Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla’s stock price (TSLA) surges just when Elon Musk predicted the shorts would run

"Back in 2012, Musk commented on the short interest of Tesla’s stock and warned that anyone holding a stock position against the company will have a “tsunami of hurt” coming for them. During the 12 following months, Tesla’s stock price increased by 461% – much of which was attributed to a short squeeze after Tesla reported its first quarterly profit in Q1 2013.

When Musk started predicting trouble for shorts again, I asked him how he thinks it will compare to the previous carnage. He responded:"
Elon Musk on Twitter

Elon: "It will be next level. These are really big numbers."


Ben benieuwd.
 
Bovag cijfers inzake de Nederlandse Tesla verkopen over juni 2018

paragraaf Autobahn.eu :
Tesla is en blijft elektrisch marktleider. Juni was een explosieve maand voor de Amerikanen: er werden maar liefst 1.125 nieuwe Model S- (650) en Model X'en weggezet (475). Dit betekent dat even 40 procent van de voorlopige jaarafzet (2.803 Tesla's) in één maandje werd binnengetikt.
Een kudtkoekiewall. Omdat dat moet, van de kudtkoekiewet.
https://mijn.bovag.nl/downloads/onderzoek-cijfers/autoverkopen/verkoopcijfers-auto-juni-2018.pdf
 
  • Informative
Reactions: grommelsch
Tesla eliminates test in Model 3 production claiming redundancy, report claims it’s ‘critical’

Elon Musk ordered Tesla engineers to stop doing a critical brake test on Model 3s

"Elon Musk ordered Tesla engineers to stop doing a critical brake test on Model 3s"

Ik vermoed dat dit de oorzaak is dat de Tesla koers zojuist 7% gezakt is, eigenlijk een mooi moment om in te kopen dus.

En volgens Tesla is er niks aan de hand en is het een zoveelste voorbeeld van rare mensen met rare wensen: Tesla eliminates test in Model 3 production claiming redundancy, report claims it’s ‘critical’
 
Tijd.be vandaag:

Tesla krijgt klappen in België
05 juli 201818:00
De vijf Belgische Tesla-dealers verkochten de voorbije maanden flink minder wagens. ©Thomas De Boever
Ondanks de hype rond Tesla ziet de Amerikaanse bouwer van elektrische auto's zijn verkoop in België dit jaar met een vijfde dalen.


Zijn de wittebroodsweken van de gehypete Amerikaanse autobouwer Tesla voorbij? De Belgische Tesla-verkoop lijkt daar op te wijzen. In de eerste zes maanden van 2018 werden amper 509 Tesla’s ingeschreven. Dat zijn er 20 procent minder dan in de eerste helft van 2017, blijkt uit de inschrijvingscijfers van de automobielfederatie Febiac.

Tesla verkocht in de nog altijd licht groeiende Belgische automarkt respectievelijk vier en vijf keer minder auto’s dan de concurrenten Porsche en Jaguar, dat zijn verkoop dit jaar met een kwart zag stijgen. In de lijst van populairste automerken in België belandt Tesla op een povere 33ste plaats, net onder Ssangyong en Lexus.

Hype

Met die zwakke verkoopcijfers lijkt een einde te komen aan de hype die de charismatische Tesla-stichter Elon Musk de voorbije jaren rond zijn elektrische sportwagens opbouwde. Musk slaagde erin Tesla neer te zetten als een uniek voertuig, dat de traditionele autosector door zijn technologisch vernuft volledig op zijn kop zou zetten.

Maar auto's verkopen bleek een vak apart. In 2016 stagneerde de Belgische Tesla-verkoop rond 860 exemplaren. Vorig jaar kon Tesla de verkoop nog met een derde opkrikken. Maar dit jaar verkocht de autobouwer amper meer auto's dan in de eerste helft van 2015.

60 procent van de in België verkochte Tesla's is nog altijd het eerste Model S, dat in 2012 op de markt kwam. De rest van de verkoop komt van het Model X, de SUV die Tesla in 2016 lanceerde. Startprijs: 93.000 euro.

Model 3
Fans kijken watertandend uit naar de Tesla 3, het langverwachte 'instapmodel' van de Amerikaanse autobouwer. Met een aangekondigde prijs 'vanaf 35.000 dollar' moet Model 3 voor Tesla de poort naar de massamarkt voor e-auto's openbreken. Duizenden Amerikaanse fans legden al meteen een voorschot van 1.000 dollar op tafel voor de auto, die voorlopig nog een stuk meer kost dan gepland.

Maar Tesla krijgt de productie van zijn derde model maar niet op gang. Een reeks bottlenecks in de fabriek in Californië, waar Tesla auto-onderdelen vervaardigt, en in de Gigafactory in Nevada, waar batterijen van de band rollen, remde de productie maandenlang af.

Onlangs verkondigde Tesla trots dat zijn Amerikaanse fabriek eind juni voor het eerst 5.000 Model 3’s in een week tijd produceerde. 'We zijn nu een echte autoproducent', jubelde Tesla-CEO Elon Musk. Maar het productiedoel van 5.000 auto's, een peulschil in vergelijking met 'traditionele' autobouwers, moest al eind 2017 bereikt zijn.

De Tesla 3, die aanvankelijk in 2018 in België zou landen, komt volgens de Tesla-website pas in 2019 in de vijf Belgische dealerships in Aartselaar (Antwerpen), Sint-Martens-Latem (Gent), Hasselt en twee in Brussel.

Jaguar
Mogelijk kiezen consumenten daarom liever voor de Tesla-killers die de wakker geworden concurrenten op de markt beginnen te brengen. Zo lanceerde Jaguar net zijn elektrische SUV I-Pace. In Vorst rolt later dit jaar de eerste volledig elektrische Audi, de SUV E-tron, van de band.

Tesla kwam de voorbije maanden regelmatig negatief in het nieuws. In maart moest de autobouwer 123.000 Model S-wagens terugroepen omdat er een fout was vastgesteld bij een bout in de stuurbekrachtiging. Kort nadien overleed in Californië de bestuurder van een Model X die op autopiloot reed, de technologie die chauffeurs assisteert bij het rijden. En intussen blijft Tesla de verliezen opstapelen.

De vele tegenslagen maken de visionaire Musk zenuwachtig. Toen een analist begin mei bleef doorvragen waarom Tesla zijn prognoses voor de kapitaalinvesteringen verlaagde, onderbrak Musk de uitleg van zijn eigen financieel directeur met een oproep aan de operator van de conferencecall. 'Excuseer mij. De volgende. Saai, idiote vragen zijn niet cool.'

Bij Tesla was donderdag niemand bereikbaar voor commentaar
 
Ach ja, Musk is zenuwachtig, niet in staat om auto's te verkopen. Natuurlijk wel 5.000 model 3s geproduceerd per week, maar dat is een peulenschil vergeleken bij de rotzooi uitstotende automerken. En gelukkig zijn daar de Tesla-killers.

Fijn weer zo'n nay sayer, met heel wat vetgedrukte tekst om duidelijk te maken dat het met Tesla niets wordt.

O en dan nog even een kleinigheid: 420.000 model 3 reserveringen wereldwijd. Ach, dat valt natuurlijk in het niet bij het instorten van de verkopen in België. Een verlaging van maar liefst 100 auto's? :eek:

Of zouden de Belgen misschien wachten op de Model 3 begin 2019? Nee natuurlijk niet, Tesla gaat failliet, finito, einde. Gelukkig maar, kunnen we weer rustig roetdeeltjes inademen van de diesels.:rolleyes:
 
Hoe groot is het probleem van wagenziekte in openbaar vervoer? Dat is toch hetzelfde principe?
Inderdaad. Wagenziekte en zeeziekte hebben dezelfde oorzaak. Als je lichaam beweging ondervindt en je hebt visueel geen referentie met de oorzaak van de beweging, kun je misselijk worden. Even naar de horizon kijken lost het meestal op.
Ik heb jarenlang op zee gezeild en werd altijd de eerste dag wat misselijk. De boot zelf sturen, de referentie met de beweging is dan voelbaar, hielp voortreffelijk. Verder niet 'achteruit' maar 'vooruit' naar de horizon kijken is het meest effectief.
Op zee is licht blijven eten, bij koude word je eerder zeeziek, een voorwaarde.
 
  • Informative
Reactions: CL600
Hoe groot is het probleem van wagenziekte in openbaar vervoer? Dat is toch hetzelfde principe?
Ja,
En iedereen die niet achter het stuur van een auto zit, dat zijn nu al een hoop mensen.
Ik moet wel zeggen dat in de meivakantie mijn jongste zoon 1 keer ging spugen op totaal 2900km.
Dat was 20% van de reizigers, met n=5 ga ik ook maar eens een wetenschappelijke publicatie schrijven.
 
  • Funny
Reactions: MarcelS
Inderdaad. Wagenziekte en zeeziekte hebben dezelfde oorzaak. Als je lichaam beweging ondervindt en je hebt visueel geen referentie met de oorzaak van de beweging, kun je misselijk worden. Even naar de horizon kijken lost het meestal op.
Ik heb jarenlang op zee gezeild en werd altijd de eerste dag wat misselijk. De boot zelf sturen, de referentie met de beweging is dan voelbaar, hielp voortreffelijk. Verder niet 'achteruit' maar 'vooruit' naar de horizon kijken is het meest effectief.
Op zee is licht blijven eten, bij koude word je eerder zeeziek, een voorwaarde.

als duiker heb ik er ook wel ervaring mee. het enige voedsel dat hetzelfde smaakt als het eruit komt, dan als erin, is banaan. Smakelijk! :p
 
  • Funny
Reactions: CL600 and robertvg
Ja,
En iedereen die niet achter het stuur van een auto zit, dat zijn nu al een hoop mensen.
Ik moet wel zeggen dat in de meivakantie mijn jongste zoon 1 keer ging spugen op totaal 2900km.
Dat was 20% van de reizigers, met n=5 ga ik ook maar eens een wetenschappelijke publicatie schrijven.

Laptop op de middenconsole gezet, filmpje erin voor de kids. Nog voor Oberhausen de maagjes leeg op de meegebrachte hoofdkussens. Maar gelukkig was daar... de frunk! Kussenslopen erin. Heerlijke rit verder.
 
  • Funny
Reactions: MarcelS