Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Het is nog ochtend en ondanks dat ik een lekker bakkie koffie achter de kiezen heb, is er een kans dat ik niet voldoende heb gezocht op dit forum naar de conference call van afgelopen nacht over 2018 Q4. De meeste cijfertjes zijn natuurlijk in de documentatie te lezen, maar Elon had toch een paar nuggets voor het vraag en antwoord gedeelte gedeeld. En ook de antwoorden op sommige vragen van de "kleine investeerders" (netjes gebundeld via een online platform) bevatten nieuws. Dus hier een samenvatting met een paar centen eigen mening.

- Productie Model 3 in Fremont gaat maximaal naar 7000 auto's per week
- Er zijn geen plannen om de 2170 li-ion cellen te gaan gebruiken voor S en X
- Er worden geen uitspraken gedaan over eventuele ontwikkelingen in het verlengen van de range van S en X
- Shanghai fabriek zou einde dit jaar al een aardige productie moeten krijgen van de meer betaalbare Model 3 versie(s) (vermoedelijke Standard range en wellicht Medium range?). De Long Range AWD en Performance, als mede de S en X blijven voor de Chinese markt uit de VS komen.
- Shanghai zou een wekelijkse Model 3 productie moeten halen van 3000 per week. Zo wordt de inmiddels beroemde 10.000 auto's per week gehaald. 7000 in de VS en 3000 in China.
- Modules en Packs worden in Shanghai gemaakt. De cellen komen uit Japan, de VS en China zelf.
- De Standard Range staat nog steeds op de agenda voor "halverwege dit jaar". Dus zou eind Q2, of ergens Q3 in de VS op de markt komen vermoedelijk.

- Model Y tooling is onderweg en de auto is "zo goed als gereed".
- Productie Model Y meest waarschijnlijk in Nevada in Gigafactory 1.
- Model Y zou ongeveer 75% van zijn onderdelen delen met de Model 3. Dus geen revoluties te verwachten voor die auto (100 bekabeling, alien dreadnought, etc naar mijn mening)
- Vermoedelijk Pickup onthulling rond helft van het jaar.

- Service in Noord-Amerika is prio nummer 1! Dit is meerdere malen specifiek genoemd. De problemen in Noorwegen en de rest van de EU zijn niet benoemd. Men zet in de VS nog steviger in op Mobile Service en men gaat proberen de meest gebruikte onderdelen bij de Service Centers op voorraad te nemen en niet op aanvraag uit Fremont af te sturen. Ook wil men dat leveranciers direct leveren aan Service Centersn (voorbeeld genoemd van in China gemaakte onderdelen die via Fremont naar Chinese Service Centers werden gestuurd).

Er is niet gesproken over Solar en/of Solar Roof. Ook de statische energieopslag is slechts zijdelings besproken. Blijkbaar heeft men wat productielijnen (tijdelijk) moeten omzetten van Storage cell productie naar Automotive cell productie.

Meest opmerkelijke vond ik de trendbreuk ten aanzien van "revoluties en innovaties". Dit keer werden er geen "order of magnitude" beloftes gedaan. Bottom line is "kostenbesparing, introductie nieuwe producten, China online, Model 3 wereldwijd en Service in Noord Amerika". Vooral de "geen plannen voor 2170s in de accupacks van de S en X" zullen voor velen opmerkelijk worden gevonden. Uiteraard zal Tesla blijven ontwikkelen op accupack/cell gebied, maar de focus ligt naar mijn mening niet op range. Kostenreductie is het toverwoord.

Met andere woorden. Wanneer je de vorige calls beluistert, dan hebben we van Elon kunnen horen dat men de samenstelling van de accucellen wil aanpassen (met als heilige graal een Lithium anode...als ik het internet goed heb afgezocht) waardoor er over ongeveer 8 jaar een verdubbeling van de energiedichtheid zou moeten ontstaan. Elon heeft de afgelopen jaren dikwijls gezegd dat energiedichtheid de sleutel is naar lagere kosten. Immers zou je steeds minder grondstoffen per kWh nodig hebben wanneer de energiedichtheid stijgt.

Mijn inschatting is dan ook dat de accucel ontwikkelingen bij Tesla vooral in het teken staan van kostenreductie, of wel, verbeteren van de energiedichtheid. De focus ligt duidelijk niet op het vergroten van de capaciteit van de accupack. In ieder geval niet totdat Tesla door de concurrentie "gedwongen" wordt de packs te vergroten. Dus als we Elon geloven en nuchter tussen de regels door luisteren, komt er geen 125kWh Model S of X. Misschien dit jaar zelfs geen Model S interieur refresh, gezien de focus op de punten die ik twee alinea's geleden heb opgesomd.

Het blijft Tesla met Elon aan het roer...dus verrassingen zijn altijd mogelijk. Echter lijkt het erop dat extreme beloftes en aankondigingen van revoluties, plaats hebben gemaakt voor een meer zakelijke en nuchtere invalshoek. Ik hoop dat Tesla komend jaar vooral de communicatie, Service en Reparatie uitdagingen te lijf gaat. Daar lees ik de meeste vervelende ervaringen over op dit forum en elders.


Op het Amerikaanse deel van het forum werd met nuance gereageerd op het bericht van het ontbreken van plannen voor de 2170 cellen, in de zin dat een evenrtuele verandering pas op het laatste moment zou worden aangekondigd om verkopen van de huidige versies niet te hinderen. FWIW.
En dank voor dit inhoudelijke bericht tussen de eindeloze klever-discussie op dit Tesla-In-De-Pers draadje.
 
Onnodig links rijden is ook niet nodig. Auto blijft met opzet plakken op de linkerbaan. Brake check is gevaarlijker dan even kort volgen. Ik snap wel dat ze niet bekeurden. Dan had de bewuste agent ook een probleem.

Ik ben volledig met je eens dat dit ongewenst rijgedrag is van de undercover auto, ik zie het als uitlokking. Ze zijn bekend met het ritsen wat hier gaat gebeuren en zijn op zoek naar iemand die zich niet kan inhouden. De brake-check van een agent, na 2km netjes afstand houden is compleet ongepast!
 
Ik ben volledig met je eens dat dit ongewenst rijgedrag is van de undercover auto, ik zie het als uitlokking. Ze zijn bekend met het ritsen wat hier gaat gebeuren en zijn op zoek naar iemand die zich niet kan inhouden. De brake-check van een agent, na 2km netjes afstand houden is compleet ongepast!

Tesla in de pers (NL/BE) ????
 
Privacy settings

Korte samenvatting: Het is bijna gedaan met Tesla. En ik die dacht dat Tesla hun grootste probleem was om snel genoeg te kunnen voldoen aan de vraag van de klanten naar hun producten. En nadien genoeg service te kunnen verlenen op die producten.

Ik wou dat elke firma waar ik al voor gewerkt had een product had waar we er niet snel genoeg van konden maken maar blijkbaar is dat een recht pad naar faillissement. Een mens leert bij eh :p
 
Als Tesla de productielijn volledig gevuld kan krijgen met LR modellen, waar meer marge op zit, dan is het toch logisch dat ze dat blijven doen? Dat is voor de winstgevendheid beter, maar ik begrijp dat veel mensen met smart wachten op een model dat bereikbaarder is. Ik ben eigenlijk meer verbaast dat de Model 3 in de EU zo vlot leverbaar is. Dat impliceert bijna dat de orderboeken niet meer zo heel erg vol zitten. Als de eerste hausse geweest is in de EU, dan zal er wel ruimte komen voor de goedkopere modellen. Dat sluit ook prima aan bij de prognose dat in het midden van dit jaar ook de "goedkope" versie geleverd gaat worden.
 
  • Like
Reactions: Michel3
On-topic dan maar weer.. zo blijft het maar door gaan... net zolang tot ze Tesla’s gaan verbranden..

B39EC490-E683-48F7-B0B2-154065350D40.jpeg
 
Een artikel die de champagne van Buma een stap verder neemt:

Vooral de burger betaalt voor subsidie op dikke Tesla

Ik wordt moe van dit soort berichten. Laat de Politiek nadenken voordat ze iets roepen. Eerst willen ze het klimaat helpen en ondersteunen ze research en maken ze investeringen interessant en daarna doen ze populistisch door dergelijke berichten in het nieuws te brengen.
Ja de vermogende, eigenlijk zou er bedrijven moeten staan, hebben ervan genoten, maar ook het risico genomen in de tijd dat Tesla nog in opbouw was. Daarvoor krijg je (terecht) minder vermogende minder gauw in beweging.
De minder vermogende (Particulier) geniet van een beter uitontwikkelde techniek.
 
Artikeltje in De Tijd van vandaag :

Tesla verwacht elk kwartaal winst
01 februari 201900:00



Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto's, heeft in het laatste kwartaal van 2018 een nettowinst geboekt van 139,5 miljoen dollar. Dat is minder dan in het derde kwartaal, toen het profiteerde van iets hogere belastingvoordelen.

De vrije cashflow van Tesla bedroeg in het vierde kwartaal 910 miljoen dollar, meer dan in het derde kwartaal. De bedrijfswinst bleef in vergelijking met het derde kwartaal stabiel op 414 miljoen dollar. De winst per aandeel bedroeg 1,93 dollar.

Analisten hadden voor het vierde kwartaal gerekend op een gemiddelde winst per aandeel van 2,15 dollar, een omzet van 7,07 miljard dollar en een vrije cashflow van 411 miljoen dollar. Tesla boekte in het derde kwartaal verrassend 311 miljoen dollar nettowinst.

Tegen eind dit jaar belooft Tesla 7.000 Model 3-auto's per week van de band te laten rollen. Het verkocht vorig jaar in de VS net geen 140.000 Model 3-auto's. Dit jaar verwacht topman Elon Musk 360.000 tot 400.000 auto's te kunnen produceren, 45 tot 65 procent meer dan in 2018.
 
Op het Amerikaanse deel van het forum werd met nuance gereageerd op het bericht van het ontbreken van plannen voor de 2170 cellen, in de zin dat een evenrtuele verandering pas op het laatste moment zou worden aangekondigd om verkopen van de huidige versies niet te hinderen. FWIW.
En dank voor dit inhoudelijke bericht tussen de eindeloze klever-discussie op dit Tesla-In-De-Pers draadje.

Verrassingen kunnen altijd. Daarom hou ik altijd een slag om de arm. Echter is tijdens deze conference call (trouwens ook vele eerdere interviews en conference calls) eens te meer de nadruk gelegd op kostenreductie.

In dat licht kan ik me best voorstellen dat het "even" ombouwen van een 18650 accupack naar een Model 3 style 2170 accupack niet zomaar gedaan is. Het zou heel best kunnen dat er toch iets te veel zaken moeten worden herzien, terwijl het wellicht niet een veel hogere energie-dichtheid oplevert. En wanneer de kosten niet opwegen tegen de baten, gaat het feest nu eenmaal niet door. Ook is Tesla nog steeds een klein bedrijf (relatief natuurlijk) en is ook al aangegeven dat men zich eigenlijk maar met 1 model tegelijk kan bezighouden. Dat was in 2017 en 2018 de Model 3 en in 2019 is dat Model 3 SR (en RHS modellen voor GB, etc) Model Y, Supercharger V3 tezamen met Shanghai.

Natuurlijk kunnen er best onthullingen komen over de pick-up (hopen ze op in ieder geval rond de zomer) en zullen er best nieuwtjes te melden zijn over de Roadster (2020-2021) en de vrachtwagen. Ik ben alleen niet erg optimistisch over het "doorgaan" van de Model S refresh dit jaar. Zeker gezien alles wat al voor dit jaar is gepland. Uit de conference call maak ik eerder op dat dit model wat minder prio heeft dan vroeger. Het is niet meer de auto die de nieuwe auto's mogelijk maakt. Dat is nu de Model 3 en later de Model Y.

Ik verwacht dat de Model S en X tot 2021 gebruik blijven maken van 18650 cellen. Echter zullen nieuwe ontwikkelingen op chemisch gebied natuurlijk op die cellen worden toegepast, waardoor grotere, dan wel lichtere packs zeker niet uit te sluiten zijn. In 2021 verwacht ik een onthulling van de "radicaal" andere Model S. Een S met een iets getweakt uiterlijk, maar een nieuw interieur, 2170 cellen en de nieuwe bekabeling die eerst voor de Model Y werd beloofd (100m en niet de huidige 1.5km/3km). Misschien wel met een 800V pack.

Nuchterheid lijkt nu de boventoon te voeren bij de uitingen van Tesla. Dat betekent niet dat er geen prachtige ontwikkelingen zijn, maar wel dat de verwachtingen die worden gecreëerd, meer overeen lijken te komen met de praktijk. Ik juich dat alleen maar toe.
 
Beetje treurig van de Q4 speech. FSD naar eind 2019. Onder voorbehoud en in Elon time.
Ik zou er wel een Tesla op willen zetten dat je ook eind 2019 niet volledig autonoom kan rijden. Kijk waar we nu staan en waar we naartoe moeten. De standaardsituaties zijn zelfs al lastig. Een 80km/u weg met een vluchtheuvel heeft al handmatig ingrijpen nodig, een fietspad in de bebouwde kom werkt niet, stoplichten, snelheidsborden, stopborden, ... werken niet, 60km/u wegen met tegenliggers werken niet en dan noem ik alleen nog de standaardsituaties met goed zicht. Laat staan wat je moet met uitzonderingen. Wellicht dat we binnen een paar jaar zo ver zijn dat het op de snelweg gaat lukken, maar in de stad heb ik er helemaal geen vertrouwen in. Ik vind het ook gewoon leugenachtig (van Tesla) om dit maar te blijven beweren.

Auto-pilot mag wellicht wel de beste zijn van de huidige productieauto's, maar het heeft nog een hele lange weg te gaan. En de complexiteit wordt alsmaar lastiger...
 
Ik zou er wel een Tesla op willen zetten dat je ook eind 2019 niet volledig autonoom kan rijden. Kijk waar we nu staan en waar we naartoe moeten. De standaardsituaties zijn zelfs al lastig. Een 80km/u weg met een vluchtheuvel heeft al handmatig ingrijpen nodig, een fietspad in de bebouwde kom werkt niet, stoplichten, snelheidsborden, stopborden, ... werken niet, 60km/u wegen met tegenliggers werken niet en dan noem ik alleen nog de standaardsituaties met goed zicht. Laat staan wat je moet met uitzonderingen. Wellicht dat we binnen een paar jaar zo ver zijn dat het op de snelweg gaat lukken, maar in de stad heb ik er helemaal geen vertrouwen in. Ik vind het ook gewoon leugenachtig (van Tesla) om dit maar te blijven beweren.

Auto-pilot mag wellicht wel de beste zijn van de huidige productieauto's, maar het heeft nog een hele lange weg te gaan. En de complexiteit wordt alsmaar lastiger...

Hou je er zelf wel rekening mee dat de huidige ontwikkelijgen primair de focus gericht is op snelweg. Dat het werkt op niet-snelwegen is super, en inderdaad dan zeker niet perfect zoals je omschrijft.
 
Hou je er zelf wel rekening mee dat de huidige ontwikkelijgen primair de focus gericht is op snelweg. Dat het werkt op niet-snelwegen is super, en inderdaad dan zeker niet perfect zoals je omschrijft.

Helaas geef ik het met AP op de snelweg rijden iets tussen de vier en vijf (schaal tien).
- Phantom Braking;
- Geen snelheidsborden lezen en de database is slecht;
- lane change werkt te vaak niet;
- lane change werkt gevaarlijk (weer terug naar oorspronkelijke baan);
- kan niet/slecht omgaan met invoegende auto's.