Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Don't shoot the messenger.





(voor wie een gratis-lezen link wil, DM me - ik heb er echter beperkt)
Had het gelezen, net als de 1 op 7 afkeur van de model 3 vanwege draagarmen en de weerstand tegen schermknoppen i.p.v. fysieke.
Moet eerlijk zeggen dat ik me begin af te vragen of het echt is of dat het protectionisme is.
 
Had het gelezen, net als de 1 op 7 afkeur van de model 3 vanwege draagarmen en de weerstand tegen schermknoppen i.p.v. fysieke.
Moet eerlijk zeggen dat ik me begin af te vragen of het echt is of dat het protectionisme is.
Dat gevoel bekruipt mij ook. Al tijden komen fabrikanten met ‘design’ oplossingen voor (weggewerkte) handgrepen. Nooit hoorde je deze argumenten, en nu lijkt iedere verandering met argusogen bekeken te worden….. Ik wacht al op berichtgeving van ADAC omtrent de OTA’s. Levensgevaarlijk want de auto is dan en niet te gebruiken voor een noodsituatie en niet te verplaatsen!!! 🙈😅
Gelukkig kunnen we inmiddels wel concluderen dat autoland flink opgeschud is.
 
Dat gevoel bekruipt mij ook. Al tijden komen fabrikanten met ‘design’ oplossingen voor (weggewerkte) handgrepen. Nooit hoorde je deze argumenten, en nu lijkt iedere verandering met argusogen bekeken te worden….. Ik wacht al op berichtgeving van ADAC omtrent de OTA’s. Levensgevaarlijk want de auto is dan en niet te gebruiken voor een noodsituatie en niet te verplaatsen!!! 🙈😅
Gelukkig kunnen we inmiddels wel concluderen dat autoland flink opgeschud is.
Er zijn al eerder berichten dat ze OTA wilde gaan laten verbieden want de auto heeft dan een andere software dan waarmee deze zijn typegoedkeuring heeft gehad. 🤦‍♂️
 
Er zit helaas een kern van waarheid in. Bij de S en X komt de handgreep elektronisch naar buiten, waar bij de 3 en Y dit handmatig gebeurt. Het verhaal gaat over het systeem bij de S (en X). Verder is bij de 3 en Y een aparte knop waar je de deur mee open kan doen - het bij veel M3/MY-bezitters bekend als het "nee, niet dat knopje om de deur open te doen". Bij de MS moet dat dus via een kabeltje onder de vloermat.

Bij andere merken werkt het, zover ik weet, ook allemaal handmatig.

Mocht het komen tot een "vervang alle hendels" terugroep-actie, dan is dat echt geen protectionisme IMO
 
  • Like
Reactions: OttoR
Er zit helaas een kern van waarheid in. Bij de S en X komt de handgreep elektronisch naar buiten, waar bij de 3 en Y dit handmatig gebeurt. Het verhaal gaat over het systeem bij de S (en X). Verder is bij de 3 en Y een aparte knop waar je de deur mee open kan doen - het bij veel M3/MY-bezitters bekend als het "nee, niet dat knopje om de deur open te doen". Bij de MS moet dat dus via een kabeltje onder de vloermat.

Bij andere merken werkt het, zover ik weet, ook allemaal handmatig.

Mocht het komen tot een "vervang alle hendels" terugroep-actie, dan is dat echt geen protectionisme IMO
nah, dan moet je eerst de auto lock feature gaan verbieden. Die is ook electrisch, en zit op bijna alle moderne auto's. Die zou eraf moeten gaan bij een ongeluk maar ja, kan ook fout gaan... Optimist als ik ben hoop ik dat bij een ongeluk de handgrepen proactief naar buiten gaan. Overigens aangezien de aansturing daarna ook nog wel eens full electric kan zijn (dat vermoed ik iig bij de 3 omdat dat raam naar beneden moet) je er uiteindelijk geen reet aan hebt.

De X heeft zelfs geen handgrepen. Dit zijn drukknoppen die de deur elektronisch openen.
tsja dan ga je dus dood.... :)
 
  • Funny
Reactions: job-lek
nah, dan moet je eerst de auto lock feature gaan verbieden. Die is ook electrisch, en zit op bijna alle moderne auto's. Die zou eraf moeten gaan bij een ongeluk maar ja, kan ook fout gaan... Optimist als ik ben hoop ik dat bij een ongeluk de handgrepen proactief naar buiten gaan.
Het is gewoon voortschrijdend inzicht, en we moeten juist blij zijn met een veiligheidsfocus van de overheden!

Zie ook Zoeken - BrandweerNederland.nl - die proberen niet de EV te weren, maar wel duidelijk te zijn over de gevaren, en methoden te ontwikkelen voor beter blussen of voorkomen van brand.
 
  • Like
Reactions: job-lek and NielsA
Don't shoot the messenger.





(voor wie een gratis-lezen link wil, DM me - ik heb er echter beperkt)
Ik denk dat bij een ongeval de deurhendels naar buiten komen.
Dan blijft er nog brand over.
Bij brand zonder ongeval heb je alle tijd om de deuren te openen. Door het ontbreken van brandstof vordert de brand heel traag.
Verder is dat heel snel met een update te verhelpen door de temperatuur op te volgen.
Tenslotte dan moet bij classic auto de car-jack stand ook verboden worden. Wat voor zin heeft het om deurhendels te hebben als de wagen gesloten is ter voorkoming van carjacking.
 
Ik denk dat bij een ongeval de deurhendels naar buiten komen.
In theorie zou het zo moeten werken, maar dat is daar dus nu vier keer de oorzaak geweest van fatale gevolgen. Wat onduidelijk hoe vaak in ernstige ongelukken zonder dodelijke gevolgen.
Die vier gevallen kunnen al genoeg zijn, om de modellen af te keuren. Dat kan daarna ook weer van invloed zijn op de bestaande toelatingen.

Straks krijgen we dat als oplossing ongeval-detectie scherper wordt afgesteld, en dus hetzelfde als met de ruitenwissers. :D
 
  • Like
Reactions: Phil V and NielsA
Don't shoot the messenger.





(voor wie een gratis-lezen link wil, DM me - ik heb er echter beperkt)
Volgens mij gaan bij vrijwel elke auto de deuren vanzelf op slot als je gaat rijden (althans dat kun je instellen). Zou dat dan ook niet meer mogen. Wordt dan een mega terugroep actie voor alles wat nu op de weg rijd.
 
  • Like
Reactions: Phil V
“Bij het ongeval in Potsdam waren de passagiers op de achterbank bewusteloos, en wist de 17-jarige bestuurder niet van de mechanische ontgrendeling.”

Of topic, maar wat de F doet een 17 jarig kind achter het stuur van een S?
Mijn dochter zat vanaf dat ze op haar 17e haar rijbewijs haalde tot haar 18e ook achter het stuur met mij ernaast. Als je je rijbewijs hebt gehaald, zou je veilig moeten kunnen rijden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Mijn dochter zat vanaf dat ze op haar 17e haar rijbewijs haalde tot haar 18e ook achter het stuur met mij ernaast. Als je je rijbewijs hebt gehaald, zou je veilig moeten kunnen rijden.

Hersenen en vooral het gedeelte wat risico’s kan overzien en de gevolgen ervan zijn bij mannen pas volgroeid op hun vierentwintigste.

Nou kan je jezelf en anderen ook zeer effectief doodrijden met een oud Golfje met 80PK maar ik vind het vreemd dat we bij motorfietsen vermogenrestricties opleggen aan nieuwe bestuurders en dat niet doen bij auto’s.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hersenen en vooral het gedeelte wat risico’s kan overzien en de gevolgen ervan zijn bij mannen pas volgroeid op hun vierentwintigste.

Nou kan je jezelf en anderen ook zeer effectief doodrijden met een oud Golfje met 80PK maar ik vind het vreemd dat we bij motorfietsen vermogenrestricties opleggen aan nieuwe bestuurders en dat niet doen bij auto’s.