Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien dat veel Tesla rijders niet gewend zijn om in een automaat te rijden?

Ja dat lijkt de meest voor de hand liggende reden.

Bij mijn eerste automaat, wou ik ontkoppelen met het rempedaal... ook geen success.. mooie zwarte remsporen voor een rotonde en een middelvinger van de achterligger.. mijn voet bleef plakken voor mijn gevoel op de rem.

Hoe je rem/watt kan verwisselen is voor mij wel een raadsel hoor... Dat zou ik niet heel snel doen, gezien ze op dezelfde locatie als bij schakel zitten.
 
Bijzondere en interessante zaak: German Court Suspends Driver For Adjusting Wiper Speed In Tesla Model 3

Ongeluk als gevolg van bedienen van ruitenwissers via het scherm. De bediening via het scherm ligt onder vuur en mag dus niet van het hof tijdens het rijden volgens de Duitse wet. Kan grote implicaties hebben voor Europa en Tesla (en andere fabrikanten die bediening van primaire elementen via een touchscreen doen).
 
Bijzondere en interessante zaak: German Court Suspends Driver For Adjusting Wiper Speed In Tesla Model 3

Ongeluk als gevolg van bedienen van ruitenwissers via het scherm. De bediening via het scherm ligt onder vuur en mag dus niet van het hof tijdens het rijden volgens de Duitse wet. Kan grote implicaties hebben voor Europa en Tesla (en andere fabrikanten die bediening van primaire elementen via een touchscreen doen).

Voor de andere automerken meer dan voor Tesla.
Kan nu al via spraakcommando en met software update is bediening via knopjes op handle en scroll wheel eenvoudig aan te passen. OTA.
Vrijwel alles kan nu al via spraakcommando bij Tesla.
 
Ik ken geen andere automerken die het via het scherm bedienen (wat natuurlijk niet zo veel zegt). Soms is het goed om een beetje traditioneel te blijven. ;) Vooralsnog is het nog niet gereed bij Tesla. Let op dat de uitspraak al in 2019 is gedaan.
 
...Hoe je rem/watt kan verwisselen is voor mij wel een raadsel hoor... Dat zou ik niet heel snel doen, gezien ze op dezelfde locatie als bij schakel zitten.
Dit overkomt toch heel veel mensen, ook in brandstof aangedreven auto's. Bij ICE-exemplaren blijft schade achterwege of in ieder geval beperkt, doordat het geluid van de brullende motor de bestuurder er tijdig op wijst dat het verkeerde pedaal wordt gebruikt. En onze elektrische voertuigen reageren ook nog eens flink wat sneller op het accelaratiepedaal, dat maakt het er ook niet makkelijker op.

Dergelijke bedieningsfouten kun je eenvoudig vinden door te zoeken op 'sudden unintended acceleration'. De NHTSA schatte het aantal gevallen op 16.000 in de Verenigde Staten (2015).
 
Bijzondere en interessante zaak: German Court Suspends Driver For Adjusting Wiper Speed In Tesla Model 3

Ongeluk als gevolg van bedienen van ruitenwissers via het scherm. De bediening via het scherm ligt onder vuur en mag dus niet van het hof tijdens het rijden volgens de Duitse wet. Kan grote implicaties hebben voor Europa en Tesla (en andere fabrikanten die bediening van primaire elementen via een touchscreen doen).
Ik snap niet hoe ze de bestuurder kunnen straffen. Volgens mij is een Model 3 gehomologeerd in Europa, we kunnen nu moeilijk stellen dat de bestuurder iets veranderd heeft aan de wagen?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Is dit niet hetzelfde als een ongeval veroorzaken als je aan je radio aan het morrelen bent?

Sowieso non-issue:
  • ruitenwissers op auto laten staan
  • linker knop induwen op hendel stuurkolom om handmatig ruitenwisser te activeren
Ik kan me echt geen scenario inbeelden waar je diep in het menu moet graven om de ruitenwissers te activeren of aan te passen.

 
"the touchscreen permanently installed in the Tesla vehicle is an electronic device."

Duh, een Tesla is an electronic device dus dit volgende zou iedere EV per definitie niet gebruikt mogen worden.
Volgens mij hoort deze rechter gewoon in een inrichting.

En kunnen we radio en navigatie ook allemaal wel vergeten. Al staat er (voor de buhne) bij sommige navigatiesystemen bij opstarten dat je ze alleen bij stilstand mag instellen.
 
Je laat voor het gemak het stukje over essentiële bediening weg. Radio en navigatie is geen essentiële bediening en kan daarnaast ook gewoon stilstaand worden ingesteld, zeker de navigatie. Start het voordat je wegrijdt.

Ruitenwissers daarentegen... ;)
 
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik weleens te lang op het scherm keek ivm ruitenwisser snelheid aanpassen (zocht de snelste setting omdat het op eens heel hard regende en de auto mode bleef doodleuk in minimale snelheid). Het feit dat in dus amper kon zien door het regen hielp niet mee in een veilige gevoel te creëren, het was maar een paar seconden hoor (aangezien in destijds nog niet zo goed bekend was met de settings) maar dat kan genoeg zijn voor een ongeluk. Dus hoewel ik het ook een bizarre zaak vind, ik ben er wel eens dat, op de Model 3 iig, de huidige bediening van de ruitenwisser drempeloser mag worden. Of gewoon een perfecte werkende auto mode #DeepRain :p
 
Waarom denken jullie dat die Duitse overtreder echt zijn ruitenwissers aan het instellen was?
Lijkt mij gewoon de eerste de beste smoes die hij kon verzinnen toen hij betrapt werd tijdens het Whatsappen op z'n telefoon.

De toepassing van de Duitse regelgeving is soms een beetje raar. Voorbeeld: Je mag in Duitsland nooit de plaats van een ongeval verlaten als je betrokken bent bij dat ongeval. Dat klinkt op zichzelf logisch. Praktijk: een familielid van mij schatte op een rustige landweg een bocht verkeerd in, vloog uit de bocht en sloeg over de kop. Eenzijdig ongeval, geen andere betrokken. Is zelf uit de auto geklommen en is bij de dichtst bijzijnde boerderij hulp gaan halen want was zelf wel gewond geraakt. Hulpdiensten er uiteraard bij enzovoort. Resultaat: Dikke boete vanwege het verlaten van de plaats van het ongeval.

Hoe dan? Wat moet je dan doen in zo'n geval, maar liggen creperen langs de kant van de weg in de hoop dat er iemand langs komt? Dan liever een boete riskeren lijkt me.