Interview met
Franz von Holzhausen, de ontwerper van de Tesla auto's.
Best diepgravend, maar toch heel luchtig, en ca. 2 uur lang. Waarvan de eerste 50 minuten gaan over de periode voor dat hij bij Tesla kwam:
- Zijn achtergrond (vader had een ontwerp buro in de USA).
- Zijn opleiding bij Art Center (top instituut), waar hij eerst was "afgewezen" om zijn jeugdige leeftijd: "hij moest eerst maar levenservaring opdoen".
- Hoe hij bij dependance van Art Center in Zwitserland kwam, daar een project deed dat hij aan de VW-top liet zien, die enthousiast reageerden.
Zo'n 10 minuten in het Duits, totdat Franz eindelijk ertussen kon komen om te vertellen dat hij (toen) geen Duits sprak.
Hij werkte vervolgens 8 jaar voor VW, eerst aan de "New Beetle concept 1", waar hij zich de Bauhaus ontwerp-filosofie zich eigen maakte.
En daarna aan de VW-Microbus-concept, die nooit in productie is genomen, maar wel de basis vormde voor de huidige elektrische VW-buzz
Toen er een nieuwe directie aantrad bij GM (General Motors) heeft hij zich laten overhalen om daar een sportwagen te ontwerpen: de Pontiac Soltice
Deze deed het in de voorverkoop enorm goed, maar de productie werd na 7000 stuks gestopt omdat de fabriek werd gesloten, zonder echte reden.
Franz vertrok gefrusteerd omdat er zoveel aan bezuinigd was, toen die in productie ging. Maar meer nog de GM-kultuur: een verstikkende bureaucratie.
Hij liet zich overhalen om bij Mazda te gaan werken, die naar zijn mening de toen beste sportieve auto's maakten, in de USA verkrijgbaar. "They are the grassroot of racing", aldus Franz. Maar die weinig verkocht werden, omdat het "anonieme uiterlijk" niet aansloeg bij de Amerikaanse smaak. Hij werkte aan de Mazda Miata 3e generatie (in Europa de Mazda MX-5 genoemd), met name de superlichte concept-car (street-racer):
In die tijd begon Franz zich in te zetten voor sustainability (duurzaamheid). Met het idee om auto's op 100% ethanol (alcohol) te laten rijden. En het leer van de bekleding milieuvriendelijk te laten maken (i.p.v. met chroom-zouten), etc.
Via, via kwam hij in contact met Elon Musk, die toe het idee had (nog niet meer dan een idee) om een auto op Lithium-batterijen te laten rijden. Dat was de oplossing, herkende Franz, en vanaf toe heeft hij zich verbonden aan Tesla.
De rest is te horen vanaf minuut 50 van de volgende "podcast":
Tesla Chief Designer Franz von Holzhausen