Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag in DeStentor (onderdeel van het AD) een interview met Klaus Frolich, hoofd technische ontwikkeling van BMW.
Veel blah over hoe goed ze zijn omdat ze met de i3 al vroeg een elektrische auto hadden.
En over hun elektrische Mini die volgend jaar op de markt komt en nu al te bestellen is (Opm: vanaf prijs van 35.000 euro, met een WLTP bereik van 238 km). Maar het meest stoort de onzin die ze over de Tesla Model S uitkramen:

mini.png


Ik heb dan wel een Model 3 maar ik rijd zo'n 200 km en stop dan voor "chauffer wissel + koffie + WC bezoek", terwijl de auto aan de SuperCharger hangt. Wat ongeveer een kwartier duurt, waarna ik weer verder rijd (meestal is die dan bijna vol). Bij de lunch iets langer waarbij ik de auto soms moet verplaatsen omdat die vol is. Zo bleek 600 km prima te doen in ongeveer 8 uur reistijd, inclusief de verliestijd door de files (wat veel wegwerkzaamheden in Duitsland). Ik denk dat het met de BMW langer duurt. Die is steeds minstens 5 minuten kwijt voor de rij voor de diesel/benzine pomp, de tank vullen en afrekenen, waarna die pas aan de koffie kan.
 
Last edited:
Zo bleek 600 km prima te doen in ongeveer 8 uur reistijd, inclusief de verliestijd door de files (wat veel wegwerkzaamheden in Duitsland). Ik denk dat het met de BMW langer duurt. Die is steeds minstens 5 minuten kwijt voor de rij voor de diesel/benzine pomp, de tank vullen en afrekenen, waarna die pas aan de koffie kan.
Van Chamonix naar Antwerpen, 940 km, vertrokken om 7:00, aangekomen om 16:30 inclusief eten onderweg. Wel goed doorgereden (150 à 160 km/h).
 
TL;DR: Sanoma c.s.: BMW adverteert bij ons; Tesla niet.

Dat zeg je nu wel, maar er staan GEEN advertenties in het blad. Er staat wel een advertorial in het blad voor Bosch Car Service, maar daar houdt het mee op.
Ze hebben natuurlijk wel advertenties op de website en ook wat nevenuitkomsten uit een bandenvergelijkingstool en andere nevenactiviteiten. Gezien het geringe aantal views op Youtube kan ik mij niet voorstellen dat ze daar het licht mee kunnen betalen.
Ergo: Where does the money come from?
 
Dat zeg je nu wel, maar er staan GEEN advertenties in het blad. Er staat wel een advertorial in het blad voor Bosch Car Service, maar daar houdt het mee op.
Ze hebben natuurlijk wel advertenties op de website en ook wat nevenuitkomsten uit een bandenvergelijkingstool en andere nevenactiviteiten. Gezien het geringe aantal views op Youtube kan ik mij niet voorstellen dat ze daar het licht mee kunnen betalen.
Ergo: Where does the money come from?
Daar zit wat in.
Bij nader inzien ligt Sanoma voornamelijk in bed met Toyota / Louwman & Parqui.
Cases Archive - Sanoma
Die opdrachtgever zal al te veel enthousiasme voor Tesla en/of BEV ook niet bijzonder waarderen.
 
Daar zit wat in.
Bij nader inzien ligt Sanoma voornamelijk in bed met Toyota / Louwman & Parqui.
Cases Archive - Sanoma
Die opdrachtgever zal al te veel enthousiasme voor Tesla en/of BEV ook niet bijzonder waarderen.

Ik denk dat je er daar naast zit. De toon over EV's is bij Autoweek echt veranderd. Ook de kennis over EV's is gewoon een stuk beter dan nog maar een paar jaar geleden. Er zitten alleen nog een paar azijnzeikers bij de commentaren die blijkbaar hun geld met dinosap auto's verdienen, maar daar kan ik mij niet echt druk om maken.
 
Het is me niet duidelijk of de branden nou door de panelen zelf komen of door slechte installatie.
PolderPV houdt een (nogal rommelig) overzicht bij van incidenten in Nederland, zie http://www.polderpv.nl/nieuws_PV63.htm#17aug2010_brand_en_zonnepanelen en verder.
Maar of het nou 'vaak' voorkomt...
Ik las elders dat een en ander veroorzaakt was door slecht geïnstalleerde bedrading, maar ongeacht wat of wie de oorzaak is, monitoring en inspecties, hufter/sabotageproofing en dummyproofing van de installaties kan de kans op calamiteiten enorm verlagen.
Als er 7 installaties van de 248 (of 252?) in een niet zo lange periode in brand vliegen dan is er toch wel iets aan de hand (en daarbij zeg ik niet dat de oorzaak bij Tesla ligt, maar Tesla draait wel op voor de gevolgen).

Ik heb echt niet het gevoel dat ze het slim spelen. Het is een opeenstapeling van veranderende eisen van Walmart, waarbij ze zelf tekort schieten om de nodige inspecties te plannen met hun eigen onafhankelijke experten, en zelfs hun experten niet betalen.

Een hele puinhoop, wat dan ook de snelle "joint statement" verklaart, want iemand bij Walmart dacht dat ze een sterke case hadden, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn...

https://www.wholemars.com/TeslaResponse.pdf
Het document waarop je je baseert is geschreven door advocaten die door Tesla ingehuurd zijn. Uiteraard zal Walmart daarin in het allerslechtste daglicht gezet worden.
Als je dat even in het achterhoofd houdt en je leest tussen de regels door, dan zie je dat
a) Walmart Tesla een koekje van eigen deeg geeft wat communicatie en afhandeling van de cases betreft (sorry kon het niet laten :p)
b) Walmart er alle baat bij heeft om zoveel mogelijk te traineren omdat dit hun onderhandelingspositie versterkt, want het niet draaien van de installaties kost Tesla bakken met geld (inkomstenderving).
c) Walmart maakt gebruik van de macht die het als gevolg van de calamiteiten over Tesla verkregen heeft om de contracten opnieuw uit te onderhandelen. Hoe langzamer en tergender dat gaat, hoe groter de kans dat Tesla meegaat in hun eisen (die uiteraard steeds veranderen totdat ze zo ver zijn dat ze het onderste uit de kan hebben).
Supermarkten knijpen hun toeleveranciers graag zoveel mogelijk uit, en met Tesla is dat niet anders. Ik denk dus dat wat jij als 'niet echt het gevoel dat ze het slim spelen' benoemt gewoon een bewuste strategie is die Walmart hier hanteert.
En zolang als die als 'domheid en inefficientie van Walmart' kan worden bestempeld komt Walmart er mee weg.
d) Mij valt op dat Tesla poeslief is tegen Walmart in het bovenstaande document, en een onderdanige houding inneemt. 'Valued customer' etc. Het is volgens mij helemaal niet de bedoeling om hiermee een slepende rechtzaak in te gaan, het is vooral bedoeld om het gesprek tussen de twee weer op gang te brengen, en dat lijkt gelukt (waarschijnlijk in combinatie met tegemoetkomingen naar Walmart).
Met het starten van een rechtzaak en het daarmee wereldwijd in de media (ten grote nadele van Tesla) komen van het dispuut heeft Walmart dus opnieuw meer macht in de onderhandeling met Tesla verkregen, vandaar mijn opmerking dat Walmart het spelletje uitmuntend speelt.
 
Last edited:
En dat verklaart waarom Walmart (met 1 'l' inderdaad) zo graag van het contract af wil.
Ik vermoed dat ze van het contract af willen omdat er nu goedkopere alternatieven zijn. Daarom ook dat Tesla relatief poeslief reageert, hoewel ze de problemen wel bij het Walmart management van de zaak leggen. En daarom ook dat het niet tot een rechtszaak komt want als het tot daar komt staat Walmart eigenlijk zwak: de incidenten zijn niet van die aard dat ze onder het contract uit kunnen, en het getreuzel is niet op conto van Tesla maar op conto van Walmart.