Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ja lekker belangrijk.

Ik heb een iPad mount op het dashboard gemonteerd omdat ik regelmatig al rijdende toch in Teams meetings zit.

Kan je alles beginnen verbieden in de software van je Tesla of niet-Tesla, maar met een goeie houder en een smartphone of tablet kan je zoveel meer.
IMHO heb je ofwel enkel geluid nodig in de Teams-meeting en dan kan het ook in de gsm-app over bluetooth. Ofwel heb je het beeld ook nodig en dan hoort het niet thuis in een rijdende auto. Ik vind dit allesbehalve een ondersteunend argument voor het toelaten van spelen op een scherm dat doelbewust ik het gezichtsveld van de chauffeur geplaatst is.
 
IMHO heb je ofwel enkel geluid nodig in de Teams-meeting en dan kan het ook in de gsm-app over bluetooth. Ofwel heb je het beeld ook nodig en dan hoort het niet thuis in een rijdende auto. Ik vind dit allesbehalve een ondersteunend argument voor het toelaten van spelen op een scherm dat doelbewust ik het gezichtsveld van de chauffeur geplaatst is.
Mijn punt is niet dat Tesla dit moet toelaten. Mijn punt is dat als je het volledig afblokt, er alternatieven zijn voor koppigaards.

Er is absoluut geen probleem om al rijdende op een snelweg op autopilot een presentatie of discussie mee te volgen. Voor mij hoeft het ook niet dat de passagier indien nodig een spelletje kan spelen op het middelste scherm, en ik zie veel bestuurders afgeleid zijn door hun smartphone zónder autopilot, maar hoever wil je het systeem foolproof maken? Want zoals ik zei: in een Ford kan je nog niet eens een ander adres in de navigatie invoeren zolang je de auto niet in P zet.
 
Ik moet @woot hier bijtreden, ik volg ook meetings via teams op mijn tablet. Als ze alles gaan blokken omdat er één of andere oen als bestuurder het toch in zijn hoofd zou kunnen halen om een spelletje te spelen tijdens het rijden dan moeten ze ineens de lijn doortrekken.
In iedere auto een blokker die alle gebruik van tablets, smartphones en andere media toepassingen onmogelijk maakt.
Maar dat gaan we toch niet doen, zijn we al niet genoeg gebonden aan regeltjes.
Ik heb er stilaan mijn buik van vol van die pamperpolitiek.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and RobsEV
Ik moet @woot hier bijtreden, ik volg ook meetings via teams op mijn tablet.
En dat is vrij kansloos. Je moet opletten in het verkeer, niet films kijken, appen of spelletjes doen. Zelfs een intensief gesprek via de telefoon moet je afvragen of die achter het stuur moet plaatsvinden. Alleen vrouwen (denken dat ze) kunnen multitasken. En die maken gelukkig nooit ongelukken.

Reken er maar op dat als jij op FSD/autopilot een ongeluk maakt, Tesla vrolijk jou interne dashcam met geplette smoel zal vrijgeven om te bewijzen dat je niet aan het opletten was, dit om autopilot te vrijpleiten.

 
Last edited:
Ik moet @woot hier bijtreden, ik volg ook meetings via teams op mijn tablet. Als ze alles gaan blokken omdat er één of andere oen als bestuurder het toch in zijn hoofd zou kunnen halen om een spelletje te spelen tijdens het rijden dan moeten ze ineens de lijn doortrekken.
In iedere auto een blokker die alle gebruik van tablets, smartphones en andere media toepassingen onmogelijk maakt.
Maar dat gaan we toch niet doen, zijn we al niet genoeg gebonden aan regeltjes.
Ik heb er stilaan mijn buik van vol van die pamperpolitiek.
Totdat iemand in je kring verongelukt omdat 1 of andere nitwit niet goed kan omgaan met de vrijheden die we hebben. Dan is de wereld ineens omgedraaid.
ER zijn vele die denken het te kunnen, net als met alcohol in het verkeer. Totdat het fout is gegaan en dan is het: "Was ik maar verstandiger geweest"
 
Totdat iemand in je kring verongelukt omdat 1 of andere nitwit niet goed kan omgaan met de vrijheden die we hebben. Dan is de wereld ineens omgedraaid.
ER zijn vele die denken het te kunnen, net als met alcohol in het verkeer. Totdat het fout is gegaan en dan is het: "Was ik maar verstandiger geweest"

Als je rijdt moet je op het verkeer letten. De meeste zijn altijd met wat anders bezig dat wat al voor de tijd van mobieltjes zo.
Je zag ze vroeger zelfs met de kracht of een boek in de file en nu is het een tablet.

Probleem is niet dat je het niet kunt voorkomen zolang je een mens een auto laat besturen.
Veelal geeft men de auto dan de schuld als het fout gaat terwijl ze gewoon de bestuurder hadden moeten opknopen.

Mensen hebben altijd de neiging om aan symptoombestrijding te doen om maar niet het echte probleem te moeten aanpakken.
Tablets en laptops onmogelijk maken in een auto is geen optie. Dat killed alle vormen van electronica zo ook navigatie etc. en dus niet mogelijk.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Verschil met alcohol is dat als je de meeting verlaat of negeert, je weer 100% nuchter bent.

Je moet het overigens niet belangrijker maken dan dat het al is. Ik heb het idd 1 keer getest omdat ik op twitter de geruchten had gelezen en ze nogal ongelofelijk vond. Maar heb het verder niet meer gebruikt. Ik moet nl. rijden, ik heb geen tijd om spelletjes te spelen :).
 
Je mag niet je telefoon vasthouden (of iets anders) maar wel bellen. In Engeland is het volgens mij zelfs de regel 2 handen op het stuur waar mensen voor de meest gekke zaken dus een boete krijgen.

Er is een middenweg... Spelletjes spelen kan alleen als er ook daadwerkelijk iemand in de bijrijdersstoel zit (dus de stoel druk ervaart). Nu is dat niet het geval maar dat is met een software update eenvoudig in te stellen.

Verder vind ik dat turn based games in de file ook geactiveerd kunnen worden als AP geactiveerd is en de auto langzamer dan 60 rijd (de UNECE level 3 limiet). Non turn based games is niet handig want de focus ligt dan volledig op het scherm.

Verder vind ik dat je ook gewoon Youtube/Netflix moet kunnen activeren tijdens het rijden als er druk in de bijrijders stoel of de achter stoelen of als AP rijdt volgens UNECE level 3 limiet).
 
Mijn punt is niet dat Tesla dit moet toelaten. Mijn punt is dat als je het volledig afblokt, er alternatieven zijn voor koppigaards.

Er is absoluut geen probleem om al rijdende op een snelweg op autopilot een presentatie of discussie mee te volgen. Voor mij hoeft het ook niet dat de passagier indien nodig een spelletje kan spelen op het middelste scherm, en ik zie veel bestuurders afgeleid zijn door hun smartphone zónder autopilot, maar hoever wil je het systeem foolproof maken? Want zoals ik zei: in een Ford kan je nog niet eens een ander adres in de navigatie invoeren zolang je de auto niet in P zet.
Mijn vorige werkgever heeft al twee keer een forse aanrijding gehad omdat hij onderweg in een meeting zat.
Het is niet voor niets dat grote bedrijven steeds vaker hun werknemers verbieden of ontraden om in de auto te bellen of meetings te volgen.

Als je als fabrikant de mogelijkheid biedt om spelletjes te spelen gaan mensen dat ook doen, ongeacht of het voor de bijrijder is of niet. Als fabrikant moet je je verantwoordelijkheid nemen en zolang de auto niet volledig autonoom rijd zou het niet moeten kunnen.
 
  • Like
Reactions: horta and Hbrink
Ik vergelijk autopilot dan eerder met een roltrap, waarvan je niet hoeft op te letten maar wel moet weten wanneer je op het einde komt, om af te stappen.
Tenzij er iemand anders op die roltrap "anders" gaat denken dan hoe je hoort te denken op een roltrap. Ben je op dat moment aandachtig geraak je misschien nog boven, en anders... tsja, het is maar op een roltrap.
In het verkeer, met je autopilot aan, geraak je door iemand anders "anders" denken misschien wel sneller boven 👼
 
Volgende filmpje van greentheonly. Geef mij maar de radar terug:


Hij reed 75m/h is 120km/u en remde niet af.

Om phantom braking te voorkomen wordt met auto's met een radar alles uitgefilterd met een snelheidsverschil van +80km/u dus +50m/h.
Dus daarvoor gaat een radar je niet helpen...

Ik zag hem gewoon komen op de video en dus zat de bestuurder niet op te letten zoals er van je verwacht wordt met NOA zoals de tekst claimt waarop deze reed.

Pas nog iemand met een Volvo met pilot assist op een pijlwagen gereden in Zeeland omdat hij met andere zaken bezig was dan opletten.
Bij een Tesla was het een foute gevaarlijke Tesla geweest nu is het een debiel met een Volvo.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Mijn vorige werkgever heeft al twee keer een forse aanrijding gehad omdat hij onderweg in een meeting zat.
Met z'n Tesla?

Toen ik nog geen Tesla had, was er geen haar op m'n hoofd dat eraan dacht om aan een meeting deel te nemen. Alhoewel ik een keer een meeting heb gedaan terwijl ik op de motorfiets op weg naar Parijs was, ja. Maar daar zag ik geen scherm, enkel audio.
 
Volgende filmpje van greentheonly. Geef mij maar de radar terug:

Dat was een auto met radar, en in de logs kon Green achterhalen dat het object herkend werd door de radar.

Maar de radar herkende ook de vangrail links en het bord rechts als stationaire objecten, net zoals het wegdek waarop de auto rijdt. Alles is een stationair object, en daarom worden die dingen eruit gefilterd omdat anders de auto constant denkt dat ie in een aanrijding betrokken gaat geraken, en telkens gaat remmen. Je phantom brakes, weetjewel.
 
  • Like
Reactions: RobsEV