Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Wellicht dat de volgorde van assemblage anders is voor een ICE. Dit heeft wel een effect op welke werkzaamheden je waar op de lijn moet laten plaatsvinden. Bij een ICE zit er een duidelijk punt waar de motor in het chassis komt, daarna worden toegang tot het motorcompartiment een stuk lastiger bijvoorbeeld.

Als concessie, waarom zou je een hoog zwaartepunt als bij een verbrandingsmotor willen hebben als het niet nodig is ? Hetzelfde voor de accu, lager is beter als je toch de keus kunt maken.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Sorry, mij heb je met deze opmerking niet overtuigd.

Van de concessies die je verder noemt moet nog maar blijken of ze een gevolg zijn van het feit dat de auto gebaseerd is op een ander model / samen met een ander model op één lijn gebouwd wordt. Of dat Mercedes daar bewust voor heeft 'gekozen'. Of dat het zelfs maar concessies zijn. De mooiste 'concessie' die je moet doen vanwege het produceren op een band voor benzine auto's vind ik nog wel deze:

"- Het is op dezelfde band als de benzine variant"

Okay, de frunk wil ik je geven. Als jij vanwege de frunk de meerprijs wil betalen die gepaard gaat met het 'van de grond af opnieuw ontwerpen van een auto', be my guest ;)
Gelukkig heb ik niet als doel jou te overtuigen :D. Je hebt gelijk. Ik neem aan dat ze concessies hebben moeten doen en dat moet blijken.
A.d.a.k. Ik ben niet overtuigd dit nu de Tesla-concurrent is.

Een andere concessie dan de Frunk, die wel genoemd is: de stroomlijn: (https://www.cnet.com/roadshow/reviews/2020-mercedes-benz-eqc-class-preview/ )

Mercedes officials won't speculate on the EQC's US-spec range, simply because there are so many variables to take into consideration. But don't be shocked if the final EPA number ends up being somewhere between 200 and 220 miles. That'll put the EQC behind the Jaguar I-Pace (234 miles) and Tesla Model X 75D (238 miles) -- not to mention the longer-range 100D and new, 325-mile long-range Tesla models -- and closer in line with the Audi E-Tron (204 miles).

Dan heb ik nog niet gesproken over de 7.7 kWh charger (10 uur laden) aan boord. Dan is thuisladen wel redlijk, maar je verwacht meer bij zo'n auto.

Ook als ik naar het dashboard kijk, dan heb ik weer zoveel knoppen en toetsers,,, zonde gewoon. Hou het eenvoudig. Alles via een groot scherm of je mobiel dat is veel meer iets van deze tijd. VInd ik uiteraard.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DutchTM3
Gelukkig heb ik niet als doel jou te overtuigen :D.
:)

Dan heb ik nog niet gesproken over de 7.7 kWh charger (10 uur laden) aan boord. Dan is thuisladen wel redelijk, maar je verwacht meer bij zo'n auto.
Dat had @sixela al gedaan. Ben ik het op zich ook wel mee eens. Maar er zijn heel wat auto's die van de grond af als EV ontwikkeld zijn en dezelfde beperking hebben.

Het ging mij er enkel om om aan te geven dat je een auto moet beoordelen op zijn eigen kwaliteiten en niet al bij voorbaat af moet serveren op het feit dat het toevallig een "broertje of zusje van" is. Maar goed, dat was denk ik ook wel duidelijk ondertussen :oops:
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat maakt een auto niet per definitie minder goed. Maar mogelijk wel goedkoper / minder duur. Ik denk dat je de auto zou moeten beoordelen op het eindresultaat en niet op hoe het ontwerp tot stand is gekomen.

Nou ja, het eindresultaat is een EV ter grootte van de Y voor de prijs van de X.

En een beetje aangekleed gaat dat ding (net als de etron) duurder zijn dan de nieuwe X100D. Met de halve actieradius en nog steeds de ruimte van de MY.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Toch kunnen al die oplaadproblemen voor thuis vrij gemakkelijk opgelost worden door simpelweg een lader buiten de auto te houden en de auto's DC te laden. Met een paar kleine softwareupdates kunnen ze waarschijnlijk ook verschillende merken doen, mochten ze er echt iets van willen maken kunnen ze er zelfs een eigen accu in verwerken en zonnepanelen aan kunnen sluiten op een dergelijk apparaat.
 
Mercedes-Benz EQC, de nieuwe elektrische Tesla-concurrent
Mercedes-Benz EQC, de nieuwe elektrische Tesla-concurrent | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

“Trekt op als een raket” ja vast 0-100 in 5,1 :D
Voorsprong door techniek! Geen teveel aan glimmende schermen en een hypermodern infotainment systeem met werkende spraakbediening. Veel betere architectuur dan we bij Audi zien. Jammer dat de veiligheid lijdt onder het traditionele ontwerp waardoor je de “motor en versnellingsbak” binnen krijgt bij een frontale aanrijding. Wel slim gevonden om een EV module in een ex ICE te schroeven. Mooi dat ze het geluid van de prototypen hebben weggewerkt. Dat is vele malen beter dan bij de ETron.
 
Ze proberen gewoon de vooroordelen weg te werken in aanloop op de komst van de ID.3 en andere EV's. Als je de test van b.v. AMS bekijkt van de EQC op youtube (vooral het laatste stuk) dan zie je waarom ze de markt willen overtuigen van de EV; een groot deel zit nog vol met fossiele vooroordelen. Ze stoppen er veel geld in en dus is deze marketing actie een schijntje om de conservatieve consument rijp te maken voor aanschaf van een ID.3. Nu zaaien en hopelijk over dik een jaar beginnen met oogsten.

Mijn €0,02
 
Is Volkswagen nu reclame aan het maken voor Tesla?

12 myths of e-mobility
Dit.

Ik vind dit verbazend. Geweldig. Om een glimlach van te krijgen. Om goed van te slapen.

Geen idee hoe wijdverspreid dit pamflet wordt verdeeld, maar als ik kijk naar de site van VW België staat daar ook onder "onze visie" dat ze gewoon EV's willen maken, punt ! (Onze visie | Volkswagen).

Als de grootste groep van autofabrikanten ter wereld zoiets zeggen, zal ze wel weten wat ze doet. Als ze het nu al durft verkondigen, is het niet voor 2022 maar veel eerder. En dan zullen PSA, Renault-Nissan/Fiat, Subaru, GM, Honda, MB en Ford een versnelling hoger schakelen. Zelfs Toyota zal het zich niet kunnen veroorloven om de "vanzelf opladende EV"-kaart :rolleyes: te blijven trekken.
 
Dit.

Ik vind dit verbazend. Geweldig. Om een glimlach van te krijgen. Om goed van te slapen.

Geen idee hoe wijdverspreid dit pamflet wordt verdeeld, maar als ik kijk naar de site van VW België staat daar ook onder "onze visie" dat ze gewoon EV's willen maken, punt ! (Onze visie | Volkswagen).

Als de grootste groep van autofabrikanten ter wereld zoiets zeggen, zal ze wel weten wat ze doet. Als ze het nu al durft verkondigen, is het niet voor 2022 maar veel eerder. En dan zullen PSA, Renault-Nissan/Fiat, Subaru, GM, Honda, MB en Ford een versnelling hoger schakelen. Zelfs Toyota zal het zich niet kunnen veroorloven om de "vanzelf opladende EV"-kaart :rolleyes: te blijven trekken.
Dan zou je toch bijna denken dat het in onderstaande link beschreven gevecht met 'Big auto and oil' ook in de nadagen is....
tweet Elon: Tesla is affecting powerful vested interests. Big auto and oil companies aren’t known for their gentle behavior. SpaceX is battling US military prime contractors and space programs of national governments. No walk in the park there.”
Elon Musk posits Tesla under attack by the fossil fuel industry, what do you think? - Electrek
 
SpaceX heeft er niet veel mee te maken. Big Oil natuurlijk wel, en shorters ook (die hebben wellicht al een paar miljard teruggewonnen van hun eerder geschatte 4 miljard euro verlies, maar er kan nog wat bij).

Het viel me trouwens op dat de laatste weken alle kennissen van mij plots overtuigd zijn dat EV's wreed slecht voor het milieu zijn (mijn antwoord is dat dat iets voor wetenschappers is, en zolang ik de perfecte combinatie heb van een Renault Espace/Citroën Berlingo/Ferrari 458/Mercedes E, die bovendien geen stikstof en fijn stof uitstoot aan de schoolpoort, ik blij ben met de beste wagen ter wereld). Maar het is wel opvallend hoe de laatste maanden iedereen dat negatieve over EV's heeft opgevangen.

Maar als Big Auto wél plots de EV kaart trekt (en niemand is bigger auto dan de VW-groep), dan vind ik dat hartverwarmend. We zullen zien of VW het meent, maar VW's 'pamflet' lijkt me écht goed nieuws (en overigens geen slecht nieuws voor TSLA, want als meer mensen morgen shoppen voor een EV zal Tesla's marktaandeel in de gehele automobielsector vanzelfsprekend groeien, wat Tesla's marges ten goede komt).

En als VW het niet meent, tja, dan is zoals @BobbyKings het zegt, dit gewoon gratis reclame voor Tesla!
 
Toch kunnen al die oplaadproblemen voor thuis vrij gemakkelijk opgelost worden door simpelweg een lader buiten de auto te houden en de auto's DC te laden. Met een paar kleine softwareupdates kunnen ze waarschijnlijk ook verschillende merken doen, mochten ze er echt iets van willen maken kunnen ze er zelfs een eigen accu in verwerken en zonnepanelen aan kunnen sluiten op een dergelijk apparaat.
Een dc lader thuis installeren lijkt me geen “vrij gemakkelijke oplossing”
Daarnaast is een 7,7kwh charger voor een 80kW accu baar mijn idee geen beperking. In 10 uur is hij van nul naar vol!
Dus voor 99% van je gebruik ruim voldoende.
Ik laad mijn model 3 met 3,6kw en nog nooit sochtends geen volledig volle accu gehad.
 
Een dc lader thuis installeren lijkt me geen “vrij gemakkelijke oplossing”
Daarnaast is een 7,7kwh charger voor een 80kW accu baar mijn idee geen beperking. In 10 uur is hij van nul naar vol!
Dus voor 99% van je gebruik ruim voldoende.
Ik laad mijn model 3 met 3,6kw en nog nooit sochtends geen volledig volle accu gehad.

Is denk ik juist de makkelijkste oplossing, zeker in combinatie met een accu. Vaak is in Nederland niet de 7.x charger het probleem, maar de nestaansluiting. De meeste hebben 1x35 amp of 3x25 amp. Hierboven ga je al naar een veel hoger vastrecht. 7.x betaal je door een fase 32 amp te belasten, als je maar 1 fase hebt heb je niet veel over voor de rest van je woning en als je 3 fase hebt zal je echt op 20 amp de lader moeten afzekeren en zit je gewoon op 4.x te laden ipv 7.x. Met DC laden kan je als je 3x25 hebt per fase 12 amp gebruiken (ivm verlies) om op 7.x te laden en als je 3x16 gebruikt op 11.