Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Deze maar even hier geplaatst. Zou ook in SuperCharger draadjes passen. Was dit al bekend?

CCS-Adapter bei Tesla Model S/X nun Serienausstattung • emobly
Inderdaad op de Tesla site:
3D75DE57-2B0A-44A5-A9EE-F74DE3E1351B.jpeg
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Het is nog ochtend en ondanks dat ik een lekker bakkie koffie achter de kiezen heb, is er een kans dat ik niet voldoende heb gezocht op dit forum naar de conference call van afgelopen nacht over 2018 Q4. De meeste cijfertjes zijn natuurlijk in de documentatie te lezen, maar Elon had toch een paar nuggets voor het vraag en antwoord gedeelte gedeeld. En ook de antwoorden op sommige vragen van de "kleine investeerders" (netjes gebundeld via een online platform) bevatten nieuws. Dus hier een samenvatting met een paar centen eigen mening.

- Productie Model 3 in Fremont gaat maximaal naar 7000 auto's per week
- Er zijn geen plannen om de 2170 li-ion cellen te gaan gebruiken voor S en X
- Er worden geen uitspraken gedaan over eventuele ontwikkelingen in het verlengen van de range van S en X
- Shanghai fabriek zou einde dit jaar al een aardige productie moeten krijgen van de meer betaalbare Model 3 versie(s) (vermoedelijke Standard range en wellicht Medium range?). De Long Range AWD en Performance, als mede de S en X blijven voor de Chinese markt uit de VS komen.
- Shanghai zou een wekelijkse Model 3 productie moeten halen van 3000 per week. Zo wordt de inmiddels beroemde 10.000 auto's per week gehaald. 7000 in de VS en 3000 in China.
- Modules en Packs worden in Shanghai gemaakt. De cellen komen uit Japan, de VS en China zelf.
- De Standard Range staat nog steeds op de agenda voor "halverwege dit jaar". Dus zou eind Q2, of ergens Q3 in de VS op de markt komen vermoedelijk.

- Model Y tooling is onderweg en de auto is "zo goed als gereed".
- Productie Model Y meest waarschijnlijk in Nevada in Gigafactory 1.
- Model Y zou ongeveer 75% van zijn onderdelen delen met de Model 3. Dus geen revoluties te verwachten voor die auto (100 bekabeling, alien dreadnought, etc naar mijn mening)
- Vermoedelijk Pickup onthulling rond helft van het jaar.

- Service in Noord-Amerika is prio nummer 1! Dit is meerdere malen specifiek genoemd. De problemen in Noorwegen en de rest van de EU zijn niet benoemd. Men zet in de VS nog steviger in op Mobile Service en men gaat proberen de meest gebruikte onderdelen bij de Service Centers op voorraad te nemen en niet op aanvraag uit Fremont af te sturen. Ook wil men dat leveranciers direct leveren aan Service Centersn (voorbeeld genoemd van in China gemaakte onderdelen die via Fremont naar Chinese Service Centers werden gestuurd).

Er is niet gesproken over Solar en/of Solar Roof. Ook de statische energieopslag is slechts zijdelings besproken. Blijkbaar heeft men wat productielijnen (tijdelijk) moeten omzetten van Storage cell productie naar Automotive cell productie.

Meest opmerkelijke vond ik de trendbreuk ten aanzien van "revoluties en innovaties". Dit keer werden er geen "order of magnitude" beloftes gedaan. Bottom line is "kostenbesparing, introductie nieuwe producten, China online, Model 3 wereldwijd en Service in Noord Amerika". Vooral de "geen plannen voor 2170s in de accupacks van de S en X" zullen voor velen opmerkelijk worden gevonden. Uiteraard zal Tesla blijven ontwikkelen op accupack/cell gebied, maar de focus ligt naar mijn mening niet op range. Kostenreductie is het toverwoord.

Met andere woorden. Wanneer je de vorige calls beluistert, dan hebben we van Elon kunnen horen dat men de samenstelling van de accucellen wil aanpassen (met als heilige graal een Lithium anode...als ik het internet goed heb afgezocht) waardoor er over ongeveer 8 jaar een verdubbeling van de energiedichtheid zou moeten ontstaan. Elon heeft de afgelopen jaren dikwijls gezegd dat energiedichtheid de sleutel is naar lagere kosten. Immers zou je steeds minder grondstoffen per kWh nodig hebben wanneer de energiedichtheid stijgt.

Mijn inschatting is dan ook dat de accucel ontwikkelingen bij Tesla vooral in het teken staan van kostenreductie, of wel, verbeteren van de energiedichtheid. De focus ligt duidelijk niet op het vergroten van de capaciteit van de accupack. In ieder geval niet totdat Tesla door de concurrentie "gedwongen" wordt de packs te vergroten. Dus als we Elon geloven en nuchter tussen de regels door luisteren, komt er geen 125kWh Model S of X. Misschien dit jaar zelfs geen Model S interieur refresh, gezien de focus op de punten die ik twee alinea's geleden heb opgesomd.

Het blijft Tesla met Elon aan het roer...dus verrassingen zijn altijd mogelijk. Echter lijkt het erop dat extreme beloftes en aankondigingen van revoluties, plaats hebben gemaakt voor een meer zakelijke en nuchtere invalshoek. Ik hoop dat Tesla komend jaar vooral de communicatie, Service en Reparatie uitdagingen te lijf gaat. Daar lees ik de meeste vervelende ervaringen over op dit forum en elders.
https://electrek.co/2019/02/01/tesla-patent-battery-cell/
"Tesla patents new battery cell for faster charge, better longevity, and lower cost"
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Update via electric.

Starting this month, Tesla is including a new CCS adapter with all new Model S and Model X orders in Europe so that owners can take advantage of the growing CCS fast-charging networks on the old continent, according to an update on their website.

Update: Tesla responded to this story saying that the update on their website was inaccurate. It will not be standard and it’s unclear when it will be available as an accessory.

De corresponderende support page is ook aangepast. Jammer dat het nog niet bekend is wanneer de CSS adapter komt. Met het groeiende Ionity netwerk is dat op vakanties een mooie aanvulling op de Suc’s
Zeker omdat ze vaak direct aan de snelweg liggen
 
Update via electric.

Starting this month, Tesla is including a new CCS adapter with all new Model S and Model X orders in Europe so that owners can take advantage of the growing CCS fast-charging networks on the old continent, according to an update on their website.

Update: Tesla responded to this story saying that the update on their website was inaccurate. It will not be standard and it’s unclear when it will be available as an accessory.

De corresponderende support page is ook aangepast. Jammer dat het nog niet bekend is wanneer de CSS adapter komt. Met het groeiende Ionity netwerk is dat op vakanties een mooie aanvulling op de Suc’s
Zeker omdat ze vaak direct aan de snelweg liggen

Meer in theorie, dan in praktijk denk ik.Vergeet niet dat het er nog maar 4 of 6 per locatie zijn en je voor zo ver ik weet nog nergens real time online inzicht in bezetting hebt. Zeker op dagen dat iedereen tegelijk met vakantie gaat zal dat een punt zijn.
 
Tesla weet natuurlijk welke chargers er in gebruik zijn en ze zullen ook wel weten of dit een CCS compatibel charger is. Dit lijkt me met een update prima op te lossen. Je auto kan dan alleen de beschikbaarheid tonen van de chargers die compatibel zijn met jouw auto.
 
Om op mezelf nog even wat verder in te gaan, het lijkt er hoe langer hoe meer op dat Tesla steeds serieuzer bezig is met talloze taxi's de wereld in te slingeren. Goedkopere batterijen, steeds betere autopilot, sneller kunnen laden, een model Y die mogelijk niet eens een stuur heeft, spelletjes in de auto. Op dit gebied kan ik me voorstellen dat ze zich eerst focussen op Amerika, gezien daar toch talloze mega dikke auto's rond rijden zonder dat dit nodig is en er dus veel meer te winnen valt, nog buiten het feit dat er in Europa nog helemaal geen fabriek is, het verkeer veel ingewikkelder is, sneller rijdt, onvoorspelbaarder is en noem maar op.

Een ander leuk detail is dat de long range rear wheel drive model 3 in China weer te bestellen is! Terwijl deze eerst als model juist volledig uit beeld leek te verdwijnen.
 
Ik vraag me dan wel eens af of Tesla charger op termijn dan ook openbaar worden voor andere merken. Wat mij aangaat kan er een prima verdienmodel in zitten op termijn.
Ik heb een aantal berichten gelezen van mensen die af hebben gezien van aankoop van een iPace vanwege de beschikbaarheid van het Supercharger netwerk. Zelfs eigenaren die hem weer hebben verkocht vanwege het ontbreken van goede laadinfra.
Tesla zou voorlopig gek zijn om anderen toe te laten bij de Superchargers, dankzij het SuC netwerk verkopen ze veel extra auto’s.
 
Om op mezelf nog even wat verder in te gaan, het lijkt er hoe langer hoe meer op dat Tesla steeds serieuzer bezig is met talloze taxi's de wereld in te slingeren. Goedkopere batterijen, steeds betere autopilot, sneller kunnen laden, een model Y die mogelijk niet eens een stuur heeft, spelletjes in de auto.
Ik lees wekelijks berichten over patenten in accu-technologie en elk jaar komt er wel eentje voorbij die het revolutionair verbetert. Toch gaat die technologie in de prakijkt niet zo heel hard, dus ik verwacht hierbij ook niet meteen dat er een schokkend effect zal zijn. Het belangrijkste is kostprijs omlaag brengen om het toegankelijk te maken voor grotere groepen.

Waar lees je overigens over een Model Y die geen stuur meer heeft. Volledig autonoom rijden ligt nog jaren voor ons (ondanks dat Tesla steeds roept dat het binnen 1-2 jaar zo ver is). Helemaal in Europa waar het verkeer veel complexer is dan in de meeste US steden.
 
Ik lees wekelijks berichten over patenten in accu-technologie en elk jaar komt er wel eentje voorbij die het revolutionair verbetert. Toch gaat die technologie in de prakijkt niet zo heel hard, dus ik verwacht hierbij ook niet meteen dat er een schokkend effect zal zijn. Het belangrijkste is kostprijs omlaag brengen om het toegankelijk te maken voor grotere groepen.

Waar lees je overigens over een Model Y die geen stuur meer heeft. Volledig autonoom rijden ligt nog jaren voor ons (ondanks dat Tesla steeds roept dat het binnen 1-2 jaar zo ver is). Helemaal in Europa waar het verkeer veel complexer is dan in de meeste US steden.
Toen een activiste vroeg of er alsjeblieft geen leer op de versnellingspook en het stuur van de auto kon komen antwoordde Elon dat een Tesla geen versnellingspook heeft en dat er ook geen leer op het stuur zal komen en zei er achteraf suggestief achteraan, mocht deze een stuur hebben.


"Model Y for example will not have any leather in it, that's including in the steering wheel, even if it does have a steering wheel"

Misschien dat de model Y alleen voor de tunnels bedoeld is, ik weet het niet.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Die had ik ook gezien inderdaad. Dit zijn dan uiteindelijk de patenten die zijn voorgekomen uit de ontdekkingen die (onder leiding van Jeff Dahn) gedaan zijn op het gebied van additieven in NMC cellen. Daar had hij volgens mij maart vorig jaar (of was het al weer 2017) al een "talk" over gehouden. Dat het weglaten van een noodzakelijk geacht (en standaard toegepast) additief, uiteindelijk alle aspecten van de cel leek te verbeteren.

Dit is vooral erg belangrijk voor de storage oplossingen van Tesla en ook de Semi. De Semi zou namelijk het enige automotive product zijn met NMC cellen in plaat van NCA cellen.
 
Ik lees wekelijks berichten over patenten in accu-technologie en elk jaar komt er wel eentje voorbij die het revolutionair verbetert. Toch gaat die technologie in de prakijkt niet zo heel hard, dus ik verwacht hierbij ook niet meteen dat er een schokkend effect zal zijn. Het belangrijkste is kostprijs omlaag brengen om het toegankelijk te maken voor grotere groepen.

Waar lees je overigens over een Model Y die geen stuur meer heeft. Volledig autonoom rijden ligt nog jaren voor ons (ondanks dat Tesla steeds roept dat het binnen 1-2 jaar zo ver is). Helemaal in Europa waar het verkeer veel complexer is dan in de meeste US steden.

Dit patent is niet zomaar uit de lucht komen te vallen en lijkt erg interessant voor de praktijk. Volgens mij heeft dit een link met onderstaande filmpje.

En het was 2017 (toevoeging op mijn vorige post). Hier is het filmpje:
 
  • Informative
Reactions: Maurice1