Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou niet weten wat hier fake news aan is. Het behoeft context, maar er is niets fake aan. $709 miljoen is meer dan $675 miljoen en dat was het vorige record.

Tesla reported its Q1 2018 earnings today, posting adjusted losses of $3.35 per share with revenues on $3.4 billion. This is beat, as analysts expected Tesla to report a loss of $3.48 a share with revenues of $3.22 billion, up from $2.7 billion a year ago. Last quarter, Tesla reported revenues of $3.29 billion. Tesla also ended Q1 with $2.7 billion in cash.

Als je alleen de cherrys eruit pickt die in je straatje passen wel, maar als je het gehele plaatje bekijkt is een dergelijke publicatie BS.
 
Het was een goede conference call. We kunnen weer heel hoge verwachtingen hebben van Model Y, maar het wordt 24 maanden voordat hij op de markt komt, dus zeg mei 2020. (en niet eind 2019)
Productie Model 3 gaat echt wel lukken, 5000 eind van dit kwartaal en streven blijft 10000 per week eind van het jaar.

Superchargers gaan wat omhoog tot 200 - 250 Kw maar dat is de limiet. 350 Kw is boerenbedrog, behalve bij heel grote batterypacks (zoals Semi) maar voor packs zo rond de 100 tot 150 kWh is en blijft het een illusie.

Was wel een lange zit maar leerzaam.
 
Ik zou niet weten wat hier fake news aan is. Het behoeft context, maar er is niets fake aan. $709 miljoen is meer dan $675 miljoen en dat was het vorige record.
Je hebt gewoon gelijk, A.
En zoals altijd bij tegenvallende cijfers worden externe oorzaken genoemd; valuta-effect ten gevolge van de zwakke dollar en (daaraan gerelateerd) gestegen prijzen van grondstoffen.
Ik moet de eerste CEO/CFO nog horen die bij beter dan verwachte resultaten over valuta-effecten en grondstoffenprijzen begint...

Al met al kon het niet onderhoudender zijn dat het deze keer was. Elon die een middelvinger opstak naar de brillemannetjes van Wall St. en alle ruimte gaf aan een slimme gast met een Youtube-kanaal. Ik verslikte me letterlijk toen hij net daarvoor op de vraag over de conversie naar orders onder Model 3 reserveerders antwoorde: “NEXT”.

Het zal de beurskoers op korte termijn allemaal wel geen goed doen, maar zoals Elon zelf zei: Ik zit hier niet om onze aandelen te promoten en je moet $TSLA al helemaal niet kopen als je een probleem met volatiliteit hebt.

Mijn take-away: don't bet against Elon.
 
Last edited:
Haha! Inderdaad, wellicht was formulering enquete niet zo duidelijk, Tesla rijders zijn natuurlijk aftrekkampioenen!

Beetje 18+ ;)

Elon leert zijn lesje eigenlijk nooit. Hij kan gewoon niet met laag risico en normale inspanning iets op de markt zetten. De uitspraken over de Model Y waren exact wat hij over de Model 3 zei destijds. Hij wilde toen de problemen niet van de X. Weer belooft hij een "productie-revolutie" zoals ook al bij de Model 3.

Ik heb helemaal niets tegen "reaching to the stars" en "out of the box" of "breaking the mold". Je moet je overstrekken voor echte innovatie. Alleen weet ik niet of dat de beste manier blijft om niet gehaalde doelen/deadlines te "maskeren".

Gisteren nog even goed kunnen lachen om onze vrienden bij CNBC:

Fijn dat er zulke experts zijn....hoe kom ik anders een regenachtige avond door :D !
 
Het is weer Carnaval bij De Telegraaf en andere blaters. Nu net duidelijk wordt dat de cijfers best goed zijn en de vooruitzichten meer dan goed spreekt men (weer) van "Grootste kwartaalverlies ooit voor Tesla".
Of ze kunnen snel typen of ze hadden het al van tevoren klaar liggen.

Vroeger draaide je de bak in als je de zaak bedroog. Tegenwoordig valt het binnen het "fake news" wat geaccepteerd is.

En het gaat ook maar door bij de NOS. Nog een fossiel:
'In dit tempo is het over paar maanden wel afgelopen met Tesla'
 
En het gaat ook maar door bij de NOS. Nog een fossiel:
'In dit tempo is het over paar maanden wel afgelopen met Tesla'

Er zal naarmate de Model 3 productie toeneemt nog veel meer negativiteit komen, aangewakkerd door de defensie van gevestigde belangen. Hoort er nu gewoon bij. Het zal pas na een jaar of zo afnemen als het duidelijk is dat Tesla toch niet meer te stoppen is. Dan wordt Tesla (weer) de te kloppen benchmark. En dat wordt dan de uitdaging.
 
Er zal naarmate de Model 3 productie toeneemt nog veel meer negativiteit komen, aangewakkerd door de defensie van gevestigde belangen. Hoort er nu gewoon bij. Het zal pas na een jaar of zo afnemen als het duidelijk is dat Tesla toch niet meer te stoppen is. Dan wordt Tesla (weer) de te kloppen benchmark. En dat wordt dan de uitdaging.

Ik geloof dat we ons ook helemaal niet zo druk moeten maken. Elon doet gewoon zijn ding en komt uiteindelijk waar hij gepland had te willen komen, met normale ups en downs en die zijn voor hem minder een punt dan voor ons, denk ik. En op zijn manier en dat werkt. Waarom moet hij een lesje leren? Voor ons? Ik neig ernaar voor te stellen om de man gewoon met rust te laten.
 
Ik vind de cijfers ook niet geweldig. Tesla gaat "all-in" en neemt financieel best veel risico. Ook de onrealistische doelen en dromen hebben veel gekost. Aan de andere kant...ze verkopen (leveren af) daadwerkelijk veel auto's. Misschien wel 300.000 dit jaar als het een beetje meezit.

De Model 3 productie haperde inderdaad. Net als de productie van de Bolt in de VS. Echter worden er nu al 5x meer Model 3 auto's per week gemaakt dan Chevy Bolts. En de productie moet de komende twee a drie maanden verdubbelen. Ook zijn er geen grote bottlenecks afgegeven om de 5000 per week te halen. Het productiedoel voor afgelopen kwartaal (de herziene planning afgegeven eind vorige jaar) lijkt redelijk gehaald en men zit nu tegen de 2500 per week aan....een groei dat voor onmogelijk werd gehouden.

Iedereen roept al ruim 6 jaar dat Tesla bankroet zal gaan en dat is in 2008 bijna gebeurd. Maar het gebeurde niet...ze hoefden niet failliet zoals GM en er was geen bail-out. Slechts een lening afgenomen omdat ze zich daarvoor kwalificeerden en deze is zeer snel afbetaald.

Die 600-700M verlies klinkt heel heftig..maar er staat wel een flinke omzet tegenover. Elon zou best gelijk kunnen hebben over de resultaten van Q3 en 4...als men een beetje nuchter blijft en de 5k per week "optimaliseert" dit jaar. Komend jaar zullen de investeringen volgen om boven de 5k uit te komen. Hoe hoog...geen idee, daar is nu niet veel over gezegd volgens mij.

Dat NOS artikel is pure FUD. Een dodelijk ongeluk en een terugroep actie die niets met elkaar te maken hebben, zo gezamenlijk formuleren is pure misleiding. Pure stemmingmakerij...ze blijven het proberen. Hoe harder ze schreeuwen, hoe minder moeite ik krijg om veel te veel geld uit te geven aan de auto van het merk dat ze haten en waar ze onzin over uitkramen.

De concurrentie is lachwekkend. De i-Pace is de beste concurrent qua specs...maar toen ik het opengewerkte chassis zag bij FullyCharged, bekroop mij het gevoel dat ik naar een computer uit de jaren 80 aan het kijken was en niet naar een iPhone. Alle zogenaamde TeslaKillers komen tussen nu en 2022 op de markt...en de verwachte productieaantallen zijn maximaal in de 10.000-den per jaar per model (de goedkopere autos zoals de Zoe en Leaf daargelaten).

Bovendien is het maar de vraag of een BMW 5 BEV markt van de Model S gaat opeten of toch eerder van de ICE versies van de 5 serie. Daar lees ik toch bar weinig over...journalisten...blijkbaar zijn die erg zeldzaam en zitten we nu opgescheept met "content-creators"...met nadruk op het tweede woord... (rant over) :)
 
Nikola trucks klaagt Tesla aan wegens schending patenten bij de Semi:
Op z’n VS: claim 2 miljard dollar.
Bron: Fd vandaag

Ik heb ze erop aangesproken via Twitter en (uiteraard) geen reactie gehad. Stelletje zure mannetjes zijn het. Maak gewoon een goed product en ga geen geld uitgeven aan patenten die dusdanig generiek zijn dat je ze niet had mogen krijgen.
 
  • Like
Reactions: Defiant
Ik heb ze erop aangesproken via Twitter en (uiteraard) geen reactie gehad. Stelletje zure mannetjes zijn het. Maak gewoon een goed product en ga geen geld uitgeven aan patenten die dusdanig generiek zijn dat je ze niet had mogen krijgen.
Goh, na de onthulling van de Semi wilden ze wat graag met mij in discussie omdat ze dachten te weten hoe de accu van Tesla in elkaar zou zitten en dat deze veel te zwaar zou zijn...blablabla. Een patenttroll heeft electrek ze genoemd...en ik ben het daar mee eens. Hopelijk een storm in een glas water uiteindelijk...patenten zijn rare dingen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Het NOS-artikel is wel erg dubieus. Lijkt makkelijke content op basis van enkele uitspraken op de radio. Maar wat? Een enkele (sceptische) bron continu noemen in één artikel, zonder wederhoor? Vraag dan een analist in plaats van een traditionele autojournalist. Het Amazon-business model (veel verlies maken, ooit winst) is sowieso erg lastig uit te leggen hier. Volgens mij is het item bovendien feitelijk onjuist, want er waren twee kwartalen waarin winst gemaakt is (ipv 15 jaar nog nooit winst). Kan het alleen even niet vinden.
 
Ik heb ze erop aangesproken via Twitter en (uiteraard) geen reactie gehad. Stelletje zure mannetjes zijn het. Maak gewoon een goed product en ga geen geld uitgeven aan patenten die dusdanig generiek zijn dat je ze niet had mogen krijgen.

Het gaat eigenlijk alleen om design. En omdat design een beetje op elkaar lijkt zijn ze bang dat Nikola lijdt onder de "slechte reputatie van Tesla" omdat potentiële klanten verward kunnen worden. Over verward gesproken.
 
Nikola trucks klaagt Tesla aan wegens schending patenten bij de Semi:
Op z’n VS: claim 2 miljard dollar.
Bron: Fd vandaag
Ik denk dat Nikola die 2 miljard heel hard nodig heeft om de afzichtelijk dure brandstofcellen in hun vrachtauto's lager te kunnen prijzen.
Ze zullen die 2 miljard niet krijgen omdat het model van een auto meer bepaald wordt door aerodynamica dan door een al dan niet gekopieerde vorm.
 
  • Like
Reactions: Defiant
Ik denk dat Nikola die 2 miljard heel hard nodig heeft om de afzichtelijk dure brandstofcellen in hun vrachtauto's lager te kunnen prijzen.
Ze zullen die 2 miljard niet krijgen omdat het model van een auto meer bepaald wordt door aerodynamica dan door een al dan niet gekopieerde vorm.
En toch zal ook deze rechtszaak afgekocht worden. Uiteraard tegen een veel lager bedrag dan geëist, waarvan ook weer een 20 à 25% naar de advocaten zal gaan. Gewoon ‘cost of doing business’ in de US. Helaas.
 
Omdat er waarschijnlijk niet meer S en X dan nu verkocht zal gaan worden, moet het voorlopig terugkerende kwartaalverlies (ik neem aan dat ze ook in de VS investeringen over meerdere jaren afschrijven) worden gecompenseerd met extra Model 3 verkopen. Als de productie op 5.000/week komt dan zijn dat er 65.000 per kwartaal, tegen 8.800 nu. Om het kwartaalverlies van 745 miljoen dollar goed te maken moeten ze ongeveer 13.000 dollar bruto winstmarge op een model 3 maken. Is dat mogelijk ? Bedenk dat ze dan nog steeds geen winst maken en nog weer aanvullende verkopen nodig hebben die eerst weer om nieuwe investeringen vragen. Enzovoorts.