Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Big-oil en een heleboel anderen hebben hun zin. De regels voor leaserijders is van de baan.

De vraag is meer dat het vooral onterecht was de werknemer hier mee op te zadelen doordat de bijtellingsregels vet in het nadeel zijn voor EV rijders. Niet iedereen

Ook nog maar zien wat ze gaat doen met de wegenbelasting. Ik rij maar 12-15k per jaar.

Het wordt gewoon tijd voor rekeningrijden waarbij dat de vervanger wordt voor wegenbelasting en BPM.
 
  • Like
Reactions: opti and DTTS
Big-oil en een heleboel anderen hebben hun zin. De regels voor leaserijders is van de baan.

DEN HAAG - Werknemers moeten niet meer verplicht worden tot elektrisch rijden bij de keuze voor een zakelijke leaseauto. Autobrancheclub Bovag doet die oproep aan werkgevers nu het kabinet het voornemen heeft geschrapt om per 2025 het gehele zakelijke leasewagenpark te elektrificeren.

Veel bedrijven weten niet dat de plicht is afgeschaft en laten hun werknemers onterecht voor (dure) elektrische bolides kiezen.

Tijdens de laatste onderhandelingen voor het ’klimaatpakket’ van minister Rob Jetten (Klimaat) lag het voornemen op tafel om alle zakelijke leaseauto’s verplicht te vergroenen en wel per 2025. Haagse bronnen melden echter dat dat plan gesneuveld is, toen uit doorrekeningen van het ministerie van Financiën bleek dat hierdoor een gat in de Nederlandse schatkist zou ontstaan van 4,5 tot 5 miljard euro, onder meer vanwege misgelopen accijns en btw omdat elektrische auto’s geen fossiele brandstof tanken. „Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moest dat miljardengat binnen de eigen begroting dichten”, zegt een ingewijde.




Om dat gat te dichten zou de aanschafbelasting voor auto’s van particulieren fors omhoog moeten. Daardoor zouden nieuwe wagens fors duurder worden. Omdat dat voor meerdere coalitiepartijen een brug te ver was, is het voornemen geschrapt uit het pakket van Jetten.

Daarover is irritatie bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De verwachting bij het departement was dat door de bedrijven te verplichten per 2025 massaal in te zetten op elektrische auto’s, enkele jaren daarna ook een grote tweedehandsmarkt zou ontstaan.

Nu de plicht is geschrapt, is het nog maar de vraag of de mobiliteitssector komende jaren ’vergroent’. Toch wordt 600 miljoen euro uitgetrokken om komende jaren de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s te stimuleren. Kritiekpunt is echter dat dit vaak elektrische auto’s zijn met een actieradius van nog geen 150 kilometer. Ook is bepaald dat de aanschafbelasting, ook voor elektrische auto’s, iets omhoog gaat. Maar wel veel minder dan eerder voorzien.

Verleiden​

Han ten Broeke van autobrancheclub Bovag zegt dat Bovag altijd voor een ’combinatie van verleiden en verplichten’ was. Ten Broeke wijst erop dat de ’verleiding’ voor nieuwe elektrische auto’s door het kabinet wordt afgebouwd. Het is daarom niet redelijk dat werkgevers hun werknemers verplichten om in lease-stekkerauto’s te gaan rijden. „Er wordt door het kabinet slechts 600 miljoen euro uitgetrokken voor gebruikte auto’s. Dat doet niets voor de nieuwverkoop van elektrische auto’s. Daarom is het ook logisch de normering niet langer verplicht te stellen.”


De Bovag-voorman wijst erop dat nieuwe auto’s (waaronder elektrische) door het kabinetsbeleid sowieso duurder worden en het wagenpark dreigt te verouderen. „Terwijl het kabinet de instroom van elektrische auto’s zou moeten stimuleren om de klimaatdoelen te halen, zetten de aangekondigde maatregelen in het ’klimaatpakket’ daar juist een rem op. Het enige wat overeind blijft is de subsidie op al gebuikte elektrische auto’s. Wij zijn zeer teleurgesteld en maken ons zorgen over het halen van de klimaatdoelen.”

Leasepark​

Nu de verplichting voor het zakelijke leasepark is komen te vervallen, werkt het kabinet nog wel aan andere maatregelen om CO2 te besparen bij de zakelijke mobiliteit. Dat mag op andere manieren dan elektrisch rijden, bijvoorbeeld door werknemers meer gebruik te laten maken van het ov, extra thuiswerkdagen te geven of door in te zetten op vervoer per fiets.

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) reageert „verbaasd en teleurgesteld” dat de elektrische auto van de zaak niet in het klimaatpakket zit. „Als we willen dat er zo snel mogelijk betaalbare elektrische auto’s beschikbaar komen, dan was het logisch om de zakelijke elektrische auto te verplichten”, zegt Maarten van Biezen, bestuurslid bij VER. „Zestig procent van de nieuwe auto’s komt immers als zakelijke auto op de weg.”

De VER hoopt dat er de aankomende maanden nog een gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen (waarbij het zware accupakket niet meetelt voor de gewichtsbepaling van de auto) in de motorrijtuigenbelasting wordt meegenomen. „Gebeurt dat niet, dan stijgen de kosten voor een EV enorm en daar weegt een aanschafsubsidie niet tegenop”, aldus Van Biezen.
Waarom moet er een gewichtscorrectie komen voor electrische voertuigen? Dat maakt duidelijk dat electrische autos dikke asobakken zijn die alleen maar kunnen blijven rijden op subsidie
 
  • Funny
Reactions: SpaceWagon
Big-oil en een heleboel anderen hebben hun zin. De regels voor leaserijders is van de baan.

DEN HAAG - Werknemers moeten niet meer verplicht worden tot elektrisch rijden bij de keuze voor een zakelijke leaseauto. Autobrancheclub Bovag doet die oproep aan werkgevers nu het kabinet het voornemen heeft geschrapt om per 2025 het gehele zakelijke leasewagenpark te elektrificeren.

Veel bedrijven weten niet dat de plicht is afgeschaft en laten hun werknemers onterecht voor (dure) elektrische bolides kiezen.

Tijdens de laatste onderhandelingen voor het ’klimaatpakket’ van minister Rob Jetten (Klimaat) lag het voornemen op tafel om alle zakelijke leaseauto’s verplicht te vergroenen en wel per 2025. Haagse bronnen melden echter dat dat plan gesneuveld is, toen uit doorrekeningen van het ministerie van Financiën bleek dat hierdoor een gat in de Nederlandse schatkist zou ontstaan van 4,5 tot 5 miljard euro, onder meer vanwege misgelopen accijns en btw omdat elektrische auto’s geen fossiele brandstof tanken. „Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moest dat miljardengat binnen de eigen begroting dichten”, zegt een ingewijde.




Om dat gat te dichten zou de aanschafbelasting voor auto’s van particulieren fors omhoog moeten. Daardoor zouden nieuwe wagens fors duurder worden. Omdat dat voor meerdere coalitiepartijen een brug te ver was, is het voornemen geschrapt uit het pakket van Jetten.

Daarover is irritatie bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De verwachting bij het departement was dat door de bedrijven te verplichten per 2025 massaal in te zetten op elektrische auto’s, enkele jaren daarna ook een grote tweedehandsmarkt zou ontstaan.

Nu de plicht is geschrapt, is het nog maar de vraag of de mobiliteitssector komende jaren ’vergroent’. Toch wordt 600 miljoen euro uitgetrokken om komende jaren de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s te stimuleren. Kritiekpunt is echter dat dit vaak elektrische auto’s zijn met een actieradius van nog geen 150 kilometer. Ook is bepaald dat de aanschafbelasting, ook voor elektrische auto’s, iets omhoog gaat. Maar wel veel minder dan eerder voorzien.

Verleiden​

Han ten Broeke van autobrancheclub Bovag zegt dat Bovag altijd voor een ’combinatie van verleiden en verplichten’ was. Ten Broeke wijst erop dat de ’verleiding’ voor nieuwe elektrische auto’s door het kabinet wordt afgebouwd. Het is daarom niet redelijk dat werkgevers hun werknemers verplichten om in lease-stekkerauto’s te gaan rijden. „Er wordt door het kabinet slechts 600 miljoen euro uitgetrokken voor gebruikte auto’s. Dat doet niets voor de nieuwverkoop van elektrische auto’s. Daarom is het ook logisch de normering niet langer verplicht te stellen.”


De Bovag-voorman wijst erop dat nieuwe auto’s (waaronder elektrische) door het kabinetsbeleid sowieso duurder worden en het wagenpark dreigt te verouderen. „Terwijl het kabinet de instroom van elektrische auto’s zou moeten stimuleren om de klimaatdoelen te halen, zetten de aangekondigde maatregelen in het ’klimaatpakket’ daar juist een rem op. Het enige wat overeind blijft is de subsidie op al gebuikte elektrische auto’s. Wij zijn zeer teleurgesteld en maken ons zorgen over het halen van de klimaatdoelen.”

Leasepark​

Nu de verplichting voor het zakelijke leasepark is komen te vervallen, werkt het kabinet nog wel aan andere maatregelen om CO2 te besparen bij de zakelijke mobiliteit. Dat mag op andere manieren dan elektrisch rijden, bijvoorbeeld door werknemers meer gebruik te laten maken van het ov, extra thuiswerkdagen te geven of door in te zetten op vervoer per fiets.

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) reageert „verbaasd en teleurgesteld” dat de elektrische auto van de zaak niet in het klimaatpakket zit. „Als we willen dat er zo snel mogelijk betaalbare elektrische auto’s beschikbaar komen, dan was het logisch om de zakelijke elektrische auto te verplichten”, zegt Maarten van Biezen, bestuurslid bij VER. „Zestig procent van de nieuwe auto’s komt immers als zakelijke auto op de weg.”

De VER hoopt dat er de aankomende maanden nog een gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen (waarbij het zware accupakket niet meetelt voor de gewichtsbepaling van de auto) in de motorrijtuigenbelasting wordt meegenomen. „Gebeurt dat niet, dan stijgen de kosten voor een EV enorm en daar weegt een aanschafsubsidie niet tegenop”, aldus Van Biezen.

Was al even bekend dacht ik. Ook al is dwingend opleggen iets wat een onmiddellijk resultaat heeft moeten we niet vergeten dat veel bedrijven intern al dit soort regels opleggen om ESG punten te scoren en als onderdeel van een CO2 neutraal beleid.

Voor de transitie zijn grote markten als de VS met de IRA en China met hun beleid natuurlijk veel belangrijker. Vooroplopen doen we in Nederland helaas al een tijdje niet meer.
 
Tesla roept bijna alle in China verkochte auto’s terug naar garage

Euhm...wat?

Model 6 zal wel model Y zijn (hoop ik toch) 😅

1683894361634.png
 
Waarom moet er een gewichtscorrectie komen voor electrische voertuigen? Dat maakt duidelijk dat electrische autos dikke asobakken zijn die alleen maar kunnen blijven rijden op subsidie

Omdat zelfs kleine autos dan qua wegenbelasting niet interessant zijn en we weer lekker naar een 2e hands benzine slurpertje gaan
 
Terwijl het zo simpel is.

Naast de bijtelling heb je in België ook de aftrekbaarheid van kosten in een bedrijf. Een laptop is 100% aftrekbaar, de kosten die het bedrijf maakt om een laptop te kopen, gaan 100% in de kosten, net zoals handelswaren. Voor auto's was dit afhankelijk van CO2, en die gaat vanaf dit jaar dalen tot 0% in 2026. Dat wil zeggen dat een bedrijf dat een auto koopt of leased als salariswagen voor een werknemer, men die uitgave niet kan inbrengen als kost op de resultatenrekening, het bedrijf dus boekhoudkundig meer winst maakt en dus meer belastingen moet betalen. Koop je dit jaar nog een benzine, kan die zijn aftrekbaarheid houden zolang die in het bedrijf zit, maar koop je in 2024 een benzine, is de aftrekbaarheid al gezakt.

Dat is al genoeg geweest voor de meeste bedrijven in België om de car plans op de schop te gooien en aan te passen, en enkel nog EV's toe te laten.

Die EV's zijn binnen het bedrijf overigens nu nog altijd 100% aftrekbaar. Vanaf 2026 zakt ook dat tarief, om tegen 2030 te eindigen op 70%.

Qua wegenbelasting en bijtelling is er inderdaad nog een probleempje (wordt berekend op CO2-uitstoot en cataloguswaarde) maar tegen dan zal er wel een oplossing komen.

Alleszins ben ik blij dat men in België niet zo een domme beslissingen neemt om benzines terug goedkoper dan EV's te maken.
 
Qua wegenbelasting en bijtelling is er inderdaad nog een probleempje (wordt berekend op CO2-uitstoot en cataloguswaarde) maar tegen dan zal er wel een oplossing komen.
Als het in Vlaanderen maar niet op basis van gewicht is zoals in Wallonië.
Dinamische km heffing is de correcte manier. En daar mag wel een realistische gewichtsfactor in zitten, maar zonder het gewicht van een EV af te straffen.