You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Leuke is, dat Sany Munro dit al meer dan een jaar geleden in zijn tear down sessie heeft aangetoond op youtube.Toch doet Tesla het niet zo slecht:
Onderzoeksinstituut: Tesla ligt jaren voor op de concurrentie
Artikel over de dominatie van Tesla die in de EU voorbij is. En eerlijk is eerlijk, VW heeft een paar mooie EV's op de markt gezet. Tesla verdient zo'n 850 miljoen aan CO2 handel
Ik mis wel de de Chinese (NIO en XPeng) in het artikel:
DPG Media Privacy Gate
Ja, ook met stijgende verbazing dit artikel gelezen, het zit vol met een sterk negatieve ondertoon.
Op zicht is het natuurlijk goed om de verhoudingen in Europa en Nederland onder de aandacht te brengen, maar er zijn best veel parameters die de uitkomst beïnvloeden en daar zegt het artikel helemaal niets over.
Bijvoorbeeld het seizoen en kwartaal effect. Of het feit dat een nieuwe speler in een segment in het begin natuurlijk eerst alle reserveringen moet uitleveren. Daarnaast zijn de auto's die nu beter scoren een stuk goedkoper, dus dat effect is ook logisch.
Voorlopig kan iedereen waarschijnlijk alles wat hij kan produceren kwijt, en daar zit volgens mij de kern.
En voorlopig zit deze opwaartse trend Tesla helemaal niet in de weg, het zit de bestaande fabrikanten zelf veel meer in de weg, zeker nu de plannen van Europa nog strengere Co2 en NOx willen gaan invoeren.
Het wordt dus tijd dat de strijd met ICE het hoofd onderwerp wordt en niet de strijd met Tesla.
Bijzonder interessant waar dit toch vandaan komt, daar mag een psycholoog eens naar kijken, zal toch vast iets met belangen en investeringen te maken hebben, met de eerdere "trend" om Tesla te bashen, met aversie tegen Amerikaanse auto's en natuurlijk de haat naar een persoon die de wereld aan het veranderen is (en als dat dicht bij je boterham komt....)
Dat is inderdaad het principe achter het concept van ‘compliance cars’.Daarnaast zou het me niets verbazen als VW de ID3 tegen kostprijs (of lager?) verkoopt, de winst zit dan in de lagere boetes.
Daarnaast zou het me niets verbazen als VW de ID3 tegen kostprijs (of lager?) verkoopt, de winst zit dan in de lagere boetes.
Ik las dit artikel vanochtend ook aan de keukentafel en heb mijn 'vriend' Ton weer eens aangeschreven, met een kopietje voor zijn hoofdredacteur. Ik heb hem al vaker aangesproken op zijn gekleurde, negatieve berichtgeving en uit zijn antwoorden sijpelt de haat voor Tesla. Het zal wel weer afgunst zijn.
Beste heer Voermans,
Ton Voermans en Tesla, het blijft geen gelukkige combinatie.
Vandaag een artikel over het feit dat het Amerikaanse merk zijn hegemonie heeft verloren op de Nederlandse EV-markt. De getallen die dat moeten onderbouwen kloppen weliswaar, maar toch vertellen ze niet de hele waarheid. Dat Volkwagen vorige maand 2.790 auto’s van het type ID3 verkocht en Tesla ‘enkele tientallen’ van het type Model 3 valt helaas onder de noemer desinformatie.
De reden dat Tesla maar 35 auto’s afleverde, is dat er nauwelijks auto’s op voorraad waren. Al jarenlang levert Tesla vrijwel alle auto’s af in de laatste maand van elk kwartaal. Daarna komen er anderhalve maand lang geen schepen met Tesla’s meer aan. In september, de laatste maand van het kwartaal, werden er 979 afgeleverd in Nederland, toch flink wat meer dan die 35. Dat alleen het cijfer van oktober wordt genoemd, is behoorlijk selectief winkelen.
En dan de cijfers van Volkswagen: jarenlang hebben VW-adepten gewacht op de ID3. Sinds begin dit jaar heeft het bedrijf er tienduizenden gebouwd, maar vanwege enorme software-problemen (waarom lees ik in het AD alleen verhalen over problemen bij Tesla?) zijn die auto’s een half jaar lang op grote opslagterreinen gestald. Pas in september leek de software voldoende bug-vrij om de auto’s vrij te geven, waardoor er in oktober een stortvloed op de markt kwam. Binnenkort zal ook die verkoop waarschijnlijk terugzakken.
Met het selectief kiezen van twee vergelijkingspunten, de beste maand voor VW en de slechtste maand voor Tesla, worden lezers bij de neus genomen. Hoe was het ook alweer? There are lies, bigger lies and statistics.
Vriendelijke groet,
.......
Oud-dagbladjournalist
cc Hans Nijenhuis
Ik las dit artikel vanochtend ook aan de keukentafel en heb mijn 'vriend' Ton weer eens aangeschreven, met een kopietje voor zijn hoofdredacteur. Ik heb hem al vaker aangesproken op zijn gekleurde, negatieve berichtgeving en uit zijn antwoorden sijpelt de haat voor Tesla. Het zal wel weer afgunst zijn.
Beste heer Voermans,
Ton Voermans en Tesla, het blijft geen gelukkige combinatie.
Vandaag een artikel over het feit dat het Amerikaanse merk zijn hegemonie heeft verloren op de Nederlandse EV-markt. De getallen die dat moeten onderbouwen kloppen weliswaar, maar toch vertellen ze niet de hele waarheid. Dat Volkwagen vorige maand 2.790 auto’s van het type ID3 verkocht en Tesla ‘enkele tientallen’ van het type Model 3 valt helaas onder de noemer desinformatie.
De reden dat Tesla maar 35 auto’s afleverde, is dat er nauwelijks auto’s op voorraad waren. Al jarenlang levert Tesla vrijwel alle auto’s af in de laatste maand van elk kwartaal. Daarna komen er anderhalve maand lang geen schepen met Tesla’s meer aan. In september, de laatste maand van het kwartaal, werden er 979 afgeleverd in Nederland, toch flink wat meer dan die 35. Dat alleen het cijfer van oktober wordt genoemd, is behoorlijk selectief winkelen.
En dan de cijfers van Volkswagen: jarenlang hebben VW-adepten gewacht op de ID3. Sinds begin dit jaar heeft het bedrijf er tienduizenden gebouwd, maar vanwege enorme software-problemen (waarom lees ik in het AD alleen verhalen over problemen bij Tesla?) zijn die auto’s een half jaar lang op grote opslagterreinen gestald. Pas in september leek de software voldoende bug-vrij om de auto’s vrij te geven, waardoor er in oktober een stortvloed op de markt kwam. Binnenkort zal ook die verkoop waarschijnlijk terugzakken.
Met het selectief kiezen van twee vergelijkingspunten, de beste maand voor VW en de slechtste maand voor Tesla, worden lezers bij de neus genomen. Hoe was het ook alweer? There are lies, bigger lies and statistics.
Vriendelijke groet,
.......
Oud-dagbladjournalist
cc Hans Nijenhuis
Wat me wel opviel is dat hij als klacht ook range aangaf, 240km in een P100D, dat is 380wh/km bij 100%. Dat noem ik niet sportief, maar waarschijnlijk zeer illegaal (qua snelheden).
Joh,
Hoe duidelijk kan het zijn dat dit gaat om de clicks die gegenereerd worden door diegenen die graag lezen en geloven wat ze willen lezen en geloven. En dat dit gaat om bestaande adverteerders en Rotterdamse belangen in de meest fossiele haven van Europa. En in belangen van bestaande adverteerders die graag gevleid worden.
Wedden dat deze “journalist” in december weer op de Koopmans terminal in Amsterdam staat? En daar klaagt over het weer en een laadklepje dat op de millimeter is uitgelijnd?
Zal je nog meer voorspellen:
· Vlak na 4 januari 2021 wanneer de P&D (Production and Delivery) cijfers van Q4-2020 bekend worden gemaakt waarbij meer in dat kwartaal dan 170.000 Tesla’s wereldwijd zijn afgeleverd, dan komt de focus op minder afleveringen van S/X in Nederland/Noorwegen/Slovenië of zoiets. Ondanks een jaarrecord van meer dan 500.000 afgeleverde Tesla’s wereldwijd.
· Als dan rond 27-01-2021 de jaarcijfers van 2020 bekend worden met circa 800 miljoen GAAP en 1200 miljoen Non-GAAP winst, dan wordt er gezeurd over afnemende credits vanwege de Fiat 500 e die misschien wel meer verkocht gaat worden. Terwijl die credits steeds minder relevant worden en reeds dan minder zijn dan de nettowinst.
· Als dan in februari 2021 blijkt dat er in januari 2021 geen schip is aangekomen uit Fremont dan komt weer het bericht in het AD dat de Tesla verkoop volledig is ingestort.
· En in maart 2021 is er een dronken persoon tegen een Full Self Driving Tesla aangereden, dat wordt groot nieuws in het AD.
· En in april 2021 wordt er geklaagd dat er nog steeds geen Model Y is geproduceerd in GigaBerlin. Terwijl er al bijna een jaar gebouwd wordt. Hetzelfde voor GigaTexas, de Semi, de Roadster.
· Dat ondanks dit alles Tesla afstevent op een jaarproductie van 1 miljoen auto’s in 2021 wordt angstvallig verzwegen. 500k Fremont, 500k Shanghai +Berlin +Austin Texas. Zeker omdat de groei er dan nog niet uit is als we mogen geloven wat er is uiteengezet op Battery Day.
· Er is geen AD journalist die durft uit te leggen wat elektrificatie van wegtransport betekent voor de raffinage sector in Rotterdam, die voor ongeveer 50% van de volume-afzet afhankelijk is van wegtransport. Waar de hoogste raffinage marges liggen.
Nee, het AD en soortgelijken als AutoVisie en BNR Petrolheads behoren tot het segment van journalistieke prostitutie waartegen feiten niet helpen. Die laten zich betalen door clicks en korte termijn voldoening, zonder verder belang.
Dus bespaar je de moeite om op dit soort journalistiek te reageren met feitelijkheden. Uiteindelijk is elektrisch goedkoper en zal de markt zijn werk doen.
My 2 cents.