Weet je toevallig ook hoe dit zit voor een particulier als je een tweedehands S85 koopt en importeert? Betaal je dan bijvoorbeeld wel of geen BTW in Duitsland. Ik heb ook dit artikel van de Autoweek gelezen, maar kan het daar niet echt uit opmaken.
Mijn aanname is: je betaalt BTW in Duitsland. Daarna is als particulier de auto volledig in je bezit en hoef je enkel de import kentekens/transport en RDW keuring formaliteiten te doorlopen.
Wellicht kan iemand zijn/haar ervaringen delen.
Klopt als particulier kun je de btw toch niet terugvragen, zelfde als elke ander auto. Naar de rdw in invoeren. Wel BPM aangifte doen (ook al is die nul), evt. bpm/wegenbelastingvrijstelling (je rijdt ermee in NL op de weg).
Meest lastige: kenteken en verzekering vanaf Duitsland. Duits tijdelijk kenteken (5-daags), met verzekering, mag je in NL niet mee rijden.
In NL een 1-dags kenteken: verzekering is duur (100,- plus) en je hebt het 2x nodig (weer als je naar de RDW gaat).
Transporter kan ook (duur) of groene platen vanaf de grens (als je iemand kent die ze heeft).
Veruit het makkelijkste: Oostenrijkse export platen (groen), iets duurder, maar mag je 21 dagen mee rondrijden in de EU (met verzekering).
Ophalen, platen erop en naar huis, rondrijden, naar de rdw, en weer rondrijden tot je het kenteken binnen hebt. Heb je snel in huis en bedrijven zat die dat regelen.