Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
upload_2019-8-29_14-35-53.png


Ik probeer een nieuwe model 3 te kopen voor 980 EURO! Echter De site geeft een error melding .

upload_2019-8-29_14-45-25.png



Echt huilen dit!!!
 
Impact "Tesla Tax"

De verkopen van nieuwe elektrische auto’s zijn in 2019 sterk verschoven naar goedkopere modellen. De gemiddelde nieuwprijs daalde in korte tijd met 30%. Oorzaken hiervan zijn een aanscherping van de bijtellingsregeling en de introductie van nieuwe, minder dure modellen.

‘Tesla-tax’ heeft effect op verkoop elektrische auto’s

PS

Goedkopere Tesla’s
De gemiddelde prijs van een nieuw verkochte Tesla in ons land is gedaald van een stevige 113.000 euro vorig jaar naar 62.000 euro in de eerste zeven maanden van dit jaar. Een daling van meer dan 50.000 euro dus, of 45% van het gemiddelde bedrag van vorig jaar.

Dus zelfs met het success van de model3 zullen zie dit jaar pak-em-beet 14600 auto's (a 62K) moeten verkopen om de zelfde omzet te realiseren als vorig jaar met 8000 Model S en X (a 113K gemiddeld).

Plus de marge op de M3 zal lager zijn, zie hier de druk op de Tesla organisatie in NL, er lijkt niet veel meer geld om de service organisatie te vergroten......

Die daling van gemiddelde prijs alleen wijten aan de bijtellingsregels is wel heel kort door de bocht. De MS en MX zijn sterk in prijs verlaagd in de afgelopen periode (sommige modellen met meer dan 30%), en de M3 is op de markt gekomen en had ook zonder die nieuwe bijtellingsregels een dik marktaandeel gepakt. Al met al dus nogal wiedes dat de gemiddelde prijs lager is dan vorig jaar. Was ook zo geweest zonder nieuwe regels.
 

ie daling van gemiddelde prijs alleen wijten aan de bijtellingsregels is wel heel kort door de bocht.

Teneur is dat ook niet. Er staat en ... en ...
Oorzaken hiervan zijn een aanscherping van de bijtellingsregeling en de introductie van nieuwe, minder dure modellen.

Speculatie is wel of de verkoop van Model S and X zonder de veranderende bijstelling regeling ook met 90-95% teruggevallen zou zijn (naar nu grofweg 100 elk in de eerste 7 maanden).

Met ook 30% prijsreductie op varianten MS en MX is wel duidelijk dat de huidige marge nu beduidend minder is op die modellen,
Kortom, er komt minder geld binnen om een "luxe" service organisatie op na te houden, terwijl het aantal klanten stijgt.
 
Die daling van gemiddelde prijs alleen wijten aan de bijtellingsregels is wel heel kort door de bocht. De MS en MX zijn sterk in prijs verlaagd in de afgelopen periode (sommige modellen met meer dan 30%), en de M3 is op de markt gekomen en had ook zonder die nieuwe bijtellingsregels een dik marktaandeel gepakt. Al met al dus nogal wiedes dat de gemiddelde prijs lager is dan vorig jaar. Was ook zo geweest zonder nieuwe regels.
Tuurlijk, dat weet jij, dat weet ik, en dat weet bijna iedereen op het forum. Maar als je niet in dat wereldje zit, lijkt het er inderdaad op dat de Tesla tax doeltreffend was...
 
  • Funny
Reactions: Devils son
Speculatie is wel of de verkoop van Model S and X zonder de veranderende bijstelling regeling ook met 90-95% teruggevallen zou zijn (naar nu grofweg 100 elk in de eerste 7 maanden).

Met ook 30% prijsreductie op varianten MS en MX is wel duidelijk dat de huidige marge nu beduidend minder is op die modellen,
Kortom, er komt minder geld binnen om een "luxe" service organisatie op na te houden, terwijl het aantal klanten stijgt.
Model S en X hebben natuurlijk te lijden aan die taks, maar vele mensen die vroeger een S of X zouden kiezen, kiezen nu voor de 3 omdat ie goedkoper en nieuwer is en ook wel erg goed rijd en erg zuinig is. De 3 eet absoluut van het marktaandeel van de S, en de X lijdt nu al van de release van de Model Y.

De prijsreductie is een doekje voor het bloeden, om de fabriek toch draaiende te houden. Ik vermoed ook dat tot 2018 de marges gestaag stegen omdat de batterijen en andere componenten telkens goedkoper werden en het een model is waar de R&D hopelijk al van terug verdiend is (relatief gezien, ik zwijg even over de capex om fabrieken te bouwen). Het gerucht van een nieuw interieur doet de verkopen ook geen goed.
 
Niet relevant in de pers, maar ik was vandaag voor een service bij een service center, en van de trailer kwamen quasi allemaal gloednieuwe Model X'en in de Performance versie. Volgens de Tesla medewerkers was het een constant arriveren en afleveren van Performance modellen.

Ik begin te denken dat die prijsverlaging van afgelopen lente toch niet zo een slecht idee was. De bestellingen van die periode worden nu uitgeleverd, en dat zijn stuk voor stuk volle modellen. Een kennis van me heeft afgelopen lente met die lage prijzen ook een nieuwe Model S Performance besteld om zijn 5 jaar oude classic te vervangen. De prijsdaling komt overeen met het gratis weggeven van het Performance model, wat betekent dat Tesla nog altijd dezelfde marge draait tegenover vroeger op het 100D model, maar de verkoop aangezwengeld is want een hele hoop classics en AP1's en misschien zelfs al AP2's worden vervangen. Dat zijn allemaal auto's die niet versleten zijn, maar waar Tesla met de prijszetting toch een incentive kan creëren om deze auto's te vervangen.

Ik bedoel maar, ik ben super tevreden over mijn 100D en heb op 2 jaar tijd 100000km gereden, en ben toch aan het kijken om deze te vervangen voor een Performance model.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Niet relevant in de pers, maar ik was vandaag voor een service bij een service center, en van de trailer kwamen quasi allemaal gloednieuwe Model X'en in de Performance versie. Volgens de Tesla medewerkers was het een constant arriveren en afleveren van Performance modellen.

Ik begin te denken dat die prijsverlaging van afgelopen lente toch niet zo een slecht idee was. De bestellingen van die periode worden nu uitgeleverd, en dat zijn stuk voor stuk volle modellen. Een kennis van me heeft afgelopen lente met die lage prijzen ook een nieuwe Model S Performance besteld om zijn 5 jaar oude classic te vervangen. De prijsdaling komt overeen met het gratis weggeven van het Performance model, wat betekent dat Tesla nog altijd dezelfde marge draait tegenover vroeger op het 100D model, maar de verkoop aangezwengeld is want een hele hoop classics en AP1's en misschien zelfs al AP2's worden vervangen. Dat zijn allemaal auto's die niet versleten zijn, maar waar Tesla met de prijszetting toch een incentive kan creëren om deze auto's te vervangen.

Ik bedoel maar, ik ben super tevreden over mijn 100D en heb op 2 jaar tijd 100000km gereden, en ben toch aan het kijken om deze te vervangen voor een Performance model.
Ja, luxe problemen...:p. Maar mensen zoals ik zijn dan weer de gelukkige afnemers van de tweedehandse Tesla's.
 
Niet relevant in de pers, maar ik was vandaag voor een service bij een service center, en van de trailer kwamen quasi allemaal gloednieuwe Model X'en in de Performance versie. Volgens de Tesla medewerkers was het een constant arriveren en afleveren van Performance modellen.

Ik begin te denken dat die prijsverlaging van afgelopen lente toch niet zo een slecht idee was. De bestellingen van die periode worden nu uitgeleverd, en dat zijn stuk voor stuk volle modellen. Een kennis van me heeft afgelopen lente met die lage prijzen ook een nieuwe Model S Performance besteld om zijn 5 jaar oude classic te vervangen. De prijsdaling komt overeen met het gratis weggeven van het Performance model, wat betekent dat Tesla nog altijd dezelfde marge draait tegenover vroeger op het 100D model, maar de verkoop aangezwengeld is want een hele hoop classics en AP1's en misschien zelfs al AP2's worden vervangen. Dat zijn allemaal auto's die niet versleten zijn, maar waar Tesla met de prijszetting toch een incentive kan creëren om deze auto's te vervangen.

Ik bedoel maar, ik ben super tevreden over mijn 100D en heb op 2 jaar tijd 100000km gereden, en ben toch aan het kijken om deze te vervangen voor een Performance model.

Zijn dit niet eindelijk de door Elon Musk persoonlijk beloofde loaners?
Een leenwagen moet een klant immers de beste uitvoering van een Tesla laten ervaren, aldus Elon.

Tesla service center loaners will all be P100Ds with Ludicrous, says Musk

(Dit was misschien wel de meest waardeloze belofte ooit, inmiddels is een Tesla loaner zo'n beetje compleet afgeschaft. Met een beetje geluk krijg je een afgetrapte oude Tesla of een ICE huurauto, mits je eigen Tesla nog binnen garantie valt.)
 
Dus zelfs met het success van de model3 zullen zie dit jaar pak-em-beet 14600 auto's (a 62K) moeten verkopen om de zelfde omzet te realiseren als vorig jaar met 8000 Model S en X (a 113K gemiddeld).

Plus de marge op de M3 zal lager zijn, zie hier de druk op de Tesla organisatie in NL, er lijkt niet veel meer geld om de service organisatie te vergroten......
De echte vraag is natuurlijk: wat is makkelijker: 8000 auto's van gemiddeld 113k€ verkopen of 14600 auto's a 62k€? En na een paar jaar wanneer de montagelijnen en ontwikkeling grotendeels terugverdiend is?
En dan de allerbelangrijkste vraag: elektrificeer je het persoonlijk vervoer sneller met een kleiner aantal dure auto's of een groter aantal goedkopere auto's per jaar? Want de elektrificatie van het vervoer i.c.m. met de beoogde CO2 uitstoot reductie is Tesla's/Musk's lange termijn doel.

Wat service organisatie betreft: we zitten in het eerste half jaar na lancering van de model 3 in Europa. Eventjes service opschalen is natuurlijk niet een kwestie van met de vingers knippen... Daar gaan nog wel wat maandjes overheen voordat de ergste ellende achter de rug is en alle procedures, protocollen en logistiek geolied (pun not intended) lopen.
 
  • Like
Reactions: MaH
De echte vraag is natuurlijk: wat is makkelijker: 8000 auto's van gemiddeld 113k€ verkopen of 14600 auto's a 62k€? En na een paar jaar wanneer de montagelijnen en ontwikkeling grotendeels terugverdiend is?

Dit is geen vraag. 113K makkelijk verkopen is nostalgie, das war Einmal ;)
Volgend jaar 62K makkelijk verkopen zal ook nostalgie zijn in NL met de afbouw van fiscale voordelen.

elektrificeer je het persoonlijk vervoer sneller met een kleiner aantal dure auto's of een groter aantal goedkopere auto's per jaar?

Precies, de echte vraag voor mij is dus wanneer de Tesla Model 1 komt, i.e. zo in de buurt van de Zoe en Corsa-E om dit te bereiken zonder fiscaal infuus.

De Zoe doet het nog verrassend goed in Europa blijkbaar:
Renault Zoe Wins In July, But Tesla Model 3 Remains 2019 Leader — Europe EV Sales Report | CleanTechnica

De einde-jaar run in Nederland (vanwege de fiscale veranderingen in 2020) zal de Model3 er weer ver overtillen (5000 afleveringen M3 in September alleen in Tilburg?!).
Hoop dat de service dat bijhoudt....
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: BertS
De Renault Zoe is al jaren de best verkopende BEV. De situatie in België en Nederland wordt erg scheef getrokken door incentives voor de zakelijke rijder en het ontbreken ervan voor de particuliere rijders.
Dat is opmerkelijk want daar waar bij ons de TCO van een dure EV lager ligt dan van een vergelijkbare ICE is dat voor de Zoe eigenlijk niet het geval.
Frankrijk is goed voor een groot deel van de verkopen.
Dat de M3 zo goed scoort is voor een deel te wijten aan de levering van de reservaties die dit jaar werden uitgeleverd. Het is ook een beter betaalbare auto uiteraard.
 
  • Like
Reactions: AntoniusJR
In Frankrijk krijgt men als particulier voor elke EV eenzelfde forfaitair bedrag. Ik dacht dat het 6.000€ was. Verder dacht ik dat een salariswagen in Frankrijk niet bestaat. Dus wel een echte bedrijfswagen voor vertegenwoordigers en anderen die hun wagen voor hun werk nodig hebben, maar geen systeem van extralegale voordelen in de vorm van een auto.