Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Het was interessant om te volgen gisteren maar dit lijkt me nog steeds veel te optimistisch..

Tesla belooft een miljoen autonome 'robottaxi's' in 2020
Ik denk dat Musk ietwat hyberbolisch bedoelt te zeggen dat er eind 2020 een miljoen Tesla's gemaakt zijn die de juiste hardware hebben om eventueel als robotaxi ingezet te worden.

Dat die miljoen auto's dan ook daadwerkelijk ingezet wordt als taxi lijkt me inderdaad erg optimistisch, zeker gezien het feit dat hij dat niet in eigen hand heeft...
 
Kwam mijn buurman trots mee aanzetten:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3456151/cadeautje-van-de-overheid

Ik lees nou nooit in dit soort artikelen dat er tig mensen het loodje leggen vanwege fijnstof, een waterstofauto meer subsidie krijgt als een normale EV of alternatieven om meer fijnstof/co2 te besparen. Ik leg mijn buurman dan uit door enkel de koptext van een artikel te lezen al de mening kan zien die de schrijver van een artikel de lezer op wil leggen ipv de lezer te informeren en zelf een mening te laten vormen. Trieste zaak.
 
Kwam mijn buurman trots mee aanzetten:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3456151/cadeautje-van-de-overheid

Ik lees nou nooit in dit soort artikelen dat er tig mensen het loodje leggen vanwege fijnstof, een waterstofauto meer subsidie krijgt als een normale EV of alternatieven om meer fijnstof/co2 te besparen. Ik leg mijn buurman dan uit door enkel de koptext van een artikel te lezen al de mening kan zien die de schrijver van een artikel de lezer op wil leggen ipv de lezer te informeren en zelf een mening te laten vormen. Trieste zaak.

dit is hier al eerder aan de orde geweest en men vergelijkt appels met peren. Ik heb, zoals de meeste, ook een eigen bedrijf. Hiervoor reed ik een Volvo v70. was privé bezit en betaalde geen bijtelling. Declareerde 19 cent de km aan het bedrijf. Nu rijd ik een MS. Waarde 103K, bijtelling is dus iets meer dan 4K. Dus de overheid verdient 4K op mij. Ik wil daar best dan de wegenbelasting vanaf halen die de Volvo kostte (hoewel deze natuurlijk naar de provincie gaat maar oké). Dat is ongeveer 900 euro per jaar. Ik betaal dus 3K meer aan belasting dan ik hiervoor deed. Tel daarbij dat ik ook nog BTW afdraag over het leasebedrag en ik ben de staatskas flink aan het spekken.

Uit de discussie een tijd geleden volgde dat de meeste van ons hiervoor geen auto reden van 100K met dito bijtelling en belastingen.

Wat de overheid echt misloopt is de accijns op de diesel, dat kan de belasting op de KWh prijs niet goed maken, maar dit is weer een andere discussie.
 
dit is hier al eerder aan de orde geweest en men vergelijkt appels met peren. Ik heb, zoals de meeste, ook een eigen bedrijf. Hiervoor reed ik een Volvo v70. was privé bezit en betaalde geen bijtelling. Declareerde 19 cent de km aan het bedrijf. Nu rijd ik een MS. Waarde 103K, bijtelling is dus iets meer dan 4K. Dus de overheid verdient 4K op mij. Ik wil daar best dan de wegenbelasting vanaf halen die de Volvo kostte (hoewel deze natuurlijk naar de provincie gaat maar oké). Dat is ongeveer 900 euro per jaar. Ik betaal dus 3K meer aan belasting dan ik hiervoor deed. Tel daarbij dat ik ook nog BTW afdraag over het leasebedrag en ik ben de staatskas flink aan het spekken.

Uit de discussie een tijd geleden volgde dat de meeste van ons hiervoor geen auto reden van 100K met dito bijtelling en belastingen.

Wat de overheid echt misloopt is de accijns op de diesel, dat kan de belasting op de KWh prijs niet goed maken, maar dit is weer een andere discussie.
Je vergeet gemakshalve even dat je de kosten van de Tesla aftrekt van je winst en die van de Volvo niet. Als dat niet kon had je de Tesla privé gereden en helemaal geen bijtelling vertaald.

Zo kan ik het ook.
 
Last edited:
dit is hier al eerder aan de orde geweest en men vergelijkt appels met peren. Ik heb, zoals de meeste, ook een eigen bedrijf. Hiervoor reed ik een Volvo v70. was privé bezit en betaalde geen bijtelling. Declareerde 19 cent de km aan het bedrijf. Nu rijd ik een MS. Waarde 103K, bijtelling is dus iets meer dan 4K. Dus de overheid verdient 4K op mij. Ik wil daar best dan de wegenbelasting vanaf halen die de Volvo kostte (hoewel deze natuurlijk naar de provincie gaat maar oké). Dat is ongeveer 900 euro per jaar. Ik betaal dus 3K meer aan belasting dan ik hiervoor deed. Tel daarbij dat ik ook nog BTW afdraag over het leasebedrag en ik ben de staatskas flink aan het spekken.

Uit de discussie een tijd geleden volgde dat de meeste van ons hiervoor geen auto reden van 100K met dito bijtelling en belastingen.

Wat de overheid echt misloopt is de accijns op de diesel, dat kan de belasting op de KWh prijs niet goed maken, maar dit is weer een andere discussie.
Die 4K is bruto en de btw kun je verrekenen ( hoop ik voor je ), maar wordt wel door tesla afgedragen, dus dat is fijn voor de overheid.
Maar je hebt gelijk dat die ‘subsidies’ op Tesla’s erg zwaar overdreven worden.
Dat is ook het punt dat Hans maakte, maar Rutger verdraaide het door te zeggen dat Hans erg blij is dat de overheid het mogelijk maakt om een dure tesla te rijden.
 
Je kan de btw over je inkoopfacturen verrekenen met de btw over je verkoopfacturen, ik mag hopen dat dat bekend is.
Dus daar geen winst voor de staat, wel de btw die tesla vangt bij de verkoop van de auto.
Oh? Er is m.i. helemaal geen verrekening. Zou ook niet zo best zijn want ik draai op dit moment vrijwel geen omzet. Toch kan ik de btw over de aanschaf van mijn M3 gewoon aftrekken. Levert een negatieve aanslag op. Jou aftrek post valt uiteindelijk weg tegen de afdracht van Tesla. Niet voor niets mag jij de btw van je Tesla alleen aftrekken als jij een factuur kunt laten zien met het btw nummer van Tesla er op. Via een kleine omweg heb je de auto effectief zonder btw te betalen aan kunnen schaffen. Dus daar heeft de fiscus helemaal niks aan.

Je draagt als ondernemer btw af over je eigen omzet. Dat wel en daar heeft de fiscus wat aan, maar de relatie naar de auto zal voor de meesten ervan ons ver te zoeken zijn.
 
Het hele probleem is natuurlijk dat mensen in Den Haag zo naïef zijn dat als je iets gaat stimuleren ze niet kunnen bedenken dat daar veel mensen gebruik van gaan maken. Ze laten een prognose opstellen die door niemand gecontroleerd wordt en hebben dan in ieder geval iets in handen om zelf hun handen in onschuld te wassen.

Het wordt echt tijd voor iets meer intelligentie en kwaliteit in Den Haag.
 
Het hele probleem is natuurlijk dat mensen in Den Haag zo naïef zijn dat als je iets gaat stimuleren ze niet kunnen bedenken dat daar veel mensen gebruik van gaan maken. Ze laten een prognose opstellen die door niemand gecontroleerd wordt en hebben dan in ieder geval iets in handen om zelf hun handen in onschuld te wassen.

Het wordt echt tijd voor iets meer intelligentie en kwaliteit in Den Haag.
Ik zou al blij zijn met een meerjarige visie.
 
Oh? Er is m.i. helemaal geen verrekening. Zou ook niet zo best zijn want ik draai op dit moment vrijwel geen omzet. Toch kan ik de btw over de aanschaf van mijn M3 gewoon aftrekken. Levert een negatieve aanslag op. Jou aftrek post valt uiteindelijk weg tegen de afdracht van Tesla. Niet voor niets mag jij de btw van je Tesla alleen aftrekken als jij een factuur kunt laten zien met het btw nummer van Tesla er op. Via een kleine omweg heb je de auto effectief zonder btw te betalen aan kunnen schaffen. Dus daar heeft de fiscus helemaal niks aan.

Je draagt als ondernemer btw af over je eigen omzet. Dat wel en daar heeft de fiscus wat aan, maar de relatie naar de auto zal voor de meesten ervan ons ver te zoeken zijn.
Klopt dat je niet hoeft te verrekenen, maar in de praktijk doe je dat wel, daarom schreef ik ook dat ik voor je hoop dat je kan verrekenen.
Die btw is wel degelijk voor de fiscus op het moment dat er uiteindelijk iets aan een particulier verkocht wordt, 1 of meer stappen verder in een value chain.
 
dit is hier al eerder aan de orde geweest en men vergelijkt appels met peren. Ik heb, zoals de meeste, ook een eigen bedrijf. Hiervoor reed ik een Volvo v70. was privé bezit en betaalde geen bijtelling. Declareerde 19 cent de km aan het bedrijf. Nu rijd ik een MS. Waarde 103K, bijtelling is dus iets meer dan 4K. Dus de overheid verdient 4K op mij. Ik wil daar best dan de wegenbelasting vanaf halen die de Volvo kostte (hoewel deze natuurlijk naar de provincie gaat maar oké). Dat is ongeveer 900 euro per jaar. Ik betaal dus 3K meer aan belasting dan ik hiervoor deed. Tel daarbij dat ik ook nog BTW afdraag over het leasebedrag en ik ben de staatskas flink aan het spekken.

Uit de discussie een tijd geleden volgde dat de meeste van ons hiervoor geen auto reden van 100K met dito bijtelling en belastingen.

Wat de overheid echt misloopt is de accijns op de diesel, dat kan de belasting op de KWh prijs niet goed maken, maar dit is weer een andere discussie.
Je gaat nog meer dan 3K betalen. Er komt nog eens bijna 3K bij voor de 2,7% btw wegens privé gebruik.
Het hele verhaal is natuurlijk wat uitgebreider. De 103.000 euro wordt natuurlijk wel afgeschreven. Die afschrijving verlaagt de winst. Dat kost de overheid ook geld.
 
  • Like
Reactions: job-lek