Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Bvb : Tesla verkoop stijgt met 110%.
Zelfde kwartaal vergeleken : 2018 vs 2019.

Ook in Nederland zullen de cijfers van 2018 wel fors hoger liggen dan die van 2017.
En die van Q1-2019 hoger dan die van Q1-2018.


Maar : uiteraard zijn die van januari véééél lager dan die van december.
Logisch toch, gezien de fiscale ingrepen. Zowel in de VS, als in Nederland.

Kijk eens naar de verkopen van de ICE in Europa. In augustus, record cijfers ! In september een 'dramatische' terugval.
Hoe zou dat toch komen ?

Het ging hier om de officiële uitspraak van een beursgenoteerd bedrijf wat 1 op 1 overgenomen was.

Ik ben het er mee eens dat er te vaak negatief nieuws verzonnen wordt maar in dit geval is het gewoon correct.
 
dit bericht is inderdaad correct.
Tesla verdient daar goed aan. Zoals bij ons met de CO2 koehandel.
Ik snap dat Tesla hier veel netto-geld mee ophaalt. Ik snap dat Tesla dit goed kan gebruiken. Maar ik snap niet dat Tesla daarmee één van de grootste EV-ontkenners / treuzelaars in de kaart speelt. Dit gaat mij persoonlijk wat (te) ver. Iets met principes en zo. Zo gaat het nóg langer duren voordat FCA eindelijk aan de slag gaat. Maar onder druk wordt alles vloeibaar.
 
Ik snap dat Tesla hier veel netto-geld mee ophaalt. Ik snap dat Tesla dit goed kan gebruiken. Maar ik snap niet dat Tesla daarmee één van de grootste EV-ontkenners / treuzelaars in de kaart speelt. Dit gaat mij persoonlijk wat (te) ver. Iets met principes en zo. Zo gaat het nóg langer duren voordat FCA eindelijk aan de slag gaat. Maar onder druk wordt alles vloeibaar.

FCA graaft hiermee het eigen graf. De grote groei van EV's moet nog komen en wie nu niet de "tier-1" leveranciers aan zich kan binden gaat daar in de toekomst problemen mee krijgen of een hoge prijs betalen. FCA kan het zich niet veroorloven om nog 5 jaar te wachten naar mijn idee. Dat gezegd hebbende, ieder transitie kent zijn winnaars en verliezers en daar moeten we niet te moeilijk over doen. Het is heel vervelend voor de mensen die er werken en de regio's die afhankelijk van de fabrieken zijn, maar zo is het leven.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
@vdvoorde Eens en ik wil nog wel verder gaan: Bizar dat Tesla zich laat spannen voor de CO2 uitstoot koehandel! leuk dat ze centen krijgen, maar nu helpt Tesla dus eigenlijk big auto om in het zadel te blijven. Als je trouw bent aan je missie om de wereld groener te maken laat je FCA vrolijk in zijn sop gaar koken en is dat de eerste dinosaurus die omvalt.Feitelijk bouwt Tesla nu de compliancy cars voor FCA.

Mijn 2 centen en ik zeg wel eens gekscherend: iedereen heeft zijn principes en zijn prijs en dat is dus helaas ook waar voor Elon Musk. Teleurstellend :(
 
  • Like
Reactions: woes
@vdvoorde Eens en ik wil nog wel verder gaan: Bizar dat Tesla zich laat spannen voor de CO2 uitstoot koehandel! leuk dat ze centen krijgen, maar nu helpt Tesla dus eigenlijk big auto om in het zadel te blijven. Als je trouw bent aan je missie om de wereld groener te maken laat je FCA vrolijk in zijn sop gaar koken en is dat de eerste dinosaurus die omvalt.Feitelijk bouwt Tesla nu de compliancy cars voor FCA.

Mijn 2 centen en ik zeg wel eens gekscherend: iedereen heeft zijn principes en zijn prijs en dat is dus helaas ook waar voor Elon Musk. Teleurstellend :(
Ik zie het probleem niet zo. Tesla kan nu dankzij het geld van FCA nog meer en beter en kosteneffectief electrische auto’s bouwen en leveren. Waardoor FCA het nog moeilijker gaat krijgen. Waardoor ze wellicht nog meer aan Teala moeten betalen.
Repeat.
Begin van het einde van FCA.
Mission Accomplished.
 
Last edited:
Ik zie het probleem niet zo. Tesla kan nu dankzij het geld van FCA nog meer en beter en kosteneffectief electrische auto’s bouwen en leveren. Waardoor FCA het nog moeilijker gaat krijgen. Waardoor ze wellicht nog meer aan Teala moeten betalen. Repeat.
Begin van het einde van FCA.
Mission Accomplished.

Principes zijn belangrijk maar Tesla draaiende houden ook. En uiteindeljk verandert er voor Tesla niets behalve dat ze iets meer geld in kas hebben.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
@vdvoorde Eens en ik wil nog wel verder gaan: Bizar dat Tesla zich laat spannen voor de CO2 uitstoot koehandel! leuk dat ze centen krijgen, maar nu helpt Tesla dus eigenlijk big auto om in het zadel te blijven. Als je trouw bent aan je missie om de wereld groener te maken laat je FCA vrolijk in zijn sop gaar koken en is dat de eerste dinosaurus die omvalt.Feitelijk bouwt Tesla nu de compliancy cars voor FCA.

Mijn 2 centen en ik zeg wel eens gekscherend: iedereen heeft zijn principes en zijn prijs en dat is dus helaas ook waar voor Elon Musk. Teleurstellend :(
Laat Tesla nog meer geld binnen halen en snel de productielijn voor de MY opstarten. Ik ben voor. Zolang dit geld goed wordt ingezet zie ik geen bezwaar. En FCA krijgt een steeds grotere achterstand.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
@vdvoorde Eens en ik wil nog wel verder gaan: Bizar dat Tesla zich laat spannen voor de CO2 uitstoot koehandel! leuk dat ze centen krijgen, maar nu helpt Tesla dus eigenlijk big auto om in het zadel te blijven. Als je trouw bent aan je missie om de wereld groener te maken laat je FCA vrolijk in zijn sop gaar koken en is dat de eerste dinosaurus die omvalt.Feitelijk bouwt Tesla nu de compliancy cars voor FCA.

Mijn 2 centen en ik zeg wel eens gekscherend: iedereen heeft zijn principes en zijn prijs en dat is dus helaas ook waar voor Elon Musk. Teleurstellend :(

Opvallend dat je er nu pas mee komt. Tesla doet dit al jaren in CARB-staten van de VS. Ieder jaar staat er voor een leuk bedrag aan inkomsten uit "carbon credits" op de jaarrekening.
Wat me verbaast is dat FCA de FIAT 500E niet gaat leveren in Europa. Op dit moment wordt het ding alleen in de VS verkocht om het vlootgemiddelde van de CO2-uitstoot te verminderen. Zou hier ook kunnen. Misschien heeft het iets te maken met het verlies per 500E dat volgens Sergio Marchionne toch al in de duizenden dollars liep.
 
Opvallend dat je er nu pas mee komt. Tesla doet dit al jaren in CARB-staten van de VS. Ieder jaar staat er voor een leuk bedrag aan inkomsten uit "carbon credits" op de jaarrekening.
Precies. Die inkomstenbron wordt echter niet ten volle geïncasseerd. Er liggen nog heel wat credits op de plank en dus op de balans. De gedachte is dat Tesla speculeert dat die credits meer gewild worden in de toekomst. De actuele waarde noemde Musk eerder al ooit een monopolistische actie van de andere automerken. De actuele waarde is ongeveer 25% van wat-ie zou moeten zijn.
Wat me verbaast is dat FCA de FIAT 500E niet gaat leveren in Europa. Op dit moment wordt het ding alleen in de VS verkocht om het vlootgemiddelde van de CO2-uitstoot te verminderen. Zou hier ook kunnen. Misschien heeft het iets te maken met het verlies per 500E dat volgens Sergio Marchionne toch al in de duizenden dollars liep.
De 500E wordt niet meer geproduceerd, dus ook in de USA (feitelijk uitsluitend in de CARB-staten) niet meer geleverd. Het verlies per auto is blijkbaar meer dan wat je verdient aan ZEV credits. Ook omdat die credits dus kunstmatig goedkoop zijn...
 
Last edited:
@RioolRat Dat van de CARB staten was ik me nog niet bewust. Maar ik vind het eigenlijk van de zotte dat dit soort handel mogelijk is. Dit is in de categorie CO2 boekhoudkundige grappen net zoals de handel in groene stroom certificaten van energie-producenten, maar het lost het feitelijke probleem niet op. FCA doet te weinig om de CO2 uitstoot op tijd naar beneden te krijgen en zou daarvoor ultimo een boete moeten krijgen. Leuk dat Tesla er centen van opstrijkt, maar dit is meer green washing wat gefaciliteerd wordt dan echt het probleem oplossen.
 
  • Like
Reactions: Superendo
@RioolRat Dat van de CARB staten was ik me nog niet bewust. Maar ik vind het eigenlijk van de zotte dat dit soort handel mogelijk is. Dit is in de categorie CO2 boekhoudkundige grappen net zoals de handel in groene stroom certificaten van energie-producenten, maar het lost het feitelijke probleem niet op. FCA doet te weinig om de CO2 uitstoot op tijd naar beneden te krijgen en zou daarvoor ultimo een boete moeten krijgen. Leuk dat Tesla er centen van opstrijkt, maar dit is meer green washing wat gefaciliteerd wordt dan echt het probleem oplossen.
Hoe denk je dat Tesla (onder andere) zo groot is geworden?: ZEV credits.
Dus het werkt wel degelijk.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik neem het Tesla niet kwalijk.

Nemen jullie het Tesla ook kwalijk wanneer ze met een diesel aankomen om jouw Tesla te repareren? Of dat de vrachtwagen die de Tesla brengt niet elektrisch is? Of moeten we voorlopig maar geen Tesla's verkopen aan Polen omdat daar het grid heel vervuilend is?

Voor Tesla is het gewoon een groeimodel, tuurlijk, ze kunnen hun verdiensten gewoon weg gooien, langzamer groeien, meer financiële tegenslagen krijgen en tegelijkertijd benzine/diesel concurrentie bankroet laten gaan, maar is dat dan hetgene dat je moet willen? Ik zie liever Tesla nóg sneller groeien en Fiat e.d. nog nét even langer in leven houden.

Tuurlijk, ongedierte vermoorden is misschien ook niet zo netjes

Ik zie de voetbalwereld de laatste tijd wel eens aan en schrik dan van de bedragen, maar ja, moet zo een voetballer nee zeggen dan als hij 20 miljoen per jaar kan verdienen? Want ja, ik hoor nou eenmaal bij die andere club!

Oh, gaan we allebei door als we gelijk spel spelen? Nee, ik wil écht kosten wat kost winnen hoor, al krijgt mijn team 3 rode kaarten en 3 geblesseerde spelers, dat is een principekwestie.

Als ik zie hoe mannen vrouwen behandelen en andersom, moet ik dan nee zeggen tegen die mooie meid, want ja sinds ze weet dat ik 100 miljard op de bank heb doet ze plots precies wat ik leuk vind?

Nee, als je het zo bekijkt vind ik het niet zo ethisch van Tesla dat ze auto's maken die van 0 naar 100 in 3 seconden rijden en ook nog eens elektra verbruikende spelletjes op het scherm zetten, want ja die auto is toch gemaakt voor het milieu?!