Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.

Kan het niet helemaal oneens zijn met dit artikel. Ik ben een Tesla fan van het eerste uur maar we moeten wel realistisch blijven kijken naar de businesscase en marktomstandigheden (zowel komende concurrentie als Tesla's bovengemiddelde kwetsbaarheid voor de Tarievenoorlog tussen China en de VS). Voor Tesla en Elon natuurlijk vervelend als Tesla zou moeten worden overgenomen om te overleven doch voor de wereld en de consumenten zou het geen ramp zijn als een Volvo of Mercedes Tesla.zou overnemen. Kwaliteit en interieur kan er.alleen maar van omhoog gaan.
 
Kan het niet helemaal oneens zijn met dit artikel. Ik ben een Tesla fan van het eerste uur maar we moeten wel realistisch blijven kijken naar de businesscase en marktomstandigheden (zowel komende concurrentie als Tesla's bovengemiddelde kwetsbaarheid voor de Tarievenoorlog tussen China en de VS). Voor Tesla en Elon natuurlijk vervelend als Tesla zou moeten worden overgenomen om te overleven doch voor de wereld en de consumenten zou het geen ramp zijn als een Volvo of Mercedes Tesla.zou overnemen. Kwaliteit en interieur kan er.alleen maar van omhoog gaan.

Ik deel je mening.
Ik lees: Volume zou omhoog moeten om de lage marges in automotive te compenseren. Dan snap ik nog wat minder van de enorme prijsverlagingen in maart. Er is toen zoveel marge verbrand, (ook toekomstige marge). Je kunt je toch prima positioneren als een niche-speler met onderscheidende producten, lagere volumes en een wat hogere prijsstelling?
En dan over Musk. Het is hier in de panelen niet een populaire stellingname, maar ik snap de kritiek op hem wel. Ik snap niet waarom er steeds weer hysterische brieven uitlekken, interviews worden gegeven, beweringen worden gedaan. Ik zou hem wel wat meer op de achtergrond willeno_O
 
  • Like
Reactions: Flaker
Kan het niet helemaal oneens zijn met dit artikel. Ik ben een Tesla fan van het eerste uur maar we moeten wel realistisch blijven kijken naar de businesscase en marktomstandigheden

Uhm -- natuurlijk. Zoals ervan uitgaan dat Tesla plots 2 à 3 keer zoveel wagens moet verkopen dan het laatste kwartaal dat ze uit het rood waren om uit het rood te blijven, en zonder enige redenering om dat te staven.

(zowel komende concurrentie

Dat hebben we al jaren, die komende concurrentie. Eerst de I-Pace, dan de E-tron, allemaal "Tesla-killers".

als Tesla's bovengemiddelde kwetsbaarheid voor de Tarievenoorlog tussen China en de VS).
Beetje larie, met de Chinese GF3-fabriek waarvoor China de rode loper heeft uitgerold qua financiering. China zou niet liever willen dat Tesla voortaan vooral uit China gaat leveren, ook voor de niet-Chinese markt ;-).

Voor Tesla en Elon natuurlijk vervelend als Tesla zou moeten worden overgenomen om te overleven doch voor de wereld en de consumenten zou het geen ramp zijn als een Volvo of Mercedes Tesla.zou overnemen. Kwaliteit en interieur kan er.alleen maar van omhoog gaan.
Als je een wagen koopt voor "het interieur" --aantal knopjes? Dikte van het tapijt? Het geluid als je de deuren dichtslaat?-- (en je wilt een oerdegelijke mechaniek) dan zou ik vooral Mercedes kopen.

Jammer dat de ECQ niet echt de rijervaring geeft van een Model 3 en ook "iets" meer kost.
 
Je kunt je toch prima positioneren als een niche-speler met onderscheidende producten, lagere volumes en een wat hogere prijsstelling?

Ten eerste, dat is niet de missie van Tesla (en op langere termijn is het ook niet goed voor de aandeelhouders). Ten tweede, ze hébben lagere volumes en momenteel een bruto-marge die drie keer hoger ligt dan het gemiddelde, wat het artikel straal negeert.
 
Kan het niet helemaal oneens zijn met dit artikel. Ik ben een Tesla fan van het eerste uur maar we moeten wel realistisch blijven kijken naar de businesscase en marktomstandigheden (zowel komende concurrentie als Tesla's bovengemiddelde kwetsbaarheid voor de Tarievenoorlog tussen China en de VS). Voor Tesla en Elon natuurlijk vervelend als Tesla zou moeten worden overgenomen om te overleven doch voor de wereld en de consumenten zou het geen ramp zijn als een Volvo of Mercedes Tesla.zou overnemen. Kwaliteit en interieur kan er.alleen maar van omhoog gaan.

Eens, het beste voor Tesla is een volwassen CEO en/of volwassen fabrikant die ze overneemt en naar het volgende niveau brengt. Zoals de afgelopen maanden ook weer is gebleken is er bij Tesla een ernstige noodzaak voor professionalisering van de onderneming en het leiderschap. Het merk en de technologie is te waardevol om te laten vergaan en dat zal dan ook niet gebeuren. De wittebroodsweken zijn inmiddels echt voorbij en de roze brilletjes mogen af. Hopelijk komt er snel een waardig opvolger / partner die Tesla toekomstbestendig maakt.
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
Ik weet dat het niet populair is op ons forum en dat we allemaal graag willen dat Tesla floreert. Rationeel discussiëren met een geloofsfanaten blijft altijd moeizaam maar we hebben echt oogkleppen op als we bepaalde ontwikkelingen niet onderkennen (w.o. het niet altijd handige optreden van onze oppergod Elon).

Dat hebben we al jaren, die komende concurrentie. Eerst de I-Pace, dan de E-tron, allemaal "Tesla-killers".

Tesla heeft nu nog zeker een technische voorsprong vwb aandrijving/accu/range doch een achterstand vwb kwaliteit afwerking en service. Volkswagen en BMW gaan echt wel komen. KIA is er al en de Chinezen komen ook echt. Zie b.v. BYTON M-Byte Concept . Het is naïef te denken dat Tesla zijn monopolie zal blijven houden ondanks dat er nu een aantal usp's zijn (w.o. het suc netwerk).

Beetje larie, met de Chinese GF3-fabriek waarvoor China de rode loper heeft uitgerold qua financiering. China zou niet liever willen dat Tesla voortaan vooral uit China gaat leveren, ook voor de niet-Chinese markt ;-).

GF3 is een slimme zet voor de Chinese markt. Tesla importeert echter verhoudingagewijs veel meer (electa/computer)onderdelen uit China voor de productie van de huidige modellen S/X/3 tov van de oude auto-industrie en dat maakt ze dus 'bovengemiddeld kwetsbaar' voor de importtarievenoorlog van Trump.

Dat zijn gewoon feiten wat mij betreft.
 
Last edited:
@sixela Maar wil iedereen de rij-ervaring van een Tesla? De kopers van een EQC of e-tron willen geen model 3 ervaring, anders kochten ze wel een model 3. Sommige mensen zoeken alleen een vervoermiddel, sommigen willen super comfortabel van A naar B, anderen heel sportief. Zo veel mensen zoveel smaken, anders was er ook fossiel maar één autofabrikant. En Tesla gaat niet kopje onder, en anders redden de Chinezen het wel. Die zijn in hun denken over het klimaat Trump al lichtjaren voorbij (uitspraak van Christiana Figueres VN diplomate die betrokken was bij diverse klimaat overeenkomsten). En ik verwacht dat Panasonic zijn belangen ook wel heeft ingedekt.

Wat ik wel met het artikel eens ben is dat Elon Musk misschien zich meer zou moeten concentreren op wat zijn echte core business is: auto's bouwen; zonnepanelen en thuisaccu's... is dat wel je core business? Te veel diversiteit kan moordend zijn voor een bedrijf. Ik werk zelf voor een missie gedreven bedrijf, erg mooi, maar je moet het zakelijke aspect niet uit het oog verliezen. Zonder een goed lopende toko, kan je ook geen invulling geven aan je missie. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille.
 
  • Like
Reactions: Flaker and SofaSogo
Volkswagen en BMW gaan echt wel komen.
Ik hoop het ook; het is niet de bedoeling dat de hele wereld met Tesla's gaat rijden, maar met EVs (of andere voertuigen die even weinig direct of indirect het milieu belasten). Als Tesla de anderen het vuur aan de schenen legt en ze benen bij, des te beter, ook voor de consument.

Afijn, ik hoop meer op Mercedes (en vooral VW/Audi) dan op BMW, die volgens mij de boot echt wel aan het missen is. En hopelijk beginnen de Fransen er ook eindelijk ernstig aan (al ziet de nieuwe Zoe er alvast uit als een stap in de goede richting).

Tesla importeert verhoudingagewijs veel meer (electa/computer)onderdelen uit China voor de productie van de huidige modellen S/X/3 tov van oude auto-industrie
Bronnen? Want je had over over feiten, nietwaar?

Het is naïef te denken dat Tesla zijn monopolie zal blijven houden
Ik denk dat Tesla niet "een monopolie zal blijven houden" na conversie van het grootste gedeelte van de automarkt weg van ICE. Er is ook niemand die een businessplan maakt of schattingen maakt van de eerlijke waarde van een aandeel dat daarop steunt.

Los van het feit dat Tesla niet enkel een autoconstructeur is, trouwens ;-).
 
Rationeel discussiëren met een geloofsfanaten blijft altijd moeizaam
Rationeel discussiëren met mensen die artikels terug uitbraken zonder de aannames die gemaakt worden aan een kritisch oog te onderwerpen ook (dat geldt trouwens ook voor mensen die zeggen dat we in 2020 allemaal in Tesla robotaxis rondrijden, trouwens; Elon zelf zei in die speech zelf dat je zijn deadlines met een korreltje zout moet nemen).
 
Hmm haal je dashboard eens open:D
Als je andere draadjes leest dan zul je zien dat het al gebeurd is (al is het de onderkant vaar de HW/FSD-computer zit). Meer nog, ik heb een beetje zitten grasduinen in de "parts catalogue" van de Model 3.

Dat beantwoordt nog niet mijn vraag: welke indicatie heb je dat er meer Chinees spul inzit dan bij de modale Amerikaanse fabrikant? Over welk deel van de "total cost of goods" gaat het in beide gevallen? En hoe zit het, gezien de verschillende bruto-marges bij de fabrikanten, met de capaciteit van de verschillende fabrikanten om tijdelijke prijsverschillen in de componenten op te vangen?

Je hoeft het zelf niet allemaal op te zoeken, enkel je bronnen te vermelden. Even wuiven naar de parts catalogue van Tesla volstaat niet; ik vrees dat ik veel dommer ben dan jij en toch nog een beetje hulp nodig heb om ondanks alles je bewering te staven.

Jij bent tenslotte diegene die deze boude bewering maakte, dus die steunt toch ergens op, of is wat handengewuif in de algemene richting van een dashboard voor jou voldoende voor een "rationeel debat"?
 
Dat Elon Musk zijn werknemers geweldig goed motiveert om het beste van zichzelf te geven lijkt me duidelijk, zolang Tesla de strijd niet heeft gewonnen (i.e. zolang Tesla niet steeds een positieve cash-flow heeft, of minstens break-even draait, gelet op Tesla's investeringen in SuC's en nieuwe procucten). Dat ie zichzelf niet kan motiveren om na te denken over de vormgeving van autostoelen of zo lijkt me evenzeer evident - de man is liever bezig met de vraag hoe mensen naar Mars te zenden. Ik denk dat AP/FSD het enige is dat Elon Musk nog interesseert bij Tesla. Dat ie nooit eerder 45.000 werknemers had is ook een feit. En dat -op middellange termijn- de marge van Tesla die van alle constructeurs zal evenaren (genre 6%, lees ik hier) is ook een (vermoedelijk waar) gegeven dat Elon Musk niet bepaald zal enthousiasmeren.
Dus ja, natuurlijk kan Tesla op termijn gebaat zijn met een andere CEO. En dan kan Elon voluit gaan voor SpaceX of andere nieuwe ideeën.
 
Dat Elon Musk zijn werknemers geweldig goed motiveert om het beste van zichzelf te geven lijkt me duidelijk, zolang Tesla de strijd niet heeft gewonnen (i.e. zolang Tesla niet steeds een positieve cash-flow heeft, of minstens break-even draait, gelet op Tesla's investeringen in SuC's en nieuwe procucten). Dat ie zichzelf niet kan motiveren om na te denken over de vormgeving van autostoelen of zo lijkt me evenzeer evident - de man is liever bezig met de vraag hoe mensen naar Mars te zenden. Ik denk dat AP/FSD het enige is dat Elon Musk nog interesseert bij Tesla. Dat ie nooit eerder 45.000 werknemers had is ook een feit. En dat -op middellange termijn- de marge van Tesla die van alle constructeurs zal evenaren (genre 6%, lees ik hier) is ook een (vermoedelijk waar) gegeven dat Elon Musk niet bepaald zal enthousiasmeren.
Dus ja, natuurlijk kan Tesla op termijn gebaat zijn met een andere CEO. En dan kan Elon voluit gaan voor SpaceX of andere nieuwe ideeën.
Volgens @sixela maken ze nu al 18% marge (zie post #8525).
 
Ten eerste, dat is niet de missie van Tesla (en op langere termijn is het ook niet goed voor de aandeelhouders). Ten tweede, ze hébben lagere volumes en momenteel een bruto-marge die drie keer hoger ligt dan het gemiddelde, wat het artikel straal negeert.
Als je blijkbaar brandbrieven moet rondsturen dat het geld over 10 maanden op is (ik chargeer, zo wordt het helaas wel door de pers opgepikt) dan kan het misschien verstandig zijn om de bakens te verzetten danwel de visie aan te scherpen. 3 keer de gemiddelde marge zou geweldig zijn! (#hoedan)
 
Verkeerd gekeken: Tesla heeft weliswaar hogere brutomarges dan de meeste concurrenten, maar geen drie keer zoveel (hoewel Model 3 het vrij goed doet in zijn segment). Het langetermijndoel van Model 3 is een brutomarge van 25% --wat in zijn segment niet mis is--, en van kwartaal tot kwartaal schommelt die tussen de 19% en 25%. Er zijn inderdaad constructeurs die een brutomarge hebben van sommige producten van 8%, maar die zijn niet te benijden.

Bruto-marges zijn uiteraard niet alles. Met meer volume en een iets lagere brutomarge blijft er ook meer winst. Anders zat Ferrari wel gebeiteld (en dat zitten ze ook, maar erg groot zijn ze niet dus een stukje Ferrari blijft een heel klein stukje heel lekkere taart).
 
Last edited: