You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Impact "Tesla Tax"
De verkopen van nieuwe elektrische auto’s zijn in 2019 sterk verschoven naar goedkopere modellen. De gemiddelde nieuwprijs daalde in korte tijd met 30%. Oorzaken hiervan zijn een aanscherping van de bijtellingsregeling en de introductie van nieuwe, minder dure modellen.
‘Tesla-tax’ heeft effect op verkoop elektrische auto’s
PS
Goedkopere Tesla’s
De gemiddelde prijs van een nieuw verkochte Tesla in ons land is gedaald van een stevige 113.000 euro vorig jaar naar 62.000 euro in de eerste zeven maanden van dit jaar. Een daling van meer dan 50.000 euro dus, of 45% van het gemiddelde bedrag van vorig jaar.
Dus zelfs met het success van de model3 zullen zie dit jaar pak-em-beet 14600 auto's (a 62K) moeten verkopen om de zelfde omzet te realiseren als vorig jaar met 8000 Model S en X (a 113K gemiddeld).
Plus de marge op de M3 zal lager zijn, zie hier de druk op de Tesla organisatie in NL, er lijkt niet veel meer geld om de service organisatie te vergroten......
Misleidend die informatie....Als je gaat betalen zie je dat hij 70+k is![]()
ie daling van gemiddelde prijs alleen wijten aan de bijtellingsregels is wel heel kort door de bocht.
Tuurlijk, dat weet jij, dat weet ik, en dat weet bijna iedereen op het forum. Maar als je niet in dat wereldje zit, lijkt het er inderdaad op dat de Tesla tax doeltreffend was...Die daling van gemiddelde prijs alleen wijten aan de bijtellingsregels is wel heel kort door de bocht. De MS en MX zijn sterk in prijs verlaagd in de afgelopen periode (sommige modellen met meer dan 30%), en de M3 is op de markt gekomen en had ook zonder die nieuwe bijtellingsregels een dik marktaandeel gepakt. Al met al dus nogal wiedes dat de gemiddelde prijs lager is dan vorig jaar. Was ook zo geweest zonder nieuwe regels.
Model S en X hebben natuurlijk te lijden aan die taks, maar vele mensen die vroeger een S of X zouden kiezen, kiezen nu voor de 3 omdat ie goedkoper en nieuwer is en ook wel erg goed rijd en erg zuinig is. De 3 eet absoluut van het marktaandeel van de S, en de X lijdt nu al van de release van de Model Y.Speculatie is wel of de verkoop van Model S and X zonder de veranderende bijstelling regeling ook met 90-95% teruggevallen zou zijn (naar nu grofweg 100 elk in de eerste 7 maanden).
Met ook 30% prijsreductie op varianten MS en MX is wel duidelijk dat de huidige marge nu beduidend minder is op die modellen,
Kortom, er komt minder geld binnen om een "luxe" service organisatie op na te houden, terwijl het aantal klanten stijgt.
Dus zelfs met het success van de model3 zullen zie dit jaar pak-em-beet 14600 auto's (a 62K) moeten verkopen om de zelfde omzet te realiseren als vorig jaar met 8000 Model S en X (a 113K gemiddeld).
Ja, luxe problemen...Niet relevant in de pers, maar ik was vandaag voor een service bij een service center, en van de trailer kwamen quasi allemaal gloednieuwe Model X'en in de Performance versie. Volgens de Tesla medewerkers was het een constant arriveren en afleveren van Performance modellen.
Ik begin te denken dat die prijsverlaging van afgelopen lente toch niet zo een slecht idee was. De bestellingen van die periode worden nu uitgeleverd, en dat zijn stuk voor stuk volle modellen. Een kennis van me heeft afgelopen lente met die lage prijzen ook een nieuwe Model S Performance besteld om zijn 5 jaar oude classic te vervangen. De prijsdaling komt overeen met het gratis weggeven van het Performance model, wat betekent dat Tesla nog altijd dezelfde marge draait tegenover vroeger op het 100D model, maar de verkoop aangezwengeld is want een hele hoop classics en AP1's en misschien zelfs al AP2's worden vervangen. Dat zijn allemaal auto's die niet versleten zijn, maar waar Tesla met de prijszetting toch een incentive kan creëren om deze auto's te vervangen.
Ik bedoel maar, ik ben super tevreden over mijn 100D en heb op 2 jaar tijd 100000km gereden, en ben toch aan het kijken om deze te vervangen voor een Performance model.
Niet relevant in de pers, maar ik was vandaag voor een service bij een service center, en van de trailer kwamen quasi allemaal gloednieuwe Model X'en in de Performance versie. Volgens de Tesla medewerkers was het een constant arriveren en afleveren van Performance modellen.
Ik begin te denken dat die prijsverlaging van afgelopen lente toch niet zo een slecht idee was. De bestellingen van die periode worden nu uitgeleverd, en dat zijn stuk voor stuk volle modellen. Een kennis van me heeft afgelopen lente met die lage prijzen ook een nieuwe Model S Performance besteld om zijn 5 jaar oude classic te vervangen. De prijsdaling komt overeen met het gratis weggeven van het Performance model, wat betekent dat Tesla nog altijd dezelfde marge draait tegenover vroeger op het 100D model, maar de verkoop aangezwengeld is want een hele hoop classics en AP1's en misschien zelfs al AP2's worden vervangen. Dat zijn allemaal auto's die niet versleten zijn, maar waar Tesla met de prijszetting toch een incentive kan creëren om deze auto's te vervangen.
Ik bedoel maar, ik ben super tevreden over mijn 100D en heb op 2 jaar tijd 100000km gereden, en ben toch aan het kijken om deze te vervangen voor een Performance model.
De echte vraag is natuurlijk: wat is makkelijker: 8000 auto's van gemiddeld 113k€ verkopen of 14600 auto's a 62k€? En na een paar jaar wanneer de montagelijnen en ontwikkeling grotendeels terugverdiend is?Dus zelfs met het success van de model3 zullen zie dit jaar pak-em-beet 14600 auto's (a 62K) moeten verkopen om de zelfde omzet te realiseren als vorig jaar met 8000 Model S en X (a 113K gemiddeld).
Plus de marge op de M3 zal lager zijn, zie hier de druk op de Tesla organisatie in NL, er lijkt niet veel meer geld om de service organisatie te vergroten......
De echte vraag is natuurlijk: wat is makkelijker: 8000 auto's van gemiddeld 113k€ verkopen of 14600 auto's a 62k€? En na een paar jaar wanneer de montagelijnen en ontwikkeling grotendeels terugverdiend is?
elektrificeer je het persoonlijk vervoer sneller met een kleiner aantal dure auto's of een groter aantal goedkopere auto's per jaar?