Voor de (Nederlandse) fiscalisten onder ons. Een goede vriend van me mag een nieuwe leaseauto uitkiezen. Nu was zijn eerste gedachte om voor een Audi A4 avant te gaan (ja, ik weet het, dat is hier vloeken in de kerk).
Zijn leasebudget zit rond de 1000 a 1100 euro per maand.
Nu ben ik er van overtuigd dat voor zijn werkgever een Tesla niet duurder is. Dat vond hij erg interessant.
Even een rekenvoorbeeld. Een Audi A4 kost ca. 60.000. Oftewel Leaseprijs ca. 13000, brandstofkosten ca. 7000, dus voor de werkgever ongeveer 20.000 per jaar, voor de werknemer (bijtelling ca. 13.000 bruto oftewel ruim 6.000 netto).
Alternatief. Een Tesla (X of S), prijs ca. 130.000, leaseprijs zit op jaarbasis rond de 23.000, brandstofkosten ca. 1000, oftewel de kosten voor de werkgever 24.000 per jaar, voor de werknemer (bijtelling 5200 bruto, ofwel 2500 netto).
Maar als de werkgever en werknemer overeen komen dat voor het prive gebruik van de auto, de werknemer de werkgever een vergoeding moet betalen (een bedrag van bijvoorbeeld 4500 euro per jaar welke aftrekbaar is van de bijtelling), dan kost de tesla de werkgever 24.000-4.500 = 19.500 per jaar, en de werknemer betaalt daarvoor de eigen bijdrage, 4500 en aan bijtelling (5200-4500 = bruto 700) 400 netto per jaar, dus in totaal 4900.
Daarbovenop komen overigens nog de voordelen voor de werkgever voor MIA etc.
Klopt mijn redenatie hierboven of zie ik iets over het hoofd?
Zijn leasebudget zit rond de 1000 a 1100 euro per maand.
Nu ben ik er van overtuigd dat voor zijn werkgever een Tesla niet duurder is. Dat vond hij erg interessant.
Even een rekenvoorbeeld. Een Audi A4 kost ca. 60.000. Oftewel Leaseprijs ca. 13000, brandstofkosten ca. 7000, dus voor de werkgever ongeveer 20.000 per jaar, voor de werknemer (bijtelling ca. 13.000 bruto oftewel ruim 6.000 netto).
Alternatief. Een Tesla (X of S), prijs ca. 130.000, leaseprijs zit op jaarbasis rond de 23.000, brandstofkosten ca. 1000, oftewel de kosten voor de werkgever 24.000 per jaar, voor de werknemer (bijtelling 5200 bruto, ofwel 2500 netto).
Maar als de werkgever en werknemer overeen komen dat voor het prive gebruik van de auto, de werknemer de werkgever een vergoeding moet betalen (een bedrag van bijvoorbeeld 4500 euro per jaar welke aftrekbaar is van de bijtelling), dan kost de tesla de werkgever 24.000-4.500 = 19.500 per jaar, en de werknemer betaalt daarvoor de eigen bijdrage, 4500 en aan bijtelling (5200-4500 = bruto 700) 400 netto per jaar, dus in totaal 4900.
Daarbovenop komen overigens nog de voordelen voor de werkgever voor MIA etc.
Klopt mijn redenatie hierboven of zie ik iets over het hoofd?