Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vertel mijn studenten altijd; 'grijs is cool'. Er zijn altijd bij alles en iedereen meerdere kanten aan het verhaal. Musk is niet de messias waarvan alles dat hij uitkraamt waar is of klopt (exit fanboys) en hij is ook niet Satan (exit haters). Maar breng nuance aan in een verhaal (soms door een extreme fanboy wat meer op zijn nummer te zetten, soms door een extreme hater meer op zijn nummer te zetten) en mensen raken in verwarring: 'voor wie ben jij eigenlijk?'. In mijn dagelijks werk als wetenschapper wordt niet anders van mij verwacht. Feiten tellen, zowel de positieve als de negatieve. Je leert dan vanzelf minder uitgesproken te worden, zoals ik hoop in mijn posts over Musks Twitter-gedrag ook ben geweest.
Op een wetenschappelijke opleiding kreeg je dit vroeger ook zo met de paplepel ingegoten. Schijnbaar tegenwoordig minder.

Ik ben in ieder geval zo opgevoed en met een gezonde achterdocht, waardoor je gewoon eens in de materie duikt om te achterhalen wat nu echt speelt en wat de feiten zijn. Het voordeel van het internet: allemaal vindbaar voor wie de moeite neemt. Het nadeel: echokamers voor wie dat niet doet…
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Ik vertel mijn studenten altijd; 'grijs is cool'. Er zijn altijd bij alles en iedereen meerdere kanten aan het verhaal. Musk is niet de messias waarvan alles dat hij uitkraamt waar is of klopt (exit fanboys) en hij is ook niet Satan (exit haters). Maar breng nuance aan in een verhaal (soms door een extreme fanboy wat meer op zijn nummer te zetten, soms door een extreme hater meer op zijn nummer te zetten) en mensen raken in verwarring: 'voor wie ben jij eigenlijk?'. In mijn dagelijks werk als wetenschapper wordt niet anders van mij verwacht. Feiten tellen, zowel de positieve als de negatieve. Je leert dan vanzelf minder uitgesproken te worden, zoals ik hoop in mijn posts over Musks Twitter-gedrag ook ben geweest.
Iedereen vindt van zichzelf dat hij een afgewogen en genuanceerde mening heeft.
Immers iedereen bepaalt zijn mening o.b.v. alle tot hem beschikbare feiten.

Jouw eerdere posts over het Twittergedrag van Musk was o.b.v. wat er in de media gemeld was dus dat was niet mis.
Duidelijk had je niet alle feiten en context.
Wat men zich wel kan afvragen is of het in het belang van Tesla is dat hij zich daar sowieso over uitlaat.
Anderzijds schreef hij niets geks en is het ook de vraag of het in het maatschappelijk belang is om je dan niet uit te spreken.

Op een wetenschappelijke opleiding kreeg je dit vroeger ook zo met de paplepel ingegoten. Schijnbaar tegenwoordig minder.

Ik ben in ieder geval zo opgevoed en met een gezonde achterdocht, waardoor je gewoon eens in de materie duikt om te achterhalen wat nu echt speelt en wat de feiten zijn. Het voordeel van het internet: allemaal vindbaar voor wie de moeite neemt. Het nadeel: echokamers voor wie dat niet doet…
Dit dus en vroeger zei men dat het waar was als het in de krant stond. Tegenwoordig is het meestal het omgekeerde. Toen waarschijnlijk ook maar dat was lastig te controleren in die tijd...
 
Jouw eerdere posts over het Twittergedrag van Musk was o.b.v. wat er in de media gemeld was dus dat was niet mis.
Duidelijk had je niet alle feiten en context.
Volgens mij heeft niemand dat toch? Of heb jij een direct lijntje met Musk? Waar haal jij je informatie vandaan, als die niet uit de media (kranten, tv, radio, X) komen?

Wat men zich wel kan afvragen is of het in het belang van Tesla is dat hij zich daar sowieso over uitlaat.
Volgens mij is dat altijd ook mijn insteek geweest. Ik heb zelfs ergens een keer geschreven dat ik het geregeld best met zijn ideeën eens was maar dat hij als CEO zich hier niet in moet mengen, al helemaal niet wanneer hij weet dat hij als persoon met Asperger niet bepaald goed afgestelde sociale voelsprieten heeft. Ondanks 160 miljoen volgers op X. Maar goed, dat standpunt van mij is een herhaling van zetten.
 
  • Like
Reactions: nervus and horta
Wat doet een opinie over de CEO en deels eigenaar (13%) van een autoproducent in een review over een auto van dat merk?

Nog afgezien van het feit dat het gejank over Zweden en de NHTSA feitelijk onjuist is mis ik diezelfde informatie in de reviews van Blik over andere auto’s.
Ik wil er niet te lang over doorzagen, maar EM is natuurlijk zomaar een doorsnee CEO van een willekeurige autoproducent. Dan vang je automatische meer aandacht en oordelen over je gedrag. Als je dan ook nog samenzweringstheorien over Joden gaat bevestigen ben je naar mijn mening wel degelijk gediskwalificeerd in een normaal discours.
 
Als je dan ook nog samenzweringstheorien over Joden gaat bevestigen
Dat heeft hij alleen niet gedaan. De tweet waar hij bevestigend op reageerde had de fout dat het verwees naar Joden in het algemeen, terwijl daar een specifieke groep mee werd bedoeld. Als je verder naar alle uitlatingen kijkt van EM, dan is dat ook zonneklaar.

Een beetje dezelfde fout als de 'give m hell' van Peterson. Dat krijg je met oneliners.

Maar een normale reactie zou dan zijn: wat bedoel je nu precies, in plaats van meteen te suggereren dat iemand helemaal van het padje is.
 
Volgens mij heeft niemand dat toch? Of heb jij een direct lijntje met Musk? Waar haal jij je informatie vandaan, als die niet uit de media (kranten, tv, radio, X) komen?
Over het punt waar jij op los ging kennelijk wel. Dat kan je ook zelf onderzoeken, vooral als je jezelf een mening wenst aan te meten.
Je bent toch wetenschapper? Tenminste dat schreef je hier maar je volgt wel het eerste de beste standpunt dat in de MSM staat zonder zelf een paar seconden de feiten te checken... Is niet geheel in de stijl van een wetenschapper lijkt mij.
Volgens mij is dat altijd ook mijn insteek geweest. Ik heb zelfs ergens een keer geschreven dat ik het geregeld best met zijn ideeën eens was maar dat hij als CEO zich hier niet in moet mengen, al helemaal niet wanneer hij weet dat hij als persoon met Asperger niet bepaald goed afgestelde sociale voelsprieten heeft. Ondanks 160 miljoen volgers op X. Maar goed, dat standpunt van mij is een herhaling van zetten.
En toch klopte zijn reactie. Dat er altijd mensen zijn dit het dan selectief uit context willen trekken zegt meer over die mensen dan EM.
Dat er dan ook nog zijn die dit dan zomaar voor waar aannemen omdat iemand met Asperger natuurlijk alleen maar domme ongevoelige dingen kan zeggen zegt dan weer veel over die mensen.

De mensen die het kwaadwillig uit context hebben getrokken daar hoor je de sneeuwvlokjes niet over.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DTTS and Xfrank
Dom niet, sociaal ongevoelig en toondoof wel.

Enfin, er uit komen we sowieso niet. Entertaining is het wel 😉
En toch hoor ik je nog steeds niet over de mensen die het kennelijk bewust uit zijn verband getrokken hebben.

En wat is normaal c.q. de norm qua gevoeligheid en wie bepaald dat, de hypersensitieve sneeuwvlokjes?
Het lijkt er iig steeds meer op dat als je enigszins een beetje gladde rug hebt je gelijk maar weggezet mag worden als sociaal ongevoelig.

De mensen die hypersensitief zijn zullen zichzelf als norm nemen en de mensen met een iets gladdere rug zullen ook zichzelf als norm nemen.
Waarom moet iemand met een gladdere rug wel rekening houden met een sneeuwvlokje maar andersom niet?

Serieuze vragen.
 
Inderdaad zijn er tegenwoordig heel wat sneeuwvlokjes, ik kom er velen tegen op de universiteit. Omdat ik openlijk mijn waardering voor Musk uitspreek (zijn engineering en zakelijke skills) hebben zelfs enkele collega's mij op Twitter geblokkeerd (die zijn inmiddels ook naar Mastodont en Bluesky) vertrokken.

Hypersensitieve mensen én mensen met een gladde rug zouden evenveel rekening met elkaar moeten houden, ik ben het zeker met je eens dat een luidruchtige minderheid tegenwoordig voor heel veel mensen de dienst gaan uitmaken. Dit is niet goed.

Ik ben het met veel dingen die Musk zegt eens, en weet dat veel dingen door de media bewust uit verband worden getrokken. Wat ik telkens duidelijk probeer te maken is dat je een bijzondere verantwoordelijkheid hebt als je 160 miljoen volgers hebt, en tienduizenden gezinnen van jouw werk afhankelijk zijn en daarmee hun brood verdienen. Dan moet je niet op iedere klipscheet reageren waarvan je al weet dat het gedoe gaat geven. Dat wij dat doen maakt weinig uit, maar zulke publieke figuren hebben toch duidelijk meer reach en daar hoort een bepaalde verantwoordelijkheid bij. Vind ik. Maar jij niet, en dat mag ook. Van anderen mag het niet, en die gaan je blokkeren, ignoren, etc.
 
Ik heb wellicht een iets gladdere rug.
Het is niet zoals je stelt dat ik niet vind dat hij met meer volgers meer verantwoording draagt.

Ik ga alleen niet elke keer weer roepen als er weer een sneeuwvlokje wat uit zijn verband heeft weten te trekken dat het zijn schuld is.
Ik haal gewoon mijn schouders op en denk ach die sneeuwvlokjes toch. De mensen die gaan mee janken met de sneeuwvlokjes geven de berichten kracht dat in de MSM dat aandeelhouders bijv. eisen dat hij moet aftreden etc. Dus eigenlijk wat men zou willen voorkomen versterkt men hiermee. ;)

We zijn het denk ik niet heel oneens over de feiten maar mijn rug is alleen iets gladder.
 
  • Like
Reactions: zkpq
Gewone mensen, hardwerkende Nederlanders, het volk, Henk&Ingrid. Kortom, Telegraaftaal. We gaan de komende tijd kijken hoe de gewone mensen het gaan doen in het landsbestuur. Besturen is ook een vak wordt nog wel eens vergeten.

...oeps! Politiek! Ik laat het hierbij;)
Ik altijd maar denken dat ‘hardwerkende Nederlander’ een contradictio in terminus is. ;)
 
Tesla op 4de plaats als beste automerk en op 12de plaats van "Global brands". Niet gek voor een bedrijf gestart in 2007:


 
Algemeen artikel over impact prijsverlagingen maar met wat interessante Tesla quotes:
Tweedehands EV’s waren lang niet aan te slepen, maar het worden er juist te veel. De restwaarde daalt daardoor. Indicata voorspelt bijvoorbeeld een overvloed aan gebruikte Tesla Model 3’s, vanaf eind 2024. Die zijn dan vijf jaar in gebruik geweest en worden massaal verkocht door de leasemaatschappijen.

„Leaserijders kiezen voor de laagste bijtelling. Zij zijn niet merktrouw maar bijtellingstrouw. Particuliere automobilisten hebben andere overwegingen dan leaserijders bij het kopen van een auto.”, aldus Frank Tanke van Indicate. Particulieren, zo verwacht Tanke, zitten nog niet te springen om die overvloed aan tweedehands Tesla’s.

Hij verwacht wel dat de prijzen weer zullen stabiliseren in 2025. Daarna volgt een nieuwe piek, als de tweedehands Model Y’s na vijf jaar weer uit de lease komen.

Angst voor een ‘Elektro-kater’ door prijzenoorlog elektrische voertuigen (betaalmuur)