Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
De bediening van Tesla wijkt af van de meeste auto's. Je moet eerst door het menu heen. Deze is echter zeer vanzelf sprekend en als je ingedachte houdt dat bij het ophalen van de auto je eerst een half uur steekt in de bediening zie ik het issue niet. Nu snap ik dat de meeste gelijk willen wegrijden.
De basis functies wijken niet heel veel af van een andere auto. Bij mijn eerste proefrit reed ik ook gewoon weg zonder enige uitleg. Afgelopen zomer had ik een auto gehuurd (Hyundai) en dat koste mij meer “moeite” om weg te rijden dan destijds in de Tesla.
 
Ik merk dat de ruitenwisser voor een "vreemde" echt gevaarlijke situaties kan opleveren.

Ook al werkt de automatische ruitenwisser wel redelijk tot goed bij ons, als je even niet weet dat je met het knopje op de linker stengel een zwieper kan geven slaat de paniek al snel toe....... (zelf meegemaakt -> plotseling heftige regenbui einde tunnel -> ruitenwisser ging niet aan -> in een paar seconden geen zicht meer)

Bij een huurauto wil je zulke dingen niet.
Ik heb precies hetzelfde gehad. Echt een serieus risico. En allemaal om de licentiekosten van een sensor van nog geen 10 euro uit te sparen.
 
Ik merk dat de ruitenwisser voor een "vreemde" echt gevaarlijke situaties kan opleveren.

Ook al werkt de automatische ruitenwisser wel redelijk tot goed bij ons, als je even niet weet dat je met het knopje op de linker stengel een zwieper kan geven slaat de paniek al snel toe....... (zelf meegemaakt -> plotseling heftige regenbui einde tunnel -> ruitenwisser ging niet aan -> in een paar seconden geen zicht meer)

Bij een huurauto wil je zulke dingen niet.
Elke auto is de bediening net iets anders, voordat je in een ”vreemde” auto wegrijd kijk je toch eerst hoe e.e.a. werkt?
 
De basis functies wijken niet heel veel af van een andere auto. Bij mijn eerste proefrit reed ik ook gewoon weg zonder enige uitleg. Afgelopen zomer had ik een auto gehuurd (Hyundai) en dat koste mij meer “moeite” om weg te rijden dan destijds in de Tesla.
Het probleem zit em volgens mij ook niet in de basisfuncties. Eerder in de "wat als" functies.
Waar zit de verwarming?
Waar zit de ruitenwisser?
Hoe stel ik mijn stuur in?

Dit gaat allemaal via het scherm en je moet even bekend worden met bediening vanuit het scherm waar de meeste andere auto systemen een knopje op een bekende plaats hebben.
Wel apart dat de Hyundai meer moeite koste. Nu had ik zelf ook weer eens een stap terug moeten maken naar brandstof en kreeg die niet eens gestart.

Tegenwoordig moet je zowel de rem als de koppeling ingedrukt houden. Dat was nieuw voor mij al kan dat al jaren het geval zijn.😊
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Ik las ook iemand die als een oorzaak voor het tegenvallende succes van Tesla als huurauto noemde, dat de bediening van een Tesla te complex is voor veel mensen. Vooral als je voor een dagje een auto huurt, kan ik me daar veel bij voorstellen.
Niet voor niets bestaat dit forum voor een groot deel uit automatiseerders (of is dat intussen achterhaald?) Die er plezier in hebben om uit te vlooien hoe zo'n computer op wielen werkt. En die het niet erg vinden dat je om de zoveel tijd je weer opnieuw kan beginnen omdat er functies zijn toegevoegd die van alles overhoop gooien.

Ja, meteen wegrijden lukt niet. Maar omdat mijn auto een tijdje bij Tesla stond, moest ik in de KIA schakelbak van mijn vrouw rijden. Nu rij ik al meer dan 40 jaar auto, maar ik moest echt even zoeken: waar zit het licht, waar de ruitenwissers en liet ik (tot groot plezier van mijn zoons) de auto tig keer afslaan :)
Ongelooflijk hoeveel knopjes en stangetjes zo'n auto heeft. Ik ben echt helemaal om en vind het nihilistische van Tesla echt super...
 
IT-WORKS-ON-MY-MACHINE-thumb.jpg


Binnen de IT is dit de manier om bij iemand bloed onder hun nagels te krijgen, als je het niet gebruikt als grap. Binnen andere werkgebieden wordt het vaak anekdotisch bewijs genoemd, en kan dus ook niet opgevoerd worden als oplossing.

Ik heb vandaag "slechts" 15-20 keer moeten bijdrukken om die @##$#$%^ ruitenwissers hun werk te moeten laten doen.
 
Tegenwoordig moet je zowel de rem als de koppeling ingedrukt houden. Dat was nieuw voor mij al kan dat al jaren het geval zijn.😊
Ik had laatst een Audi A5 als huurauto en ik kon ook niet wegrijden…. wat bleek, je moest eerst op de ”start” knop drukken, het was al zolang geleden dat ik die in een auto nodig had :)
 
Ik heb vandaag "slechts" 15-20 keer moeten bijdrukken om die @##$#$%^ ruitenwissers hun werk te moeten laten doen.

Die van mij hebben dan weer ADHD. Om de haverklap gaan ze vanzelf op auto en al is er maar 1 druppeltje, gewoon lekker vol aan... Waarmee de ruit strepen krijgt. En wis/was maakt de ook niet echt prima schoon.

Zelfs mijn klassieke 911 had betere ruitenwissers (en die hielden ook niet over, maar wat wil je met ruitenwissers die in de 60er jaren zijn ontwikkeld).
 
Was Hertz gewoon niet te vroeg met een grote EV vloot? Veel potentiële huurders blijven nog hangen in de bekende nul argumenten en gaan zo’n auto niet huren.
Volgens mij was ook een van de argumenten dat reparaties zo duur waren. En volgens mij wordt er met huurauto's ook niet zo zachtzinnig omgegaan.
Komt daarbij nog het businessmodel, heb je bij de grote verhuurders ooit een oude auto gehuurd? Als die een half jaar oud zijn gaan ze naar de tweedehandsmarkt. En als je in dat half jaar extreem veel afschrijft dan merk je dat wel. Een drie jaar oude huurauto zal ook wel een beetje afgeragd zijn.
Ik zou bijna zeggen dat het verdienmodel van verhuurmaatschappijen is om een auto een maand te hebben en dan als showroommodel met lage kmstand door te verkopen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Vorig jaar een Tesla gehuurd in Nevada, samen met iemand die nog nooit er mee gereden had. Binnen 10 minuten was de telefoon al gekoppeld om muziek te streamen, en de bediening was geen enkel probleem. Ik zat er niet naast, want we moesten een tweede huurauto ook meenemen. Het verbaasde me hoe simpel iemand het rijden in een Tesla op kan pakken.

en de ruitenwissers, de afgelopen maanden ervaring met Toyota, Peugeot en Ford, en automatische ruitenwissers zijn gewoon overal een drama. De model 3 van mijn vrouw is wel veel beter dan mijn S uit 2014.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Maurice1 and Krisja
Was Hertz gewoon niet te vroeg met een grote EV vloot? Veel potentiële huurders blijven nog hangen in de bekende nul argumenten en gaan zo’n auto niet huren.
Ik zou altijd voor een EV als huurauto gaan, maar ik vlieg sinds de Tesla zo goed als niet meer.
Hertz heeft gewoon het huiswerk niet gedaan.
Hoe kun je zo'n vloot kopen zonder calculaties over reparaties te maken? Niet alleen calculaties over kosten, maar ook over beschikbaarheid van onderdelen.
Hoe kun je zo'n vloot kopen zonder voldoende na te denken over restwaarde? Dachten ze nu echt dat de prijzen niet zouden dalen? Hoe naïef is dat?
 
Hertz heeft gewoon het huiswerk niet gedaan.
Hoe kun je zo'n vloot kopen zonder calculaties over reparaties te maken? Niet alleen calculaties over kosten, maar ook over beschikbaarheid van onderdelen.
Hoe kun je zo'n vloot kopen zonder voldoende na te denken over restwaarde? Dachten ze nu echt dat de prijzen niet zouden dalen? Hoe naïef is dat?
Zo lang we niet weten wat de afspraken daarover waren tussen Tesla en Hertz kun je hier moeilijk een uitspraak over doen. Zeker de Model S was (en is) zeer duur met reparaties.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Zo lang we niet weten wat de afspraken daarover waren tussen Tesla en Hertz kun je hier moeilijk een uitspraak over doen. Zeker de Model S was (en is) zeer duur met reparaties.
Waarom is de Model S zeer duur met reparaties? Wat is je referentie?
Mijn ervaring is juist dat de Model S goedkoop is. Ja bepaalde reparaties zijn duur en Tesla hanteert stevige prijzen. De S hoeft echter weinig in reparatie en de onderhoud is goedkoop.

Ik heb moeite met de term "Zeer duur" Het heeft (nog) geen referentie met een normaal die we kennen.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Waarom is de Model S zeer duur met reparaties? Wat is je referentie?
Mijn ervaring is juist dat de Model S goedkoop is. Ja bepaalde reparaties zijn duur en Tesla hanteert stevige prijzen. De S hoeft echter weinig in reparatie en de onderhoud is goedkoop.

Ik heb moeite met de term "Zeer duur" Het heeft (nog) geen referentie met een normaal die we kennen.
Ik denk dat carosserieherstellingen bedoeld worden. Die zijn inderdaad duur. Zeker als je als verhuurfirma in de lange wachttijd geen inkomsten hebt.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1