Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
En toch... ik heb ook al diverse ingrepen van de auto gehad. Vooral de hoeveelheid phantom brakes was bizar en ook al let je op kan zo'n rem actie echt wel een ongeval veroorzaken omdat iemand moet uitwijken omdat iemand niet verwacht dat iemand zomaar hard remt op een lege snelweg.

Ik heb 1x een emergency brake gehad in Rotterdam en toen schrok ik me helemaal wild. Oorzaak een voetganger die gewoon dichtbij liep maar totaal niet in het pad van de auto. Gelukkig toen niemand dicht achter me!

Als je net een Tesla hebt dan herken je veel situaties nog niet waar de auto mogelijk kan ingrijpen en dat is juist het gevaarlijke aan een Tesla.

Ook daarnaast een aantal ingrepen moeten maken waarvan ik hoopte dat de auto zou ingrijpen maar dat nooit gedaan heeft.


Het aantal meldingen dat de auto onnodig remde liep in de honderden! Driehonderd! 🤣🤣

Het zou gaan om:

2400 gevallen van ongewenste, automatische acceleratie,
1500 problemen met remmen, waaronder 139 'onbedoelde noodstops'
383 gevallen van 'stops vanwege potentiële botsingen die niet aan de orde waren'.

In een deel van de gevallen konden bestuurders de macht over het stuur terugkrijgen, maar in andere gevallen eindigde het met een eenzijdig of tweezijdig ongeval. Dat is meer dan 1000 keer voorgekomen.

Ik geloof persoonlijk niet dat in al die jaren naar 140 onterechte noodstops zijn gemaakt door de software. Dan voel ik me wel heel erg geprezen! Dit zijn enkel de meldingen waar dat kennelijk door de auto of door HQ zelf zo is gelabeld.
 
  • Like
Reactions: zkpq and Maarten CH
Als je net een Tesla hebt dan herken je veel situaties nog niet waar de auto mogelijk kan ingrijpen en dat is juist het gevaarlijke aan een Tesla

Phantom brakes zijn niet Tesla-specifiek. Onterecht ingrijpen van ADAS systemen komt bij alle merken voor, net als onterecht niet ingrijpen.

2400 gevallen van ongewenste, automatische acceleratie

Een recent onderzoek van de NHTSA liet wederom zien dat in 100% van de gevallen dit draait om ‘Pedal Misapplication’, ook meerdere onderzoeken door Tesla hacker WK057 aka Jason Hughes komen tot die conclusie: driver error.

Tesla Vision ADAS heeft van EuroNCAP de hoogste score ooit gekregen, 98%.

Helaas dus nog steeds niet perfect.

Dat hele Handelsblatt artikel is een Hit-piece en nog niet eens een bijzonder originele. ‘Sudden Unintended Acceleration’ en ‘Phantom Braking’ zijn al zo oud als TeslaQ.
 
Phantom brakes zijn niet Tesla-specifiek. Onterecht ingrijpen van ADAS systemen komt bij alle merken voor, net als onterecht niet ingrijpen.



Een recent onderzoek van de NHTSA liet wederom zien dat in 100% van de gevallen dit draait om ‘Pedal Misapplication’, ook meerdere onderzoeken door Tesla hacker WK057 aka Jason Hughes komen tot die conclusie: driver error.

Tesla Vision ADAS heeft van EuroNCAP de hoogste score ooit gekregen, 98%.

Helaas dus nog steeds niet perfect.

Dat hele Handelsblatt artikel is een Hit-piece en nog niet eens een bijzonder originele. ‘Sudden Unintended Acceleration’ en ‘Phantom Braking’ zijn al zo oud als TeslaQ.
Ik heb ook wel eens een ongewenste automatische acceleratie. Momenteel zelfs regelmatig. ALs ik naar mijn werkplek rij dan is er een stukje weg waar het 70 km/hr is na een stukje denkt mijn Tesla dat ik 100 mag. Dus gaat hij automatsch de nieuwe snelheid aanhouden. Wat in dit geval dus ongewenst is.
 
  • Like
Reactions: NielsA
De phantom brake van Tesla ken ik wel, al ervaar ik die minder en minder.
Mijn KIA e-Niro kent wel versnellen en afremmen zonder dat er aanleiding is en ik op een systeem (zoals acc) rijd. Dat gebeurt in de snelheidsrange 50-80 km/u. Kia heeft nooit wat kunnen vinden (er is niets mis), en ik heb mij er bij neergelegd. Geen vervelende auto die Niro maar er komt geen nieuwe voor terug. Op de lijst leasevoertuigen van mijn werkgever staat nu wel een nieuw, veelbelovend, merk: Tesla 😅
Met die incidentele phantombrake kan ik wel leven…….
 
Ik heb ook wel eens een ongewenste automatische acceleratie. Momenteel zelfs regelmatig. ALs ik naar mijn werkplek rij dan is er een stukje weg waar het 70 km/hr is na een stukje denkt mijn Tesla dat ik 100 mag. Dus gaat hij automatsch de nieuwe snelheid aanhouden. Wat in dit geval dus ongewenst is.
Daarnaast kan de auto ook automatisch afremmen voor verkeer of een verkeerssituatie, en daarna op de cruise control of autopilot weer vlot optrekken naar de ingestelde snelheid. Dat kan dan verrassend zijn voor de bestuurder en tot gevaarlijke situaties leiden. Geen Tesla specifiek probleem, maar vooral dat van adaptieve cruise control.
 
Ik heb ook wel eens een ongewenste automatische acceleratie. Momenteel zelfs regelmatig. ALs ik naar mijn werkplek rij dan is er een stukje weg waar het 70 km/hr is na een stukje denkt mijn Tesla dat ik 100 mag. Dus gaat hij automatsch de nieuwe snelheid aanhouden. Wat in dit geval dus ongewenst is.
He? Mijn Tesla laat wel de max snelheid zien maar verandert niet de ingestelde (rij)snelheid; één uitzondering, als je bebouwde kom met meer dan 50 inrijdt, schakelt hij naar 50 terug.
 
Ik heb ook wel eens een ongewenste automatische acceleratie. Momenteel zelfs regelmatig. ALs ik naar mijn werkplek rij dan is er een stukje weg waar het 70 km/hr is na een stukje denkt mijn Tesla dat ik 100 mag. Dus gaat hij automatsch de nieuwe snelheid aanhouden. Wat in dit geval dus ongewenst is.


Tuurlijk is dat ongewenst, dat is niet het punt.

Het punt is Input Error versus software malfunction.
 
Ik heb ook wel eens een ongewenste automatische acceleratie. Momenteel zelfs regelmatig. ALs ik naar mijn werkplek rij dan is er een stukje weg waar het 70 km/hr is na een stukje denkt mijn Tesla dat ik 100 mag. Dus gaat hij automatsch de nieuwe snelheid aanhouden. Wat in dit geval dus ongewenst is.
Grappig, zo'n stukje ken ik ook. Is een autoweg waar je tijdelijk 70 moet, maar tijdens die 70-zone geeft ie ineens gas richting de 100.
 
Ik heb ook wel eens een ongewenste automatische acceleratie. Momenteel zelfs regelmatig. ALs ik naar mijn werkplek rij dan is er een stukje weg waar het 70 km/hr is na een stukje denkt mijn Tesla dat ik 100 mag. Dus gaat hij automatsch de nieuwe snelheid aanhouden. Wat in dit geval dus ongewenst is.
Ik heb volgens mij ontdekt hoe en wanneer dit gebeurt. Ik heb het op deze manier:
  • De maximale snelheid is 100 km/h.
  • Je stelt je snelheid in op bijvoorbeeld 105 km/h.
  • Je gaat 105 km/h rijden.
  • Er komt een stuk waar (om wat voor reden dan ook) je Tesla de snelheid aanpast naar 100 km/h.
  • Dat stuk is voorbij en je Tesla versnelt weer naar de eerder ingestelde snelheid van 105 km/h.
 
Ik heb volgens mij ontdekt hoe en wanneer dit gebeurt. Ik heb het op deze manier:
  • De maximale snelheid is 100 km/h.
  • Je stelt je snelheid in op bijvoorbeeld 105 km/h.
  • Je gaat 105 km/h rijden.
  • Er komt een stuk waar (om wat voor reden dan ook) je Tesla de snelheid aanpast naar 100 km/h.
  • Dat stuk is voorbij en je Tesla versnelt weer naar de eerder ingestelde snelheid van 105 km/h.
Dat klopt helemaal. Mijn ervaring is dat snelheidsborden (en combi met live data?) worden gelezen waardoor de snelheid automatisch wordt aangepast. Ik heb mijn cruise ingesteld op toegestane snelheid +3 km/h. Van mij mag deze functie eruit, omdat het in bijna alle gevallen niet terecht is. De auto remt abrupt af of versnelt plotseling.
 
Ik heb volgens mij ontdekt hoe en wanneer dit gebeurt. Ik heb het op deze manier:
  • De maximale snelheid is 100 km/h.
  • Je stelt je snelheid in op bijvoorbeeld 105 km/h.
  • Je gaat 105 km/h rijden.
  • Er komt een stuk waar (om wat voor reden dan ook) je Tesla de snelheid aanpast naar 100 km/h.
  • Dat stuk is voorbij en je Tesla versnelt weer naar de eerder ingestelde snelheid van 105 km/h.
Ik zit nu in Duitsland daar is een stuk 70 km. Dat geeft mijn Tesla ook aan en ik rij op ap. Het stuk blijft qua borden 70 km/uur maar na een kruispunt denk de Tesla dat hij 100 mag. En gaat hij dat ook doen. Echt grote snelheidsverschil verschillen als je op AP de maximale snelheid accepteert. Zet je hem iets lager dan blijft hij bijvoorbeeld netjes 69 rijden. Dit heb ik nog niet ervaren op snelwegen. Wat jij noemt merk ik ook bijvoorbeeld bij den Bosch als je daar op en van de parallelbaan gaat.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Iemand met een 2019 US build die al naar de autokeuring geweest is en dit kan bevestigen?
In september moet ik een eerste keer naar de autokeuring.
 
Iemand met een 2019 US build die al naar de autokeuring geweest is en dit kan bevestigen?
In september moet ik een eerste keer naar de autokeuring.
Typische HLN uitvergroting. Beetje wegtrekken is voldoende. Best thuis eens oefenen.
 
  • Like
Reactions: Paco and Hayden
Iemand met een 2019 US build die al naar de autokeuring geweest is en dit kan bevestigen?
In september moet ik een eerste keer naar de autokeuring.
Ja hoor, en nul issues.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Grootste issue is dat het vroeger achter de C stijl zat. Ik heb dus beide de B en C stijl weg getrokken omdat ik al in de wachtrij stond en het bijna mijn beurt was 🤣

Maar onderschat niet dat er ook Tesla eigenaars zijn die die dingetjes niet weten, en dan moet je het van een pientere keurder hebben, of wordt de wagen afgekeurd. De locatie van de VIN in het koetswerk staat namelijk ook niet in de handleiding.

Voor België zal het wel de B stijl zijn.

Succes!

1685514310657.png
 
  • Helpful
Reactions: Hayden and Maarten