Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Komt bij dat de NEDC norm voor alle auto's (fossiel en EV's) hetzelfde uitpakt en dus niet specifiek een EV-issue is...de vergelijking met de diesel-sjoemelsoftware is ook kolder.. daar wordt bewust de test om de tuin geleid en de tester/consument dus belazerd..
Dat klopt. Maar we weten allemaal dat 'range anxiety' een typisch EV-issue is vanwege kleiner bereik, oplaadtijden en niet overal en altijd beschikbare laadmogelijkheden. In dat opzicht verrast het me ook weer niet dat het feit dat NEDC-normen een laag realiteitsgehalte hebben vooral voor EV's als een probleem wordt gezien.
 
Men begrijpt het doel van een normproef niet: het doel is om het verbruik van verschillende auto's met elkaar te vergelijken op een genormeerde manier zodat niet auto-gebonden variabelen, zoals de chauffeur, de rij- en weersomstandigheden, enz.. geen invloed hebben op het resultaat.
Een verklaring van 12 kWh per 100 km volgens NEDC is dus perfect waar.
Alle producenten van EVs geven die informatie, maar geven tegelijkertijd ook een idee van een realistisch bereik in bepaalde omstandigheden. Tesla belooft geen +500km bereik, Renault belooft geen 400km bereik. Voor de Zoe staat het allemaal hier, voor de Tesla's vind ik het even niet terug, maar de simulator is het eveneens beschikbaar.
Dat er een andere normcyclus zou moeten komen is daarom niet helemaal correct, want welke cyclus je ook neemt, bij andere waarden voor de beïnvloedende parameters zal het bereik opnieuw afwijken van het resultaat van de normproef.
Het is duidelijk dat producenten hun motor zo afstellen dat er op de normproef goed gescoord wordt. Dat is dan weer jammer omdat de omstandigheden en vooral de cyclus zelf zo van het reëel rijden verschillen dat een ICE vaak niet optimaal ingesteld is voor dat reële verkeer. Een EV is altijd optimaal ingesteld ;-)
Wie graag een idee heeft van het reële bereik kan terecht op Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de
 
  • Like
Reactions: S-19910
Daarbij komt nog dat iedereen die een tijdje EV rijdt, dat rijbereik perfect en in aanzienlijke mate kan beïnvloeden.
Als ik op en af naar het werk 60 km moet rijden gaat de verwarming vol aan en rijd ik flink door. Als ik een afstand moet afleggen die in de buurt van mijn rijbereik ligt, gaat de snelheid net als de verwarming wat lager en rijd ik af en toe in de slipstream van een bestelwagen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Een persoonlijk coëfficiënt dan, afhankelijk van de gemoedsgesteldheid, de temperatuur, de wind, het hoogteverschil...

Neen, dat is nu net het voordeel van een coëfficient. Als je met een EV de helft van de range hebt van een Diesel, dan zal dat onafhankelijk van je 'persoonlijkheid' zijn.
Hoewel, 'second thought', je hebt gelijk, de invloed van de persoonlijkheid zal dubbel zo groot zijn bij een EV, omdat de energieëfficientie dubbel zo groot is. De persoonlijheid heeft geen invloed op het inefficiënte gedeelte (de verliezen met andere woorden).
 
Dat er een andere normcyclus zou moeten komen is daarom niet helemaal correct, want welke cyclus je ook neemt, bij andere waarden voor de beïnvloedende parameters zal het bereik opnieuw afwijken van het resultaat van de normproef.
Toch zou het handig zijn om een verbruikstest te hebben die dichter bij het gemiddelde werkelijke verbruik ligt. Ook omdat de afwijking niet voor elk merk of type motor gelijk is.
 
Toch zou het handig zijn om een verbruikstest te hebben die dichter bij het gemiddelde werkelijke verbruik ligt. Ook omdat de afwijking niet voor elk merk of type motor gelijk is.

Zeker - is echter onhaalbaar. Daarvoor zijn er gewoon te veel individuele verschillen in rijgedrag (korte afstanden in de stad, lange afstanden, snel rijden, langzaam rijden, snel optrekken of niet..) , rijomgeving (dorp, platteland, heuvels, bergen..) , weersomstandigheden (regen, sneeuw, zomer, winter).. Dit soort testen zijn er alleen om auto's onderling te vergelijken - vraag me overigens af of ze regeneratief remmen wel meenemen..

Waar het om gaat is of leverancier in hun promotie en bij de verkoop eerlijk zijn over het werkelijke gebruik. Daar had de Waard naar moeten kijken en moeten gebruiken voor zijn conclusies. Eens dus met de opmerkingen van @fivari
 
Zeker - is echter onhaalbaar. Daarvoor zijn er gewoon te veel individuele verschillen in rijgedrag (korte afstanden in de stad, lange afstanden, snel rijden, langzaam rijden, snel optrekken of niet..) , rijomgeving (dorp, platteland, heuvels, bergen..) , weersomstandigheden (regen, sneeuw, zomer, winter)..
Volgens mij is de consument op zoek naar een getal die behalve een vergelijking geeft tussen verschikkende modellen ook een richting geeft voor het werkelijke verbruik.

Als je op spritmonitor.de kijkt zie je bv dat voor mijn 328i er een mooie normaalverdeling is over honderden eigenaren met elk hun eigen rijstijl, en dat over alle seizoenen. Een “goede” test komt dus in de buurt van dit gemiddelde en niet op de onderste 3%. Je hebt misschien geen test die voor alle merken rond het gemiddelde uitkomt maar in principe is ook hier weer in te middelen. Lijkt mij geen onoplosbaar probleem.
 
Ok - maar dat is geen "test", maar gemiddeld gebruik in de praktijk. Daar is wel wat voor te zeggen, hoewel het altijd de vraag blijft hoe representatief het is (niet iedereen geeft de cijfers op bijvoorbeeld). Ik zou echt niet weten hoe je dit in een objectieve testomgeving kan uitvoeren, zodanig dat de test voor alle auto's gelijk is.. Maar sta open voor nieuwe inzichten -;)
 
Maar NEDC kan beter toch? De Amerikaanse EPA-test schat het verbruik van een MS op 201Wh/km (wat al aardig dichter bij de werkelijkheid komt) en daarmee haalt de S100D 540 km. Volgens NEDC haalt ie 632 km.

Als verbuikstest gewoon op een meer realistische basis gebeuren (genre, een die uitkomt op 215 Wh/km voor een MS) dan gaat de gemiddelde rijder even vaak positief als negatief verrast worden door zijn verbruik. De toch wel erg onrealistische aard van NEDC rechtvaardigt zo'n prutsjournalistiek natuurlijk nooit, maar het geeft ze wel munitie.
 
Artikel in volkskrant van vandaag, ik heb de beste man al uitgenodigd voor een ritje.

View attachment 263462
Voor mij zit het belangrijkste punt hier niet in of NEDC wel of niet goed is / beter kan, maar meer in het feit dat er in een kwaliteitskrant als de Volkskrant dit soort artikelen staan met zaken die met een klein beetje onderzoek feitelijk nogal onjuist zijn.

Waarom? Onwetendheid? Een andere agenda? Wat mij betreft beide overigens net zo erg.

En de beweging van ‘algemeen’ over nedc, sjoemelsoftware en leugenachtige autofabrikanten naar ‘specifiek’ Tesla doet eerder een andere agenda vermoeden.
Want als hij zijn punt echt wil maken dan is Tesla volgens mij juist het slechtste voorbeeld. Calculator op site, goede voorlichting voor verkoop en beste prestaties in de praktijk. Volgens mij had renault dit jaar nog een radioreclame waarin op basis van nedc gemeld werd waar je allemaal naartoe zou kunnen rijden.
Niets tegen renault (zolang het elektrisch is), maar mijn punt is: er zijn betere voorbeelden van slecht EV verwachtingsmanagement.

Dan het stuk waarin hij ‘in werkelijkheid...’ beschrijft hoe het met ‘zelfs de duurste Tesla’ gaat doet helemaal een ander doel vermoeden. De conclusie kan ie vervolgens mooi kopieren naar de semi en model 3. Conclusie die overigens ook de kop is geworden.

Om af te sluiten met de wens dat de verdere introductie van elektrisch rijden zonder leugens gaat. Dat dan weer wel :)

Stel dat het doel zou zijn om elektrisch rijden (en Tesla in het bijzonder) te ontmoedigen, denk ik helaas wel dat het een beetje helpt. Ik weet zeker dat ik komende week een keer of drie op dit artikel of kopieen daarvan gewezen wordt. Komt toch in het collectieve bewustzijn.

Benieuwd wat we daaraan kunnen doen...
 
Leef je uit :mad:

(Er zijn er al voorgegaan.)

Peter de Waard on Twitter
Denk dat ik weet van waar de fout komt. Een aantal consumentenorganisaties (oa test aankoop in België) hebben een test gedaan met een aantal EV’s. Uitdrukkelijk vermeld dat er geen Tesla bij was. Bij de andere EV’s is de range idd erg klein.
Bij niet EV rijders is een EV =Tesla. Vandaar: kortzichtig into conclusions gejumpt
EV= weinig range (uitsluiting Tesla niet gemerkt)
EV= Tesla
dus Tesla = weing range.
 
Mooi, een hybride Airbus!
- Tijdens de start beginnen op de accu voor een kortere take off distance. De rest van de take off op de straalmotor en dan op veilige hoogte weer elektrisch. Dan zijn er al heel wat (geluids- en vervuilings)problemen de wereld uit.
- Op kruishoogte een combi van straalmotoren en elektrisch om het geheel zo zuinig mogelijk te maken en de extra elektrische motor verdient zichzelf terug.
- Tijdens de landing raakt meteen de hele accu vol (dat is nog eens regeneratie.;)) Hoeven de straalmotoren ook nauwelijks meer in reverse.
 
Last edited:
Denk dat ik weet van waar de fout komt. Een aantal consumentenorganisaties (oa test aankoop in België) hebben een test gedaan met een aantal EV’s. Uitdrukkelijk vermeld dat er geen Tesla bij was. Bij de andere EV’s is de range idd erg klein.
Bij niet EV rijders is een EV =Tesla. Vandaar: kortzichtig into conclusions gejumpt
EV= weinig range (uitsluiting Tesla niet gemerkt)
EV= Tesla
dus Tesla = weing range.

En dus: weet hij dat je met een Tesla in de praktijk nog geen 200km red en dan alleen als je niet harder dan 80 rijd?

Ik zou graag hopen dat je gelijk hebt dat het een vergissing is, maar het vervolg lijkt toch op iets anders te wijzen...
 
  • Like
Reactions: Phil V