebeurd. Maar het gebeurde niet...ze hoefden niet failliet zoals GM en er was geen bail-out. Slechts een lening afgenomen omdat ze zich daarvoor kwalificeerden en deze is zeer snel afbetaald.
Die 600-700M verlies klinkt heel heftig..maar er staat wel een flinke omzet tegenover. Elon zou best gelijk kunnen hebben over de resultaten van Q3 en 4...als men een beetje nuchter blijft en de 5k per week "optimaliseert" dit jaar. Komend jaar zullen de investeringen volgen om boven de 5k uit te komen. Hoe hoog...geen idee, daar is nu niet veel over gezegd volgens mij.
Dat NOS artikel is pure FUD. Een dodelijk ongeluk en een terugroep actie die niets met elkaar te maken hebben, zo gezamenlijk formuleren is pure misleiding. Pure stemmingmakerij...ze blijven het proberen. Hoe harder ze schreeuwen, hoe minder moeite ik krijg om veel te veel geld uit te geven aan de auto van het merk dat ze haten en waar ze onzin over uitkramen.
De concurrentie is lachwekkend. De i-Pace is de beste concurrent qua specs...maar toen ik het opengewerkte chassis zag bij FullyCharged, bekroop mij het gevoel dat ik naar een computer uit de jaren 80 aan het kijken was en niet naar een iPhone. Alle zogenaamde TeslaKillers komen tussen nu en 2022 op de markt...en de verwachte productieaantallen zijn maximaal in de 10.000-den per jaar per model (de goedkopere autos zoals de Zoe en Leaf daargelaten).
Bovendien is het maar de vraag of een BMW 5 BEV markt van de Model S gaat opeten of toch eerder van de ICE versies van de 5 serie. Daar lees ik toch bar weinig over...journalisten...blijkbaar zijn die erg zeldzaam en zitten we nu opgescheept met "content-creators"...met nadruk op het tweede woord... (rant over)