Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Bij Whatcar wordt het verbruik gemeten zoals ze dat bij een ICE zouden doen: tank vol, wat rijden en tank opnieuw vullen en zien hoeveel je in de tank krijgt. Daarbij laten ze de auto idd een nachtje slapen om met een afgekoelde batterij te kunnen vertrekken.
Goed: de tesla's hebben nogal wat vampire verbruik, 100% laden duurt erg lang door een traag en weinig efficiënt balanceerproces. Bij Tesla, die zijn cellen bij 100% zelfs wat overlaadt, zal dat nog meer het geval zijn dan bij andere merken. Voorts is het ook zo dat het geafficheerd verbruik wat te optimistisch is omdat er nogal wat rand verbruik wordt weggelaten.
.
 
Ja ok, misschien handen ze hele nacht sentry aan. Dat scheelt wel 20km range.



Maar bij mijn 2 vorige nieuwe autos, was dat ook zo, eerst auto bekijken, en dan pas betalen en afnemen. Dat is "normaal". Ik had dat ook wel graag gewild ipv vooruit betalen. Ik bedoel tegenwoordig kan je zo overmaken(instant payments)/pinnen etc.
Moa, dat pinnen gaat wat lastiger met bedragen van 50 a 70k maar goed dat is hier niet echt het punt.
Tesla heeft er (heel slim) voor gekozen vooraf betaald te krijgen (zoals 'normaal' is bij een online aankoop), wat ervoor zorgt dat de betaling niet afhankelijk is van de aflevering/acceptatie van de auto.

Nextmove wil daar niet meer aan, na zich blijkbaar een paar keer gebrand te hebben, en dat is hun goed recht.

Tesla wil zijn werkwijze ook niet omgooien, en dat begrijp ik ook heel erg goed, o.a. om redenen die ik hierboven noem. Om het nog wat te verduidelijken: door betaling vooraf te eisen heeft eventuele non-acceptatie of garantiewerk geen invloed op Tesla's cash flow.
Dat Tesla de eventuele problemen moet herstellen is duidelijk, maar betaling bij acceptatie zou met de huidige staat van het service apparaat voor maanden vertraging kunnen zorgen bij een deel van de auto's en grote invloed op de cash flow kunnen hebben.
Voor de klant verandert er niet zo veel want die is er toch aan gehouden de auto uiteindelijk af te nemen. Hij kan het uit laten blijven van betaling echter niet als pressiemiddel gebruiken.
 
Juist. Als het Whatcar experiment al voor iets de maat zou zijn dan is het voor het verbruik uit het net, maar niet voor de range. Iemand die de volle rangr eens wil benutten zal het extra energieverbruik dat samengaat met tot 100% laden er voor lief bij nemen.
 
Moa, dat pinnen gaat wat lastiger met bedragen van 50 a 70k maar goed dat is hier niet echt het punt.

Overmaken werkt prima en binnen 5 seconden. Probleem met Amerikaanse bedrijven is dat hun betalingsinfra jaren (of is het decennia?) achterloopt op Europa. Europese bank-bank overschrijvingen zijn geen probleem, probeer dat maar eens in de USA.
 
Heb het gevonden: ze laden de auto vol, laten 'm 's nachts staan, rijden dan een route van 19,4 mijl, en laden terug vol en meten hoeveel kWh er bijgeladen is. Dat wordt dan geëxtrapoleerd over de range. De route bevat een beetje autoweg, wat betekent dat de I-Pace een voordeel heeft want op gewone wegen scoort ie redelijk aanvaardbaar.

What Car? Real Range: how we work it out

Ze laten hem aan de stekker hangen tot 's morgens, dus die vampire drain wordt niet meegemeten, tenzij de Model 3 voor het kleine verlies niet bijlaadt (wat uiteraard mogelijk is).

Waar wel geen rekening mee gehouden wordt, dat is dat een korte laadsessie dicht bij 100% SoC na 60km rijden veel meer verliezen heeft dan een lange laadsessie van 0-100% (laat staan van pakweg 20->80%), en dat je dus niet kunt extrapoleren zoals zij het doen.

Dat is zelfs méér zo voor Tesla dan andere merken, omdat Tesla toelaat om de batterij vrij ver door te laten (vergeleken met andere modellen), maar vrij traag en met vrij veel verliezen op het einde. Een e-tron heeft dat niet, want die "100%" is eigenlijk maar 90%.

Zij gebruiken de verhouding tussen de vermogens uit de muur, en niet de verhoudingen tussen wat er in de batterij is terechtgekomen.

Niets van EVs begrepen.
 
Last edited:
Maar bij mijn 2 vorige nieuwe autos, was dat ook zo, eerst auto bekijken, en dan pas betalen en afnemen. Dat is "normaal". Ik had dat ook wel graag gewild ipv vooruit betalen. Ik bedoel tegenwoordig kan je zo overmaken(instant payments)/pinnen etc.

Ik kreeg mijn Carrera nochtans ook pas mee nadat de betaling uitgevoerd (en zichtbaar) was voor de financiële afdeling van Porsche. En dan reken je best twee werkdagen voor een overschrijving. Een instant payment van dergelijke bedragen via mobiel (aangezien je dan in hun garage/SeC bent) is ook niet zo eenvoudig. En “pinnen” ???
 
Ja? Heb mijn vorige auto gewoon gepinned. ff limiet verhogen bij je bank...

Een opdracht kan je gewoon klaarzetten thuis en terplekke alleen bevestigen. Ze kunnen dat 5 seconden later zien.

“Pinnen” is toch cash afhalen aan de bank(automaat) ? In Europa is dit beperkt tot 3.000,- euro max. Of is “pinnen” ook betalingen verrichten met jouw bank-/kredietkaart aan de betaalterminal van de leverancier ? Lijkt mij sterk dat je die limieten kan verhogen naar 60K/70K zonder een bezoek aan jouw bank.

Wat de overschrijving betreft; bij een geonweerd dealer betaal je de wagen aan de eigenaar van de betreffende garage. Bij Telsa gaat dit naar een algemene rekening en ik betwijfel sterk dat een SeC medewerker de stortingen op die rekening kan inzien. De financiële afdeling zal dit verwerken en jouw account bij Tesla aanpassen.
 
Privacy settings
Bij sommige resultaten heb ik toch mijn bedenkingen.

Whatcar is niet serieus te nemen. Die komen heel vaak met resultaten waar een sponsorlucht aan hangt van heb ik me jou daar.

De resultaten die ze nu gepubliceerd hebben zijn ook weer volstrekt ongeloofwaardig.

Ps waarom whatcar een consumentenplatform genoemd wordt ontgaat mij ook. Het is gewoon een magazine als AMS, AutoVisie, enz.
 
Last edited: