Het is nog ochtend en ondanks dat ik een lekker bakkie koffie achter de kiezen heb, is er een kans dat ik niet voldoende heb gezocht op dit forum naar de conference call van afgelopen nacht over 2018 Q4. De meeste cijfertjes zijn natuurlijk in de documentatie te lezen, maar Elon had toch een paar nuggets voor het vraag en antwoord gedeelte gedeeld. En ook de antwoorden op sommige vragen van de "kleine investeerders" (netjes gebundeld via een online platform) bevatten nieuws. Dus hier een samenvatting met een paar centen eigen mening.
- Productie Model 3 in Fremont gaat maximaal naar 7000 auto's per week
- Er zijn geen plannen om de 2170 li-ion cellen te gaan gebruiken voor S en X
- Er worden geen uitspraken gedaan over eventuele ontwikkelingen in het verlengen van de range van S en X
- Shanghai fabriek zou einde dit jaar al een aardige productie moeten krijgen van de meer betaalbare Model 3 versie(s) (vermoedelijke Standard range en wellicht Medium range?). De Long Range AWD en Performance, als mede de S en X blijven voor de Chinese markt uit de VS komen.
- Shanghai zou een wekelijkse Model 3 productie moeten halen van 3000 per week. Zo wordt de inmiddels beroemde 10.000 auto's per week gehaald. 7000 in de VS en 3000 in China.
- Modules en Packs worden in Shanghai gemaakt. De cellen komen uit Japan, de VS en China zelf.
- De Standard Range staat nog steeds op de agenda voor "halverwege dit jaar". Dus zou eind Q2, of ergens Q3 in de VS op de markt komen vermoedelijk.
- Model Y tooling is onderweg en de auto is "zo goed als gereed".
- Productie Model Y meest waarschijnlijk in Nevada in Gigafactory 1.
- Model Y zou ongeveer 75% van zijn onderdelen delen met de Model 3. Dus geen revoluties te verwachten voor die auto (100 bekabeling, alien dreadnought, etc naar mijn mening)
- Vermoedelijk Pickup onthulling rond helft van het jaar.
- Service in Noord-Amerika is prio nummer 1! Dit is meerdere malen specifiek genoemd. De problemen in Noorwegen en de rest van de EU zijn niet benoemd. Men zet in de VS nog steviger in op Mobile Service en men gaat proberen de meest gebruikte onderdelen bij de Service Centers op voorraad te nemen en niet op aanvraag uit Fremont af te sturen. Ook wil men dat leveranciers direct leveren aan Service Centersn (voorbeeld genoemd van in China gemaakte onderdelen die via Fremont naar Chinese Service Centers werden gestuurd).
Er is niet gesproken over Solar en/of Solar Roof. Ook de statische energieopslag is slechts zijdelings besproken. Blijkbaar heeft men wat productielijnen (tijdelijk) moeten omzetten van Storage cell productie naar Automotive cell productie.
Meest opmerkelijke vond ik de trendbreuk ten aanzien van "revoluties en innovaties". Dit keer werden er geen "order of magnitude" beloftes gedaan. Bottom line is "kostenbesparing, introductie nieuwe producten, China online, Model 3 wereldwijd en Service in Noord Amerika". Vooral de "geen plannen voor 2170s in de accupacks van de S en X" zullen voor velen opmerkelijk worden gevonden. Uiteraard zal Tesla blijven ontwikkelen op accupack/cell gebied, maar de focus ligt naar mijn mening niet op range. Kostenreductie is het toverwoord.
Met andere woorden. Wanneer je de vorige calls beluistert, dan hebben we van Elon kunnen horen dat men de samenstelling van de accucellen wil aanpassen (met als heilige graal een Lithium anode...als ik het internet goed heb afgezocht) waardoor er over ongeveer 8 jaar een verdubbeling van de energiedichtheid zou moeten ontstaan. Elon heeft de afgelopen jaren dikwijls gezegd dat energiedichtheid de sleutel is naar lagere kosten. Immers zou je steeds minder grondstoffen per kWh nodig hebben wanneer de energiedichtheid stijgt.
Mijn inschatting is dan ook dat de accucel ontwikkelingen bij Tesla vooral in het teken staan van kostenreductie, of wel, verbeteren van de energiedichtheid. De focus ligt duidelijk niet op het vergroten van de capaciteit van de accupack. In ieder geval niet totdat Tesla door de concurrentie "gedwongen" wordt de packs te vergroten. Dus als we Elon geloven en nuchter tussen de regels door luisteren, komt er geen 125kWh Model S of X. Misschien dit jaar zelfs geen Model S interieur refresh, gezien de focus op de punten die ik twee alinea's geleden heb opgesomd.
Het blijft Tesla met Elon aan het roer...dus verrassingen zijn altijd mogelijk. Echter lijkt het erop dat extreme beloftes en aankondigingen van revoluties, plaats hebben gemaakt voor een meer zakelijke en nuchtere invalshoek. Ik hoop dat Tesla komend jaar vooral de communicatie, Service en Reparatie uitdagingen te lijf gaat. Daar lees ik de meeste vervelende ervaringen over op dit forum en elders.