Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Die man is mee, en hij heeft ook gewoon gelijk. De eerste paar jaren nog even hopen dat de verkopen pieken bij 50K per jaar, maar wat ie zegt over +6 jaar en +8 jaar kan je nu niet wegplaatsen als complete onzin. Ik vind het verfrissend, tegenover merken die nu beweren dat ze tegen 2030 nauwelijks EV's gaan hebben.

Het is geen onzin maar de manier waarop het gebracht wordt is tenenkrommend onverschillig. Het maakt hem werkelijk geen reet uit hoeveel en wat er verkocht wordt.
 
In Nederland gebeurt dat voor meer dan 3/4 met thermische centrales en zo gebruikt men ongeveer 12 miljoen ton steenkool, goed voor 44 miljoen ton CO2 per jaar om 31,3 TWh elektriciteit te produceren.
Ik weet dat je dit niet bedoelde maar en snelle lezer ziet hier waarschijnlijk 3/4 komt van steenkool (is 25%).

Als je verbruiken vergelijkt zou je eigenlijk het verbruik van een EV (in kWh) met 3 moeten vermenigvuldigen. 1 liter benzine bevat 8,9 kWh energie, een liter diesel 10 kWh.
Dus wie met zijn EV 20 kWh/100 km verbruikt, heeft daarvoor in Nederland bijna 60 kWh/100km aan thermische energie nodig gehad met een uitstoot van om die elektriciteit op te wekken, dat is evenveel energie-inhoud als 6,7 liter benzine.
Meestal kijkt men naar het verbruik om de klimaat en/of mileu impact te bepalen en dan is energieverbruik alleen geen goede graadmeter. 25kWh/100km op zonnepanelen is gunstiger dan 20kWh/100km op kolenstroom.
En als je het verbruik van een EV met 3 gaat vermenigvuldigen kan je dit natuurlijk niet vergelijken met de energie inhoud van benzine/diesel zonder daar ook de correctie op toe te passen.
 
Om 1 kWh elektriciteit te produceren heb je 3 kWh energie nodig...indien via een thermische centrale.
In Nederland gebeurt dat voor meer dan 3/4 met thermische centrales en zo gebruikt men ongeveer 12 miljoen ton steenkool, goed voor 44 miljoen ton CO2 per jaar om 31,3 TWh elektriciteit te produceren. Echt alternatief opgewekte elektriciteit (zon en wind) is goed voor 12,8 TWh van de 117,3 TWh of bijna 11%.
Als je verbruiken vergelijkt zou je eigenlijk het verbruik van een EV (in kWh) met 3 moeten vermenigvuldigen. 1 liter benzine bevat 8,9 kWh energie, een liter diesel 10 kWh.
Dus wie met zijn EV 20 kWh/100 km verbruikt, heeft daarvoor in Nederland bijna 60 kWh/100km aan thermische energie nodig gehad met een uitstoot van om die elektriciteit op te wekken, dat is evenveel energie-inhoud als 6,7 liter benzine. Onderstaande grafiek geeft de CO2-uitstoot per km voor de Europese landen en voor deze keer behoort België tot de goede leerlingen van de klas, dankzij ons groot aandeel nucleaire energie.

1-s2.0-S1361920916307933-fx1_lrg.jpg
Ik weet niet waar dit plaatje vandaan komt maar de lijnen voor de CO2-uitstoot van benzine- en dieselauto's zijn op z'n minst discutabel. Bij 178 g/km hoort op basis van 2.883 g CO2 eq/l een verbruik van 1:16,2. Voor de diesel wordt op basis van 3.254 g/l het gemiddeld verbruik 1:22,4. In beide gevallen lijkt me dat geen correcte aanname voor een gemiddelde waarde.
De WTW CO2-productiecijfers komen uit een rapportage die JRC in 2014 maakte voor de Europese Commissie. De belangrijkste leveranciers van gegevens voor dit onderzoek zijn onderzoeksinstituten van de auto- en de olieindustrie. Het kan zijn dat er in geval van twijfel naar beneden is afgerond.
 
Het is geen onzin maar de manier waarop het gebracht wordt is tenenkrommend onverschillig. Het maakt hem werkelijk geen reet uit hoeveel en wat er verkocht wordt.
Achter de schermen maakt het hem natuurlijk wel een reet uit, al was het maar omdat zijn OEM van zijn batterijen hem in een klemgreep houdt. Maar publiekelijk doet hij niet zoals Toyota alsof elektrische auto's een idiote uitvinding zijn die geen toekomst hebben.

Ja, je kan als Tesla rijder de range van de e-tron behoorlijk aan de korte kant vinden, maar hij heeft ook wel gelijk als ie zegt dat gemiddeld mensen niet zover rijden. Ik doe met mijn 50000km per jaar al gemiddeld heel veel, en zelfs ik laad thuis mijn X100D nog met het stopcontact. Sinds kort staat er ook een Model 3 op de oprit, en die steekt in een stopcontact ernaast in en die zal zo een 15000km per jaar doen. Elke nacht tot 90% laden zit er niet in, maar ik geraak er nog altijd doordat we in het weekend maar 1 auto gebruiken en de andere dus tot 90% kan laden, en dat is genoeg om met het beperkte vermogen tot het einde van de week te halen.

Voor lange afstanden rekent ie op de uitbouw van Ionity en andere netwerken, en met het tempo dat ze nu uitbouwen zie ik dat binnen 6 jaar wel goed komen als je 25 tot 50K aan e-tron's wil verkopen per jaar.

Hij zal er op rekenen dat mensen tegen 2025 hun Tesla beu zijn en terug naar een kwalitatief uitgeruste auto willen gaan. Getuige de Tesla-rijders met klachten, mensen die software updates uitstellen of lekker met hun AP1 blijven rijden, en de paar die overgeschakeld zijn op een I-Pace, lijkt me dat momenteel niet een onrealistisch scenario waar ie op rekent.
 
  • Like
Reactions: bugboy and Jooop
Prof Daniel Ernst heeft selectief in de volgende studie geshopt:

https://www.researchgate.net/public...ithium_ion_battery_pack_for_electric_vehicles

In deze studie heeft men in een pilot project de energie gemeten van iedere stap voor de productie van de accu van een Nissan Leaf (24 kWh). Men komt in deze studie tot 50,1 kWh per kg accu en met dit getal is de prof verder gaan rekenen.
In de conclusie echter schrijven de onderzoekers dat je met massa productie met 72% (!) minder energie toekomt.
Bovendien is de Nissan accu van 2010 natuurlijk niet bepaald state of the art. De energiedichtheid van de accu van een Tesla Model 3 LR is 190% hoger. Het energieverbruik dat hij aan de grondstoffen toewijst is dus ook te hoog.

"Journalist" Erik van Kouwenhoven heeft er wel vaker een handje van om schimmige beweringen copy/paste de wereld in te helpen.


Tesla laut Elektroauto-Ökobilanz sauberer als Ford Fiesta - manager magazin
 
  • Informative
  • Like
Reactions: stevenp and Frank C
Raffineren van ruwe olie is energie-intensief
Volgens een onderzoek van het Department of Energy uit 2009 in de VS heeft een olieraffinaderij ongeveer 1,5 kilowattuur nodig om een liter brandstof te produceren. Brandstofverbruik van 7L op 100km zou 11 kWh kosten. Dit is voldoende voor een elektrische auto om ~60 km mee te rijden! Alleen al het stroomverbruik voor de productie van brandstoffen komt dus al overeen met een aanzienlijk deel van het stroomverbruik van een elektrische auto.

Het DOE bedoelt hier 1,5 kWh (dat is 5,4 MegaJoule) aan warmte, niet elektriciteit.
We denken bij de eenheid kWh vaak aan elektriciteit maar het kan ook voor andere energievormen (zoals warmte) worden gebruikt.

Op warmte kan een elektrische auto niet rijden.
Ook kan je deze 1,5 kWh warmte (helaas) niet omzetten in 1,5 kWh elektriciteit.
Je kunt dus niet stellen dat een EV 60 km kan rijden op 11 kWh warmte, want dat kan niet.

het klopt dat die 1.5kWh het totale energieverbruik is, niet enkel stroom.
Maar het is wél inclusief de stroom, niet énkel warmte.

Nu , laat ons voor de eenvoud toch maar aannemen dat het enkel warmte is.
Die warmte kan je wél omvormen tot stroom, dat is uiteindelijk wat een thermische centrale doet.
En dan kom je op 0.5kWh stroom, uit die 1.5kWh warmte.
Of, van de ~60km blijft ~20 km over.
Maar : zoals gezegd : het is niet enkel warmte, er zit ook al stroombij.

En zou komen we dus opnieuw uit bij +/- 25km !
En die waarde is al herhaaldelijk aangehaald.

Samengevat : met het energieverbruik om de brandstof enkel nog maar te raffineren, waar een ICE 100km mee kan rijden, rijdt een EV al 25km.

(in dezelfde context : de raffinaderijen zijn ook een verbruiker van kobalt, je weet wel, dat vermaledijde erts waarom de batterij van een EV zo milieuonvriendelijk zou zijn.)
 
Over de e-tron GT, toch een beetje je sportieve badass blikvanger, zegt hij: “kijk naar dit autootje”.
Nee zo verkoop je lekker je spullen.:confused:
Blijf vooral met je handen in je zakken staan.
Zijn marketing afdeling zal inderdaad niet blij zijn, maar ik heb liever zo'n interview dan een waar ze alleen maar de voorgekauwde zinnetjes van Marketing herhalen. Volgens mij zie je hier redelijk wat de man denkt, incl de manier waarmee hij naar Tesla kijkt: ze hebben de markt losgewoeld (was dat niet de doelstelling van ene Elon Musk), maar het speelkwartier is over en wij zullen het vanaf hier wel overnemen. (Niet helemaal mijn mening, maar dat hoor ik in zijn verhaal).
 
Wouter is geen Tesla fan zullen we maar zeggen. Ik ben benieuwd of de woorden van mede Rotterdammmert Bram Schot zijn mening beïnvloed heeft.

Ik vind het best lachwekkend, die opmerking 'dan stop je 50km eerder' en die lulkoek van 1 keer chargen naar Anton slaat ook nergens op. Vertel het even zoals het echt is, gewoon om de 3 uur even een kopje koffie en weer verder. Dan hou je niet iedereen voor de gek!