Big-oil en een heleboel anderen hebben hun zin. De regels voor leaserijders is van de baan.
DEN HAAG - Werknemers moeten niet meer verplicht worden tot elektrisch rijden bij de keuze voor een zakelijke leaseauto. Autobrancheclub Bovag doet die oproep aan werkgevers nu het kabinet het voornemen heeft geschrapt om per 2025 het gehele zakelijke leasewagenpark te elektrificeren.
Veel bedrijven weten niet dat de plicht is afgeschaft en laten hun werknemers onterecht voor (dure) elektrische bolides kiezen.
Tijdens de laatste onderhandelingen voor het ’klimaatpakket’ van minister Rob Jetten (Klimaat) lag het voornemen op tafel om alle zakelijke leaseauto’s verplicht te vergroenen en wel per 2025. Haagse bronnen melden echter dat dat plan gesneuveld is, toen uit doorrekeningen van het ministerie van Financiën bleek dat hierdoor een gat in de Nederlandse schatkist zou ontstaan van 4,5 tot 5 miljard euro, onder meer vanwege misgelopen accijns en btw omdat elektrische auto’s geen fossiele brandstof tanken. „Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moest dat miljardengat binnen de eigen begroting dichten”, zegt een ingewijde.
Om dat gat te dichten zou de aanschafbelasting voor auto’s van particulieren fors omhoog moeten. Daardoor zouden nieuwe wagens fors duurder worden. Omdat dat voor meerdere coalitiepartijen een brug te ver was, is het voornemen geschrapt uit het pakket van Jetten.
Daarover is irritatie bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De verwachting bij het departement was dat door de bedrijven te verplichten per 2025 massaal in te zetten op elektrische auto’s, enkele jaren daarna ook een grote tweedehandsmarkt zou ontstaan.
Nu de plicht is geschrapt, is het nog maar de vraag of de mobiliteitssector komende jaren ’vergroent’. Toch wordt 600 miljoen euro uitgetrokken om komende jaren de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s te stimuleren. Kritiekpunt is echter dat dit vaak elektrische auto’s zijn met een actieradius van nog geen 150 kilometer. Ook is bepaald dat de aanschafbelasting, ook voor elektrische auto’s, iets omhoog gaat. Maar wel veel minder dan eerder voorzien.
Verleiden
Han ten Broeke van autobrancheclub Bovag zegt dat Bovag altijd voor een ’combinatie van verleiden en verplichten’ was. Ten Broeke wijst erop dat de ’verleiding’ voor nieuwe elektrische auto’s door het kabinet wordt afgebouwd. Het is daarom niet redelijk dat werkgevers hun werknemers verplichten om in lease-stekkerauto’s te gaan rijden. „Er wordt door het kabinet slechts 600 miljoen euro uitgetrokken voor gebruikte auto’s. Dat doet niets voor de nieuwverkoop van elektrische auto’s. Daarom is het ook logisch de normering niet langer verplicht te stellen.”
De Bovag-voorman wijst erop dat nieuwe auto’s (waaronder elektrische) door het kabinetsbeleid sowieso duurder worden en het wagenpark dreigt te verouderen. „Terwijl het kabinet de instroom van elektrische auto’s zou moeten stimuleren om de klimaatdoelen te halen, zetten de aangekondigde maatregelen in het ’klimaatpakket’ daar juist een rem op. Het enige wat overeind blijft is de subsidie op al gebuikte elektrische auto’s. Wij zijn zeer teleurgesteld en maken ons zorgen over het halen van de klimaatdoelen.”
Leasepark
Nu de verplichting voor het zakelijke leasepark is komen te vervallen, werkt het kabinet nog wel aan andere maatregelen om CO2 te besparen bij de zakelijke mobiliteit. Dat mag op andere manieren dan elektrisch rijden, bijvoorbeeld door werknemers meer gebruik te laten maken van het ov, extra thuiswerkdagen te geven of door in te zetten op vervoer per fiets.
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) reageert „verbaasd en teleurgesteld” dat de elektrische auto van de zaak niet in het klimaatpakket zit. „Als we willen dat er zo snel mogelijk betaalbare elektrische auto’s beschikbaar komen, dan was het logisch om de zakelijke elektrische auto te verplichten”, zegt Maarten van Biezen, bestuurslid bij VER. „Zestig procent van de nieuwe auto’s komt immers als zakelijke auto op de weg.”
De VER hoopt dat er de aankomende maanden nog een gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen (waarbij het zware accupakket niet meetelt voor de gewichtsbepaling van de auto) in de motorrijtuigenbelasting wordt meegenomen. „Gebeurt dat niet, dan stijgen de kosten voor een EV enorm en daar weegt een aanschafsubsidie niet tegenop”, aldus Van Biezen.