Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
En een vervolg video van Nextmove over de Tesla #ServiceHell.

Man man wat maakt Tesla hier toch een zeperd van. Het is duidelijk dat het Tesla topmanagement alleen maar aan de "Happy Flow" deliveries denkt. Dat de kwaliteit van de Service & Delivery voornamelijk tot zijn recht komt in hoe de gevallen worden afgehandeld waarbij iets niet goed gaat, daar heeft men geen oog voor.
Ik denk wel dat ze er een oog voor hebben, alleen nog niet genoeg personeel en de onderdelen logistiek nog niet op orde. Dit alles speelt overigens in maart/april, net toen de hele model 3 uitlevering op gang kwam.

Voor mij is het een no-brainer waarom men niet, voordat de klant de auto ophaald, dat deze intern uitvoerig op gebreken wordt geinspecteerd. Waarbij kleine gebreken direct worden hersteld, en mocht het toch een keer gebeuren, en bij grotere gebreken de klant tijdig een melding krijgt dat de auto later wordt uitgeleverd omdat deze nog niet aan de "kwaliteitseisen" van Tesla voldoet.
Tuurlijk, wanneer je een compleet functioneel dealer apparaat hebt met jaren ervaring, volledig ingewerkt, genoeg budget en een rustige behapbare stroom nieuwe auto's dan is dat de norm.
Nu is dat helaas niet de situatie waarin Tesla zich bevindt... Dan is het plotsklaps geen no-brainer meer maar een bizar lastig probleem...

Maar het grootste probleem is natuurlijk, waarom dit proces er niet doorheen zal komen, dat Tesla zo snel mogelijk de auto's betaald wilt hebben en dat problemen pas na het betalen worden verholpen... Dat dit veel duurder is en men daardoor een slechte naam krijgt maakt natuurlijk nietsuit voor de Financiele afdeling...
Ik begrijp niet goed waarom dit veel duurder is voor Tesla? Ik kan me voorstellen dat het juist veel duurder is wanneer je op de klant moet wachten voordat die een auto accepteert, die dan eindelijk betaalt (met enkele weken betalingstermijn) en je daarna pas de auto uitlevert? Dat is zomaar 4 tot 6 weken vertraging, plus 2x een oplever moment per auto. Waanzin.

De slechte naam komt doordat problemen traag en/of niet afdoende worden opgelost, en dat wordt door wijzigingen in het delivery proces echt niet opgelost.
 
En een vervolg video van Nextmove over de Tesla #ServiceHell.

Maar het grootste probleem is natuurlijk, waarom dit proces er niet doorheen zal komen, dat Tesla zo snel mogelijk de auto's betaald wilt hebben en dat problemen pas na het betalen worden verholpen... Dat dit veel duurder is en men daardoor een slechte naam krijgt maakt natuurlijk nietsuit voor de Financiele afdeling...

Nuja, is dit nieuws. Dat was al zo met de Model S en Model X'en.
En waarom zouden ze het niet zo moeten doen? De vraag is veel te groot voor hetgeen ze kunnen produceren. De afleveringsdivisie en maintenance vindt dit erg ja, maar de financiële dienst moet er nog steeds voor zorgen dat alle rekeningen betaald kunnen worden.

Als jij dit schandalig vindt, waarom ben je dan ook overgeschakeld van het wachten van de Polestar naar de Tesla Model 3? Juist ja, omdat enkel Tesla kan leveren. Of waarom besteld Nextmove dan nu geen 100'en Kona's en E-Niro's? Ze maken net die filmpjes om hun ongenoegen te uiten en te hopen dat Tesla reageert. Want ze willen die Model 3's nog zo enorm graag hebben.

Of je nu gaat eten in een McDonalds of in een restaurant, het blijft hetzelfde. Je honger is over, je hebt alleen bij de McDonalds een uur minder lang moeten wachten. Enige verschil hierbij is dat de McDonalds het eten zou serveren van een 1 Michelinster restaurant, terwijl de brasserie om de hoek, met beter personeel, je een gewone steak kan serveren.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Ik begrijp niet goed waarom dit veel duurder is voor Tesla? Ik kan me voorstellen dat het juist veel duurder is wanneer je op de klant moet wachten voordat die een auto accepteert, die dan eindelijk betaalt (met enkele weken betalingstermijn) en je daarna pas de auto uitlevert? Dat is zomaar 4 tot 6 weken vertraging, plus 2x een oplever moment per auto. Waanzin.
Al die mensen bij Tesla die via allerlei kanalen benaderd worden door mensen die gebreken aan hun uitgeleverde auto hersteld willen hebben kost niets? Zelfs mogelijk een vervang auto nodig hebben terwijl de auto gerepareerd wordt.
Het argument van enkele weken betalingstermijn is mijns inzien niet juist. Tesla kan nog altijd aanhouden dat bij afname van de auto deze betaald is. En als de auto vooraf aan de eerste levering gecontroleerd en gerepareerd is heb je maar 1 afleveringsmoment. En waarschijnlijk de meeste reparaties kunnen binnen een paar uur hersteld worden dus dan wordt de auto 1 dag later uitgeleverd. Bij een reparatie achteraf heb ook altijd weer (klein) oplevermoment...
Ik ben nog altijd van mening dat als Tesla voor aflevering wat meer werkt maakt om de (kleine) gebreken aan de auto's te herstellen dat dit in zijn geheel goedkoper is en men een betere naam krijgt voor Delivery...
 
  • Like
Reactions: JanG007
Als jij dit schandalig vindt, waarom ben je dan ook overgeschakeld van het wachten van de Polestar naar de Tesla Model 3? Juist ja, omdat enkel Tesla kan leveren.
Mmm ik heb nergens het woord schandalig genoemd. En als je verwijst naar mijn eerste zin met "Zeperd" dan bedoel ik hoe Tesla reageert op de NextMove video.
En vw.b. de Polestar. Ja oorspronkelijk wilden wij wachten totdat de Polestar 2 is geintroduceerd en je daarin een proefrit kunt maken zodat wij een goede vergelijk konden maken met de Model 3. De Renault Zoe zou het nog wel 1 jaar uithouden.
En ja door de gewijzigde fiscale regeling hebben wij besloten om het vergelijk maar niet af te wachten. De sterke punten van de model 3 vonden wij het rijden / wegligging. Daarnaast de ervaring / voorsprong die Tesla heeft v.w.b. accu's alsmede het snellader netwerk. En ook het supercleane dashboard was voor ons een pré.
 
Privacy settings
Bij sommige resultaten heb ik toch mijn bedenkingen.
Die bedenken heb ik ook
:
- Hyundai Kona Electric 39 kWh, 41.495 euro

Officieel bereik: 289 kilometer
Reëel bereik: 254 kilometer


- BMW i3, 41.994 euro

Officieel bereik: 310 kilometer
Reëel bereik: 265 kilometer


- Tesla Model 3 Standard Range Plus, 47.800 euro

Officieel bereik: 409 kilometer
Reëel bereik: 291 kilometer


Als alle auto's volgens dezelfde standaard (WLTP) moeten rapporteren, dan zou je niet verwachten dat de afwijkingen respectievelijk Kona 55, BMW 45 en M3 118 km zijn. Zeker niet als je weet dat de M3 de laagste Cw (Luchtweerstand) heeft.

Met Reëel bereik 291 voor de M3, heb ik sterke bedenkingen bij het artikel.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Tja, in het begin van het artikel hebben ze het over een daadwerkelijk bereik van 315km. Secuur is het zeker niet.

Ik werd overigens van alle kanten geappt over dit artikel. Oeioei, wat een boeven bij Tesla. Heb alleen maar gevraagd of ze zelf wel eens de rekensom gemaakt hebben: gemiddeld verbruik per liter x inhoud tank, en gevraagd of dat ooit gelukt was. Jullie raden het al......
Vandaag van Hilversum naar Gouda, door naar Boskoop, straks via Rotterdam naar Dongen en daarna terug naar Hilversum. De supercharger heb ik weer niet nodig.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik zou wat moeten terug zoeken, maar ik dacht dat WhatCar niet getest had van vol laden tot blijven rijden tot de batterij leeg is, maar enkel naar de BMS range keek na 100 mijl of zo. Het heeft vorige week nog in m'n twitter feed gestaan maar begin daar maar eens in te zoeken...
 
Hoe ze testen staat hier: What Car? Real Range: how we work it out

Omstandigheden worden eerst gelijkgemaakt, daarna:

All driving is done at What Car?’s private test track, so traffic conditions don’t affect the result. However, the 19.4-mile route simulates a mix of stop-start urban traffic, rural roads and motorways. This route is driven twice for cars with batteries that accepted more than 60kWh during the preparation stage and three times for cars with batteries that accepted more than 100kWh.
.
.
.
Knowing the kWh required for the test route and for a full recharge from flat enables us to calculate the Real Range.

Dus ja, er wordt geextrapoleerd.
 
Heb het gevonden: ze laden de auto vol, laten 'm 's nachts staan, rijden dan een route van 19,4 mijl, en laden terug vol en meten hoeveel kWh er bijgeladen is. Dat wordt dan geëxtrapoleerd over de range. De route bevat een beetje autoweg, wat betekent dat de I-Pace een voordeel heeft want op gewone wegen scoort ie redelijk aanvaardbaar.

What Car? Real Range: how we work it out
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Tesla kan nog altijd aanhouden dat bij afname van de auto deze betaald is. En als de auto vooraf aan de eerste levering gecontroleerd en gerepareerd is heb je maar 1 afleveringsmoment.
Nextmove wil keuren voordat ze betalen (dat is oplevermoment nr. 1), en dan --indien goed bevonden (oplevermoment nr 2, of 3, of 4 volgt indien nog niet goed bevonden...)-- betalen met één a twee weken betalingstermijn, en daarna afnemen (oplevermoment nr 2, of 3, of 4, of 5...).
Dat is niet wat je hierboven beschrijft...
 
Heb het gevonden: ze laden de auto vol, laten 'm 's nachts staan, rijden dan een route van 19,4 mijl, en laden terug vol en meten hoeveel kWh er bijgeladen is. Dat wordt dan geëxtrapoleerd over de range. De route bevat een beetje autoweg, wat betekent dat de I-Pace een voordeel heeft want op gewone wegen scoort ie redelijk aanvaardbaar.

What Car? Real Range: how we work it out

Ja ok, misschien handen ze hele nacht sentry aan. Dat scheelt wel 20km range.

Nextmove wil keuren voordat ze betalen (dat is oplevermoment nr. 1), en dan --indien goed bevonden (oplevermoment nr 2, of 3, of 4 volgt indien nog niet goed bevonden...)-- betalen met één a twee weken betalingstermijn, en daarna afnemen (oplevermoment nr 2, of 3, of 4, of 5...).
Dat is niet wat je hierboven beschrijft...

Maar bij mijn 2 vorige nieuwe autos, was dat ook zo, eerst auto bekijken, en dan pas betalen en afnemen. Dat is "normaal". Ik had dat ook wel graag gewild ipv vooruit betalen. Ik bedoel tegenwoordig kan je zo overmaken(instant payments)/pinnen etc.