Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Rond die prijs heb ik er 600 gekocht. Ook nog een honderdtal op 270 en 308, maar zelfs dat blijkt nu een goede koop.
Mijn 'gratis' model 3 staat virtueel al te glimmen :)
Mooi gedaan, W.
Zoveel cash had ik op dat moment niet beschikbaar op mijn lange-termijn-beleggingsrekening, dus schreef ik als alternatief Januari 2019 puts $310. Die leverden toen ruim $ 6.000 per stuk op. Kosten nu nog $ 1.600. Zo krabbelen we ook een extraatje binnen bij dergelijke dips.
Verder zijn de -tijdens de $420 euforie- op $352 gekochte aandelen op de speculatief ingestelde rekening net weer boven water. Hèhè.

Nu de Frankfurtse aandelen van € 320 nog...
 
  • Like
Reactions: Wim S.
47245FF0-BC63-4F00-9166-7D97EAB96137.jpeg
Een andere gezichtshoek in de subsidiediscussie in de Volkskrant bijlage.
 
Toch is het allemaal zo kortzichtig. De "Tesla" wordt niet gesubsidieerd, "elektrische auto's" worden gesubsidieerd. Allemaal gelijk en allemaal op dezelfde manier met dezelfde percentages (eerst 0%, daarna 4% bijtelling, naast de overige componenten). Of een auto nu veel of weinig geld kost - een Leaf, Kona, Twizzy of een Tesla. Alleen in absolute zin zijn er - uiteraard - verschillen. Maar ja, dat geldt voor alle maatregelen waarbij aftrekmogelijkheden aan de orde zijn - kijk maar naar de hypotheekrenteaftrek. Mensen die meer verdienen betalen nu eenmaal doorgaans ook meer belasting. Tweede punt waar niemand in de pers het over heeft is dat er vooralsnog geen alternatieven zijn - maar dat je dat Tesla - laat staan Tesla-rijders - toch moeilijk kwalijk kunt nemen.

De belangrijkste bijdrage van Musk en Tesla is dat ze hebben laten zien dat er een alternatief voor fossiel is, de katalysator-functie zeg maar. De ICE-industrie kan zich niet langer meer verschuilen, de invloed, om niet te zeggen de macht die ze feitelijk hadden op de politiek- met name in Europe - wordt stap voor stap doorbroken. Het weren van diesels in Duitste steden, de klimaatbeslissingen in steden als Parijs en Londen, het Nl beleid om uiteindelijk geen nieuwe auto's met ICE meer toe te staan.. . In die zin zijn de kosten van de fiscale voordelen in landen als Nederland en Noorwegen welbesteed geweest. Het dwingt de reest van de auto-industrie mee te gaan in de noodzakelijke vernieuwing.
 
De hele berekening slaat sowieso nergens op. Begin eens de actueel meestverkochte versie (S75D en niet de P90D) te vergelijken met wat de gemiddelde ondernemer met representatief vervoermiddel anders rijdt: een 520 Business Edition bijvoorbeeld. Dan zijn BPM, MRB en bijtelling serieus anders en zakt het voordeel met een factor drie. Telegraaf blaat een door mijzelf en anderen in het verleden onderuitgehaalde berekening van Roel Gooskens in FTM na, en bij de Volkskrant denken ze ook liever niet te lang na?
 
Tesla increases base price of Model S and Model X, makes several option changes to ‘simplify offering’

Ik wist even niet welke topic dit te parkeren, dit kwam het dichtste bij.

Er was al niet zoveel meer te kiezen door het verwijderen van kleuren etc. maar nu wordt het wel heel karig.
Best heftige prijswijziging, zeker voor iemand die niet leer zou willen (nu standaard premium zwart).

Vooral dat het sunroof niet meer te bestellen is, vind ik erg jammer.

Een simpel leverprogramma snap ik nog wel, maar opties uitzoeken is voor mij altijd deel van de lol geweest.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Tesla increases base price of Model S and Model X, makes several option changes to ‘simplify offering’

Ik wist even niet welke topic dit te parkeren, dit kwam het dichtste bij.

Er was al niet zoveel meer te kiezen door het verwijderen van kleuren etc. maar nu wordt het wel heel karig.
Best heftige prijswijziging, zeker voor iemand die niet leer zou willen (nu standaard premium zwart).

Vooral dat het sunroof niet meer te bestellen is, vind ik erg jammer.

Een simpel leverprogramma snap ik nog wel, maar opties uitzoeken is voor mij altijd deel van de lol geweest.

Snap ik. Voor de personen die wel nepleer willen is de auto goedkoper geworden. Maar ik zou ook graag zien dat er wat meer keuzes zijn bij Tesla. Zeker nu ze al zo lang op een stabiele productie voor S/X zitten.
 
Tesla increases base price of Model S and Model X, makes several option changes to ‘simplify offering’

Ik wist even niet welke topic dit te parkeren, dit kwam het dichtste bij.

Er was al niet zoveel meer te kiezen door het verwijderen van kleuren etc. maar nu wordt het wel heel karig.
Best heftige prijswijziging, zeker voor iemand die niet leer zou willen (nu standaard premium zwart).

Vooral dat het sunroof niet meer te bestellen is, vind ik erg jammer.

Een simpel leverprogramma snap ik nog wel, maar opties uitzoeken is voor mij altijd deel van de lol geweest.
Ik snap ook niet waarom er én geen dakkoffer én geen trekhaak mogelijk is. Dat maakt de S wel erg onpraktisch als allround family car.
 
Ik denk dat er in Europa nog vrij veel mensen zijn die geen SUV willen. Zeker de X is ook nog wel een aardig opvallende auto met FWD etc., niet iedereen wil dat. Trekhaak + dakrails zou gewoon op alle modellen standaard moeten kunnen.
Tuurlijk, maar zolang de volledige productiecapaciteit onmiddellijk verkocht wordt, optimaliseert Ome Elon het aanbod voor zijn doelstellingen en niet voor de wensen van de klant. Denk bijvoorbeeld aan de verkrijgbaarheid van reserve-onderdelen die verbeterd moet.

Dit is slechts een tijdelijke fase, over een paar jaar dwingt de markt Tesla sowieso in het gelid. En er komen natuurlijk ook ooit de S en X Mark II.