Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn Tesla zit ook in het boetelijstje van vorig jaar. Een van mijn kids heeft hier op de N44, net als @Faiz71, iets te hard gereden bij een van de vele flitspalen.
Die van mij was een stukkie verderop op de A44. Een mobiele struikrover. Zag het zwarte busje achter de struiken (is dat geen zwerfafval:rolleyes:) net te laat:confused:
Gemiddeld zit ik op 1 in de 3 jaar
 
Volgens mij mag je gewoon 2 richtingen uit fotograferen vanuit 1 camera.

Ik hou altijd de GPS snelheid aan met de volgende marge plus 3 km/h. Ik begreep dat GPS snelheid normaliter +/- 0,6 km/h nauwkeurig is. Nooit een bon, ook niet bij de trajectcontroles (boven de 100 km/h is de marge in Nederland +/- 3% van de reading, onder de 100 +/- 3 km/h).

Sinds Tomtom ook nooit meer een bon, al 14 jaar niet meer (op 1x na dan bedenk ik me nu in de auto van mijn vrouw)
Pas wel op, bij trajecten waar 130 km/h geldt is de marge 0%. Dus na correctie 131 km/h is een CJIB-tje.
 
Nee, de marge is daar 3 km/h (of eigenlijk 3% van de meetwaarde). Helaas voor het OM zijn ze nog steeds niet beter dan de natuurkunde en de meettechniek. Het NMI bepaalt de meetnauwkeurigheid, niet de minister, de staatssecretaris en zeker niet het OM. Dat is de door jou genoemde correctie. En met die nauwkeurigheid van 0,6 km/h (absoluut) van de GPS gaat het altijd goed.
 
  • Like
Reactions: job-lek and nervus
Zie je toch het verschil tussen de NOS en telegraaf, de laatste kan het niet laten even te vermelden dat het om een Tesla gaat, voegt ook lekker veel toe in het bericht

Sneeuw bedekt ons land

Hopelijk beperkt tot blik voor de eigenaar! (En dan nog nooit leuk succes met de afwikkeling!)

Zal wet te hard gereden hebben, die Tesla.. Zijn immers allemaal wegpiraten!
 
  • Funny
Reactions: Phofstee and nervus
Wat Paulus zegt inderdaad.
Het betreft hier een valse statistiek.
De juiste statistiek zou zijn: het aantal boetes per 1000km.

Ik vraag me af of Tesla dan nog de lijst aanvoert. Dat lijkt me eerder VW of BMW (dankzij jonge “petjes”).


in de bron van alle opwinding staat over Tesla alleen dit:

" Buiten de dertig meest voorkomende merken valt Tesla op, waarvan er in Nederland bijna 9 duizend rondreden. Tesla’s werden relatief vaak bekeurd: ongeveer driekwart kreeg minstens één snelheidsboete in 2017." De top 5 van de 30 zit rond de 45%.

Boetes per 1.000 km is één aspect.
"Kijkend naar het aantal boetes per gereden kilometer, waren het juist de auto’s in de laagste jaarkilometrageklasse die relatief vaker werden bekeurd. Per 100 duizend kilometer werden door personenauto’s met een jaarkilometrage lager dan 5 duizend kilometer gemiddeld 5,7 boetes gereden in 2017. Auto’s die 50 duizend kilometer per jaar aflegden, werden per 100 duizend kilometer 3,5 keer bekeurd."

Een andere nuancering - die ook nergens de aandacht krijgt - is het verband met bouwjaar. Volgens mij noemde jij dat ergens anders ook al als mogelijke verklaring. In het rapport dat aan de basis ligt van alle persopwinding ("wegpiraten", vandaag nog politiechef Akerboom op NPO1 : "de insane knop gebruiken binnen de bebouwde kom") staat ook onderstaand staatje. Er is dus een duidelijk verband met bouwjaar. Aangezien de meeste Tesla's pas de laatste twee tot drie jaar op de markt zijn gekomen en de andere merken al decennia op de markt zijn kan je stellen dat - zonder deze toelichting - appels met peren worden vergeleken. Ik heb de onderliggende detail-data bij het CBS opgevraagd om die analyse eens te kunnen doen. Heb het sterke vermoeden dat het aantal bekeurden niet veel afwijkt van de top 3 als je alleen kijkt naar auto's met bouwjaar 2014 of recenter. Slordig dat CBS dit zelf niet nuanceert - mocht het zo zijn.

Schermafbeelding 2018-12-16 om 12.04.38.png
 
Met achterwielaandrijving kun je gemakkelijk overstuur forceren. Hoe meer vermogen, hoe makkelijker. Moderne ESP biedt geen 100% beveiliging hiertegen. Met voorwielaandrijving lukt overstuur alleen als de handrem op de achterwielen zit. Ik heb met mijn AWD Tesla zowel droog, als in de stromende regen op het circuit van Zandvoort gesjeesd. Ik kon geen overstuur forceren. Indrukwekkend weggedrag vond ik het trouwens, veilig!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Nee, de marge is daar 3 km/h (of eigenlijk 3% van de meetwaarde). Helaas voor het OM zijn ze nog steeds niet beter dan de natuurkunde en de meettechniek. Het NMI bepaalt de meetnauwkeurigheid, niet de minister, de staatssecretaris en zeker niet het OM. Dat is de door jou genoemde correctie. En met die nauwkeurigheid van 0,6 km/h (absoluut) van de GPS gaat het altijd goed.
Je dient er toch echt rekening mee te houden zie onderstaande tekst.
  • Snelheid minder dan 100 km/u
    Een automobilist rijdt volgens de meetapparatuur op een 80-km weg 87 km/u. De politie trekt hiervan 3 km. meetcorrectie af. De automobilist krijgt een bekeuring voor 4 km/u te hard rijden. Had de automobilist 1 km/u minder hard gereden? Dan kreeg hij geen bekeuring vanwege die ondergrens.
  • Snelheid vanaf 100 km/u
    Bij een andere automobilist die op een 120-km weg rijdt, meet de apparatuur 128 km/u. De politie corrigeert de snelheidsmeting met 4 km (3% van 128). De automobilist wordt bekeurd voor 4 km te hard rijden.
  • Snelheid bij 130 km/u limiet
    Een automobilist rijdt op een 130-km weg 136 km/u volgens de meetapparatuur. De politie trekt hiervan 5 km meetcorrectie af (3% van 136). Deze automobilist krijgt een bekeuring voor 1 km/u te hard rijden.
Het gaat niet om de correctie maar om de ondergrens