Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien eens tijd voor de TOC Belgium om dit aan te kaarten bij de raad voor journalisitek... Heel veel is feitelijk te weerleggen.
Er is in elk geval een belang van het HLN om legacy car te verdedigen. Tel eens de inkomsten van autoreclame door legacy car op, en leg dat naast de inkomensten door Tesla advertising. Elke journalist zou op z'n minst een belangenconflict moeten vermelden.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Er is in elk geval een belang van het HLN om legacy car te verdedigen. Tel eens de inkomsten van autoreclame door legacy car op, en leg dat naast de inkomensten door Tesla advertising. Elke journalist zou op z'n minst een belangenconflict moeten vermelden.

Door de Tesla berichtgeving krijgen ze veel kliks waardoor ze die legacy car advertenties verkocht krijgen.
Alleen krijgen ze spijtig genoeg meer kliks op slecht nieuws dan op goed nieuws.
Het slecht nieuws moet voor een krant ook wel geverifieerd worden en correct zijn.
 
  • Helpful
Reactions: jr_gn
Carplay gebruiken. Dan worden de whatsappjes voorgelezen
Precies, dat is het enige dat ik mis. Verder geen enkele behoefte aan, in mijn geval, android auto. Behalve het voorlezen en terug dicteren van whatsappjes.
Want ik wil ze niet gaan lezen tijdens het rijden, terwijl voorlezen geen probleem is uiteraard.
Ik heb inmiddels ontdekt dat ik wel rechtstreeks tegen mijn telefoon kan praten om te dicteren, maar dan moet ik nog wel het beeldscherm een keer aantikken, en liever wil ik dus gewoon helemaal niet naar mijn telefoon te hoeven kijken. Met google assistent kan ik mijn telefoon ook op beperkte schaal laten voorlezen maar niet 100% functioneel.
Bellen doe ik niet aan, niet functioneel, foutgevoelig, vergeet gevoelig, als je met 50 verschillende mensen per dag iets wilt bespreken.
 
  • Love
Reactions: **BatteryLow**
Om te hengelen naar kliks moet je geen rocket science verkopen.
515F0323-A040-4D6B-9D6A-4364B7B961EF.jpeg
 
Interview met Franz von Holzhausen, de ontwerper van de Tesla auto's.
Best diepgravend, maar toch heel luchtig, en ca. 2 uur lang. Waarvan de eerste 50 minuten gaan over de periode voor dat hij bij Tesla kwam:
- Zijn achtergrond (vader had een ontwerp buro in de USA).
- Zijn opleiding bij Art Center (top instituut), waar hij eerst was "afgewezen" om zijn jeugdige leeftijd: "hij moest eerst maar levenservaring opdoen".
- Hoe hij bij dependance van Art Center in Zwitserland kwam, daar een project deed dat hij aan de VW-top liet zien, die enthousiast reageerden.
Zo'n 10 minuten in het Duits, totdat Franz eindelijk ertussen kon komen om te vertellen dat hij (toen) geen Duits sprak. :)
Hij werkte vervolgens 8 jaar voor VW, eerst aan de "New Beetle concept 1", waar hij zich de Bauhaus ontwerp-filosofie zich eigen maakte.
1681038352728.png

En daarna aan de VW-Microbus-concept, die nooit in productie is genomen, maar wel de basis vormde voor de huidige elektrische VW-buzz
1681038650409.png

Toen er een nieuwe directie aantrad bij GM (General Motors) heeft hij zich laten overhalen om daar een sportwagen te ontwerpen: de Pontiac Soltice
1681038929265.png

Deze deed het in de voorverkoop enorm goed, maar de productie werd na 7000 stuks gestopt omdat de fabriek werd gesloten, zonder echte reden.
Franz vertrok gefrusteerd omdat er zoveel aan bezuinigd was, toen die in productie ging. Maar meer nog de GM-kultuur: een verstikkende bureaucratie.

Hij liet zich overhalen om bij Mazda te gaan werken, die naar zijn mening de toen beste sportieve auto's maakten, in de USA verkrijgbaar. "They are the grassroot of racing", aldus Franz. Maar die weinig verkocht werden, omdat het "anonieme uiterlijk" niet aansloeg bij de Amerikaanse smaak. Hij werkte aan de Mazda Miata 3e generatie (in Europa de Mazda MX-5 genoemd), met name de superlichte concept-car (street-racer):
1681042308846.png


In die tijd begon Franz zich in te zetten voor sustainability (duurzaamheid). Met het idee om auto's op 100% ethanol (alcohol) te laten rijden. En het leer van de bekleding milieuvriendelijk te laten maken (i.p.v. met chroom-zouten), etc.
Via, via kwam hij in contact met Elon Musk, die toe het idee had (nog niet meer dan een idee) om een auto op Lithium-batterijen te laten rijden. Dat was de oplossing, herkende Franz, en vanaf toe heeft hij zich verbonden aan Tesla.
De rest is te horen vanaf minuut 50 van de volgende "podcast": Tesla Chief Designer Franz von Holzhausen
 
Oei!

Als je het originele stuk leest van Reuters dan gaat het om:
Anonieme ex- medewerkers waarvan een heel klein deel niet controleerbare claims heeft gedaan omdat geen van die ex-medewerkers feitelijk over dat materiaal beschikken om te kunnen laten zien aan de journalist.

Dus voor zover we weten kan dit ook zo uit de platte duim van de journalist zijn gekomen.
Als men al feitelijk met ex-medewerkers heeft gesproken heeft de journalist geen enkele claim kunnen verifiëren en weigert prijs te geven wie de claim heeft gedaan.

Zo lijkt het toch wel meer op smaad dan nieuws.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Hbrink
Als je het originele stuk leest van Reuters dan gaat het om:
Anonieme ex- medewerkers waarvan een heel klein deel niet controleerbare claims heeft gedaan omdat geen van die ex-medewerkers feitelijk over dat materiaal beschikken om te kunnen laten zien aan de journalist.

Dus voor zover we weten kan dit ook zo uit de platte duim van de journalist zijn gekomen.
Als men al feitelijk met ex-medewerkers heeft gesproken heeft de journalist geen enkele claim kunnen verifiëren en weigert prijs te geven wie de claim heeft gedaan.

Zo lijkt het toch wel meer op smaad dan nieuws.
Is ook enkel via de buitencamera’s. Wellicht openbaar terrein dus. Tenzij iemand Sentry laat op staan in zijn garage natuurlijk.
 
Zit er misleiding achter plotselinge prijsdaling Tesla Model S?
 
Zit er misleiding achter plotselinge prijsdaling Tesla Model S?

Natuurlijk zit er zakelijk vanuit Tesla ZEKER een belang. Die wisten dat ze giga marges door de subsidies konden vragen in de verkoopprijs omdat de auto zelfs dan nog steeds een goedkopere TCO heeft dan ICE modellen. Dat zodra die subsidies vervallen plots Tesla deze marges laat krimpen om nog steeds voor eigenaren een soortgelijke TCO te verkrijgen kan natuurlijk nooit misleiding zijn.

Nooit heeft Tesla ergens beloofd de prijzen in haar voordeel substantieel te verlagen.

Natuurlijk super zuur maar ik zat ook in die groep al had ik gelukkig geen Performance model..

Bij mij zorgt het wel dat ik bij een volgende EV wel even goed zal nadenken of het wel een Tesla zal worden en als dat zo is vooral wanneer ik deze ga aanschaffen.
 
Bij mij zorgt het wel dat ik bij een volgende EV wel even goed zal nadenken of het wel een Tesla zal worden
Tesla zorgt er tegen dan wel voor dat ze incontournable zijn.
Zijn ze nu eigenlijk al als je value for money bekijkt. Zeker wat betreft de MY.
Je vorige wagen is dan een sunk cost en mag eigenlijk de beslissing voor een volgende niet beïnvloeden.
Vraag is hoe zeer je emoties laat mee spelen bij die beslissing. Een MS of een BMW IX is exclusiever, maar of je daar 40000€ voor over hebt is vooral emotioneel bepaald.
 
Natuurlijk zit er zakelijk vanuit Tesla ZEKER een belang. Die wisten dat ze giga marges door de subsidies konden vragen in de verkoopprijs omdat de auto zelfs dan nog steeds een goedkopere TCO heeft dan ICE modellen. Dat zodra die subsidies vervallen plots Tesla deze marges laat krimpen om nog steeds voor eigenaren een soortgelijke TCO te verkrijgen kan natuurlijk nooit misleiding zijn.

Nooit heeft Tesla ergens beloofd de prijzen in haar voordeel substantieel te verlagen.

Natuurlijk super zuur maar ik zat ook in die groep al had ik gelukkig geen Performance model..

Bij mij zorgt het wel dat ik bij een volgende EV wel even goed zal nadenken of het wel een Tesla zal worden en als dat zo is vooral wanneer ik deze ga aanschaffen.

Ik vind het nogal naïef om zo te denken.
Tesla heeft altijd gezegd dat de missie is de energie transitie.

Als ze de auto's goedkoper kunnen maken dan helpt dit die transitie te versnellen.
De markt zal altijd kijken naar de waarde die je krijgt voor je geld.
Als Tesla de prijzen verlaagd zal de rest mee moeten of ze gaan op de fles.
Dit heeft zowel voor de Tesla's als voor de rest van de tweedehands markt invloed op de prijs.
Dat er merken zijn die denken dat als ze dit ontkennen dat het dan niet zo is, is gewoon naïef.

Natuurlijk zal je altijd gekken houden die 10K meer betalen voor een Q4 dan ID.4 omdat er een Audi label op zit.
Het overgrote deel van de wereld laat zich echter wat minder gemakkelijk voor de gek houden.

Goed het zou kunnen dat je geen massa auto wilt want dat gaat Tesla wel worden.
Wereldwijd zullen ze voor 2030 zowel VW als Toyota gezamenlijk voorbij gaan in verkoop aantallen.
Als we tenminste de Bulls mogen geloven en ze hebben een goed verhaal.

Je kunt dat voor exclusief gaan maar dat kost altijd nog meer dan massa.
 
Ik vind het nogal naïef om zo te denken.
Tesla heeft altijd gezegd dat de missie is de energie transitie.
LT vs KT.

Een bedrijf dat failliet gaat heeft weinig aan mooie doelstellingen. Enkel Belgische vakbonden en politici snappen dit niet. ;)

Tesla heeft lang op het randje gebalanceerd en zou het zonder die premium prijzen niet gehaald hebben. Zoals iedere onderneming zal het zijn tarieven zoveel mogelijk in functie van de prijselasticiteit bepalen.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Dit mag eigenlijk ook wel in de krant... Een Tesla is blijkbaar al zo ingeburgerd in Nederland, dat de pers het na ruim 10 jaar niet meer nodig vindt om expliciet te maken dat het een Tesla betreft.